Använd cykelhjälm när ni cyklar!

hm alla har vell olika åsikter. men jag håller inte med om vad du säjjer faktist.
tror inte folk inte använder cykel hjälm för att det är nytt??

Dee_cati skrev:
Ofyfan, men tur i oturen att det var huvudet :näsblod

:hihi
När Läkaren knackade på mitt skallben så frågade jag om det skulle eka så i huvet - då blev han tyst o sa nej :lol

crm skrev:
hm alla har vell olika åsikter. men jag håller inte med om vad du säjjer faktist.

Men du tror på allvar att en mamma i 40-årsåldern med två barn och deltidsjobb på den lokala ICA-affären inte använder cykelhjälm för det anses vara "töntigt" på högstadieskolan i grannbyn?

crm skrev:

Det är bara för att du inget vet om ämnet, men det är faktiskt så att cykelhjälmen är "ny".

Ingen ville ha de första rosa/blåa frigolithjälmarna för att man inte vill ha en babyblå hjälm på huvet helt enkelt.

Tiderna förändras dock, oftast till det bättre va?

crm skrev:

Nej, den överlägset troligaste förklaringen är därför att mopedburen ungdom utanför Tjoffes korvmoj tycker det är töntigt.

McB skrev:
Men du tror på allvar att en mamma i 40-årsåldern med två barn och deltidsjobb på den lokala ICA-affären inte använder cykelhjälm för det anses vara "töntigt" på högstadieskolan i grannbyn?

:rofl :rofl :rofl
Det där va faktiskt jätteroligt :lol

Tack :)

McB skrev:
Det är alltså löjligt att använda cykelhjälm, bara för att du inte har ramlat under två års tid?

2års intensivt cyklande, ca 13-14års vanligt cyklande.

Mavve: tycker synd att det har hänt dig, men varför ska du kalla mig idiot för att jag inte har samma åsikt/uppfattning som du har? :va

okay så om 10 år när cykel hjälmen inte är ny längre så kommer alla cykla runt med dem?? ska fråga morsan sen varför hon inte använder hjälm . om det är för att den är ny? tror inte hon svarar det faktist.

Mr_Malossi skrev:

Mavve: tycker synd att det har hänt dig, men varför ska du kalla mig idiot för att jag inte har samma åsikt/uppfattning som du har? :va

Så, med samma tänkande kan jag säga att jag inte behöver använda säkerhetsbälte när jag kör bil, för jag har inte krockat på flera år, och jag behöver inte ha skinnställ och hjälm när jag kör hoj, för jag har heller aldrig vurpat.

Intressanta teorier, killen. Att du dessutom inte inser hur jävla fel du har är ännu intressantare. Man borde utföra vetenskapliga tester på din hjärna för att lära sig något om evolutionens misstag.

Mr_Malossi skrev:

Det är din inställning till hjälmen och ditt uttalande som gör dig mindre begåvad.

Då fattar när du spräcker skallen. Synd att det måste hända först dock.

Hoppas du har tur o slipper.

Jag smällde i vanligt cyklande. Inte snabbt alls, utan bara maximalt olyckliga förhållanden.

Jag kanske ska fixa upp bilderna innan operationen och sen de efteråt.
Tog bort hälften av stygnen igår. Höger öga var igensytt - det var mindre trevligt....

crm skrev:
okay så om 10 år när cykel hjälmen inte är ny längre så kommer alla cykla runt med dem?? ska fråga morsan sen varför hon inte använder hjälm . om det är för att den är ny? tror inte hon svarar det faktist.

Vad tror du att hon kommer svara då? -Det är töntigt ju.

Om så är fallet så är tesen "äpplet faller inte långt från trädet" bevisad en gång för alla.

McB skrev:
Så, med samma tänkande kan jag säga att jag inte behöver använda säkerhetsbälte när jag kör bil, för jag har inte krockat på flera år, och jag behöver inte ha skinnställ och hjälm när jag kör hoj, för jag har heller aldrig vurpat.

Intressanta teorier, killen. Att du dessutom inte inser hur jävla fel du har är ännu intressantare. Man borde utföra vetenskapliga tester på din hjärna för att lära sig något om evolutionens misstag.

Haha... :D Att jämföra cykling som är mer åt gångfart med att åka bil i 20gånger högre hastighets är ren idioti. Ska inte alla gångtrafikanter bära hjälm också? :tummenupp :rolleyes:

Mr_Malossi skrev:
Haha... :D Att jämföra cykling som är mer åt gångfart med att åka bil i 20gånger högre hastighets är ren idioti. Ska inte alla gångtrafikanter bära hjälm också? :tummenupp :rolleyes:

Så det är bara din hastighet som cyklist som räknas? Bilen som rammar dig när du cyklar över vägen, dess hastighet har ingen betydelse? Bara du står still eller rör dig långsamt så är du osårbar.

Mr_Malossi skrev:

Normal cykelhastighet är 15-30 km/h, normal bilhastighet är följaktligen 300-600km/h.....

McB skrev:
Så det är bara din hastighet som cyklist som räknas? Bilen som rammar dig när du cyklar över vägen, dess hastighet har ingen betydelse? Bara du står still eller rör dig långsamt så är du osårbar.

Du sa det själv, inför obligatorisk hjälm för alla gångtrafikanter också :D

Mr_Malossi skrev:
Du sa det själv, inför obligatorisk med hjälm för alla gångtrafikanter också :D

Har jag sagt det själv?

Nåja, nu när dina tunna argument har tagit slut tycker man att du kunde vara stolt nog att krypa till korset och erkänna att du hade fel, men det är antagligen för mycket begärt.

Mr_Malossi skrev:

Jag känner mig tvungen att stämma in i kören, idioten är nog du och ingen annan. Fattar hur du kan argumentera emot att det är bra på alla sätt att använda hjälm när man cyklar. Fan, i fler fall än ett borde man nästan ha skinnställ t.o.m. För några år sen jobbade jag som cykelbud och de skrapsåren jag fick ibland var inte att leka med. Använde givetvis alltid hjälm då.

Läste du ens Mavves inlägg förresten? Som han sa, det räcker att du cyklar 15-20 km/h för att du ska kunna skada dig illa om du trillar, om du slår i något vasst/hårt.

Självklart får du göra som du vill, har du ingen lust att använda hjälm så gör inte det. Gör inte bort dig genom att säga att det inte behövs bara. Tyvärr måste jag säga att jag inte använder hjälm speciellt ofta när jag cyklar heller.

Mr_Malossi skrev:
Du sa det själv, inför obligatorisk hjälm för alla gångtrafikanter också :D

Visdom kommer med åldern ibland.

Såg att du var -87. Jag hade mina känningar redan av ditt första inlägg - men varför måste det oxå alltid stämma :va

Såklart är det bra och smart att använda hjälm, alla som säger emot det är helt enkelt dumma.

Själv använder jag inte cykelhjälm för att jag cyklar på en avskild cykelbana som är 1 km varje dag till bussen och tillbaka. Förkastligt argument det vet jag, men det har bara blivit så. Skulle man kunna lägga hjälmen i bakfickan så skulle det gått bra.
Men skulle jag bo i stan skulle jag definitivt använt cykelhjälm, för där är det ju direkt livsfarligt att trampa runt.

Krya på dig Mavve! Lät inte precis som en lyxtillvaro. :(

*/ ?>
Nyheter
Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Back