Aprilia-tråden

Ja jäklar, jag trodde det var identisk utväxling mellan millen och tuonon:va . Blev ju tvungen att kolla, och som du säger så är det lite lägre utväxling på de fyra första växlarna på tuonon.:Bugar

Körde helt orginal nyligen och kan säga att det blev en ruggig skillnad med Akrapipor, map 2 och 15 framdrev vad som gjorde mest vet jag inte.

Jag tycker att det är mycket märkligt att de har så hög utväxling orginal här i europa.

Nästa vecka skall PC3:an och luftfilter på, samt bänkning. Det skall bli jäkligt spännande att se och märka resultatet:D

Hmmm kollar på aprilia.com och då får jag fram att båda har samma utväxling..hittar du någon annan info någon annan stans?

Gearbox
Six speed. Transmission ratios:
1st 34/15 (2.27)
2nd 31/19 (1.63)
3rd 26/20 (1.3)
4th 24/22 (1.091)
5th 24/25 (0.96)
6th 23/26 (0.88)
 
Powerwheelies är det enda som räknas ,, kopplingstrix ,, Bahh det är väl ingen cirkushoj heller ,, slit upp den på 1:a spraggen o växla vidare vet ja ,,

ang,utväxling så behåll orginal fram o öka 3 kugg bak ,, bättre för kedjans livslängd,, fast kedjan blir inte så långlivad i allafall om man kopplingstrixar ,, :tummenupp

Vete fan.... har själv problem med det där kopplandet, men det är väll tekniken som jävlas...

Min gick upp på slangen väldigt lätt på ettan runt 4k med gas, tvåan av/på slag runt 7-8k rpm med acra slip on. (16,40)

Men det med kopplandet får jag inte riktigt kläm på vill inte va så elak mot hojen häller så jag försöker nog för klent.


Sen har jag en touno vän på runt 43 bast som tycker det är jätte lätt att koppla upp hojen med 15,40... 3 an inget problem runt 80-100km/h tror jag han sa...Vad gör jag för fel :huvet
 
Hmmm kollar på aprilia.com och då får jag fram att båda har samma utväxling..hittar du någon annan info någon annan stans?

Gearbox
Six speed. Transmission ratios:
1st 34/15 (2.27)
2nd 31/19 (1.63)
3rd 26/20 (1.3)
4th 24/22 (1.091)
5th 24/25 (0.96)
6th 23/26 (0.88)

Jä-a skit oxå !:huvet
Här försöker man spela Allan men icke...du har förstås helt rätt. Har blandat ihop gamla Millen o RSv'n på nå't sätt.:va

Nåja, att utväxlingen är helt off i originalskick kan vi nog vara överens om iaf.
Har nog med avgasrening och ljudnivåer att göra skulle jag tro.
 
Jä-a skit oxå !:huvet
Här försöker man spela Allan men icke...du har förstås helt rätt. Har blandat ihop gamla Millen o RSv'n på nå't sätt.:va

Nåja, att utväxlingen är helt off i originalskick kan vi nog vara överens om iaf.
Har nog med avgasrening och ljudnivåer att göra skulle jag tro.

Gamla Millen hade helt klart annan utväxling...min gick runt 120 på 2an och 06an går runt 150 på 2an och är svårare att få upp på tvåan(man måste ha ca 1k mer i varv vid av och på slag för att få upp den)

Sen det här med olika insugs trattar värkar inte göra så mycket om man kollar på bänk papper...men det kan ju va lite mer skilnad i real life på vägen.


twin spark '03 motor, Favaretti head tuned.
Akra EVO 2in1
57mm TBs from an Edwards
Hand made openlid airbox with BMC airfilter
Edwards ram tube and RSV '00 air collector
GRT eprom
red graf = long stacks
blue graf = short stacks

857lunghecortefm3.jpg
 
nja, man ska nog va rätt känslig om man kan känna skillnaden.
Fast 5 hästar på toppen eller 5 nm vid 7k borde vara märkbart...
Å anda sidan är detta en 03'a med portade toppar och en massa annat lull-lull.
Vad det skulle göra på en senare motor med andra moddar kan väl bara gissa.
Mycke voodoo de där...
 
Last edited:
Hmmm kollar på aprilia.com och då får jag fram att båda har samma utväxling..hittar du någon annan info någon annan stans?

Gearbox
Six speed. Transmission ratios:
1st 34/15 (2.27)
2nd 31/19 (1.63)
3rd 26/20 (1.3)
4th 24/22 (1.091)
5th 24/25 (0.96)
6th 23/26 (0.88)

Hrmm vete fan vad som är rätt?
Jag kollade i Tuono R Factory UK-NL 2006.pdf som finns att ladda ner på Aprilias sida i den står följande:

1:an 17/38
2:an 20/34
3:an 23/31
4:an 26/29
5:an 25/24
6:an 23/26

Jag var helt övertygad innan om att det inte var någon skillnad mellan tuonon och millen:confused:

IOFS har det varit fel i manualer förr.

Skumt är det, eller så missförstår jag siffrorna?
 
Rätta mig om jag har fel ,, har inte Tuono samma motorkonfig som mille -04 ?

Hrmm vete fan vad som är rätt?
Jag kollade i Tuono R Factory UK-NL 2006.pdf som finns att ladda ner på Aprilias sida i den står följande:

1:an 17/38
2:an 20/34
3:an 23/31
4:an 26/29
5:an 25/24
6:an 23/26

Jag var helt övertygad innan om att det inte var någon skillnad mellan tuonon och millen:confused:

IOFS har det varit fel i manualer förr.

Skumt är det, eller så missförstår jag siffrorna?
 
Det låter faktiskt lite spinkigt. Minns inte riktigt hur min betedde
sig i standardskick (varade bara i ett par dagar).
Men det är känt att dessa motorer svarar ordentligt på luft-å-buller-trim.
Jämför jag med polarns zx10 så fick den 2-5 hästar med Yoshi-rör och PC3.
På min gav motsvarande 5-12 hästar (12 hästar vid 6300).
Just i det område du anger (5-7k) har originalmotorn ett hemskt hål i vrid-kurvan.
Och just där ger förstås trimmet som allra mest...en j-ä skillnad faktiskt.
Så förutsatt att motorn är frisk i övrigt så tror jag att den skulle må väldigt bra av att få andas lite bättre.
Pruta lite på de här http://www.blocket.se/vi/12863843.htm?ca=11_s
och så en PC3 (beställ från AF1 Racing)
så ska de nog bli lite liv i prillan.

Ja det är verkligen en besvärlig dipp där. mycket intresserad av att jämna till kurvan där och det får bli vinterprojektet...

tackaars för tips
 
Aprilia

:tummenupp mina aprilias från rs 50 till 125 o nuvarande 250!
 

Bifogat

  • 15.JPG
    15.JPG
    79.3 KB · Visningar: 50
  • bikepics-367177-full.jpg
    bikepics-367177-full.jpg
    95.2 KB · Visningar: 49
  • 123456.JPG
    123456.JPG
    62.8 KB · Visningar: 54
Rätta mig om jag har fel ,, har inte Tuono samma motorkonfig som mille -04 ?

Jo jag tror som du att det är samma utväxling i lådan, enligt tekniska data på aprilias hemsida är det samma också.

Men i manualerna för -06 Tuono står det enligt de bifogade bilderna
Jämför med den sista som är från -04 mille.

Jag tror att det står fel i manualerna för 2006 års modeller av någon anledning:va
 

Bifogat

  • tuono_06_a.jpg
    tuono_06_a.jpg
    11.5 KB · Visningar: 47
  • tuono_06_b.jpg
    tuono_06_b.jpg
    12.2 KB · Visningar: 40
  • mille_04.jpg
    mille_04.jpg
    11.5 KB · Visningar: 45
ok ,, då trodde jag riktigt ,,
men powerwheelie på 1,2:a växel ska inte vara så svårt,,
min mille gör det iaf,, visst,, inte med full tank på 2.an
har hänt att det klivit upp på 3:an med när man gasat rejält
på 2.an o lägger i 3:an med bra fart ,, lite läskigt att landa i ca 200 knyck
när man inte är berädd på det bara ,,
så tuono borde åxå fixa det ,,
jag har pc3 egenfixad luftbox och 3kugg mera bak i stället för att göra 15 fram + att jag har ett helt annat luftintag är strd ,, tror det var ca:30-40% större intag. finns att köpa på ducati kämna i tyska landet.
//Jocke

Jo jag tror som du att det är samma utväxling i lådan, enligt tekniska data på aprilias hemsida är det samma också.

Men i manualerna för -06 Tuono står det enligt de bifogade bilderna
Jämför med den sista som är från -04 mille.

Jag tror att det står fel i manualerna för 2006 års modeller av någon anledning:va

Cooooolt en riktig Aprilisti ,, :tummenupp

:tummenupp mina aprilias från rs 50 till 125 o nuvarande 250!
 
Last edited:
Är det nån som har manualer till en Factory 06:a på pdf... Jag har på engelska men det skulle vara kul att ha dom på svenska om det finns. Killen jag köpte cykeln av lovade att skicka sånt i efterhand för att han hade en del grejer hos en polare som var bortrest. Och blåögd som jag var trodde jag på honom.. Det får jag sota för nu.
 
Är det nån som har manualer till en Factory 06:a på pdf... Jag har på engelska men det skulle vara kul att ha dom på svenska om det finns. Killen jag köpte cykeln av lovade att skicka sånt i efterhand för att han hade en del grejer hos en polare som var bortrest. Och blåögd som jag var trodde jag på honom.. Det får jag sota för nu.

Vad jag vet så finns det inte manualer på svenska, tyvärr
 
Hjälp med justering av bakdämpare!

Tror min e ganska mycket för hårt ställd.. Hur är standard och vart får man tag på verktyg?
 
Hej CeZar !
är det fjäderförspänningen eller själva dämpningen som ska justeras ?
är det fjäderförspänningen behöver du en "haknyckel" som du borde kunna
köpa på en välsorterad järnaffär,,
strd inställning kan säkert någon annan här hjälpa dig med,

men för att göra en bra grundinställning så bör du kunna hänga upp hojjen i luften för att mäta in hur mycket fjädringsvägen är påverkad av bara hojjens tyngd,
jag vet att Bike avhandlade ärendet för ett par ar sedan,, någon här kanske kan hjälpa dig med det åxå.

// Jocke



Hjälp med justering av bakdämpare!

Tror min e ganska mycket för hårt ställd.. Hur är standard och vart får man tag på verktyg?
 
Hej CeZar !
är det fjäderförspänningen eller själva dämpningen som ska justeras ?
är det fjäderförspänningen behöver du en "haknyckel" som du borde kunna
köpa på en välsorterad järnaffär,,
strd inställning kan säkert någon annan här hjälpa dig med,

men för att göra en bra grundinställning så bör du kunna hänga upp hojjen i luften för att mäta in hur mycket fjädringsvägen är påverkad av bara hojjens tyngd,
jag vet att Bike avhandlade ärendet för ett par ar sedan,, någon här kanske kan hjälpa dig med det åxå.

// Jocke

Fjäderförspänningen tänkte jag på, kan väll inte vara rimligt att den skall var max spänd när jag väger 73kg??

Här har du en bra film som beskriver hur man ställer in fjädringen.
http://www.superbikeschool.com/multi-media/sag.php

Tack!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top