Aprilia-tråden

Har en 09:a med 1400 på mätaren, är en RSVR med Factory utrustning och org acra system. Pengen är nog lite låg dock

Har en 09:a med 1400 på mätaren, är en RSVR med Factory utrustning och org acra system. Pengen är nog lite låg dock

Ja, inte omöjligt att en fin 09'a med låga mil kan vara värd 60-65. Men det är oberoende värde lite för mycket för mig. Så letar väl huvudsakligen efter en lite äldre.
Finns ju en par-tre tilll salu, men trots att man betalar utan att pruta så verkar det vara svårt att få hämta cykel och alla papper som behövs på export.
:(

Finnbollarna ids inte ens svara om man försöker ta kontakt på tex engelska. :gnissla

Last edited:
Ja det är inte lätt när export är inblandat. Du får väl köpa o exportera själv?

Egentligen inte svårt alls, åländska fordonsmyndigheten har samarbete med svenska transportstyrelsen (pga att 80% av våra fordon är privatimporterade, och merparten av dessa kommer från Sverige, av självklara själ).
Jag släpar helt enkelt in svenska regpapper + bricka (tillsammans med ett fett skattekvitto) och så reggar de ur den ur svenska registret i samband med min registrering här. Och brickan postas tillbaka hem till svedala.

Men att övertyga en säljare om det, nja, det verkar vara svårare.

RSV mille -98 vägrar att starta..... Köpte en mille i helgen som gick som ett skott vid provkörning, inga problem alls. Tog hem den på släp 60 mil. Sedan i söndags startade den inte, mörker. Bränslepumpen primar, men EFI symbolen visas i panelen. Var ska jag börja? Tips mottages tacksamt. Mvh

RSV mille -98 vägrar att starta..... Köpte en mille i helgen som gick som ett skott vid provkörning, inga problem alls. Tog hem den på släp 60 mil. Sedan i söndags startade den inte, mörker. Bränslepumpen primar, men EFI symbolen visas i panelen. Var ska jag börja? Tips mottages tacksamt. Mvh

Byt batteri.
Mille är notoriskt kända för att vara väldigt kräsna gällande vilka batterier de accepterar så se till att köpa ett av kvalitet. Om jag inte minns helt fel så lyser nog EFI-symbolen tills hojen startar.

Snabbt svar, tack. Batteriet ja, det verkar friskt och tar emot laddning som det ska. Hojen har ju funkat med det batteriet innan, och det drar runt startmotorn. Har också försökt kablat igång med annat batteri, utan framgång. Vad jag har svårt att fatta i detta är att den funkade bra vid provkörning, och sedan inte startar dagen efter utan att jag rört den. Man, det kanske är värt att prova med nytt batteri / Daniel

Snabbt svar, tack. Batteriet ja, det verkar friskt och tar emot laddning som det ska. Hojen har ju funkat med det batteriet innan, och det drar runt startmotorn. Har också försökt kablat igång med annat batteri, utan framgång. Vad jag har svårt att fatta i detta är att den funkade bra vid provkörning, och sedan inte startar dagen efter utan att jag rört den. Man, det kanske är värt att prova med nytt batteri / Daniel

Det finns såklart andra möjliga felkällor, men de kräver större ingrepp så en bra start är att börja med batteriet och gå på de andra bitarna om det inte löser problemet.

Om batteriet är av modell Biltema eller liknande så ökar chanserna att det är felkällan, oavsett om det verkar friskt. Jag har inget emot Biltema rent generellt, men vad det gäller batterier till just den här hojen har de inget som är tillräckligt bra i sortimentet, även om man kanske kan få det att funka tillfälligt. Du vill ha ett batteri från Yuasa eller motsvarande kvalitet för att vara säker på att det ska funka.

Största start problemen= Batteriet och startrelä. Bäst att byta ut båda...startrelä kommer gå vips när som helst om den är lika gammal som hojen dvs.

Börjar med att byta till Heavy duty Yuasa batteri, så får vi se hur den uppför sig, tack för input :)

Vad menar du med vägrar att starta ? Tänder den inte eller snurrar startmotorn ej ? Regnade det när du körde hojen på släpet ?

Startmotorn snurrar, och bränslepumpen primar, men den tänder inte. Och ja, det regnade sjukt mycket stora delar av resan (Stormen Knud), trodde dock att den skulle tåla vatten, eller?

Jag behöver förresten en vänsterkyl till min Falco.. den dog efter gräsmattan åt mitt stöd... är det någon som har en sån dom vill sälja eller vet om det finns nån mcdemontering som kan ha en så hör av er.

Å en skjutskuts.. det skulle jag bli extra glad över. ;)

Ta bort kylaren...gå till en bra svetsare. Svetsaren täpper till hålet och voila! Kostade mig 150kr när det hände mig.

Är det inte lite spännande att begagnade aprilia annonseras ut till hyggligt höga summor? Har nåt hänt?? Gamla Tuonos verkar inte gå ner i pris längre, snarare tvärtom. Köpte en -07 för 8 år sedan, privat. Då till ett för tiden rimligt pris om 60kkr vilket var omkring halva nypriset. Motsvarande hoj med pålägg på miltal ligger idag på 45kkr. Tiden har ju i princip stått still! 12år gammal hoj. Bra virke i twinnarna såklart men oj!

Är det inte lite spännande att begagnade aprilia annonseras ut till hyggligt höga summor? Har nåt hänt?? Gamla Tuonos verkar inte gå ner i pris längre, snarare tvärtom. Köpte en -07 för 8 år sedan, privat. Då till ett för tiden rimligt pris om 60kkr vilket var omkring halva nypriset. Motsvarande hoj med pålägg på miltal ligger idag på 45kkr. Tiden har ju i princip stått still! 12år gammal hoj. Bra virke i twinnarna såklart men oj!

Låga räntor och belånade kåkar.

Jo, det svider lite när jag tänker på hur billigt jag släppte iväg speciellt min Mille men även min Tuono. Jag skulle troligtvis få betala nästan lika mycket för att köpa tillbaka dem.

Men, kul för er som fortfarande har kvar hojarna. Verkligen jätte....kul. :gnissla :huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman