Aprilia-tråden

Buster skrev:
Den rullar, men den går pissigt på låga varv. Den dör plötsligt på tomgång ibland. Känns lite mysko när man slår av på gasen också. Går inte ner i varv direkt. Som om den skulle tjyvdra luft eller nått.
Måste nog kolla att alla slangar och kontakter sitter som de ska. Eller är det någon som har bra tips.

Startgas säger dem är bra för att leta tjyvluft.

Kolla så att stroppen till främre vacuumpipan sitter kvar (där man mäter vacuumet vid synkronisering).
 
Daniel-San skrev:
Min mille läcker bensin och jag kan satans inte hitta vart!?... Ingen som vart med om detta eller har tips vart det kan komma ifrån? :3freak

Kolla slangfästena i tanken!

:tummenupp
 
:huvet

hm, har ett litet problem...

lilla duvan har bestämt sig för att krångla lite... men på ett ganska besynneligt sätt.
va ute å körde i lördags, allt gick fint och inga probs...
kom till garaget, tvätta av henne och putsade lite.
allt va frid å fröjd... sen när jag kom tebaks för att ta ut henne i måndags så... låg det en liten pöl med blått vatten på golvet under henne. Rev ner kåpor för att kika var det läckte. Lyckades lokalisera att det var uppe nånstans... förmodligen nånstans vid alla slangar mellan cylindrarna.
Problemet är dock att, när jag fyllde på vatten och startade henne för att kolla närmare var det läker så... läker det inte.. tort och fint, inget sprur eller droppande??? så jag tar ut henne och kör ett tag. Stannar å kollar, nepps TORRT. tänker då att det var väl nåt tillfälligt... men icke. tar hem henne och under natten dvs efter att homn kallnat och fram till jag kom ut i morse så har det droppat igen... :huvet :huvet

nån som har en idé om vad det kan vara?

det enda jag kan gissa på är att det är nån slang som när den kallnar, krymper och blir otät. När man startar och den blir varm så expanderar gummit och den blir tät...

Vad tror ni?

:va :huvet
 
Buster skrev:
Är det mycket skador? Ram? Hjul?
Jag vill ha extrahjul och en bakram för skjuts.
Fast bolagen brukar väl lösa in och ändå laga.


Den rullar, men den går pissigt på låga varv. Den dör plötsligt på tomgång ibland. Känns lite mysko när man slår av på gasen också. Går inte ner i varv direkt. Som om den skulle tjyvdra luft eller nått.
Måste nog kolla att alla slangar och kontakter sitter som de ska. Eller är det någon som har bra tips.

PM

Verkar va mest kåporna och lite annat vad jag kunde se precis efter. Den var ordentligt nerlerad så vet inte... kan ju va ramsne... Får jag erbjudande om att få den inlöst till hygglig penning så tvekar jag inte. Då ska jag nog försöka få tag i en ny Mille R -04.

Åkte förresten tillbaka till olycksplatsen och stegade fram 40 m ca. från där jag gick i diket till där den landade... blir nog inlöst... Hittade min växelpinne också... vad jag nu ska med den till...

Låter som om det kan va tjuvluft...
 
Last edited:
icko skrev:
Du ska inte slå till på Rene Prang`s fjolårshoj som står på AVA då?? :)
Den skulle väl passa dig!!? :tungan

Skulle ju va kul... men näää... Kan ju fixa en ny hoj rätt billigt så att...

Sen har jag en till hoj som jag skulle kunna ta ut i trafik om det drar ut på tiden. :)
 
ett par bilder på Kaz moppe: ;)

IMGP0816.JPG


IMGP0817.JPG


IMGP0818.JPG


IMGP0833.JPG


IMGP0834.JPG
 
Kaz skrev:
hm, har ett litet problem...

lilla duvan har bestämt sig för att krångla lite... men på ett ganska besynneligt sätt.
va ute å körde i lördags, allt gick fint och inga probs...
kom till garaget, tvätta av henne och putsade lite.
allt va frid å fröjd... sen när jag kom tebaks för att ta ut henne i måndags så... låg det en liten pöl med blått vatten på golvet under henne. Rev ner kåpor för att kika var det läckte. Lyckades lokalisera att det var uppe nånstans... förmodligen nånstans vid alla slangar mellan cylindrarna.
Problemet är dock att, när jag fyllde på vatten och startade henne för att kolla närmare var det läker så... läker det inte.. tort och fint, inget sprur eller droppande??? så jag tar ut henne och kör ett tag. Stannar å kollar, nepps TORRT. tänker då att det var väl nåt tillfälligt... men icke. tar hem henne och under natten dvs efter att homn kallnat och fram till jag kom ut i morse så har det droppat igen...

nån som har en idé om vad det kan vara?

det enda jag kan gissa på är att det är nån slang som när den kallnar, krymper och blir otät. När man startar och den blir varm så expanderar gummit och den blir tät...

Vad tror ni?


:tummenupp :tungan

Gissa om jag hade samma problem för två veckor sedan när jag startade upp motorn de första gångerna :huvet :huvet .
Å jag hade precis samma gissel, det är inte när den är varm som den läcker så det droppar utan när det stått ett bra tag och svalnat av :huvet :huvet .

Kan säga att det är bra tryck i kylsystemet även fast cykeln är kall, prova att skruva av korken på "filler neck" får du se ;).

Jag hade 4 slangklämmor som behövde dras åt hårdare. Den slangklämman som satt uppe på "thermal expansion valve" fick jag efterdra 3-4 ggr. Fick ett tips om att sätta två slangklämmor efter varandra om det läcker.


Hade en ganska tråkig metod för att få allt åtgärdad.
1) Fyll upp expansionskärlet till max.
2) Kör båge.
3) Kolla om vattennivån i expansionskärlet har sjunkt efter 5mil, kolla igen efter 10mil, kolla igen efter 20mil.
4) Om det läcker (går från max till min), kör hem å pilla av kåporna så man kan se var det droppar och rinner om ett par timmar när den svalnat av.
5) Dra åt slangklämman ännu mer där det läcker.
6) Repetera från 1 tills det slutar läcka.
 
Den slutgiltiga lösningen är att byt ut alla kalle anka slangklämmor som är monterade från fabrik,, på min 00:a jag hade läckte det åxå och vid en närmare koll så var det dåligt dragna klämmor men när dom skulle efterdras gick dom sönder,, då köpte jag rostfria klämmor till i stort sett alla kopplingar och efter det blev det tätt,, det är närmare 1kg övertryck i systemet när det är varmt så det minsta en klämma sitter dåligt kan det ställa till stora problem,,, dränerat kylsystem ser du via tempmätaren men om en slang plötsligt släpper efter din roliga o kurviga väg så är det stor risk att du hamnar i spenaten med trasig kropp o själ,,tänk dig själv att få en hink vatten på bakhjulet under fett nerlägg i 150 knyck,,,,,,
 
Last edited:
jocke i köping skrev:
dränerat kylsystem ser du via tempmätaren men om en slang plötsligt släpper efter din roliga o kurviga väg så är det stor risk att du hamnar i spenaten med trasig kropp o själ,,tänk dig själv att få en hink vatten på bakhjulet under fett nerlägg i 150 knyck,,,,,,[/B]

ne slira vill man juh inte göra! :gnissla

kommer gå igenom millan med millimeterprecision för att hitta läckan! :tummenupp

sen blire helsystem! :fyllisar
å PC III :banana

tjong
 
:banana :banana :banana OOOIIIIIIIHHH! :banana :banana :banana

Har ett litet helsystem som ligger å väntar på Schenker!

mecka mecka mecka!!

:tummenupp
 
säljes!!!

Slipon:

ARROW titanium.

Vet att det passar till 98-00 av alla Aprilia Mille modeller.

det är i väldigt bra skick.
1 år gammalt och nyligen ompackat, dvs ny dämpull i.
Låter gött som fan!

slumpas bort för blygsamma 2500:- (inte diskutabelt)

se bild!
 

Bifogat

  • Arrow.gif
    Arrow.gif
    115.6 KB · Visningar: 88
TLRR skrev:
Låter gött,men rören är inte i titan eller ?BILDER SEN VA! :yoparty

det lär säääääkert bli en bild eller 2 :tungan :banana

vissa delar e tydligen titan?? eller? hmm vet fan inte...
:va

tjing

meka meka
 
Jag fick min Regina kedjesats igår. En låda med drev å kedja i.

Kedjan är ihopnitad i paketet.

Är den ändlös från fabrik?
Ska det vara så?
 
KaZ skrev:
ne slira vill man juh inte göra! :gnissla

kommer gå igenom millan med millimeterprecision för att hitta läckan! :tummenupp

sen blire helsystem! :fyllisar
å PC III :banana

tjong


Gött gött.) Kan du be J-benet ta en LITEN bil på hojen sen:)
 
flugan skrev:
Jag fick min Regina kedjesats igår. En låda med drev å kedja i.

Kedjan är ihopnitad i paketet.

Är den ändlös från fabrik?
Ska det vara så?

Javisst bara å lossa på svingen då... skämt å sido så brukar det ju inte va!?!? :confused:

Det brukar följa med ett nitlås som man använder ett nitverktyg för att få dit.

Kolla om du inte kan köpe ett sånt nitlås och ersätt en länk med det.
 
Renegade airkit någon som vet hur man beställer det? hittar bara e-mail på renegade hemsida m.m,hur betalar man?

Triggerhappy har du fått till ditt hema gjorda renegade airkit? :7peta
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top