Aprilia-tråden.

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
slip on

HoJ!

Jag har lite bekymmer med mitt Arrow slip-on. Det har blivit urblåst, stort hål på undersidan. Är detta vanligt? En bekant har gjort likadant med fyra st. Saken är den att jag inte känner nån större lust i att köpa nytt. Tänkte därför tillverka ett nytt hölje i alu eller rostfritt, använer de gamla gavlarna.

Har lite funderingar på att ev korta röret en smula, försämrar detta effekten? Har heller ingen aning om hur mkt det ska packas, finns det nån bra tråd i detta ämne? har letat lite men inte fått nått "kött på benen".

/Andreas :va
 

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
RSV_Ante skrev:
HoJ!

Jag har lite bekymmer med mitt Arrow slip-on. Det har blivit urblåst, stort hål på undersidan. Är detta vanligt? En bekant har gjort likadant med fyra st. Saken är den att jag inte känner nån större lust i att köpa nytt. Tänkte därför tillverka ett nytt hölje i alu eller rostfritt, använer de gamla gavlarna.

Har lite funderingar på att ev korta röret en smula, försämrar detta effekten? Har heller ingen aning om hur mkt det ska packas, finns det nån bra tråd i detta ämne? har letat lite men inte fått nått "kött på benen".

/Andreas :va
Halloj.
Jag skulle föredra ett alu rör för ett rostfritt. Får i rostfritt får du väldig resonans i. Vad har du för ytterdia på kolfiber röret? Har lite rör liggandes.
Om du kortar röret så blir den bara mer ljudlig av sej. Men ta den längd så det ser bra ut.

Om packningen e lite klurig, hellre lite lite än för mycket. Mycket, blir det som ett rör å dämpar dåligt.

Lycka till......
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Psychobiker skrev:
Dock var jag lite brydd på chassiet, nu körde jag bara lite i ett industriområde, så jag han liksom inte känna på hojen ordentligt, men jag tyckte den var lite trögstyrd, att TL:en ska vara en buss i jämförelse hållar jag inte med om, inte min iallafall, den svänger kvickare.
Dock skall tilläggas, att min TL (med motorras :( ), är sänkt fram, höjd bak, Öhlinsdämpare bak, bättre fjädrar fram vilket förmodligen gör en del.
Nu vet jag inte hur lång/tung B-man är (som äger hojen), men det är förmodligen bara att skruva och justera lite såd en passar mig. (Jag är 195 cm lång och väger 93 kg).

I vilekt fall är det en himla fin hoj, och det blir förmodligen den, skall fundera 1 dag eller 2 till, så får vi se om det blir en medlem till i La Famiglia Aprilia Svezia.

/Pajje
Kan hålla med dig att man upplever chassiet som lite sävlig men jag höjde gaffelbenen 2 markeringar och en annan hoj fick jag som resultat.
Men chassiet är mycket spårstabilt och saknar nervositet som tex äldre Rettor.
Jag upplever att det går att köra undan duktigt i böjar då man inte bjuds på några obehagliga överraskningar och man kan koncentrara sig på körningen.
Eller som den forne SBK föraren Rene Prang RSV1000R sa att ju hårdare du pressar och svänger desto bättre fungerar den.
 

RSV_Ante

Fort är kul...
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Sävsjö
Hoj
Varadero -99, Tengai -91, Pegaso -05
snabba svar..

Tack för råden Wasa!
Kul att det är vaket här! På familjesidan är det lite slappare...

Mitt slip-on är ovalt så jag får valsa plåt. Nått förslag på tjocklek?
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
en fika i nu i veckan kanske ,, på ditt lantställe !![/QUOTE]


Ja för fan jag är där i kväll oxå så kom du ring innan bara så jag kan sätta på kaffet
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Tror det satt 190 på, kolla iof inte.

Men det är säkert som 2uno säger, att kör man lite hårdare så visar den sig från sin bästa sida, att en hoj dyker som klubbad oxe in i böjen är ju inte allt...

Har pengar på kontot nu,var på banken, som konstaterade att de tyckte mitt hus var värt mycket mer än vad jag gav för det, så vips inget topplån :banana

Då kunde vi låna både till renovering och ny hoj på huset, vilket ger bättre ränta, och det ökade knappt mina månadskonstnad alls :banana :banana
Tack för alla tips!

/Pajje

Förresten, glömde skriva ner regnumret, nån som kan pm:a ett regnummer på en 00:a RSV Mille till mig, så jag kan kolla försäkringar...
 
Last edited:

wasa

Go fast Go hard
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Fagersta
Hoj
KTM RC8-08
RSV_Ante skrev:
Tack för råden Wasa!
Kul att det är vaket här! På familjesidan är det lite slappare...

Mitt slip-on är ovalt så jag får valsa plåt. Nått förslag på tjocklek?
Alu plåt bör du nog gå upp på min 1,2 kallvalsad, rostfritt max 0,9 för viktens skull.
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Hjälp önskar en okunnig dam!

Tänkte köpa kraschpuckar till millen på en gång...nu är frågan ;var sätter jag dem lämpligast? Trodde att det fanns nåt "naturligt" ställe att sätta de på men hittade inget idag när jag kollade på nya hojen...
Nån av er som har en bild på lämplig placering?

En fråga till! Bakdämparen ska visst gå att justera i höjd oxå(alltså inte bara förspänningen) Hur gör man? Skulle behöva få ner hojen minst nån cm... endast tårna som når ner. Ska jag även sänka framgaffeln lika mkt.?

Skulle det råka vara nån i stockholmstrakten som kan tänka sig att komma förbi mig och hjälpa mig att justera det hela så vore jag naturligtvis väldigt tacksam :Bugar

Imorgon efter lunch e jag mille-ägare!!! :banana :banana :banana
 

MC Doktorn

Guest
bikerwoman skrev:
Hjälp önskar en okunnig dam!

Tänkte köpa kraschpuckar till millen på en gång...nu är frågan ;var sätter jag dem lämpligast? Trodde att det fanns nåt "naturligt" ställe att sätta de på men hittade inget idag när jag kollade på nya hojen...
Nån av er som har en bild på lämplig placering?

En fråga till! Bakdämparen ska visst gå att justera i höjd oxå(alltså inte bara förspänningen) Hur gör man? Skulle behöva få ner hojen minst nån cm... endast tårna som når ner. Ska jag även sänka framgaffeln lika mkt.?

Skulle det råka vara nån i stockholmstrakten som kan tänka sig att komma förbi mig och hjälpa mig att justera det hela så vore jag naturligtvis väldigt tacksam :Bugar

Imorgon efter lunch e jag mille-ägare!!! :banana :banana :banana

Kul att folk köper Aprilia :tummenupp
Det finns en låsmutter och en justermutter längs ner på stötdämparen mot dess fäste mot svingen det finns en mycket bra full manual på Aprilia Hemsidan under bra att ha filer just på 04 ett måste bara ladda ner se på bilderna så kan din gubbe fixa det där :rolleyes:
Men varför inte fixa det där du köpte den.
 
Last edited:

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Bromshandtag Aprilia = Ducati

Har nu införskaffat ett bromshandtag till min Falco

Orginal Aprilia kostar ca 1300 SEK vilket jag tycker är ett riktigt ockerpris :mad:

Men det går lika bra med ett handtag från en Ducati 900SS och det kostar 670 SEK...fortfarande dyrt men bra så mycket trevligare än 1300 :tummenupp

Sen att handtagen kostar 250 till en Suzuki är ju en annan femma :va

Tänkte att någon kanske har nytta av tipset, artikelnummret för Ducati handtaget är 62640071A

Ha det gött!
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Någon som vet om man måste ändra måtet på Denso Iridium tändstift eller ska man köra med dem som de är nya?
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Kör som dom är ,, kolla så dom e lika bara ,,
föresten ,, e du hemma i helgen ? kanske tar en lite längre fikatur
under helgen om kompisen får sin ducce såld ,, tokfan har hittat 2st buell i dina trakter o e intresserad av någon av dom ,, ska nog köra upp honom då om han får väck duccen,,

// Jocke


Lam-Kaka skrev:
Någon som vet om man måste ändra måtet på Denso Iridium tändstift eller ska man köra med dem som de är nya?
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
bikerwoman skrev:
En fråga till! Bakdämparen ska visst gå att justera i höjd oxå(alltså inte bara förspänningen) Hur gör man? Skulle behöva få ner hojen minst nån cm... endast tårna som når ner. Ska jag även sänka framgaffeln lika mkt.?

Grattulerar till hojen :tummenupp

Bättre att fixa höjden på annat sätt än att ändra geometrin. Kanske modda sadeln först? Eventuellt tillsammans med lite fram och lite bak.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
jocke i köping skrev:
Kör som dom är ,, kolla så dom e lika bara ,,
föresten ,, e du hemma i helgen ? kanske tar en lite längre fikatur
under helgen om kompisen får sin ducce såld ,, tokfan har hittat 2st buell i dina trakter o e intresserad av någon av dom ,, ska nog köra upp honom då om han får väck duccen,,

// Jocke

Hemma är jag, men jobbar i helgen kan kanske ge info om någon av buellarna..tror jag känner en av dem. Är du säker att han inte ska ha en mille då? :tungan . Alla buellar som är på blocket i jämtland känner jag till :), Den svarta är en jag har åkt lite med känner hans tjej. Den är i bra skick och ej vålds körd med så länge han har haft den, vet ej om det är någon fler ägare hmm. Tror inte killen änns har wheelat med den om han inte har råkat gjort det ofriviligt. Den gula är det en typ mekaniker som har som reparerar motorcyklar m.m mest hd stuket(tror det e mest en hobby åt honom). Han har jag sätt några gånger han kör inte så ofta och är den typen som ej leker med grejerna (lite äldre man med hd stuk typ hehe). Tror knappast någon av de hojarna är något fel på om det inte är fabriksfel.
 
Last edited:

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
Psychobiker skrev:
Dock var jag lite brydd på chassiet, nu körde jag bara lite i ett industriområde, så jag han liksom inte känna på hojen ordentligt, men jag tyckte den var lite trögstyrd....

/Pajje

Kanske var dåligt med luft i framdäcket helt enkelt...
Du kan ställa "Ride height" på Millen. Bara å skruva upp den där bak. Sen dra åt fjäderförspänningen lite så den inte sjunker ihop så mycket, så blir det bra!
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
bikerwoman skrev:
Hjälp önskar en okunnig dam!

Tänkte köpa kraschpuckar till millen på en gång...nu är frågan ;var sätter jag dem lämpligast? Trodde att det fanns nåt "naturligt" ställe att sätta de på men hittade inget idag när jag kollade på nya hojen...
Nån av er som har en bild på lämplig placering?

En fråga till! Bakdämparen ska visst gå att justera i höjd oxå(alltså inte bara förspänningen) Hur gör man? Skulle behöva få ner hojen minst nån cm... endast tårna som når ner. Ska jag även sänka framgaffeln lika mkt.?

Skulle det råka vara nån i stockholmstrakten som kan tänka sig att komma förbi mig och hjälpa mig att justera det hela så vore jag naturligtvis väldigt tacksam :Bugar

Imorgon efter lunch e jag mille-ägare!!! :banana :banana :banana

Gratulerar köpet av din nya Mille!!!

Rampuckar: Köp RG kraschpuckar. Monteringsanvisningar följer med. Du måste skära upp lite av plastkåpan bakom fläktarna. Monteras alltså i övre motorfästena.

Sänka hojen: Görs genom att du höjer upp gaffelbenen en aning. Räcker inte det byter man ut länkagen till stötdämparen bak också. Alternativt kanske det även går att sänka rideheight. Sänker du rideheight så måste du även sänka i fram annars blir den väldigt trögstyrd. Millen mår bra av att höjas i bak för att få den mer snabbsvängd fast det blir väl lite svårt i ditt fall.
Så mitt tips är börja med att höja gaffelbenen en markering och om möjligt skruva ned stötdämparen bak.

Lite annat att tänka på 04:an: Om den lägger av på tomgång, se till att få uppdateringar till programvaran för insprutningen.
 
Last edited:

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
mikcar skrev:
Gratulerar köpet av din nya Mille!!!

Rampuckar: Köp RG kraschpuckar. Monteringsanvisningar följer med. Du måste skära upp lite av plastkåpan bakom fläktarna. Monteras alltså i övre motorfästena.

Sänka hojen: Görs genom att du höjer upp gaffelbenen en aning. Räcker inte det byter man ut länkagen till stötdämparen bak också. Alternativt kanske det även går att sänka rideheight. Sänker du rideheight så måste du även sänka i fram annars blir den väldigt trögstyrd. Millen mår bra av att höjas i bak för att få den mer snabbsvängd fast det blir väl lite svårt i ditt fall.
Så mitt tips är börja med att höja gaffelbenen en markering och om möjligt skruva ned stötdämparen bak.

Lite annat att tänka på 04:an: Om den lägger av på tomgång, se till att få uppdateringar till programvaran för insprutningen.

Och var köper jag RG kraschpuckar?
Man kan inte muta herrn att komma förbi och hjälpa mig att sänka den?
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top