Aprilia RS 125 VS Cagiva Mito 125!

Darre

I belive it will be the best summer ever
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Imorrn
Jaa då var det dax igen då!
Vilken är bäst, vilken är starkast,bäst vilken KUNGEN?
Motivera.

PS: Det här är nya modeller från 1997 och uppåt!

Går igentligen inte o säga vilken som är bäst...

Motor effekt skiljer max en hk.
Prestandan är den samma

Utesende är upp till varochen

Chassie, skulle säga Aprilian då det är mer en "banhoj" än Cagivan.

Mito är kungen därför att den är så överlägset snygg. Den har verkligen allt och mycket mer. Mito är den läckraste 125cc som någonsin rullat på denna jord helt enkelt.

Vill man ha drifsäkerhet, lätt att få tag i reservdelar och sådana tråkiga saker ska man välja Aprillan. Det är visserligen bra men vill man ha kul är det Miton som gäller.

Tilläggas ska att jag inte kört någon av dem.

Aprilia AF1 :fakta

Bifogat

• apr-af1-94-bikepics-23858.jpg
    apr-af1-94-bikepics-23858.jpg
    60.4 KB · Visningar: 372
Nej men det är så att jag ska köpa en 125a nu. Ska förmodligen importera eftersom det är så fruktansvärt dyrt i Sverige. Har då chansen att ta hem vad jag vill, och fighten står mellan RS och Mito. Har läst och sett att det finns hyffsat med både delar och trim till RS. Vill ju inte behöva beställa Bromsklossar eller kopplingsgrepp från tyskland ifall jag köper Cagivan. Visst Cagivan är snygg som fan och det är RS oxå. Hadde tänkt mig en

Aprilia RS 125 1998 Haran (Se bild) Vad tycks?

ApriliaWorld%2009.JPG

Nåra Frågor?

Hur går en ostryt Aprilia RS 125 från 1998?
Hur många Hk och hur många Bhp?
Hur är det med motrerna är det bra grejor.
Hur är bromsarna?
Kvalite?

Min gamla mito(original) var snabbare än Aprilia RS med trimpipa och helt ostrypt :p
Skulle helt klart välja mito framför RS...
Miton har sportigare körställning och JAG tycker att den är bottenstarkare än RS:en(har kört båda)

SupraLemon skrev:
Min gamla mito(original) var snabbare än Aprilia RS med trimpipa och helt ostrypt :p
Skulle helt klart välja mito framför RS...
Miton har sportigare körställning och JAG tycker att den är bottenstarkare än RS:en(har kört båda)

Jaha då vet man!

Vad är det för motorer i Cagivan? Egna eller?
Hur gjorde du med reservdelarna, var köppte du dom?

Jag väljer RS:en eftersom jag är så pass trött på moppen som bara går sönder hela tiden och därför vill ha någon hojj med kvalite... En kompis hade en mito och plast detaljer låsdsnade, lås gick inte att öppna och massa små fel hade han hela tiden!!!

Miton är snyggast men jag tycker att rs:en är minst lika snygg.. Jag har också märkt att ungefär 50% av mitorna på mobile.de har bytt cylle och kolv.

_SuperMot_ skrev:
Jag väljer RS:en eftersom jag är så pass trött på moppen som bara går sönder hela tiden och därför vill ha någon hojj med kvalite... En kompis hade en mito och plast detaljer låsdsnade, lås gick inte att öppna och massa små fel hade han hela tiden!!!

Miton är snyggast men jag tycker att rs:en är minst lika snygg.. Jag har också märkt att ungefär 50% av mitorna på mobile.de har bytt cylle och kolv.

Helt klart !

Jag väljer RS'en för den är minst lika snygg som miton. Och håller säkert mycket bättre !!

Jag skulle ta Aprilian... :tummenupp :tummenupp

_SuperMot_ skrev:

Det är väl klart du måste byta kolv i en 125.a efter några hundra mil.

jag kommer ihåg ett tag då massvis Aprilia RS 125:or rasade efter ca 400-700 mil.
var väl tydligen nåt med oljan att dom fick för lite olja eller nåt liknande.

jag körde min mito 1038 mil utan att byta en enda pryl...KVALITET! inte många hojjar som klarar det.... :tummenupp visst sen gick en lindning av på tändplattan. :)

Alltså, den tidigare Miton(-95) hade ju crossmotorn i alla fall, men jag vet inte med den nyare, troligtvis har väl den också....

Annars är väl bådas främsta funktion att fungera som imagehöjare ( om det fungerar kan ju alltid diskuteras, bara i min stad finns det 3 som kör Aprilia som ändå anses vara riktiga puckon fasten de kör rs :rolleyes: ) för oftast används ju inte maskinerna till annat än stads- eller landsvägskrning så skaffa det du trivs med.

Själv slutade jag intressera mig för Aprilor när jag märkte vem som också körde dem här. Ytligt? Kanske, men nu har jag ju Miton istället och skulle ändå ha velat ha en sån..

Aprilian

Hur stor är aprilian? tycker den ser väldigt liten ut när någon
står bredvid den... framför allt sitthöjden? Eller hur är det?

Re: Aprilian

peak skrev:
Hur stor är aprilian? tycker den ser väldigt liten ut när någon
står bredvid den... framför allt sitthöjden? Eller hur är det?

Det ligger någonting i det du säger. Aprilian kändes faktiskt mindre än Cagivan fastän de i princip är lika stora när man har suttit på båda :squid
<------->

Kk, :D om jag ska välja mellan de två blir det nog aprilia.... men tycker jag med att miton e snyggare... men aprilian e nice den osså, plus att de e mycket lättare att fixa delar till den.. jag har försökt att få tag på sunkan, han säljerju sin nu, någon som vet om den e såld eller ej? Men om jag bestämmer mig för att kolla på den måste jag åka typ 40 mil... jag har ju aldrig sett den irl... så tänk om de blir en flopp... ganska mycket åka i onödan... då blir inte far glad :rodnar Så vettefan hur man ska göra... finns fan inte en enda 125 här där jag bor :(

SupraLemon skrev:

jag körde min mito 1038 mil utan att byta en enda pryl...KVALITET! inte många hojjar som klarar det.... :tummenupp visst sen gick en lindning av på tändplattan. :)

...och nu går det ut över mig :p
bromsbelägg, packboxar fram och drivpaket håller på att bytas ut.
Kolven är i OK skick trotts att den gått nästan 1100mil, men jag går något åt den eller åtminstone ringarna i sommar.
B.t.w. så har jag fixat blinkersen, ni hade satt i ett nytt relä som saknade jordning, och därför funkade de inte. Men vänster bak har oxiderat till oigenkänlighet sönder så jag ska köpa 2 nya mini blinkers i morrn. Vad kan man dra för slutsats av det??? 100mil till på hojjen och du skulle ha varit suttit hos farbrorn i himmlen. :rolleyes:
Det kan löna sig att byta lite delar då och då ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti