Använd cykelhjälm när ni cyklar!

Harmon Rabb skrev:
För lite ett par år sedan befann jag mig uppe i norra delen av vårt land. Mötte en bil vars förare var en äldre herre iförd i cykelhjälm. Trodde knappt mina ögon.
För längesedan (typ stenåldern) så kunde man faktiskt köpa "bilhjälmar". Den där mannen har säkert varit med sedan det var på modet och fortsätter därför med att använda hjälm när han kör bil. :)

Hade det inte varit för att jag försöker sälja min trampcykel nu så skulle jag ha köpt en sånhär hjälm
bell_Faction_Mirra_b.jpg

Kan Dave Mirra så kan jag också. :tummenupp

(Jag vet av erfarenhet att det gör skitont att slå huvudet om man ramlar när man cyklar. Det är det som gjort att det är ett par år sedan jag senast använde min cykel.)

En sån här har jag, jäkligt skön.
Man ser dessutom mycket snabbare och proffsigare ut med en hjäm på skallen.

HLM_Gr2E2-bl-ps.jpg

Kom ihåg nu, när jag var liten pangade jag skallen i en bil som körde ut, tur att mamma tvingade mig att ha hjälm förr i tiden, för det gjorde jävligt ont med hjälmen, vill inte veta hur ont det hade gjort utan krukan.

Hjälmen sprack...

Självklart ska man ha hjälm när man cyklar. Speciellt om man tränar lite mer seriöst.

Att mopedfuckona i tråden inte tycker det är föga förvånande. Jag tror de flesta tänkte så i den åldern. Många präglas ju av grupptryck och vågar inte stå ut från mängden av rädsla för att bli retade av skolkamrater. Nu när tio år gått sedan man körde moppe tänker man annorlunda.

Jag har en sån här hjälm. Den är riktigt skön och lätt. Kostar runt 1300kr och finns nog i dom flesta seriösa cykelbutikerna.

Bifogat

• hjalmen.jpg
    hjalmen.jpg
    10.5 KB · Visningar: 58
Trango_B skrev:
Att mopedfuckona i tråden inte tycker det är föga förvånande. Jag tror de flesta tänkte så i den åldern. Många präglas ju av grupptryck och vågar inte stå ut från mängden av rädsla för att bli retade av skolkamrater. Nu när tio år gått sedan man körde moppe tänker man annorlunda.

Det finns alla sorter av människor,
att vara ung har säkert mycket med saken att göra men hos vissa fastnar det tänket.

snackade om cykelhjälmar tidigare med några kollegor.

Småbarnsmamma till 2, 34år gammal hävdar att hon aldrig skulle sätta på sig hjälm när hon cyklar för att det är så fult.

Bra värderingar att sända ut till ens barn.
:va

kajlyl skrev:
Mavve, släng upp några bilder!
Nog för att du passar i hatt och solbrillor ;) men jag tror det skulle avskräcka en del..
Kanske t.o.m. fjårtisar i begangnade frisörbilar som är rädda för att andra ska tycka de är töntiga?

kom förbi nån dag om du vill byta filmerna :hej

Min hatt e grym :tungan

Bilder kommer....

Kan komma ikväll o byta filmerna :banana

R.Lehtipalo skrev:
Töntigt och töntigt! Giv mig en länk, någon, till en snygg cykelhjälm! Jag lovar att köpa den hjälmen fortare än du hinner säga pannbensfraktur!

Det finns snygga skinnställ(har ett), MC-hjälmar(har två), inlines-hjälmar(har två), skid-hjälmar(har en), men ta mej fan inte en enda någorlunda snajsig hjälm för cykel(har ingen)!

Tro mig, slår man upp ordet "skitful" i något lexicon så är det nog en bild på en cykelhjälm helt i frigolit som föreställer det uppslagna ordet! Blä! :död
Kan du inte ha inlineshjälm när du cyklar? Vad skiljer den från en vanlig cykelhjälm? Förövrigt så va Dave Mirra-krukan som esquire skicka in en bild på coolers! :tummenupp

Om nån undrar så har jag hjälm när jag cyklar långt, ska jag bara en liten bit struntar jag i den..

EDIT: Tjockisbulle, schyssta krukor införskaffas på cykloteket! :tummenupp

Last edited:
KalleNorton skrev:
Kan du inte ha inlineshjälm när du cyklar? Vad skiljer den från en vanlig cykelhjälm?

Ungefär allt.

Inlineshjälm: Byggd för att ta upp många små smällar. Huvudsakligt stötupptagande material skumgummi eller liknande som återtar sin form efter att ha deformerats.

Cykelhjälm: Byggd för att ta upp en, och endast en, stor smäll och därefter kasseras. Huvudsakligt stötupptagande material frigolit eller liknande, som permanent deformeras av den energi det tar upp.

Kort sagt är en cykelhjälm väldigt dålig som inlineshjälm och vice versa.

tjockisbulle skrev:
Det finns alla sorter av människor,
att vara ung har säkert mycket med saken att göra men hos vissa fastnar det tänket.

snackade om cykelhjälmar tidigare med några kollegor.

Småbarnsmamma till 2, 34år gammal hävdar att hon aldrig skulle sätta på sig hjälm när hon cyklar för att det är så fult.

Bra värderingar att sända ut till ens barn.
:va

Såg en ambulanssköterska på tv som snackade just om detta. Har man inte ett ansvar mot sitt barn att inte barnet blir föräldralöst???

En läkare i samma inslag berättade om cykelolyckor och kallade dessa för "töntolyckor" eftersom dom hände oftast av nån löjlig orsak men fick så allvarliga följder.

Det är lika tufft att cykla utan hjälm som att åka moppe utan hjälm. Inte alls tufft..

Mavve skrev:
Med din åsikt blir du en idiot.

Kommer se fint ut - ännu en idiot i en Z3 :lol :lol :lol :lol :lol

Måste gå lite OT här.. men fan, där sa du dagens sanning!!!
Det är nåt skumt med folk som kör Z3, helt klart :4skrika
Själv åker jag BMW, mitt absoluta favoritmärke.. men jag kan inte med folk som kör Z3 :va

Om jag nu ska gå On Topic.. Förr om åren var jag väldigt aktiv med att cykla XC MTB, blev typ ett par hundra mil på en sommar.. använde alltid hjälm. Förutom när jag tog småturer till affärn osv.. gör lika dant idag, dum som man är :huvet
Mavve, upp med bilder nu så man får lite motivering till att använda hjälmen mer...

Krya på dig btw! :tummenupp

Last edited:
ft skrev:
Ungefär allt.

Inlineshjälm: Byggd för att ta upp många små smällar. Huvudsakligt stötupptagande material skumgummi eller liknande som återtar sin form efter att ha deformerats.

Cykelhjälm: Byggd för att ta upp en, och endast en, stor smäll och därefter kasseras. Huvudsakligt stötupptagande material frigolit eller liknande, som permanent deformeras av den energi det tar upp.

Kort sagt är en cykelhjälm väldigt dålig som inlineshjälm och vice versa.

Bell's Dave Mirra hjälm är en BMX hjälm, således gjord för att ta många små smällar, har tjockt hårt skal frigolitinredning och skumgummikuddar för att justera storleken (hjälmen finns i två grundstorlekar s/m och m/l), rek utpris 369:-, jag säljer den för 299:-

En "vanlig" cykelhjälm har tunnare hårt skal och frigolitinredning, tunna tygbitar för komfortens skull och en justerbar bakkappa av plast, jag säljer även Bell's vanliga hjälmar, priser från 299:- och uppåt.

Dom flesta Bellhjälmarna har universalstorlek, utom dom dyrare som finns i två grundstorlekar.

Anledningen till att man ÖHT har något skal på "vanliga" cykelhjälmar är att dom ska glida lättare på asfalten, då dom tidigare frigolithattarna gav otäcka vripåfrestningar på nacken eftersom dom inte glider.
(samt att om man studsar skallen mot marken så har den ofta delat sig redan i första nerslaget)

En vanlig cykelhjälm bör ha ett utstick bakåt, så att man om man landar på rygg, landar med nacken rak, annars riskerar man whiplash (en skada som förövrigt inte existerar enligt ett av våra större försäkringsbolag, eftersom den inte syns på röntgen)

Alla hjälmar ska kontrolleras ofta efter sprickor i frigoliten, är frigoliten sprucken ska hjälmen omedelbart kasseras.

A och O för att en cykelhjälm ska fungera effektivt är att den sitter rätt på huvudet och är korrekt injusterad, det hjälper alla seriösa handlare till med.
(köp inte hjälm på postorder eller där du handlar mjölk, för där kan det vara svårt att få hjälp med injusteringen, har du redan gjort det, passa på när du handlar något annat hos en seriös handlare, så hjälper han säkert till även om han inte har sålt hjälmen)

GuW skrev:
Anledningen till att man ÖHT har något skal på "vanliga" cykelhjälmar är att dom ska glida lättare på asfalten, då dom tidigare frigolithattarna gav otäcka vripåfrestningar på nacken eftersom dom inte glider.
(samt att om man studsar skallen mot marken så har den ofta delat sig redan i första nerslaget)
När jag jag började första klass så fick alla som gjorde det en mycket fin frigolithjälm. Den var blå (med gula remmar), utan plastskal och tamesjutton helt fyrkantig. :3freak

(Jag tror det var en REX)

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back