Aprilia-tråden

TERMINATOR skrev:
snackade med AVA idag och enligt dom spelar det ingen roll vilken glukol jag använder, tack för svaren :tummenupp

Brukar va etylenglykol i hojar (blå färg). Blanda inte propylen med etylen bara.
 
mikcar skrev:
Brukar va etylenglykol i hojar (blå färg). Blanda inte propylen med etylen bara.
Haloj..
Blanda inte blå/grön å röd glykol bara, dom blandar sej inte med varandra. Varför vet jag inte.........

Raabbbbaaaa
 
KaZ skrev:
tjenix...

Om du beställer ett renegade airkit tror jag inte att du behöver bry dig i rubber-prylen... Eller rättare sagt... du behöver inte bry dig i den.
Din motor kommer få för mycke luft iaf. Vad du bör göra är att samtidigt skaffa en PCIII och helst ett helsystem, slipon om det inte finns stålar till ett helsysse. Sen monterar du allt och sen konfar du in PCIII:an i bänk. Då först kommer du kunna få ut max ur den motorn med de 3 enkla moddsen.
Väldigt lätt att få fel blandning om du inte har PCIII, dessutom kommer du bara få gissa hela tiden om du labbar omkring med Chip. Och sen om du kör med en för tunn blandning så kommer det slita svin på avgasventilerna... :tummenupp Men men...

plånboken styr! :hihi
Ingen tvekan att PCIII är en bra produkt, men behövs de om du bara moneterar ett airkit med slipon.
Reagerade på ditt inlägg du säger att Citat"lätt att få fel blandning om du inte har PCIII, dessutom kommer du bara få gissa hela tiden om du labbar omkring med Chip.
Är det fakta eller subjektiv känsla? ha du någon erfarenhet av detta eller några exempel att referera till.
Undrar efter som flera tuning shops tex ducati kämna och af1 racing använde i 1:a hand mod anpassade eprom och rek dyno ,med synkning av trottelhusen,
varför säljs då EPROM som tillbehör av aprilia om det skulle vara skadligt?
Dom om några borde ju veta!
Vill inte vara näsvis men ha fakta.
 
2ono skrev:
varför säljs då EPROM som tillbehör av aprilia om det skulle vara skadligt?
Dom om några borde ju veta!
Vill inte vara näsvis men ha fakta.
Aprilias egna eprom är väl i första hand endast tänkta i kombination med deras egna effektljuddämpare tror jag.
 
2ono skrev:
Ingen tvekan att PCIII är en bra produkt, men behövs de om du bara moneterar ett airkit med slipon.
Reagerade på ditt inlägg du säger att Citat"lätt att få fel blandning om du inte har PCIII, dessutom kommer du bara få gissa hela tiden om du labbar omkring med Chip.
Är det fakta eller subjektiv känsla? ha du någon erfarenhet av detta eller några exempel att referera till.
Undrar efter som flera tuning shops tex ducati kämna och af1 racing använde i 1:a hand mod anpassade eprom och rek dyno ,med synkning av trottelhusen,
varför säljs då EPROM som tillbehör av aprilia om det skulle vara skadligt?
Dom om några borde ju veta!
Vill inte vara näsvis men ha fakta.

Genom att ta bort luftburken och tex. sätta dit ett Renegade airkit så ändrar du förutsättningarna väldigt mycke. Då måste du kunna "ställa in" luft/bränsle blandningen efter de nya förutsättningarna. Annars går inte hojen optimalt och du har till 99% chans fel blandning.
Problemet med detta är att det finns en uppsjö av olika chip och tillverkare av slipon. Och om man bara håller sig till att byta chip och avgas så klarar man biffen enkelt. Då har du hela tiden rätt blandning, dvs. Kör du med ett Arrow slipon och arrow chip... ja då ere funkis. Lägger du däremot till ett renegade airkit... ja då faller allt. Då får du nya förutsättningar som i så fall skulle kräva ett chip som är framtaget med just de förutsättningarna... Nu skiljer det väl kanske inte så mycket mellan de olika chippen som finns, men det finns bara ett fåtal chip med rätt förutsättningar för en luftmod. Renegade själva har ett chip... men då skall du oxå köpa deras slipon.
Har labbat med detta själv i 2 år, men vet eg. aldrig om det va rätt eller fel. dock när jag slängde på PCIII och mappa in den i bänk så vet jag att det blev rätt.

Om nu af1 racing använder "anpassade" eprom beror det juh på att de kan göra det, dvs bränna dem själva... dvs göra egna mappar utefter de mods de gör på motorn. Tror inte de sitter och letar bland 25 olika Eprom för att testa alla och se vilket som fick bäst resultat... dom mappar och bränner ett precis som jag sa utefter de mods som gjorts. :tummenupp

det e vad jag tror.

Sen är juh den största fördelen med en PCIII att den inte blir "gammal" i den kan du hela tiden ändra förutsättningarna om du ändrar nåt på hojen som har med luft eller bränsle att göra.

/KaZ

/KaZ
 
Ok överens med KaZ resonemang :tummenupp alltså anpassat ECU eller EPROM till respektive system , Kostnad vs funktion är ju frågan.
å andra sidan skulle jag börja modda motorn mer typ större trottelhus, kammar med helsystem etc you name it! PCIII är då att rekomendera.
 
är det någon som har en helbild på en falco med bukkåpa/motorkåpa eller kalla det va ni vill, jag har letat men hittar ingen helbild bara massa småbilder, jag kan inte bestämma mej om det är snyggt eller inte, föresten kan ni säga vad ni tycket om det, allså en falco med hel kåpa
 
KaZ skrev:
Genom att ta bort luftburken och tex. sätta dit ett Renegade airkit så ändrar du förutsättningarna väldigt mycke. Då måste du kunna "ställa in" luft/bränsle blandningen efter de nya förutsättningarna. Annars går inte hojen optimalt och du har till 99% chans fel blandning.
Problemet med detta är att det finns en uppsjö av olika chip och tillverkare av slipon. Och om man bara håller sig till att byta chip och avgas så klarar man biffen enkelt. Då har du hela tiden rätt blandning, dvs. Kör du med ett Arrow slipon och arrow chip... ja då ere funkis. Lägger du däremot till ett renegade airkit... ja då faller allt. Då får du nya förutsättningar som i så fall skulle kräva ett chip som är framtaget med just de förutsättningarna... Nu skiljer det väl kanske inte så mycket mellan de olika chippen som finns, men det finns bara ett fåtal chip med rätt förutsättningar för en luftmod. Renegade själva har ett chip... men då skall du oxå köpa deras slipon.
Har labbat med detta själv i 2 år, men vet eg. aldrig om det va rätt eller fel. dock när jag slängde på PCIII och mappa in den i bänk så vet jag att det blev rätt.

Om nu af1 racing använder "anpassade" eprom beror det juh på att de kan göra det, dvs bränna dem själva... dvs göra egna mappar utefter de mods de gör på motorn. Tror inte de sitter och letar bland 25 olika Eprom för att testa alla och se vilket som fick bäst resultat... dom mappar och bränner ett precis som jag sa utefter de mods som gjorts. :tummenupp

det e vad jag tror.

Sen är juh den största fördelen med en PCIII att den inte blir "gammal" i den kan du hela tiden ändra förutsättningarna om du ändrar nåt på hojen som har med luft eller bränsle att göra.

/KaZ

/KaZ

Aprilias ECU e rätt bra på att kompensera för ändringar på insugsidan, tackvare den sensor som känner av insugstrycket (sitter på trottelhusets v- sida). Ändringar på avgasidan är en annan historia.
Det ÄR skillnad mellan chip´en, vet att Buster provbromsat med olika chip. Inget av chipen gav dock den ultimata kurvan så resonomanget med PCII eller PCIII håller...dvs PC inställd i bänk lär ge dig den bästa Air/fuel kurvan.

Renegade kitet ger inte bara mer luft utan tar även bort den resonans svackan som orginalburken genererar vid ca 5Krpm. Byt hur mycket filter du vill...så länge orginalburken sitter där finns svackan där !!

Allt ovan gäller 99-03.
04 vet jag inte ett skit om !

Over´n out from Judas :D
 
Triggerhappy skrev:
Renegade kitet ger inte bara mer luft utan tar även bort den resonans svackan som orginalburken genererar vid ca 5Krpm. Byt hur mycket filter du vill...så länge orginalburken sitter där finns svackan där !!

Var kan man inhandla kitet och passar det även på Tuonon...??? :confused:
Undrar en tjomme som äger sin första Aprilia.... :va
 
Last edited:
TERMINATOR skrev:
är det någon som har en helbild på en falco med bukkåpa/motorkåpa eller kalla det va ni vill, jag har letat men hittar ingen helbild bara massa småbilder, jag kan inte bestämma mej om det är snyggt eller inte, föresten kan ni säga vad ni tycket om det, allså en falco med hel kåpa

hejhopp, komigen nu give me a bild.....
 
TERMINATOR skrev:
nu så sa jag TACK!!!! :tummenupp
undrar hur det skulle se ut med en mattsvart sån på min hoj

Så här ser min Falco ut personligen tycker jag att det ser grymt bra ut :tummenupp

Vet inte om en Mattsvart kåpa gör sig så bra, skulel nog satsa på vinröd i ditt fall...men som sgat smaken är som baken :arsele

/BW
 
Last edited:
Undrar...

Såg nångång att nån hade annonserat vita bakljus till mille ? Var finns det såna o få tag på någon som vet ??
o så undrar jag vilken är original kåpa i fram på mille (-00) den hög aeller låga? ?? :confused:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top