Använder du helljus dagtid?

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Tjena,

Suttit och surfat runt på forumet under vinterdvalan, och sett några som säger sig använda helljuset även dagtid för att göra bilförare mer uppmärksamma på att vi finns.

Är du en av dessa?
Om så är fallet så vill jag höra lite hur ni blir bemötta pga detta i trafiken? Är det många som tror att ni misstar er och blinkar åt er, eller är det helt enkelt så att helljuset på dagens hojar är såpass välriktat att det inte bländar dagtid?

/K
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Mitt lyser så jäkla dåligt att det är sak samma..
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Japp, kör med helljus på dagtid. Stänger dock av när solen börjar gå ner så mycket att det på allvar blir besvärande för mötande trafik.

Tycker att det är många bilister som tycks koncentrera sig lite extra på att blinka tillbaka och vilja påpeka att det är jättefel. Personligen har jag som bilförare inga problem att möta fordon (bil/MC/lastbil/buss et c.) som har helljusen på. Fast det är klart, ägnar man sin tid till att titta rakt in i ljusen och irritera sig på det så är det väl besvärande - men det är ju ändå inte där man ska ha uppmärksamheten. Skippa att titta in i ljuset så blir det bra helt enkelt.
 
Last edited:

Tommy.exe

Guest
Helljus mitt på dagen antar jag brukas av reflexvästsfolket. Själv blir jag irriterad, då jag är hyfsat ljuskänslig (tydligen) och blir bländad.
 

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR -12
Slår oftast på helljuset när jag glider genom stockholmstrafiken i rusningstid. Händer att man glömmer slå av det. Folk blinkar och tutar lite då och då men oftast så bryr de sig inte.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Helljus mitt på dagen antar jag brukas av reflexvästsfolket. Själv blir jag irriterad, då jag är hyfsat ljuskänslig (tydligen) och blir bländad.

Reflexfolket.....? Var bor dom.....?
Aha.....du menar FOTGÄNGARNA!
Men vad får dig att tro att dom använder HELLJUSET...?
Du kanske bara "bländas" av deras leenden.

Jag har UTAN Reflexväst använt helljuset dagtid ända sen början på 1970 och MIN uppfattning är att JAG SYNS bättre!
Och att mina medtrafikanter har LÄTTARE att upptäcka mig TIDIGARE!

Under 70talet var det vanligt att använda inte bara HELLJUSET utan även att montera de GULA VARSELLJUSEN som många bilägare eftermonterade när LAGEN OM VARSELLJUS dagtid kom.
Det är nu ORGINAL att använda HALVLJUS på samtliga fordon vilket gör att VI blandas ihop med Mopeder/Scoters som går 30/50km/tim.

JAG är övertygad om VI måste se till att SYNAS bättre för att öka våra chanser att överleva!

Och jag (funderar på att) kommer att använda REFLEXVÄST i fortsättningen.

/KentW
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fast det är klart, ägnar man sin tid till att titta rakt in i ljusen och irritera sig på det så är det väl besvärande - men det är ju ändå inte där man ska ha uppmärksamheten. Skippa att titta in i ljuset så blir det bra helt enkelt.

Jag kan ju passa på att upplysa om att man inte behöver titta in i ljusen för att det ska bli jävligt störande. Prova att köra långt nån gång så får du se. Särskilt om det är mörkt.

Körde hem från Frankfurt en gång, 150 mil, och när jag kom till Sverige och hade typ 60 mil kvar så var jag helt utbränd i huvudet och skulle förmodligen ha blivit bländad av en tändsticka också.

Slutade med att jag fick sitta och titta ut i skogen varje gång det kom ett möte för att orka köra vidare. Varje gång någon "glömde" att blända av så önskade jag att jag haft en scud-missil monterad i bilen.

Men den generella inställningen nuförtiden verkar ju vara att om man inte stör sig på något själv så är det även helt omöjligt att det är jobbigt för någon annan.
 

appx

Medlem
Gick med
25 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR -12
Införskaffat riktig reflex jacka inför nästa säsong. Stockholms innerstad är ju en krigszon och man vinner inga krig på motorcykel.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Använder inte helljus dagtid normalt sett om jag inte vill göra andra trafikanter uppmärksamma på mig. Ibland är man osäker på att en bilist har sett en vid t ex en utfart på en landsväg och då kan jag blinka till ett par gånger med helljuset samtidigt som jag mentalt förbereder mig på att han kan köra ut framför mig.

Att köra med helljuset på hela tiden tror jag inte gör någon större skillnad. Då är nog andra faktorer viktigare som ökar konstrasten till omgivningen. T ex färg på motorcykel, klädsel och hjälm. Att använda reflexväst är nog ingen dum idé egentligen i dagens trafik. Det är dock inget jag använder mig av idag.
 

Tommy.exe

Guest
Reflexfolket.....? Var bor dom.....?
Aha.....du menar FOTGÄNGARNA!
Men vad får dig att tro att dom använder HELLJUSET...?
Du kanske bara "bländas" av deras leenden.

Jag har UTAN Reflexväst använt helljuset dagtid ända sen början på 1970 och MIN uppfattning är att JAG SYNS bättre!
Och att mina medtrafikanter har LÄTTARE att upptäcka mig TIDIGARE!

Under 70talet var det vanligt att använda inte bara HELLJUSET utan även att montera de GULA VARSELLJUSEN som många bilägare eftermonterade när LAGEN OM VARSELLJUS dagtid kom.
Det är nu ORGINAL att använda HALVLJUS på samtliga fordon vilket gör att VI blandas ihop med Mopeder/Scoters som går 30/50km/tim.

JAG är övertygad om VI måste se till att SYNAS bättre för att öka våra chanser att överleva!

Och jag (funderar på att) kommer att använda REFLEXVÄST i fortsättningen.

/KentW

Så... om jag har tolkat dig rätt, så är det ok att välja vilka lagar och regler man följer, om man kör MC?

Sen tycker jag att du är rätt tramsig, faktiskt.

:banana

Använder inte helljus dagtid normalt sett om jag inte vill göra andra trafikanter uppmärksamma på mig. Ibland är man osäker på att en bilist har sett en vid t ex en utfart på en landsväg och då kan jag blinka till ett par gånger med helljuset samtidigt som jag mentalt förbereder mig på att han kan köra ut framför mig.

Så kan det hända att även jag gör om jag får dåliga vibbar.
 
Last edited:

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag brukar köra med heljuset dagtid med gixxern. Det är något nerjusterat och hittils har ingen blinkat på mig.
Jag låter hellre någon störa sig på det än att bli påkörd för att jag syns för dåligt.
 

blackis1

Fri fart under ansvar åt folket!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
"Norrland"
Hoj
GSX-R 1100, gillade skarpt K1200S, Väntar på ny Blackbird?
Frågan om helljus bländar/stör är väl lite svår att svara på då olika hojar har olika starkt (bra) ljus och bredd samt höjd på ljusbilden.
Jag kör ibland med helljus för att synas bättre, både vid halvmörker och mörker. Man märker om det störs när de blinkar tillbaka.
Har man dåligt halvljus och kör i mörker tycker jag man kan köra med helljus trots att de blinkar tillbaka då en ljuspunkt (helljus) är mindre störande en två (bil).

En gul ljuskälla ("lampa") uppfattas oftast snabbare av bilister upplever jag, men jag tror de har lite sämre ljusutbyte (än vitt ljus).
En kallvit eller blåvitt ljus kan nog också ge samma effekt.
Xenon vore kanon men är ju inte lagligt.

-----------------------------------------------
Funderar starkt på att se till att montera kompressorhornet på hojen i sommar om man får tid för att undvika riskabla situationer och ge vackra hälsningar. Men det hjälper ju inte lika bra i högre farter.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Så... om jag har tolkat dig rätt, så är det ok att välja vilka lagar och regler man följer, om man kör MC?

Vilka lagar och regler tänker du på då...?

/KentW
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Reflexfolket.....? Var bor dom.....?
Aha.....du menar FOTGÄNGARNA!
Men vad får dig att tro att dom använder HELLJUSET...?
Du kanske bara "bländas" av deras leenden.

Jag har UTAN Reflexväst använt helljuset dagtid ända sen början på 1970 och MIN uppfattning är att JAG SYNS bättre!
Och att mina medtrafikanter har LÄTTARE att upptäcka mig TIDIGARE!

Under 70talet var det vanligt att använda inte bara HELLJUSET utan även att montera de GULA VARSELLJUSEN som många bilägare eftermonterade när LAGEN OM VARSELLJUS dagtid kom.
Det är nu ORGINAL att använda HALVLJUS på samtliga fordon vilket gör att VI blandas ihop med Mopeder/Scoters som går 30/50km/tim.

JAG är övertygad om VI måste se till att SYNAS bättre för att öka våra chanser att överleva!

Och jag (funderar på att) kommer att använda REFLEXVÄST i fortsättningen.

/KentW

Äh, helljus... Kör utan avgassystem så att alla hör när man kommer istället. Om vi ändå håller på kan man juh smälla på en saftblandare eller 20...

*trololol*
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Äh, helljus... Kör utan avgassystem så att alla hör när man kommer istället. Om vi ändå håller på kan man juh smälla på en saftblandare eller 20...

*trololol*

Tyvärr är ju avgassystemet riktat bakåt....därifrån man kommer...

Men Saftblandare monterad på hjälmen vore nog det optimala!
Åtmindstone för en del........

/KentW
 

tikki

STREETFIGHTERS STOCKHOLM
Gick med
16 Jun 2006
Ort
kallhäll
Hoj
VFR 800
Kör alltid med heljus dagtid, allt som kan minimera risken att inte upptäckas är av godo.
Händer någon gång då och då att bilister blinkar till mig, inte ofta
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Tyvärr är ju avgassystemet riktat bakåt....därifrån man kommer...

Men Saftblandare monterad på hjälmen vore nog det optimala!
Åtmindstone för en del........

/KentW

Finns väl inget som hindrar dig från att montera en frammåtriktad tratt på MC'n :p
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top