Aprilia-tråden

Grattis! Tuono är sannolikt en av hojvärldens mest kompletta hojar :yoparty:tummenupp

Man hör att den drar till lite på startmotorn, men motorn går inte runt ens ett varv. Batteriet är som sagt helt nyladdat, men kom på nu att det inte alls är nytt. Det var till Ducatin (förra hojen) jag köpte nytt batteri.

Så ett nytt batteri och startrelä borde kunna lösa problemet? Att EFI lampan lyser är inget att bry sig om?

Elektroniken tycker låg spänning är piss.
Kan bli alltmöjligt den gnäller på då.

I med ett nytt ytx14 batteri av toppkvalitet och ett startrelä med lite hår på bringan så kommer den gå runt fint.
 
Hojen har faktiskt startat som den ska på sista tiden. Hittade dessutom en hel del av det borttappade mellanregistret när jag monterade original ljuddämparen inför besiktningen.. Blev STOR skillnad, hojen blev mycket lättare att ta upp på bakhjulet nu när det gigantiska hållet i mellanregistret blivit mindre.

Funderar på om jag kan få samma register med mitt Yoshimura RS3 slip-on och rätt mapp i powercommandern, eller om jag ska låta originalljuddämparen sitta kvar?
 
Det ska gå att få till med en mappning. Men som alltid, ska man vinna toppeffekt får man offra nåt annat. Men så lidande ska inte ditt mellanregister bli av slipon. (när den är injusterad)
 
IMG_3709.jpgEj regnr.jpg

Va ut på det som troligen blir årets sista hojsväng i helgen. Den går helt klart bättre med org.ljuddämpare, kan ta upp den på 3:an nu vilket var i stort sett omöjligt tidigare. Men även om mellanregistret är bättre så skulle jag inte direkt kalla det starkt, har förstått att ett helsystem är vägen att gå om man vill få till det bättre.

Passar ett system från en mille årsmodell 99-03 utan modifieringar?

Skulle också vilja köpa ett bakdrev som är 3 kugg större än original, tips på e-butik med bra pris på det?
 
Last edited:
Går i tankarna på att köpa mig en Tuono 1000 Factory 2008/09 och undrar om de är nått man bör kolla med dessa hojar när man kikar på en beg. ? Några kända fel som man bör se upp med samt andra tips ?
 
Last edited:
Går i tankarna på att köpa mig en Tuono 1000 Factory 2008/09 och undrar om de är nått man bör kolla med dessa hojar när man kikar på en beg. ? Några kända fel som man bör se upp med samt andra tips ?

Inget annat än vanlig begagnat-koll. Slitdelar och skick. 08 fick sista uppdateringen med bland annat förbättringar på generatorn.
 
Ja, så är det nog. Tackar för hjälpen!
 
För er som är medlemmar, vi har släppt datum till nästa års Apriliadagar på klubbens hemsida. Vi vill även ha lite åsikter och lärdomar från tidigare arrangemang så det blir ännu bättre nästa år!
 
Nu är det dags för oljebyte igen innan hojen ställs undan för vintern. Funderar på o köra vidare med Biltemas helsyntetiska 10-w40, har ju kört med den i sommar och inte upplevt några problem alls med koppling eller liknande.

Siktar på att köra bana vid nått tillfälle nästa sommar, Gotland Ring hägrar och jag har inte så långt till Sala där det finns en gocartbana modell större att köra på. Kan det vara skäl att köpa en dyrare olja eller klarar Biltemas olja av tuffa tag?

Har iofs legat på bra med Tuonon på favoritvägarna i sommar, men belastningen blir ännu högre på bana.
 
Nu är det dags för oljebyte igen innan hojen ställs undan för vintern. Funderar på o köra vidare med Biltemas helsyntetiska 10-w40, har ju kört med den i sommar och inte upplevt några problem alls med koppling eller liknande.

Siktar på att köra bana vid nått tillfälle nästa sommar, Gotland Ring hägrar och jag har inte så långt till Sala där det finns en gocartbana modell större att köra på. Kan det vara skäl att köpa en dyrare olja eller klarar Biltemas olja av tuffa tag?

Har iofs legat på bra med Tuonon på favoritvägarna i sommar, men belastningen blir ännu högre på bana.

Jag rekommenderar Q8 SBK Racing 20 L som finns på Swedol bland annat.

Prisvärd olja som fungerar väldigt bra i aprilian, jag har kört två somrar i BoTT med den oljan i hojen och det har funkat väldigt bra även fast jag har 1127cc + lite andra prylar så har min koppling funkar förträffligt bra utan slirr. Och då är min kurva väldigt rå i vrid och effekt mot andra 1127cc aprilior.
 
OKQ8 på stor dunk passar bättre i viskositet och är dessutom billigare än Biltema helsyntet per liter... ;)
 
Ok, OKQ8 SBK låter bra. Men 20 liter är väldigt mycket, går det att hitta 5-10l dunkar för vettiga pengar nånstans?

**Edit**

4L och sedan 20L verkar vara möjligheterna, ska man få ekonomi i det får man köpa 20L. Känns lite overkill, men det är ju skönt o veta att det är bra olja i hojen.
 
Last edited:
Jag köpte OKQK8 SBK racing på 4L billigt på Swedol.
 
Har kikat lite mer, sök på OF-80638 i denna länk o klicka på art nr så får du lagerstatus som jag fattar det.
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=124

Först kommer 20L etc, men sedan gömmer sig 4L lite längre ned o det är inte lika tydligt att det är SBK Racing det handlar om men det var det i min affär (Borås)
 
Det här bakdrevet med 45kugg får det nog bli, landar på strax över 500:- inkl frakt. Nån som vet vad dom menar med "standard road pitch"? Original sitter det ju 42kugg i bak.

http://www.ebay.co.uk/itm/RENTHAL-R...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item35ccf1d661

Har oroväckande mycket hojabstinens redan fastän säsongen precis tagit slut, det här kommer att bli en låång vinter...

Aluminium verkar inte så lyckat trots allt, slits mycket fortare och eftersom jag tenderar att gasa en del så blir det nog kort livslängd på detta alu-drev.

Kan få tag på ett 46 kuggars i stål för strax över 400:- men är rädd att hojen blir lite väl lågt drevad med 16kugg fram och 46kugg i bak. Någon som har kört den drevningen på en Tuono från 03-04 och som kan berätta hur den var att köra?
 
Har kikat lite mer, sök på OF-80638 i denna länk o klicka på art nr så får du lagerstatus som jag fattar det.
http://handla.swedol.se/shop/showItemList.asp?IT3=124

Först kommer 20L etc, men sedan gömmer sig 4L lite längre ned o det är inte lika tydligt att det är SBK Racing det handlar om men det var det i min affär (Borås)

Handlade 4L på Swedol idag, 298:- var exkl moms så det landade på 370:- inkl moms. Va in på Lingvalls och köpte oljefilter också, så i helgen ska hojen bli ompysslad inför vintervilan :)
 
Aluminium verkar inte så lyckat trots allt, slits mycket fortare och eftersom jag tenderar att gasa en del så blir det nog kort livslängd på detta alu-drev.

Kan få tag på ett 46 kuggars i stål för strax över 400:- men är rädd att hojen blir lite väl lågt drevad med 16kugg fram och 46kugg i bak. Någon som har kört den drevningen på en Tuono från 03-04 och som kan berätta hur den var att köra?

Kan funka, annars kan du prova 17fram
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top