Aprilia-tråden

Köpt Tuono

Idag blev det ett impulsköp, en Aprilia Tuono -03 i grymt fint skick. Det sitter powercommander och yoshimura slip-on på den men jag tycker att den har alldeles för lite bottenvrid. Motorn är i stort sett död under 5-6000rpm och sedan sticker den som f-n. Drar man ur den på växlarna så tvekar den på varje växel innan effekten kommer.

Har inte haft någon Tuono så jag vet inte hur den ska gå, men det känns som att en 1000cc twin borde ha bra med vrid långt ner i registret. Hade en Falco för många år sedan och har inget minne av att den betedde sig så är.

Vad tror ni, är det en nedladdad mapp i powercommandern som ställer till det eller är det något annat knas? Känns som att den kanske får för snålt med soppa.. Lär man ha ett öppet luftfilter för att den ska gå ordentligt med slip-on och powercommander?

Tips och råd mottages tacksamt :)
 
koppla ur pc3:an så kan du ju utesluta den iaf,eller konstatera att det behöver mappas om.
annars så lyft på tanken och se efter så alla slangar som går hit o dit sitter där dom ska,

tror inte att öppet luftfilter kan vara avgörande, oftats så är et ju tillräckligt stor insugsarea på
strd filter så det borde nog vara ok,kolla hur skitigt det är,, alltid bra o veta.

lycka till
// Jocke
 
Kalas, hämtar hem hojen imorgon och ska kika på detta då. Tack för hjälpen
 
För attt bli av med svackan i mellanregistret är det:

Eliminerad luftburk och helsystem (eller moddat orginal) med balanserade grenrör som gäller.

Till detta ett chip som inte bara ändrar bränslemängden utan även tändningen.

PC3an använder du sedan för o tuna till det. Jag har gjort detta på min hoj förutom PC3 o den blev som ny emm.

http://apriliaperformance.myfastforum.org/about80.html



En std Tuono/Mille med bara map 2 o slip-on har fortfarande en väldig svacka.
 
Jag var ut på första riktiga turen nu ikväll och hojen har verkligen ketchupeffekt, mer eller mindre död upp till 7000rpm där det smäller till och den drar stenhårt till varvtalsstoppet. Toppeffekten är det verkligen inget fel på, men vridet på låga varv är riktigt dåligt. Nu hade jag iofs en Hypermotard 1100 innan Tuonon och Ducatin har ju vridmoment som en traktor, men jag tycker Tuonon borde gå bättre än så här.

Att få upp den på bakhjulet under 6-7000rpm på tvåan är mer eller mindre omöjligt, på Ducatin duttade man till med gasen på trean på låga varv och den hoppade upp på bakhjulet direkt. Efterom effekten kommer så plötsligt på Tuonon är det väldigt svårt att få upp den snyggt och kontrollerat, den flyger upp på bakhjulet och backar man lite på gasen och den råkar hamna under 7000rpm så dimper den ner som en gråsten.

Har haft GSX-R 750 98-99 som hade extrem ketchupeffekt, men dom var ändå bra mkt lättare att wheela med än Aprilian.

Är era hojar likadana? Antar att Millen är exakt lika isf för motorn är väll identisk?
 
Min (trimmade) RSV1000R med 05-maskin var extremt toppig med total avsaknad av register upp till ~8000 när jag körde den med 1000cc volym. Nu med 1102cc så är den fortfarande hyggligt toppig, även om den wheelar rätt lätt från 4000rpm nu.

Kolla över hur kammarna står - det är populärt att laborera med olika lobcentrum för att få annorlunda karaktär - jag kör exempelvis 106/109 på IN/EX.

Jag var ut på första riktiga turen nu ikväll och hojen har verkligen ketchupeffekt, mer eller mindre död upp till 7000rpm där det smäller till och den drar stenhårt till varvtalsstoppet. Toppeffekten är det verkligen inget fel på, men vridet på låga varv är riktigt dåligt. Nu hade jag iofs en Hypermotard 1100 innan Tuonon och Ducatin har ju vridmoment som en traktor, men jag tycker Tuonon borde gå bättre än så här.

Att få upp den på bakhjulet under 6-7000rpm på tvåan är mer eller mindre omöjligt, på Ducatin duttade man till med gasen på trean på låga varv och den hoppade upp på bakhjulet direkt. Efterom effekten kommer så plötsligt på Tuonon är det väldigt svårt att få upp den snyggt och kontrollerat, den flyger upp på bakhjulet och backar man lite på gasen och den råkar hamna under 7000rpm så dimper den ner som en gråsten.

Har haft GSX-R 750 98-99 som hade extrem ketchupeffekt, men dom var ändå bra mkt lättare att wheela med än Aprilian.

Är era hojar likadana? Antar att Millen är exakt lika isf för motorn är väll identisk?
 
Ducce 1100 spisen är ju rätt extrem åt andra hållet, vrid över allt men ingen direkt effekt enl min mening.
 
Ducce 1100 spisen är ju rätt extrem åt andra hållet, vrid över allt men ingen direkt effekt enl min mening.

Sant, det är ingen direkt effekt i den motorn men vridet är grymt. Ska prova att koppa bort powercommandern så får vi se hur den går, på den här hojen vill man ju ha vrid långt ner i registret. Visst är det kul när effekten kommer och den sticker iväg, men att kunna surfa fram på en kurvig väg med ett vridmoment som lyfter på framhjulet ur kurvorna är inte fel det heller....
 
Kolla utväxlingen, jag kör 16-42 vilket funkar bra. Nästa blir (kanske) typ 16-45 för o testa.

Edit: men som jag skriver ovan, V60 spisen behöver en del handpåläggning för att bli duglig på lägre varv. Jämför den med en TL1000S eller KTM 990 så är den ändå en mkt skojsigare spis tycker jag. Gör du ovan nämnda moddar får du en hoj som låter rått o rappt vilket gör mkt på känslan.

Körde GSX-R 1000 -03 denna sommaren, kanonhoj o snabb som fan men när jag ställt på apan o kört 20 mil så sålde jag Suzukin.
 
Last edited:
Ska du laborera med utväxlingar så titta in här http://gearingcommander.com/
ang chip finns det en kille i det förlovade (förlorade) landet Italien som tillverkar ett chip med
förändrad tändkurva,, jag upplever min Falco starkare över hela registret efter montage.
kolla med fet-snok på forumet,tror han har bra kontakt med spagettimannen.
// Jocke
 
Tänker du på "Gabro" så finns han på ngt av Apriliaforumen (har inte riktigt koll här på joppet)
Köpte mitt chip från honom och det funkar kanon, även körbarheten blev bättre.
 
Blev en liten kvällstur efter jobbet, magkåpan är repig och bortplockad för tillfället.
 

Bifogat

  • IMG_0988.jpg
    IMG_0988.jpg
    221.5 KB · Visningar: 93
  • IMG_0991.jpg
    IMG_0991.jpg
    209.2 KB · Visningar: 82
Hej alla. Har idag handlat mig en mille 02 med drygt 3000 mil på mätaren. Riktigt fin är den:) Den har ett leo enkelt system men original luftfilter och inget chip (tror jag!) måste man fixa ett annat chip eller är det bättre att fixa en pc3? Ska man meck med tändingen också?
 
Last edited:
Tjenamoss! Nån som har ett set racekåpor till millen liggandes. eller nått tips på tillverkare.

Nån som känner till dessa? http://www.yoyodyneti.com/ProductInfo.aspx?productid=SA011002G

Finns risk att jag kanske ska göra mig av med mitt set....inte 100% helt men lagat och har funkat bra sedan dess. Race kåpor till gamel Millen är lite halv svårt att få tag i till vettig peng tycker jag....ivarjefall när jag letade delar till min.

Gissar att du behöver kåporna till nästa sommar?
 
Finns risk att jag kanske ska göra mig av med mitt set....inte 100% helt men lagat och har funkat bra sedan dess. Race kåpor till gamel Millen är lite halv svårt att få tag i till vettig peng tycker jag....ivarjefall när jag letade delar till min.

Gissar att du behöver kåporna till nästa sommar?

Japp.. det är tanken, lite vintermek. Ja det verkar lite svårt, dom man hamnar hos genom google har bara till rsv4 typ..

Om du nu vill göra dig av med dom så vet du var det finns intresse iaf ;)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top