Aprilia-tråden

jocke i köping skrev:
ja har inte hängt med på varför du ska byta cylinder ,, men du har väl garanti på den ,, ?? bara en reflektion från mig ,, .

MvH jocke
Det verkar inte som om det finns någon form av erkännande från aprilia att bakbromsen är ett skämt...
RSVR har något utbytes-set på blinkersglas men med motstånd och elände. Det måste finnas något annat alternativ???
 
Jag tror att det finns en bra lösning ,,kolla på "La famiglia" sidan och under lufta kopplingen tråden.

MvH Jocke


Felix skrev:
Det verkar inte som om det finns någon form av erkännande från aprilia att bakbromsen är ett skämt...
RSVR har något utbytes-set på blinkersglas men med motstånd och elände. Det måste finnas något annat alternativ???
 
Var köper man skruvkit till Millen billigast? Är mest ute efter sidopanelerna (snabbskruvarna) men risken finns väl att jag byter alla skruvar inom kort... :)
 
Tjena gott folk!!!!

Blir troligtvis mille-ägare igen imorrn(läs måndag).Hade en 99a för några år sedan.Den hade factorykitet på(slipon,chip,filter,1kugg- fram).
Nu blir det en 02a med motsvarande utrustn.

Nu till saken.Tänkte tävla med den i r1000 några ggr nästa säsong.
Tänkte kolla med er kunniga aprilialoons hur jag får mer pulver i motorn utan att behöva riva ner rovan i molekyler.Har ju som sagt redan avgas,chip,filter och ska laborera lite med olika drevsatser när säsongen börjar.
Gnugga geniknölarna nu för ni vill väl se en rsv högt upp i listorna nästa år.
Tack på förhand!!!
 
Slangan skrev:
Tjena gott folk!!!!

Blir troligtvis mille-ägare igen imorrn(läs måndag).Hade en 99a för några år sedan.Den hade factorykitet på(slipon,chip,filter,1kugg- fram).
Nu blir det en 02a med motsvarande utrustn.

Nu till saken.Tänkte tävla med den i r1000 några ggr nästa säsong.
Tänkte kolla med er kunniga aprilialoons hur jag får mer pulver i motorn utan att behöva riva ner rovan i molekyler.Har ju som sagt redan avgas,chip,filter och ska laborera lite med olika drevsatser när säsongen börjar.
Gnugga geniknölarna nu för ni vill väl se en rsv högt upp i listorna nästa år.
Tack på förhand!!!

Hur mycket pengar har du tänkt läga ut som max?

0. Drevning 1 ner fram 2 uppbak(tror det blir ca 262 max speed)
1. Airkit
2. Chip
3. Insugs grunkan från 99-00 = Mer effekt
4. Bora spjällhuset till 54mm
5. Powercommander istället för chipet
6. Slip-on eller helsystem
7. Porta topen
8. Bora cylindrarna + ge dem nicasil belägning + i med bigbore kolvar 100mm istället för 97 mm(kollvarna går på 795$ med kolvringar m.m)

Ps.. Bigbore kitet är helt klart värt det enligt de som har det, bättre o köra med det istället för helsystem och det blir samma pengar ungefär.


Ungefär i den ordningen ska man nog trima millen :) , mer info fixar jag efter jobbet nyss vaknat nu ska till jobbet m.m
 
Lam-Kaka skrev:
Hur mycket pengar har du tänkt läga ut som max?

0. Drevning 1 ner fram 2 uppbak(tror det blir ca 262 max speed)
1. Airkit
2. Chip
3. Insugs grunkan från 99-00 = Mer effekt
4. Bora spjällhuset till 54mm
5. Powercommander istället för chipet
6. Slip-on eller helsystem
7. Porta topen
8. Bora cylindrarna + ge dem nicasil belägning + i med bigbore kolvar 100mm istället för 97 mm(kollvarna går på 795$ med kolvringar m.m)

Håller med Lam-Kaka

Rekommenderar:

1) Satsa på en PCIII direkt istället för chipet.
2) Om du inte tänker köpa RSV-R så investera i Racestötdämpare bak och omkitning av framgaffeln istället för helsystem. Lovar att med rätt inställningar så gör du bättre tider med det istället dessutom sparar du på däcken och det vet vi ju vad sånt kostar...
3) Big Bore går ju över 1000 cc så det är väl inte aktuellt om du ska tävla...
4) Portning före borrning av spjällhus (om du måste välja)

Lycka till och självklart vill vi se en Aprilia på tävlingarna! (Meddela när och var)

Tar mig friheten och skickar med KaZ bänkning efter trimning av -00 Mille R. Renegade Airkit, PCIII Portad/planslipad av MC-Xpress, Leovince helsystem. En -02 bör ge mer effekt då de har större insugsventiler...
 

Bifogat

  • Johans-bänkkurva-opt.jpg
    Johans-bänkkurva-opt.jpg
    104.2 KB · Visningar: 100
Hej!! kul ni engagerar er.Alltid skönt med likasinnade man kan bolla ideer,kunskap och tankar med.

Hojen är min.Det sitter acra-slipon på.Aprilia race-styrenhet.Hela boxen utbytt.Filter har den oxå.När jag byter drivpaket blir det en kugg ner fram.
Sen är det ju intressant att ni säger pc3 ger mer pulver än styrboxen.Kan ju va en fördel att dessutom ha några olika inställningar att tillgå.
Budgeten är inte jättestor än iaf.Sitter och kalkylerar för fullt på kostnader.
Vad tror ni man får ge för en toppbearbetning? porta,plana.
Blev lite sugen på att höra mer om isuget från 99-00.Vad är vinningen?
är det bolt on på 01-02? Låter inte så dyrt.Det ligger ju högvis med skrotade motorer i tyskland och sådana saker går ju aldrig sönder.
Big bore och helsystem får vänta till man har hunnit testköra några banor.
Måste ju se var och vilken typ av motorkaraktär man vill ha innan man ruinerar sig.Har inte kört twin på bana sen 02 så man måste liksom ut och skaka av sig radfyretekniken.

Kitta gafflarna lär det ju bli ganska omgående.
Ang bakdämparen.Är orginalaren hopplös på bana?
Finns det inget fjäderkit till den? kan ju vara värt att pröva innan man börjar byta ut hela chassit.Hade jag haft råd med en vettig R så hade man ju handlat på en gång men man ska ju ha råd att köra hojen oxå så det fick bli en kompromiss.Får försöka ta igen det på förarsidan :hihi
Har inte hunnit klura på alla förslagen ni skrev så jag återkommer nog med mer frågor. Mvh
 
Mera Mera tips :)

Insugs gummit från ramen ändrades 01 för att insugs ljudet skulle bli snällare och då gjordes tyvär kanalerna smalare från ramen till luftburken(man kan säga att det blev en liten dum strypning).

Ebay är din vän om man ska köpa saker till aprilian finns mycket godis att köpa där. Öhlins bakdämpare m.m. Om cylinder volymen ska hållas under 1000cc så kanske högkomp kolvar skulle vara något?

<--Kommer med länkar till sidor med smått o gott-->

www.Ebay.com
http://www.ducati-kaemna.de/cms_en/katalog.htm?&view=seite&seite=36
http://www.seacoastsport.com/motors.htm
http://www.raceco.com/
http://www.rsvmille.de/
http://www.evoluzione.net/

Edit länkarna :)
 
Last edited:
Slangan skrev:
Hej!! kul ni engagerar er.Alltid skönt med likasinnade man kan bolla ideer,kunskap och tankar med.
:banana

Slangan skrev:
Hojen är min.Det sitter acra-slipon på.Aprilia race-styrenhet.Hela boxen utbytt.Filter har den oxå.När jag byter drivpaket blir det en kugg ner fram.
Sen är det ju intressant att ni säger pc3 ger mer pulver än styrboxen.Kan ju va en fördel att dessutom ha några olika inställningar att tillgå.
Budgeten är inte jättestor än iaf.Sitter och kalkylerar för fullt på kostnader.
Låter som en bra början och grattis till köpet!

Slangan skrev:
Vad tror ni man får ge för en toppbearbetning? porta,plana.
Inte så dyrt som man tror. Har för mig att KaZ betalade 3.500:- Billigare än att borra upp spjällen alltså. Men jag kan ha fel. Ska fråga KaZ.

Slangan skrev:
Blev lite sugen på att höra mer om isuget från 99-00.Vad är vinningen?
Med insuget från 99-00 menas att snorklarna för luftintagen till luftburken är större. Alltså till den trycksatta luftburken. Billigt att göra. Vet inte hur mycket det märks men mer luft är aldrig fel. Har man Renegade kitet så lär det väl märkas föga...

Slangan skrev:
Kitta gafflarna lär det ju bli ganska omgående.
Ang bakdämparen.Är orginalaren hopplös på bana?
Duger nog till att börja med... Jag skulle höja rideheight på dämparen om det inte redan är gjort. Går att göra på originaldämparn vetu... Bara att skruva upp. Tar 5 min.

Slangan skrev:
Får försöka ta igen det på förarsidan :hihi
Skulle tro att de roligaste och de mesta inställningarna finns där... :) Men vad vet jag... du kanske kör som en gud...

Kör hårt, ska bli spännande att se följetången... :tummenupp
 
mikcar skrev:
:banana






Inte så dyrt som man tror. Har för mig att KaZ betalade 3.500:- Billigare än att borra upp spjällen alltså. Men jag kan ha fel. Ska fråga KaZ.

Naa tror det är biligare o fixa spjällhuset men mer trixande och ger mindre hp (på 01-03 mer på 04-> eftersom de har så fina topar orginal)

mikcar skrev:
:banana

Med insuget från 99-00 menas att snorklarna för luftintagen till luftburken är större. Alltså till den trycksatta luftburken. Billigt att göra. Vet inte hur mycket det märks men mer luft är aldrig fel. Har man Renegade kitet så lär det väl märkas föga...

Det märks tyckte jag ivarjefall tyvär så han jag inte testa så mycket...
 
mikcar skrev:
:banana


Låter som en bra början och grattis till köpet!


Inte så dyrt som man tror. Har för mig att KaZ betalade 3.500:- Billigare än att borra upp spjällen alltså. Men jag kan ha fel. Ska fråga KaZ.


Med insuget från 99-00 menas att snorklarna för luftintagen till luftburken är större. Alltså till den trycksatta luftburken. Billigt att göra. Vet inte hur mycket det märks men mer luft är aldrig fel. Har man Renegade kitet så lär det väl märkas föga...


Duger nog till att börja med... Jag skulle höja rideheight på dämparen om det inte redan är gjort. Går att göra på originaldämparn vetu... Bara att skruva upp. Tar 5 min.


Skulle tro att de roligaste och de mesta inställningarna finns där... :) Men vad vet jag... du kanske kör som en gud...

Kör hårt, ska bli spännande att se följetången... :tummenupp

Tackar för tips,info och länkarna grabbar(och kanske tjejer,man vet aldrig!!!)
Ang inställningar vs körskicklighet så har jag kört jämnt med alla japanska radfyror på falkenberg iaf.Då med en 99a.Sen blev jag brutalt avhängd på anderstorpsrakan men lyckades jobba mig tillbaka resten av varvet så jag är ganska säker att jag blir slaktad på a-torp men bör kunna hävda mig på resten av banorna.Nu snackar jag allmänna körningar med både licens och gatåkare som motstånd.och inte minst är det 2 år sen.Då fanns inte zx10 eller senaste rettan så jag kan bara tänka mig flygrakan idag.moppefrilla!!!
Ska börja pilla med hojen i veckan,läs riva ner den.då skall jag kolla på vissa detaljer ni nämnt.Återigen,kul tråd på detta annars ganska fjuniga forum.
Simma lugnt!!!!!
 
Jag är lite inne på att byta min laddregulator då jag är tvungen att ladda batteriet allt för ofta... jag hittade vad jag tror är laddreg på e-bay, när jag läste mer om den i workshop manualen stod det voltage regulator... det låter för mig som samma sak... vore tacksam om någon kunde räta ut dessa begrepp för mig... :tummenupp

här kommer en bild på tingesten...
d5_1_b.JPG
 
Jodå det ska vara det samma ,, men har du kollat så det inte är batteriet som är kass ,, även om du bytt nyss så kan dom vara kass ,,
det har jag erfarenhet av sedan tidigare ,,
mvh Jocke

Mr Vader skrev:
Jag är lite inne på att byta min laddregulator då jag är tvungen att ladda batteriet allt för ofta... jag hittade vad jag tror är laddreg på e-bay, när jag läste mer om den i workshop manualen stod det voltage regulator... det låter för mig som samma sak... vore tacksam om någon kunde räta ut dessa begrepp för mig... :tummenupp

här kommer en bild på tingesten...
d5_1_b.JPG
 
Kylare

Hej!
Skulle behöva en ny höger-kylare till en mille. Nån som har och vill sälja?
Kanske nån som även sitter på en högerpanel till en mille-r 01, den som sitter utanför kylaren...
MVH
 
jocke i köping skrev:
Jodå det ska vara det samma ,, men har du kollat så det inte är batteriet som är kass ,, även om du bytt nyss så kan dom vara kass ,,
det har jag erfarenhet av sedan tidigare ,,
mvh Jocke

Precis min tanke, sedan ett varningens finger, kör inte med ett halvdåligt batteri, det brukar slå sönder start solenoiden ganska snart, inte alls trevligt när man står någon stans på obygden, (jag vet) :rolleyes:
 
jocke i köping skrev:
Jodå det ska vara det samma ,, men har du kollat så det inte är batteriet som är kass ,, även om du bytt nyss så kan dom vara kass ,,
det har jag erfarenhet av sedan tidigare ,,
mvh Jocke
det första batteriet var kasst... så jag köpte ett nytt och det verkar vara ok... min c-tek laddare protesterar inte iallfall... men batteriet borde hålla sig fräscht mer än ett par turer... :va


christer skrev:
Precis min tanke, sedan ett varningens finger, kör inte med ett halvdåligt batteri, det brukar slå sönder start solenoiden ganska snart, inte alls trevligt när man står någon stans på obygden, (jag vet) :rolleyes:
vet att den är känslig för just detta men jag har laddat batteriet med jämna mellanrum...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top