Aprilia-tråden

Hmm någon som vet vad som skiljer toparna åt från 03,04 förutom att det sitter enkel stift på 04+? passar 57 spruten från 04+ på <-03?
 
basseman skrev:
Är det någon som använt Bikelifts standard depåstöd för framgaffeln på Millen??

Antingen är jag helt dum i huvudet eller så passar det helt enkelt inte. Jag köpte stödet av Checkray över internet, och dom garanterade att det skulle passa.

Stödet bara glider av när jag ska lyfta, det får inget fäste i hålen....


:confused: :3freak

Jomenvisst är det så, fast jag har samma problem med ett italienskt stöd. Gick över det med vinkelslipen, då greppade dobbarna fast nu vilade axeln på dobbarna i upplyft läge så då ger det dessvärre inte att ta av hjulet.
Detta stödet vet jag fungerar för Mille -03 å min Falco http://www.s-racing.se/S/Service/DSF2closeupst.jpg, dock vet jag inte om jag ska leta andra dobbar eller köpa det stödet.
 
Black-Wolf skrev:
Hej

Har efter en längre tur på min Falco 01:a blivit mer och mer irriterad på växellådan. Kanske är jag kräsen då jag kört Suzuki (Förlåt att jag svär i kyrkan) tidigare.

Problem 1.
Startar motorn och pressar in kopplingshandtaget. Det smäller ljudligt i lådan när jag petar i ettan.

Ibland smäller det inte alls :va

Problem 2.
Har växlat ner till ettan och ska tex parkera hojen. När motorn är igång är det ibland omöjligt att få in neutral. Stänger jag av motorn så hittar jag neutral direkt.

Någon som känner igen liknande symptom?

Problem 3.
Har kanske inte så mycket med växellådan att göra.
Vid hastigt minskad gas blir det ett väldigt avbrutt ryck, nästan som ett och noll. Det sitter Renegade Chip, Luftburk och Slippisar monterade. Är det något man kan justera på bänk med tec PC3? Eller ryckutjämnare?

Tacksam för input :)

För övrigt en jäkla kul hoj :tummenupp Undrar om Aprila tänker släppa någon ny Falco snart :va

/BW

Sent svar pga utlandsvistelse.

Angående nr1 och nr2.
När min hoj beter sig sådär hjälper det att lufta kopplings-hydrauliken.

Jag vet inte om det är hydraul eller vire på Falco, men särskilt symtom nr2 tyder iaf på att den inte kopplar ur ordentligt, även nr1 kan göra det men min smäller även när kopplingen är nyluftad.

Om det är vire, prova att justera.
Om det är hydraul, prova att lufta.
 
Angel1000 skrev:
Sent svar pga utlandsvistelse.

Angående nr1 och nr2.
När min hoj beter sig sådär hjälper det att lufta kopplings-hydrauliken.

Jag vet inte om det är hydraul eller vire på Falco, men särskilt symtom nr2 tyder iaf på att den inte kopplar ur ordentligt, även nr1 kan göra det men min smäller även när kopplingen är nyluftad.

Om det är vire, prova att justera.
Om det är hydraul, prova att lufta.

Jo det är hydralik på kopplingen.

Jag ska prova att lufta systemet så får vi se om det blir bättre :tummenupp

Tack för din input!

Mvh Peter
 
Köpte nyss beg cylindrar i ny skick på ebay till bra pris eventuellt en till motor på väg också ingen som ska till uk som kan ta med den till sverige åt mig :hihi

Planen är att bora + smeka de beg cylindrarna o sätta i 100mm kolvar, sen införskafa sig en 05+ portatop + fixa luftkit + pcIII + eventuellt 60mm spjällhus sen brum brum :yoparty
 
Lam-Kaka skrev:
Planen är att bora + smeka de beg cylindrarna o sätta i 100mm kolvar, sen införskafa sig en 05+ portatop + fixa luftkit + pcIII + eventuellt 60mm spjällhus sen brum brum :yoparty
Det där lät inte helt fel! :drool

Ska själv skruva ner min i vinter och se va jag kan hitta på för nåt kul. Men det blir helt klart nåt liknande bortsett från 100mm kolvar...men det kan man alltid släng i sen :hihi
 
intressanta projekt ni planerar för... det vore kul om ni uppdaterar hur det går... :tummenupp själv tänker jag facelifta min hoj i vinter, det är på tiden den får en vettig färgsättning... inte för att jag är så mycket för posörandet men det skadar inte med en snygg hoj...
 
Det var hemskt vad ni moddar å har er, det är :tummenupp för er.

Jag funderar på att installera en powercommander i vinter samt bänka och ställa in hojen perfekt. Nån som har en pc3 usb till övers för ett bra pris? Eller nån som vet något ställe med bra priser?

// Jörgen
 
Finns det nåt ställe där man kan handla prylar till sin Mille -00:a? Allt jag hittar på nätet verkar vara till 01 - xx... :3freak
Är särskilt ute efter avgassystem av varierande typ.
Känns otroligt bra att vara fast i Aprilia-träsket måste jag säga, har inte blivit så mycket körning av olika omständigheter men usch vad trevligt man har på vägarna..!

Hur mycket tenderar en Mille att dra om man håller någorlunda på tillåten hastighet? Nej, jag har inte kört så mycket ens... :(

En fråga till: kopplingen knackar om man släpper ut den i friläge, inte mycket alls men det märks, är det nåt problem som man bör fästa sig vid eller är det bara att vänja sig?

Tack :)
 
imaster:
min hoj knackar också när kopplingen är ute.. om det är något problem vet jag dock inte..
--------------------------------
nu till min fråga:
på min mille saknas det en plastdel, det är en svart plast som sitter runt avgassystemet precis innan det sista fjäderparet.. den håller även fast en flärp av kåpan på högersidan..
kan ordna en bild om det är svårt att fatta vad jag menar..

frågan är nu på vilka årsmodeller denna del sitter, den finns iaf på -99..
tänkte kolla beg. annonser. några tips?
 
Last edited:
Styrdämpare till Mille

Har precis köpt en Mille -00. Jag tycker styrdämparen är lite lös. Kan man göra den styvare (spänna den) eller måste man köpa en annan? :confused:
 
fogerty skrev:
Va?? Idag alltså?

Jefla skit, blev det mycket skador? Vart hände detta? :(

Diverse kosmetiska skador på kåpor, avgasrör, fotpinnar etc. De va i Lerums centrum, hon tittade inte i backspegeln.

Är det en kamp att möta skaderegleraren och påvisa att skadorna inte fanns där innan olyckan?
 
Lam-Kaka skrev:
Köpte nyss beg cylindrar i ny skick på ebay till bra pris eventuellt en till motor på väg också ingen som ska till uk som kan ta med den till sverige åt mig :hihi

Planen är att bora + smeka de beg cylindrarna o sätta i 100mm kolvar, sen införskafa sig en 05+ portatop + fixa luftkit + pcIII + eventuellt 60mm spjällhus sen brum brum :yoparty


Jag ska till UK nästa vecka... Men en motor är väl lite krångel som handbagage.. :näsblod

Nått mindre jag kan hjälpa dig med???
 
DaLorD skrev:
Jag ska till UK nästa vecka... Men en motor är väl lite krångel som handbagage.. :näsblod

Nått mindre jag kan hjälpa dig med???

Hmm ska se om jag får till någon lista :)

föresten tyvär så värkar 06 infon vara fake duma scott på apriliaforum/forums.com grrr :huvet
 
Service i Stockholm

Hej alla!
Har köpt en Mille R -01, och eftersom den närmar sig 1500 mil nu undrar jag var i Stockholm service är bäst och billigast? Vad har ni för erfarenheter av de olika auktoriserade? Vad kostar en 1500-mila service?
MVH
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top