Aprilia-tråden

Skulle vilja skjutsa på min 01:a.... Någon som vet ett billigt sätt att modda den på? Behöver man bara byta bakram, dyna, fotpinnar för att kunna skjutsa? Passar bakramen från 99-03 vanlig mille direkt på en 01:ans R? Någon som vet var man kan köpa en bakram, fotpinnar, dyna? (skrot eller nått)

Många frågor men tacksam för svar! :rolleyes:

Last edited:
Tjena!
Har nyligen köpt en rs250 o tagit mig ur träsket med att vara en som "ska köpa hojj" igen :)
Nu är det så att den har gått bana innan o jag håller på att återställa den till gatuskick och har stött på lite patrull..
Hoppas på att nån här kanske kan hjälpa mig lite.

Problem 1:
Kontakterna till bromsljuset. Har inte hunnit kolla så mycket på de ännu, men bromsljuset lyser iaf konstant.
Frambromsen "klickar" inte (när ljuset tänds) som den brukar när man bromsar.. men de kanske den inte ska på en sån här..?
Och bak så har jag konstaterat att givaren till ljuset inte sitter fast i bromspedalen.
Behöver jag skruva loss hela fotpinnen för att kunna trixa fast den? Har bara kollat lite snabbt på det o det verkade rätt pilligt o komma åt annars.

Problem 2:
Egentligen inget direkt problem, men kontakten till givaren på stödet som ska döda motorn om man har växel i o stödet nere..
Vart ska den egentligen? Enligt kopplingsschemat ska den till nån multiconnector, men när jag kollade hittade jag ingen sån inom rimligt avstånd..

Vore finfint om nån kunde hjälpa mig med lite tips o så, eller peka mig på info nånstans..

Slangar

Hur går kopplingsslangen över kylaren på Falco?
  • Intill ramen, innanför den svarta skyddslangen?
  • Utanför den svarta skyddslangen?

Hur går kopplingsslangen vid oljetanken på Falco?
  • Över oljetanken?
  • Under oljetanken?
  • Bakom oljetanken?

Hur går vänstra vakumslangen (den som går till kopplingsmembranet) ifrån throtteln på Falco/Mille?
  • Ner mellan cylindrarna?
  • Ner bakom bakre cylindern?

Pratade med AVA idag. Axone är beställd och skall komma inom "några veckor".

EDIT: Vad som sägs. (O det kan vara en jävla skilnad)

Last edited:
:banana :banana :banana Topparna kommer Nästa vecka!! :banana :banana :banana

Nu e lille KaZ halvnöjd! :tummenupp

Och har jag lite röta så blir lackningen klar nästa vecka oxå! :D

NU ERE NÄRA!!!

tjo

:fyllisar

hej alla prilla ägare. behöver lite delar till en mille -99:A som är mindre hel.. så om ni har länkar till tex mc skrot eller ska sälja så pm:a mig behövs: framgaffel (eventuellt) instrumentering, kåpor, baklykta.. kommer säkert att bli mer saker som behövs..

Goffe

Goffe skrev:
hej alla prilla ägare. behöver lite delar till en mille -99:A som är mindre hel.. så om ni har länkar till tex mc skrot eller ska sälja så pm:a mig behövs: framgaffel (eventuellt) instrumentering, kåpor, baklykta.. kommer säkert att bli mer saker som behövs..

Goffe

Jag har en del saker,
tex: en bromsskiva i klockrent skick. (fram)
sen lita anat pyssel!

=)

KaZ

framgaffel..

Jag har lite funderingar som jag kanske kunde få hjälp med!!??

Jag har precis tagit fram min nyinköpta mille -01:a Och oundvikligt så blir det lite bakhjulsåka, och eftersom man är en kratta på det så ha jag släppt ner den lite hastigt ibland (feg och skiträdd) och vid två tillfällen så har framgaffeln slagit igenom!! Kan väl inte vara normalt!! Hände aldrig med min vfr och det är en touringhoj!! Jag har kollat inställningen på fjäderförspänning och dämpning.. och allt är rätt inställt... jag tycker oxå att den känns lite svampig när jag står still och "gungar" på hojen...
Hojen har gått ca: 700 mil.. kan det vara så att man har en tunnare olja i gaffeln fram till första bytet som ska göras vid 750 mil?? I verkstads handboken står det att man kan ha allt från 5W-20W olja!!

Tacksam för hjälp!!

HenkeHalén skrev:
Jag har lite funderingar som jag kanske kunde få hjälp med!!??

Jag har precis tagit fram min nyinköpta mille -01:a Och oundvikligt så blir det lite bakhjulsåka, och eftersom man är en kratta på det så ha jag släppt ner den lite hastigt ibland (feg och skiträdd) och vid två tillfällen så har framgaffeln slagit igenom!! Kan väl inte vara normalt!! Hände aldrig med min vfr och det är en touringhoj!! Jag har kollat inställningen på fjäderförspänning och dämpning.. och allt är rätt inställt... jag tycker oxå att den känns lite svampig när jag står still och "gungar" på hojen...
Hojen har gått ca: 700 mil.. kan det vara så att man har en tunnare olja i gaffeln fram till första bytet som ska göras vid 750 mil?? I verkstads handboken står det att man kan ha allt från 5W-20W olja!!

Tacksam för hjälp!!

slår den igenom är den inte rätt inställd!

ställ den lite hårdare bara

:tummenupp

Den slår igenom trors att den är lite hårdare ställd!! Har ställt den efter handboken och även provat lite hårdare så det beror inte på det!!! :huvet

HenkeHalén skrev:
Den slår igenom trors att den är lite hårdare ställd!! Har ställt den efter handboken och även provat lite hårdare så det beror inte på det!!! :huvet

låter skummelt...

lite olja i kanske? faktiskt ingen aning...

J

är verkligen fjäderförspänningen rätt inställd ?
hade åxå en "vanlig " mille och den gaffeln slog defenitivt inte igenom,,. :tungan

HenkeHalén skrev:

jocke i köping skrev:
är verkligen fjäderförspänningen rätt inställd ?
hade åxå en "vanlig " mille och den gaffeln slog defenitivt inte igenom,,. :tungan

mm, tror han får ställa den hårdare igen!

annars verkar det mycke skumt! :va

:tummenupp

Jag tror att jag får kolla oljemängd.. eller kanske byta så jag är helt säker.. men det är ju inte helt lätt med upsidedown gaffeln!! :rofl

HenkeHalén skrev:
Jag tror att jag får kolla oljemängd.. eller kanske byta så jag är helt säker.. men det är ju inte helt lätt med upsidedown gaffeln!! :rofl

Står exakt hur du gör och vilken oljemängd det ska va i workshopmanualen! Finns på Apriliaklubbens hemsida.

mikcar skrev:
Står exakt hur du gör och vilken oljemängd det ska va i workshopmanualen! Finns på Apriliaklubbens hemsida.

Du mikcar... Är det svårt att ställa ventilerna på Millen? Finns det många olika shims? Kostnad för dessa? Var kan dessa beställas?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back