Använd cykelhjälm när ni cyklar!

För lite drygt 20 år sedan när jag fortfarande gick i första klass började myndigheterna sin kampanj för att få oss att börja använda cykelhjälm. Den var nog inte så lyckad då få av oss började använda dem inkl undertecknad. Efterhand åren gått har man sett att fler och fler upp i åldrarna som börjat använda cykelhjälm. Kanske är det bara föräldrar som vill vara förebilder inför sina barn som redan från småskolan vänjer sig vid att använda cykelhjälm. Förhoppningsvis använder de cykelhjälm för att de är klokare än oss andra som av olika anledningar valt att inte använda cykelhjälm. De som nu växer upp kommer antagligen att förtsätta bära dem livet ut så länge de cyklar.

Är det för sent att lära en gammal hund sitta? Jag har i alla fall fått mig en rejäl tankeställare efter att ha träffat Mavve efter sin olycka.

Harmon Rabb skrev:
Är det för sent att lära en gammal hund sitta? Jag har i alla fall fått mig en rejäl tankeställare efter att ha träffat Mavve efter sin olycka.

Du sa ju jag var snygg :D

Skämt på sidan lite.
Jag tror oxå att de som växer upp nu med hjälmtvånget kommer fortsätta med det.

Annars kan ju alltid jag gå runt o propagera för cykeljhälmen - om jag pallar.

ang att dem som växer upp nu kommer använda cykel hjälm även när dem blir äldre har jag svårt att tro.

jag och alla mina kompisar använde cykelhj'lm jämt som små barn . men sen när man kommer upp i mellanstadiet då slutar dem flesta med det. och varför det inte skulle vara så nu när det var så när jag var liten vet jag inte??

Hmm okej, visst var det lite vält tunnt argument det håller jag med om.
Saken är den att visst är det ok att bära cykelhjälm (fast personligen skulle jag aldrig göra det) Ger mig inte för att jag ändrar åsikt, utan för era personliga angrepp som visar stora tecken på omognad bland även de äldre.
Blir kallad för idiot för jag tycker det är fjantigt med cykelhjälm? :confused:
Alla är väl omogna på olika sätt. Sen hur duktiga ni är på att cykla det vet jag inte, så nog kan det vara bra med cykelhjälm för er. :tummenupp
Jag ger mig och lämnar denna diskussion, är ni nöjda då? :fyllisar

Mr_Malossi skrev:
Sen hur duktiga ni är på att cykla det vet jag inte

Kommer det en bil mot dig i 50 knyck så kvittar det hur bra du är på att cykla när det smäller.

Mr_Malossi skrev:
Hmm okej, visst var det lite vält tunnt argument det håller jag med om.
Saken är den att visst är det ok att bära cykelhjälm (fast personligen skulle jag aldrig göra det) Ger mig inte för att jag ändrar åsikt, utan för era personliga angrepp som visar stora tecken på omognad bland även de äldre.
Blir kallad för idiot för jag tycker det är fjantigt med cykelhjälm? :confused:
Alla är väl omogna på olika sätt. Sen hur duktiga ni är på att cykla det vet jag inte, så nog kan det vara bra med cykelhjälm för er. :tummenupp
Jag ger mig och lämnar denna diskussion, är ni nöjda då? :fyllisar

Med din åsikt blir du en idiot.

Kommer se fint ut - ännu en idiot i en Z3 :lol :lol :lol :lol :lol

McB skrev:
Det säger ju sig självt, för bövelen! :huvet <-- ingen hjälm = ont

Yepp har inte sagt något om att det INTE gör ont ramla in i ett träd etc utan cykelhjälm. Men jag tycker det är så fult att jag överväger risken istället för att "förnedra" mig med cykelhjälm.
Angående mitt argument om att införa hjälm för gångtrafikanter var mer ironiskt menat.
Det är min åsikt, visst är det bra om många använder cykelhjälm. Men jag själv skulle inte bära det. Sen hur löjligt man uppfattar det är personligt.

Mr_Malossi skrev:
Haha... :D Att jämföra cykling som är mer åt gångfart med att åka bil i 20gånger högre hastighets är ren idioti. Ska inte alla gångtrafikanter bära hjälm också? :tummenupp :rolleyes:

Knalla ner till din lokala akutmottagning, exempelvis KS, och så frågar du en sjuksköterska hur många skall/hjärnskador de får in per år som är orsakade av cykelolyckor..
Cykelolyckor är en av de absolut vanligaste anledningarna till skallskador..
7km/h är vad som krävs för att bryta ett ben, mycket mer kraft klarar heller inte din armmuskler att skydda dig från vid ett fall heller, om du ens har turen att hinna ta mot dig i ett fall.

Cyklister kommer lätt upp i farter kring 30km/h, i nerförsbackar kommer dessutom cyklister oftast upp i högre farter än mopedister(jag har blivit stoppad för 70km/h nerför en backe av polisen).

Men din skalle är förmodligen inte värd att skyddas eller? :rolleyes:

Cykelhjälmar är inte så säkra som ni verkar tro. Den skydder mitt på huvet och lite i bak. Men ansiktet då? Det är det jag är rädd om. Du ska ha extrem otur om du krockar du så flyger och landar mitt på skallen. Eller kör in i en bil så toppen på skallen slår in i bilen. Tänk näsan, läppar, tänder och allt sånt där. Samma sak med de som åker HD. Är inte så kul att skrapa upp tänder och hela munnen.

Dock är det bättre än ingenting.

Mr_Malossi skrev:
Yepp har inte sagt något om att det INTE gör ont ramla in i ett träd etc utan cykelhjälm. Men jag tycker det är så fult att jag överväger risken istället för att "förnedra" mig med cykelhjälm.
Angående mitt argument om att införa hjälm för gångtrafikanter var mer ironiskt menat.
Det är min åsikt, visst är det bra om många använder cykelhjälm. Men jag själv skulle inte bära det. Sen hur löjligt man uppfattar det är personligt.

Jag gissar att du inte cyklar lika mycket som mina polare, som harvar runt 10 mil om dagen i stadstrafik.. försök hitta ett cykelbud, tävlingscyklist, bmx-stuntare eller någon mer avancerad cyklist som tycker det är töntigt med kruka..

Kan villigt erkänna att jag glömt cykelkruka både en och elva gånger, typ tagit mountainbiken och hoppat ut för långa trappor, och inte förrän man är nära och sätta allt åt helvete har man börjat fundera på vad som kunde hänt.

Du får givetvis fortsätta ta risken o trampa utan kruka, men var inte dum nog att tro det är mindre farligt än att köra moppe utan kruka..

P-E skrev:
Cykelhjälmar är inte så säkra som ni verkar tro. Den skydder mitt på huvet och lite i bak. Men ansiktet då? Det är det jag är rädd om.

Är du mer rädd om ansiktet än om huvudet? Vad ska du med ansiktet till ifall du har ett trasigt huvud?
Men visst, en sådan där liten metallbåge som går nedanför hakan gör nog susen för ansiktsskador.

Tjet skrev:
Är du mer rädd om ansiktet än om huvudet? Vad ska du med ansiktet till ifall du har ett trasigt huvud?
Men visst, en sådan där liten metallbåge som går nedanför hakan gör nog susen för ansiktsskador.

Större chans att man skrapar upp ansiktet än att man ramlar så man landar mitt på huvet eller har jag fel?

Sen så använder oftast de som cyklar seriöst inte en vanlig hjälm, de har cross hjälm och massa skydd såsom ryggplatta och knä och armbågskydd.

P-E skrev:
Större chans att man skrapar upp ansiktet än att man ramlar så man landar mitt på huvet eller har jag fel?

Ja, det klart det är större risk. Man ramlar ju inte direkt på samma sätt som när man dyker i plurret.

P-E skrev:

Sen så använder oftast de som cyklar seriöst inte en vanlig hjälm, de har cross hjälm och massa skydd såsom ryggplatta och knä och armbågskydd.

Varför använda dessa idiotiska argument för att på något sätt rättfärdiga att man inte använder hjälm? En cykelhjälm skyddar inte mot knäckt rygg heller, inte heller mot att fronta med en Leopardstridsvagn i 70 knyck men den kan rädda ditt liv om du dunkar skallen i asfalten (försök tex landa så att cykelhjälmen inte tar upp en smäll mot skallen,det går men det är jävlar inte enkelt) vilket är precis vad den är tänkt att göra.

Bara att kolla livshotande skallskador på cyklister, hur många av dem som orsakats av smällar i ansiktet. Självklart är en heltäckande hjälm ännu bättre men vi ska väl inte behöva påpeka självklarheter?

det finns ju bara ett riktigt bra argument för att inte ha cykelhjälm. Det är skittöntigt :fakta

Hmm. Cykelhjälmen kan vara bra att ha ibland.. jag minns då jag skulel cykla från skolan när jag var mindre.. hade regnat i en grusbacke så det blev fåror. och så kom jag ner i en sådan ... nedanför backen stod det en "betong sugga" och den kracha man ju in i så man spräckte cykelhjälmen.. Man kan ju fundera hur det skulle vart om man inte haft cykelhjälm den gången..
fast det ser bra löjligt ut när äldre personer kommer med cykelhjälm :hihi :hihi

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger