Aprilia RS 125 2t 2007 går ojämnt

niclaspsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2021
Hoj
Aprilia Rs 125 2007, Yamha Bolt 2016
Har en Aprilia Rs 125 som uppträder märkligt. Den går inte ner i varv dirket när man varvat. Ligger kvar på höga varv en liten stund innan den går ner.
Upplever oxå att den ibland inte går rent mellan 6 och 9 000 varv.

Den har original cdi, borttagen katalysator.

Någon som känner igen symptomen eller kan rekommendera någon duktig 2t meck i stockholmsområdet
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Att varvtalet hålls uppe ett par sekunder efter gasavslag låter som ett klockrent exempel på tjuvluft, dvs att det inte är tätt mellan förgasaren och insuget på cylindern. Kan vara sprucket insugsgummi (om det nu är gummi på den hojen), otäta packningar mellan insug och cylinder eller läckage mellan förgasare och insug.
Kolla detta först. Brukar gå att hitta genom att spraya lite startgas på det miusstänkta området. Om varvtalet ökar så vet man att det är tjuvluft och varifrån det läcker.

För snålt bestyckat kan möjligen förklara problemen på högre varv, men om den drar tjuvluft så blir blandningen automatiskt för snål, så undersök tjuvluften först innan du gör något annat.
 

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Hallstahammar
Hoj
Cresent comfort 2013
Att varvtalet hålls uppe ett par sekunder efter gasavslag låter som ett klockrent exempel på tjuvluft, dvs att det inte är tätt mellan förgasaren och insuget på cylindern. Kan vara sprucket insugsgummi (om det nu är gummi på den hojen), otäta packningar mellan insug och cylinder eller läckage mellan förgasare och insug.
Kolla detta först. Brukar gå att hitta genom att spraya lite startgas på det miusstänkta området. Om varvtalet ökar så vet man att det är tjuvluft och varifrån det läcker.

För snålt bestyckat kan möjligen förklara problemen på högre varv, men om den drar tjuvluft så blir blandningen automatiskt för snål, så undersök tjuvluften först innan du gör något annat.
2-takt kan dra tjuvluft genom vänster packbox på veven mot svänghjulet med... ovanligt men ja det händer...

mvh.T
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
2-takt kan dra tjuvluft genom vänster packbox på veven mot svänghjulet med... ovanligt men ja det händer...

mvh.T
När det händer brukar det vara i kombination med slitna vevaxellager.

Vad sitter det för förgasare på en sådan här hoj? Jag hade samma symptom på min enduro med Keihin PWK förgasare. Höll på att bli tokig då jag inte hittade att den drog någon tjuvluft. Bytte även packboxarna till vevaxeln utan slitna vevaxellager i ren desperation utan någon skillnad. Keihin har en ”dold” o-ring mellan flottörhuset och själva förgasarhalsen som inte brukar vara med på reservdelslistan, är den trasig så drar det tjuvluft inuti förgasaren. Googla på keihin jet block o'ring.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
När det händer brukar det vara i kombination med slitna vevaxellager.

Vad sitter det för förgasare på en sådan här hoj? Jag hade samma symptom på min enduro med Keihin PWK förgasare. Höll på att bli tokig då jag inte hittade att den drog någon tjuvluft. Bytte även packboxarna till vevaxeln utan slitna vevaxellager i ren desperation utan någon skillnad. Keihin har en ”dold” o-ring mellan flottörhuset och själva förgasarhalsen som inte brukar vara med på reservdelslistan, är den trasig så drar det tjuvluft inuti förgasaren. Googla på keihin jet block o'ring.
Det är sånt man inför sista dagen på jobbet när man går i pension va? Eller när man har fått sparken.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Det är sånt man inför sista dagen på jobbet när man går i pension va? Eller när man har fått sparken.
Haha, ja det kan man undra. Skruvarna är torx i säkerhetsmodell (med en "plupp" i mitten), så dom går inte att lossa med en vanligt torx :3freak
 

niclaspsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2021
Hoj
Aprilia Rs 125 2007, Yamha Bolt 2016
Att varvtalet hålls uppe ett par sekunder efter gasavslag låter som ett klockrent exempel på tjuvluft, dvs att det inte är tätt mellan förgasaren och insuget på cylindern. Kan vara sprucket insugsgummi (om det nu är gummi på den hojen), otäta packningar mellan insug och cylinder eller läckage mellan förgasare och insug.
Kolla detta först. Brukar gå att hitta genom att spraya lite startgas på det miusstänkta området. Om varvtalet ökar så vet man att det är tjuvluft och varifrån det läcker.

För snålt bestyckat kan möjligen förklara problemen på högre varv, men om den drar tjuvluft så blir blandningen automatiskt för snål, så undersök tjuvluften först innan du gör något annat.
Strålande men raka svar. Detta måste kollas. Har klart begränsat med tid. Har du tips på någon duktig mekaniker i Stockholm som kan kolla detta?
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
CDI-boxen på dessa 125-or är ju strypta från fabrik....så vid runt 6000 varv är det klippt,,,,skittråkigt!
Så kolla cdi-boxen....och klipp av den tråkiga delen där...:yoparty
 

niclaspsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2021
Hoj
Aprilia Rs 125 2007, Yamha Bolt 2016
Att varvtalet hålls uppe ett par sekunder efter gasavslag låter som ett klockrent exempel på tjuvluft, dvs att det inte är tätt mellan förgasaren och insuget på cylindern. Kan vara sprucket insugsgummi (om det nu är gummi på den hojen), otäta packningar mellan insug och cylinder eller läckage mellan förgasare och insug.
Kolla detta först. Brukar gå att hitta genom att spraya lite startgas på det miusstänkta området. Om varvtalet ökar så vet man att det är tjuvluft och varifrån det läcker.

För snålt bestyckat kan möjligen förklara problemen på högre varv, men om den drar tjuvluft så blir blandningen automatiskt för snål, så undersök tjuvluften först innan du gör något annat.
Strålande men raka svar. Detta måste kollas. Har klart begränsat med tid. Har du tips på någon duktig mekaniker i Stockholm som kan kolla detta
Borttagen katalysator låter som mecket dvs klen blandning pga lägre mottryck.
bytt från 128 till 138 i samband med att katalysatorn togs bort
 

niclaspsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2021
Hoj
Aprilia Rs 125 2007, Yamha Bolt 2016
CDI-boxen på dessa 125-or är ju strypta från fabrik....så vid runt 6000 varv är det klippt,,,,skittråkigt!
Så kolla cdi-boxen....och klipp av den tråkiga delen där...:yoparty
Boxen är bytt till en original ostrypt.
 

Nikehaj

Sporthojsnörd
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
r1200gs , MT 09 , och en jävla massa mc under 40+år :)
Boxen är bytt till en original ostrypt.
Aha..och du har kollat det att det stämmer??Om du plockar bort cdi boxen..och tittar i arslet ursäkta språket....på boxen..är den orörd?eller har någon pillat där?...
 

niclaspsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2021
Hoj
Aprilia Rs 125 2007, Yamha Bolt 2016
Aha..och du har kollat det att det stämmer??Om du plockar bort cdi boxen..och tittar i arslet ursäkta språket....på boxen..är den orörd?eller har någon pillat där?...
Har den strypta boxen omonterad. Den som sitter i skall vara en original ostrypt dvs ingen som är moddad själv.
 

niclaspsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2021
Hoj
Aprilia Rs 125 2007, Yamha Bolt 2016
När det händer brukar det vara i kombination med slitna vevaxellager.

Vad sitter det för förgasare på en sådan här hoj? Jag hade samma symptom på min enduro med Keihin PWK förgasare. Höll på att bli tokig då jag inte hittade att den drog någon tjuvluft. Bytte även packboxarna till vevaxeln utan slitna vevaxellager i ren desperation utan någon skillnad. Keihin har en ”dold” o-ring mellan flottörhuset och själva förgasarhalsen som inte brukar vara med på reservdelslistan, är den trasig så drar det tjuvluft inuti förgasaren. Googla på keihin jet block o'ring.
Det sitter en Dellorto PHBH28. Har plockat av den nu och ser inget direkt fel. Antar att jag får beställa nya packningar och oringar
 

niclaspsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2021
Hoj
Aprilia Rs 125 2007, Yamha Bolt 2016
Att varvtalet hålls uppe ett par sekunder efter gasavslag låter som ett klockrent exempel på tjuvluft, dvs att det inte är tätt mellan förgasaren och insuget på cylindern. Kan vara sprucket insugsgummi (om det nu är gummi på den hojen), otäta packningar mellan insug och cylinder eller läckage mellan förgasare och insug.
Kolla detta först. Brukar gå att hitta genom att spraya lite startgas på det miusstänkta området. Om varvtalet ökar så vet man att det är tjuvluft och varifrån det läcker.

För snålt bestyckat kan möjligen förklara problemen på högre varv, men om den drar tjuvluft så blir blandningen automatiskt för snål, så undersök tjuvluften först innan du gör något annat.
IMG_4714.jpg
Har nu rivit av förgasaren. Hittar inga uppenbara fel men få köra nya packningar och hålla tummarna. OM den går för snålt skall väl stiftet vara vitt. Anser man att detta stift är vitt. Är ju det i mitten men för övrigt kolsvart.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Jag var tvungen att byta till ett väsentligt större lågfartsmunstycke för att min skulle gå vettigt (75 i.s.f. 62).
Huvudmunstycket däremot, var Bang On (att åka med 138 låter galet i mina öron).
 

niclaspsson

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2021
Hoj
Aprilia Rs 125 2007, Yamha Bolt 2016
Jag var tvungen att byta till ett väsentligt större lågfartsmunstycke för att min skulle gå vettigt (75 i.s.f. 62).
Huvudmunstycket däremot, var Bang On (att åka med 138 låter galet i mina öron).
Har du tagit bort katalysatorn oxå?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
View attachment 460074
Har nu rivit av förgasaren. Hittar inga uppenbara fel men få köra nya packningar och hålla tummarna. OM den går för snålt skall väl stiftet vara vitt. Anser man att detta stift är vitt. Är ju det i mitten men för övrigt kolsvart.
Det där stiftet ser inget vidare ut. Det svarta tyder på alldeles för fet blandning eller kanske för rik oljeblandning, men elektroden är ju ändå för ljus för min smak. Jag skulle kunna tänka mig att det kan bli så om motorn tidigare har gått väldigt fett, men på slutet går för magert (det svarta är äldre avlagringar, och det vitaktiga på elektroden visar hur blandningen är nu). Gör rent stiftet ordentligt så att alla avlagringar är borta, och kör sedan en repa och kolla igen. Men teorin om tjuvluft rimmar väl ganska väl med tidigare fet blandning, men nu för mager.

Men om du gått upp från 128 till 138 i huvudmunstycke i samband med borttagen katalysator, så räcker det inte för att förklara den svarta färgen ändå. Det är för liten skillnad för att ge så svart sot, förutsatt att den hade korrekt blandning original.
 
Nyheter
En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Top