Använder du helljus dagtid?

Men du borde kanske som sagt:fakta

För dig ja, och det är möjligt att du har färre irritationsmoment i vardagen tack vare ditt själviska beteende. Men alla andra som du stör genom att bete dig hur fan du vill då? Varför är det just de som ska göra avkall på sin bekvämlighet för att just du ska ha det så jävla bra? Lite ödmjukhet kunde nog vara på sin plats:)
Som sagt, finns gott om lösningar som hade funkat för båda parter. Det är ditt sätt att tänka "Jag är viktigast, störst bäst och vackrast, jag ger väl blanka fan i hur andra har det bara jag har det bra!" som jag tycker är fel:) Tänk om alla gjorde som du, och körde med konstant helljus hela nätterna. Varenda biljävel du mötte skulle blända dig rätt åt helvete, du skulle ha så mycket ljusblänk i ögonen att du inte kunde se ett skit. Skulle det inte störa dig? Tänk då på alla vars tillvaro du förpestar med din egoism:)


"Varenda biljävel du mötte skulle blända dig rätt åt helvete, du skulle ha så mycket ljusblänk i ögonen att du inte kunde se ett skit."

Det var väl lite så det började.
 
"Varenda biljävel du mötte skulle blända dig rätt åt helvete, du skulle ha så mycket ljusblänk i ögonen att du inte kunde se ett skit."

Det var väl lite så det började.

Isåfall är det ju verkligen en mogen lösning att dra på eget helljus och blända tillbaka, verkligen ingen sandlådementalitet alls:brinnerup

Är det så att folk bländar dig så blinka lite på dem. Uppmärksamma dem på att du blir bländad och be dem blända av. Funkar det inte så visst, tråkigt. Men världen är full av idioter. Men det enda du åstadkommit genom att göra som du gör, skita i alla, bestraffa kollektivt och blända tillbaka istället, är att själv sänka dig till att bli en sån idiot. Jävligt listigt;)

Två fel gör som sagt inte ett rätt:)
 
Isåfall är det ju verkligen en mogen lösning att dra på eget helljus och blända tillbaka, verkligen ingen sandlådementalitet alls:brinnerup

Är det så att folk bländar dig så blinka lite på dem. Uppmärksamma dem på att du blir bländad och be dem blända av. Funkar det inte så visst, tråkigt. Men världen är full av idioter. Men det enda du åstadkommit genom att göra som du gör, skita i alla, bestraffa kollektivt och blända tillbaka istället, är att själv sänka dig till att bli en sån idiot. Jävligt listigt;)

Två fel gör som sagt inte ett rätt:)


Gjorde en ändring i mitt tidigare inlägg:)
 
bilister är idioter i min värld och jag bryr mig lika lite om deras välbefinnande på vägen som dom bryr sig om mitt. Det kanske är den
inställningen som gjort att jag kunnat tugga ett antal tusen mil om året utan några motpartsincidenter eller viltolyckor.

Din värdering om att man ställer hojen vid fara för grävlingar, troll och annat småknytt innebär att man aldrig kan köra.



Egoistisk? ja. har jag dubier om det, Nej.
Det måste ha gått en fas i huvudet på dig!Förväntar du att långtradaren med 24extraljus du möter ska blända av?
I så fall varför?
 
Gjorde en ändring i mitt tidigare inlägg:)

Och vad skulle den ändringen göra för skillnad menar du?:va Bara för att du kanske kör mer än andra så är det mer ok för dig att göra som du vill?:va Du är fortfarande bara en person, och du gör livet surt för hundratals andra bara för att rädda dig själv. Varför är ditt eventuella lidande större än deras sammanlagda faktiska lidande (av att bli bländade)? Bara för att du ska slippa dina raseriutbrott:dummer

Det finns som sagt lösningar som inte bara går åt ett håll. Ser du dåligt på nätterna så kör långsammare, då hinner du reagera på saker som dyker upp framför dig och kompenserar på så sätt för den något mindre ljuskäglan du får av halvljus. Dessutom handlar det ju bara om möten, du får köra med så mycket helljus du vill men blända för fan av om du får möte! Risken att du skulle stöta på en grävling under de futtiga metrarna som ett möte pågår känns ganska så liten, och det finns som sagt sätt att motverka det utan att du gör livet surt för andra! Så nej, du är fortfarande självisk och dum. Att du kör mer än vad andra gör ursäktar inte ditt beteende, tvärtom borde väl du som har så stor körvana veta hur man ska bete sig i trafiken:) Krama varandra i trafiken har jag hört att man ska göra, det du pysslar med är ju snarare kollektiv hämnd för att ett par idioter gjort dig förbannad tidigare i livet. Helt fel approach om du frågar mig:)
 
Och vad skulle den ändringen göra för skillnad menar du?:va Bara för att du kanske kör mer än andra så är det mer ok för dig att göra som du vill?:va Du är fortfarande bara en person, och du gör livet surt för hundratals andra bara för att rädda dig själv. Varför är ditt eventuella lidande större än deras sammanlagda faktiska lidande (av att bli bländade)? Bara för att du ska slippa dina raseriutbrott:dummer

Det finns som sagt lösningar som inte bara går åt ett håll. Ser du dåligt på nätterna så kör långsammare, då hinner du reagera på saker som dyker upp framför dig och kompenserar på så sätt för den något mindre ljuskäglan du får av halvljus. Dessutom handlar det ju bara om möten, du får köra med så mycket helljus du vill men blända för fan av om du får möte! Risken att du skulle stöta på en grävling under de futtiga metrarna som ett möte pågår känns ganska så liten, och det finns som sagt sätt att motverka det utan att du gör livet surt för andra! Så nej, du är fortfarande självisk och dum. Att du kör mer än vad andra gör ursäktar inte ditt beteende, tvärtom borde väl du som har så stor körvana veta hur man ska bete sig i trafiken:) Krama varandra i trafiken har jag hört att man ska göra, det du pysslar med är ju snarare kollektiv hämnd för att ett par idioter gjort dig förbannad tidigare i livet. Helt fel approach om du frågar mig:)

Vad missade du i Egoistisk? ja. har jag dubier om det, Nej.
 
Så jobbigt att läsa sista delen av tråden, ser inte Bushidos inlägg så det blir rätt osammanhängande, haha :gnissla Fast ignorera-knappen är rätt bra i övrigt ;)
 
Så jobbigt att läsa sista delen av tråden, ser inte Bushidos inlägg så det blir rätt osammanhängande, haha :gnissla Fast ignorera-knappen är rätt bra i övrigt ;)

Skyll dig själv, du missar allt vettigt jag sagt;)
 
Frågan om helljus bländar/stör är väl lite svår att svara på då olika hojar har olika starkt (bra) ljus och bredd samt höjd på ljusbilden.
Jag kör ibland med helljus för att synas bättre, både vid halvmörker och mörker. Man märker om det störs när de blinkar tillbaka.
Har man dåligt halvljus och kör i mörker tycker jag man kan köra med helljus trots att de blinkar tillbaka då en ljuspunkt (helljus) är mindre störande en två (bil).

En gul ljuskälla ("lampa") uppfattas oftast snabbare av bilister upplever jag, men jag tror de har lite sämre ljusutbyte (än vitt ljus).
En kallvit eller blåvitt ljus kan nog också ge samma effekt.
Xenon vore kanon men är ju inte lagligt.

-----------------------------------------------
Funderar starkt på att se till att montera kompressorhornet på hojen i sommar om man får tid för att undvika riskabla situationer och ge vackra hälsningar. Men det hjälper ju inte lika bra i högre farter.

Xenon HID är inga problem för mötande om man har lampor med "R" (H7R, H1R etc) på slutet av beteckningen (alltså anpassade för reflektor istf lins). Enda gången någon möjligen skulle bry sig är på besiktningen. Med normalstarka 30W i halvljusreflektorn och superstarka 70W i helljusreflektorn kan jag lova dig att även lastbilar bländar av vid möte. Givetvis kör man bara med halvljus i normalfallet.. Bättre helljus på mc:n än den gamla Volvon hade med 400W halogen..:tummenupp

Stebel Nautilus 139 dB sitter redan under kåpan. Det funkar bra mot t ex filbytare som inte kollar döda vinkeln.

Byt till en LED-lampa i positionsljuset (eller sätt en 1-3W gul LED som ett positionsljus om du inte har ett - de tål rätt mycket väder och kortslutning kan bara ske vid anslutningen). Kan nog öka synbarheten rätt mycket utöver starkare halvljus. Mitt p-ljus är kallvitt 1W och syns mycket bra.

glöm inte krama varandra i trafiken - ingen vinner på hetsandet, alla ska ta sig fram - men inte på en gång. Som mc-åkare har man bara allt att förlora emrm. ;)
 
Last edited:
Xenon HID är inga problem för mötande om man har lampor med "R" (H7R, H1R etc) på slutet av beteckningen (alltså anpassade för reflektor istf lins). Enda gången någon möjligen skulle bry sig är på besiktningen. Med normala 30W i halvljus och 70W helljus kan jag lova dig att även lastbilar bländar av vid möte. Givetvis kör man bara med halvljus i normalfallet.. Bättre helljus på mc:n än den gamla Volvon hade med 400W halogen..:tummenupp

Ok det låter intressant och bra. Jag har inte hängt med i tekniken på ett tag.
 
Använder bara helljus i mörker, aldrig dag-tid. Och som sagt, man prioriterar sin egna säkerhet. Så att köra helljus på dagens för att "synas" bättre gör det ju inte direkt säkrare för en då mötande trafikanter kan bländas och se dig ännu sämre, i vissa fall inte alls..

Men håller med om att det ser skitfult ut om en av två lampor fram endast lyser vid halvljus. Men är det värt o köra med helljus på dagtid för det? -Nää, inte det heller..

:)
 
Vad missade du i Egoistisk? ja. har jag dubier om det, Nej.

Kul för dig, jag är också egoist. Låt oss hoppas att du aldrig kör ikapp mig med helljus, för jag lär inte ha tid att gå på din begravning ;)
 
Jag funderar på att xenonkonvertera min hoj för att få lite extra kräm i lyset :) Både för att se bättre och synas bättre. Sen måste jag säga att dom där små ledlamporna någon i tråden monterat verkade kalas bra (Bikevis?)
 
Helljus är endast tillåten att använda på obelyst väg när det är mörkt.
Varför använda det vid andra tillfällen?
 
Helljus är endast tillåten att använda på obelyst väg när det är mörkt.
Varför använda det vid andra tillfällen?

Faktiskt så är det tillåtet att användas när gatlysen inte ger "tillfredställande ljus". Alltså att ljuskäglorna från lamporna "går i varann" på asfalten.
Man får alltså ganska ofta använda helljus i stan på natten.
Förstår mig dock inte på folk som använder det på dag eller vid andra dumma tillfällen.
 
När jag åker bil kör jag på de motorcyklister som kör med helljus på dagen för att de är irriterande! Så mkt för den säkerheten, HA!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top