Använder du helljus dagtid?

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Ort
Bromma
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Om du skiter i trafikförordningen ser jag inte varför VVFS 2003:23 skulle hindra dig?

Inte jag heller. :rolleyes:

Att svarta krumelurer på ett papper skall
kunna fjärrstyra människors beteende ute
i verkligheten inger ju lite zombie-feeling.
:eek:

/e
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Aldrig helljus dagtid. Ser inget behöv för det på min hoj annat än för att irritera mötande. Helljus vid möte natt och kvällstid är inte ett alternativ alls. Skulle jag vara rädd för att inte se grävlingar, troll och annat småknytt så får det isf bli bilen eller stanna hemma istället för att blända andra så att de inte ser var de kör.

Körde hem från Frankfurt en gång, 150 mil, och när jag kom till Sverige och hade typ 60 mil kvar så var jag helt utbränd i huvudet och skulle förmodligen ha blivit bländad av en tändsticka också.

Slutade med att jag fick sitta och titta ut i skogen varje gång det kom ett möte för att orka köra vidare. Varje gång någon "glömde" att blända av så önskade jag att jag haft en scud-missil monterad i bilen.
Men där var väl problemet inte mötande som var sega på att blända av, utan att du borde ha stannat och vilat? Eller menar du att det var genom att mötande inte bländade av i tid som du blev utbränd i huvudet?
 

JakobTheOne

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Solna
Hoj
Moto Guzzi Griso 850
Själv har jag problem med att folk TROR att jag kör med helljus då mitt halvljus är sjukt bra.
Blev stoppad i slutet av säsongen av en konstapel som låg framför mig med motiveringen "ber du om problem"
När han insåg att jag inte med mening lyste upp hans tillvaro inne i bilen blev han dock genast mycket vänligare:)
Alltså lite outlaw fast ändå inte:)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rent allmänt vad gäller helljus vid möte i mörker, om jag möter någon som inte bländar av, oavsett om det är mc, bil eller lastbil så slår jag på helljus tills de bländar av. Av två anledningar. Ett, jag tycker inte om att bli bländad och har överkänsliga ögon för ljus (vanligt dagsljus gör att jag får ont i ögonen) och sedan pga att motljuset gör att mitt mörkerseende blir sämre, så jag slår på helljus för att bättra på min förmåga att se saker på och vid vägen.

Känner ett par lastbilschaffisar med samma inställning till det som mig, och man vill nog helst inte ha hela jävla ljusrampen från lastbilen i ansiktet om natten. ;)
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Men där var väl problemet inte mötande som var sega på att blända av, utan att du borde ha stannat och vilat? Eller menar du att det var genom att mötande inte bländade av i tid som du blev utbränd i huvudet?

Jag överdrev givetvis lite när jag skrev "helt utbränd i huvudet" för att förtydliga poängen med hur störande det är att få möte med helljus, särskilt när det börjar skymma eller var mörkt. Nu i efterhand, efter att ha tänkt på att detta är sporthoj.com, så borde jag såklart varit tydligare.

Jag stannade och vilade flera gånger på den där resan. Och det var ju inte så att jag satt och sov, men när man kör långt så blir man lite mör. Och när man inte är på topp helt fysiskt så är det extra störande att bli bländad, särskilt när det växlar mellan bländad och mörkt upprepade gånger.. det var mer så jag menade, och det var pg a detta jag blev "utbränd". Det var inget problem med vanliga möten som bländade av.
 
Last edited:

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Kungsbacka
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
Xenon vore kanon men är ju inte lagligt.

Finns som tillval på flertalet BMW-hojar, så lagligt är det allt :tummenupp


Själv kör jag alltid med helljus dagtid, dels för att jag vill synas. Dels för att det är rätt fult när bara ena lampan lyser, folk kan ju tro att man är fattig och inte har råd att byta en trasig glödlampa :näsblod
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nu i efterhand, efter att ha tänkt på att detta är sporthoj.com, så borde jag såklart varit tydligare.
Det var bara en vanlig frågeställning. Jag syftade ingenting på ditt ordval eller om du tog i lite, utan bara på att det inte framgick om du körde i sträck, var trött innan eller om det var de mötande som var huvudorsaken. Det är ju som du säger sporthoj.com och jag kan inte veta om du försökte filma rekord i sträckkörning och var tröttare än en sjögurka bakom ratten.

Att bli upprepat bländad är jobbigt. Min poäng var att man som förare själv är ansvarig för sin situation bakom ratten, dvs att stanna och vila om man är trött/utmattad. Men det hade du ju gjort. :tummenupp
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
På min KTM spelar det ingen roll om jag kör med helljus eller halvljus på dagen, ingen märker någon skillnad eftersom det sitter en 35w/35w vanlig globlampa.

Men om jag kör en hoj med ordentligt lyse så kör jag med halvljus dagtid.

Visst det är ganska irriterande att möta folk som kör med helljus på dagtid. Men det är mycket mer irriterande när man kör tillsammans med puckon som ligger bakom en med helljus på dagtid.

Ser ju inte ett skit bakåt plus att man hela tiden tror att den vill nå!
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Nix, tror knappast att trafiksäkerheten ökas av att jag far runt och irriterar mina trafikkombatanter. Snarare tvärt om.


Sen vill jag också, bara för säkerhets skull, om det finns nån som inte tänkt på detta, upplysa om att blinkningar med heljuset, mot en stillastående bil som ska köra ut från en avtagsväg, i en del "trafikkulturer" i Sverige betyder; varsågod och kör ut bara, jag väntar. Och det kan ju bli en rätt så jobbig överraskning när man menar det motsatta.

/perris
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Aldrig helljus dagtid. Ser inget behöv för det på min hoj annat än för att irritera mötande. Helljus vid möte natt och kvällstid är inte ett alternativ alls. Skulle jag vara rädd för att inte se grävlingar, troll och annat småknytt så får det isf bli bilen eller stanna hemma istället för att blända andra så att de inte ser var de kör.


Men där var väl problemet inte mötande som var sega på att blända av, utan att du borde ha stannat och vilat? Eller menar du att det var genom att mötande inte bländade av i tid som du blev utbränd i huvudet?


Eftersom jag tror att flertalet av mina körda mil dom sista åren varit mörkermil och nästan hälften vintertid så håller jag inte med i annat än att man kanske borde undvika mörkerkörningen.

Men faktiskt så har helljuset sett till att jag inte skumpat över all dött kött och annat dret som legat på vägen ett antal gånger.

Och sedan jag började med konstant hellyse så har mina raserianfall på utsvängande bilar mer eller mindre försvunnit, och det beror inte på att jag blivit lugnare utan för att jag troligtvis inte blir tagen för en moped och att bilisterna faktiskt får en liten synaps som hittar rätt mitt i allt mobilpratande.

Alla bilister är idioter i min värld och jag bryr mig lika lite om deras välbefinnande på vägen som dom bryr sig om mitt. Det kanske är den
inställningen som gjort att jag kunnat tugga ett antal tusen mil om året utan några motpartsincidenter eller viltolyckor.

Din värdering om att man ställer hojen vid fara för grävlingar, troll och annat småknytt innebär att man aldrig kan köra.



Egoistisk? ja. har jag dubier om det, Nej.
 
Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Alla bilister är idioter i min värld och jag bryr mig lika lite om deras välbefinnande på vägen som dom bryr sig om mitt.

Med det uttalandet har du idiotförklarat i stort sett alla som är med på detta forum. Skulle tro att uppåt 90% (minst) av medlemmarna på Sporthoj även är bilister ganska så ofta. Ditt synsätt på trafik och ömsesidig hänsyn är skrämmande! Du har ingen aning om hur de resonerar kring dig och ditt välbefinnande, men genom att köra med helljus jämt har du tydligt visat att du skiter i deras!
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Med det uttalandet har du idiotförklarat i stort sett alla som är med på detta forum. Skulle tro att uppåt 90% (minst) av medlemmarna på Sporthoj även är bilister ganska så ofta. Ditt synsätt på trafik och ömsesidig hänsyn är skrämmande! Du har ingen aning om hur de resonerar kring dig och ditt välbefinnande, men genom att köra med helljus jämt har du tydligt visat att du skiter i deras!

Uttrycket "alla bilister är idioter" ett tankesätt precis som "alla vilda djur vill döda dig".

Och jag TROR att man faktiskt måste ha den gamla klyshan i bakhuvudet.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Uttrycket "alla bilister är idioter" ett tankesätt precis som "alla vilda djur vill döda dig".

Du vet att du tänker precis som dom där j-a cyklisterna, som utgår ifrån att man skall se dom när man själv -kör bil.

Vilka vilda djur? vargen?:D
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

För att två fel gör inte ett rätt. Du må tycka att folk är själviska och korkade som inte ser dig eller som kör ut framför dig, men det faktum att du bara ser till ditt eget bästa och medvetet bländar andra (att du dessutom gör det på natten finner jag både upprörande och skrämmande, hur fan tänker du där!?) gör i mina ögon dig till minst lika mycket självisk och idiot:) Är du nu så osynlig att ingen ser dig och du upplever att detta är ett problem, kräng då på dig en reflexväst och sätt reflextejp på hojen din. Bländar garanterat ingen, men gör att du syns. Istället för din sandlådementalitet: "Han var dum mot mig så nu ska jag vara dum tillbaka!"... Man måste ju inte lösa problem genom att själv göra dumma saker. Finns oftast saker man kan påverka och förbättra som inte medför att du förstör för andra. Helljus bländar, inte minst på natten. Att du då inte bländar av ens om folk blinkar på dig och därmed uppmärksammar dig på att de störs av ditt helljus, det är ju för fan så själviskt och korkat det kan bli:dummer Du sabbar medvetet folks mörkerseende och tvingar folk att titta åt ett annat håll, bara för att du "vet bäst och gör som du vill" eller vad man ska kalla det. Är ju säkert ett trafiksäkert och bra beteende, att medvetet förstöra för andra för att det gagnar dig. Pucko:) En del borde inte ha körkort...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du vet att du tänker precis som dom där j-a cyklisterna, som utgår ifrån att man skall se dom när man själv -kör bil.

Vilka vilda djur? vargen?:D


Nja det var väl inte den jag tänkte på:)

För att två fel gör inte ett rätt. Du må tycka att folk är själviska och korkade som inte ser dig eller som kör ut framför dig, men det faktum att du bara ser till ditt eget bästa och medvetet bländar andra (att du dessutom gör det på natten finner jag både upprörande och skrämmande, hur fan tänker du där!?) gör i mina ögon dig till minst lika mycket självisk och idiot:) Är du nu så osynlig att ingen ser dig och du upplever att detta är ett problem, kräng då på dig en reflexväst och sätt reflextejp på hojen din. Bländar garanterat ingen, men gör att du syns. Istället för din sandlådementalitet: "Han var dum mot mig så nu ska jag vara dum tillbaka!"... Man måste ju inte lösa problem genom att själv göra dumma saker. Finns oftast saker man kan påverka och förbättra som inte medför att du förstör för andra. Helljus bländar, inte minst på natten. Att du då inte bländar av ens om folk blinkar på dig och därmed uppmärksammar dig på att de störs av ditt helljus, det är ju för fan så själviskt och korkat det kan bli:dummer Du sabbar medvetet folks mörkerseende och tvingar folk att titta åt ett annat håll, bara för att du "vet bäst och gör som du vill" eller vad man ska kalla det. Är ju säkert ett trafiksäkert och bra beteende, att medvetet förstöra för andra för att det gagnar dig. Pucko:) En del borde inte ha körkort...

Egoistisk? ja. har jag dubier om det, Nej.

Med +50000 mil på hoj sedan 1985 med bara en bruten hand så verkar det som ett koncept som funkar och JAG lever fortfarande:)


Edit: Hur många som dissat kör själva i mörker, förutom en mysig solnedgång i Juli.

Jag svarar för bara för mina erfarenheter och i morse var det -6 och underkylt regn. Det behövs ingen grävling för att klota det räcker med en överkörd råtta för att framhjulet skenar i fel riktning, och skenar hjulet då så svider det.

Som sagt jag kör ALLA dager så mina referenser är nog inte som alla andras.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Egoistisk? ja. har jag dubier om det, Nej.

Med +50000 mil på hoj sedan 1985 med bara en bruten hand så verkar det som ett koncept som funkar och JAG lever fortfarande:)

Men du borde kanske som sagt:fakta

För dig ja, och det är möjligt att du har färre irritationsmoment i vardagen tack vare ditt själviska beteende. Men alla andra som du stör genom att bete dig hur fan du vill då? Varför är det just de som ska göra avkall på sin bekvämlighet för att just du ska ha det så jävla bra? Lite ödmjukhet kunde nog vara på sin plats:)
Som sagt, finns gott om lösningar som hade funkat för båda parter. Det är ditt sätt att tänka "Jag är viktigast, störst bäst och vackrast, jag ger väl blanka fan i hur andra har det bara jag har det bra!" som jag tycker är fel:) Tänk om alla gjorde som du, och körde med konstant helljus hela nätterna. Varenda biljävel du mötte skulle blända dig rätt åt helvete, du skulle ha så mycket ljusblänk i ögonen att du inte kunde se ett skit. Skulle det inte störa dig? Tänk då på alla vars tillvaro du förpestar med din egoism:)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top