Använder du helljus dagtid?

Finns väl inget som hindrar dig från att montera en frammåtriktad tratt på MC'n :p

Tror att varken du eller jag skulle stå ut med det "oväsen" som det skulle bli av en sån...för att inte tala om alla km/tim som man skulle tappa i toppfart!


/KentW
 
Jepp, framför allt när jag har solen i ryggen för att synas överhuvudtaget men allt beror på vilka ljusförhållande som gäller
 
Nej, jag har Xenonkonverterat så det behövs inte helljus.
 
när jag hade typ 60 mil kvar så var jag helt utbränd i huvudet

Den bilen vill man nog inte möta med vare sig hel, halv eller kvartsljus. :död

Finns väl inget som hindrar dig från att montera en frammåtriktad tratt på MC'n :p
Förutom kanske VVFS 2003:23 (Vägverkets föreskrifter om motorcyklar då). :rolleyes:

Jag körde med mer eller mindre konstant helljus sista delen av säsongen.
Knappen ville i perioder liksom inte poppa ut. Vart värre ju kallare det blev.

Folk blinkade inte mer än innan.
Tror ljuset står lite högt.

Till våren blir det en massa powerleds som positionsljus och
mer blå reflexer för att inducera snutnoja hos bilpöbeln.
Transalp_reflexer_1.jpg

Snyggt är det dock inte.....
Brukshoj. :rolleyes:

Borde också köpt vit i stället för svart Schubert C3 för bättre snutemulering.

/e
 
Alltid helljus oavsett tid på dygnet.

På dom mörkare timmarna så får man irriterande blink men jag anser att jag blivit mer irriterad av grävlingskadavret som låg mitt i vägen utan att jag såg det i motljuset av BMVn med Xenon och hästsläp.

Dagtid skiter jag i vilket då min irritation över att sitta i sidan på en halvblind, mobilpratande småbarnsmamma kontra ett eller annat blink ej är jämförbara.

Det är mig det gäller. Ingen annan..
 
halvljus ev parkerinsljus dag tid.

Förvänta dej att dom inte ser dej det är det lättaste o kör där efter. :hojraket :notme LOLZ

Blixtljus mm kolla bara på väg byggen even dessa har reflex västar mm mitt på dagen dom blir på körda en då

Som den döda fotgängaren sa ja hadde ju rätt i detta fall ja gick då det va grönt ljus men blev överkörd Ja hadde RÄTT :död :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

//Robin
 
Har för mig att nu är det slut på våran "halvjus på dagen regel".

typ hittat på Internet!
sitat "
Nu gäller nya regler för fordonsbelysning vid körning under dagtid.

Ett flertal nya bilmodeller levereras nu med sk Tagfahrlicht -dagljuskörning, med bilen föjer ett intyg om den nya lagen inom EU om fordonsbelysning, intyget bör finnas med i bilen under färd fram tills den svenska lagen har modifierats.
Från och med oktober månad behövs inte något intyg längre (intyget behövs inte idag heller men polisen ute på gatorna är ännu dåligt informerade om den nya lagen) -då upphör den svenska lagen om tänd fordonsbelysning.

Tagfahrlicht-dagljuskörning: Fram -halvljus och parkeringsljusen är släckta, spoilerljus/LED-ljus eller varselljus är tända.
Bak -belysningen släckt (bakljus och skyltbelysning).

På nya bilar som levereras med systemet, finns skymnings sensor -när det börjar skymma eller om bilen tex kör in i en tunnel -övergår belysningen automatiskt till tänd fordonsbelysning -halvljus, bakljus,skyltbelysning ,instrumentbelysning tänds.
Vid gryning eller utfart från tex tunnel släcks ljuset automatiskt osv.
På äldre bilar kan man också få belysningssystemet omkopplat om man vill.

Fördelar: Största anledningen är säkerhet, ögat uppfattar snabbare och tydligare att ett bromsljus tänds om bakljusen är släckta -speciellt vid tät trafik på motorväg eller i tät stadstrafik.
Ekonomiska fördelar -minskat behov av glödlampsbyte -på dagen lyser endast två lampor istället för åtta! -halvljus, parkeringsljus, skyltbelysning, bakljus, på många modeller lyser bakljusen även med flera glödlampor.
Minskad energiförbrukning -marginell minskning av bränsleförbrukningen och avgasutsläpp -men dock en minskning.
"
 
Gjorde det på min förra hoj då helljuset på den var som ett mediokert halvljus. På den nya är det bättre kräm i lyktorna så jag nöjer mig med halvljuset på den.
 
Nej, meningslöst då lampan har en tendens att antingen peka ner i backen eller upp i himlen.

Men jag brukar oxå utgå ifrån att ingen ser mig.
 
Alltid helljus oavsett tid på dygnet.

På dom mörkare timmarna så får man irriterande blink men jag anser att jag blivit mer irriterad av grävlingskadavret som låg mitt i vägen utan att jag såg det i motljuset av BMVn med Xenon och hästsläp.

Dagtid skiter jag i vilket då min irritation över att sitta i sidan på en halvblind, mobilpratande småbarnsmamma kontra ett eller annat blink ej är jämförbara.

Det är mig det gäller. Ingen annan..

Så du kör med helljus även nattetid och bländar inte av ens om folk uppmärksammar dig på att du bländar dem?:va Sjyst att förstöra mörkerseendet på i stort sett alla du möter, verkligen trafiksäkert och bra att hundratals bilister kör omkring med ett litet ljusblink mitt i synfältet som eventuellt skulle kunna dölja nästa motorcyklist:näsblod :dummer :huvet

Helljus använder man på dygnets mörkare timmar, och man bländar alltid av om det finns risk att ett mötande fordon blir bländat. Basta!
Och de som hävdar att "man måste ju inte stirra rakt in i lyktorna", vart ska man titta då? Själv föredrar jag ju att titta på vägen och dess kringliggande områden när jag är ute och kör, och andra fordon brukar mig veterligen också uppehålla sig på vägen. verkar ju också trafiksäkert, att alla som stör sig på någons helljus sitter med huvudet vridet 90 grader och stirrar rakt ut i diket. Då syns ni säkert jättebra för den personen:näsblod
 
Så du kör med helljus även nattetid och bländar inte av ens om folk uppmärksammar dig på att du bländar dem?:va Sjyst att förstöra mörkerseendet på i stort sett alla du möter, verkligen trafiksäkert och bra att hundratals bilister kör omkring med ett litet ljusblink mitt i synfältet som eventuellt skulle kunna dölja nästa motorcyklist:näsblod :dummer :huvet

Helljus använder man på dygnets mörkare timmar, och man bländar alltid av om det finns risk att ett mötande fordon blir bländat. Basta!
Och de som hävdar att "man måste ju inte stirra rakt in i lyktorna", vart ska man titta då? Själv föredrar jag ju att titta på vägen och dess kringliggande områden när jag är ute och kör, och andra fordon brukar mig veterligen också uppehålla sig på vägen. verkar ju också trafiksäkert, att alla som stör sig på någons helljus sitter med huvudet vridet 90 grader och stirrar rakt ut i diket. Då syns ni säkert jättebra för den personen:näsblod

håller med föregående
 
Körde förr med helljus dagtid, men nu har jag Xenonkonverterat och monterat "BikeVis Bullets", så nu syns jag iallafall :)
 
Det absolut bästa för att synas är att köpa en motorcykel och kläder som ser ut som polisens.

Jag blinkar och svänger lite fram och tillbaka nära vägens mitt om jag börjar ana oråd på mina medtrafikanter i korsningar osv. Hittills har det inte vart några problem. Finns bara en sak som är värre än att bli bländad, och det är att bli medvetet bländad.
 
Nej! Helljus är för mörkerkörning (och jag bländar av vid möte). Om man är orolig för att inte synas får man använda reflexväst mm, finns diverse hjälpmedel för sådant.

Men det är klart, om det påverkar ens coola image att använda sådana hjälpmedel, då är det naturligtvis ok att störa (och öka trafikrisken för) alla andra i trafiken.:rolleyes:
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top