Använd cykelhjälm när ni cyklar!

lutade använda hjälm när jag gick i 3:an. Har klotat många gånger, men aldrig skadat huvet. Jag använder crosshandskar så det ska bli skönare att ta emot sig om man klotar. Sen är ändå min cykeltid slut i höst. Då är det bil som gäller och så småningom mc. Så jag har klarat mig från allvarliga skador.

Det är tyvärr lite konstigt, kör jag moppe i 30 har jag hjälm, men inte när man cyklar i 50+. Jag tycker det är coolt med hjälm när jag kör moppe och åker mc. Men inte med cykel, men det är ju för att cykelhjälmarna ser ut som de gjorde. Hade man haft vanliga moped/mc hjälmar när man cyklar hade jag utan tvekan använt en sån. Men då kanske ni undrar varför gör du inte det nu? Jo för ingen annan har det, skulle se ut som ett miffo. :D

en kompis blev påkörd i höstas och han hade turen att bilen hade väldigt låg hastighet ( skulle korsa en cykelbana) så han kom undan med blåmärken och ett skadat knä + trasig cykel, men han använder fortfarande inte hjälm :va

Mr_Malossi skrev:
Yepp har inte sagt något om att det INTE gör ont ramla in i ett träd etc utan cykelhjälm. Men jag tycker det är så fult att jag överväger risken istället för att "förnedra" mig med cykelhjälm.
Angående mitt argument om att införa hjälm för gångtrafikanter var mer ironiskt menat.
Det är min åsikt, visst är det bra om många använder cykelhjälm. Men jag själv skulle inte bära det. Sen hur löjligt man uppfattar det är personligt.

alltså allvarligt talat killen, du e verkligen helt ute och cyklar alltså! hihi..
så du anser tex att alla proffskilllar som tävlar i cykling skämmer ut sig själva när de visar sig på tv och tävlar?
Jag hoppas för din egen skull att du tar o tänker över vad du säger. En annan sak jag hoppas på är att du driver med alla här nu för annars måste jag hålla med flera här och kalla dig dum.

Jag själv cyklar alltid med hjälm och personligen tycker jag att det är rätt snyggt också.

Det här har diskuterats till leda flera gånger om i andra forum, slutklämmen brukar bli ungefär:

Hjälmanvändandet kommer att öka i takt med att staten har "tvingat" ungdomar (barn tvingas av sina föräldrar även utan lag) att använda cykelhjälm upp till 15års ålder, och för varje kull nyblivna 16 åringar är det några procent som fortsätter att använda hjälm, när vi är uppe i ungefär 60% hjälmanvändning kan det anses finnas folkligt stöd för att lagstifta om hjälm för alla, oavsett ålder.

Jag säljer cykelhjälmar!
Jag argumenterar dagligen för användandet av cykelhjälm.
Jag är skitduktig på att ställa in hjälmar så att dom sitter bra.

Jag använder inte cykelhjälm, men jag har inga bra argument för det, det är helt enkelt dumt, men jag trivs inte i cykelhjälm.

Chris Ash skrev:
Nu när alla moppefuckon framfört sina åsikter om att det är mesigt med cykelhjälm så tror jag folk drar sig för att använda det :lol

Då kan jag, som icke-moppefucko, framföra den åsikten att jag inte vill använda hjälm. Helt enkelt för att det är en sak till att släpa på samt det faktum att jag aldrig kraschat allvarligt med cykeln hittills.

Är väl för gammal för att ha hjälm antar jag. Det känns, som andra sagt, inte rätt helt enkelt. Onödigt och opraktiskt.

Krya på dig Mavve, jag håller med om att det är bra att använda cykelhjälm. Jag kommer dock inte att börja göra det.

Last edited:
jag använder cykelhjälm när jag cyklar. Ni andra tar kanske darwin hand om nån gång.

Jag tycker inte heller att hjälm är "ballt" eller "snyggt", men vad gör man inte för att slippa få huvudet spräckt.

Visst är cykelhjälm bra. Visst ökar det säkerheten.

Inte använder jag någon.

Visst är det många skallskador vid bilolyckor också. Visst skulle hjälm i bil öka säkerheten.

Använder inte någon där heller.

Jag tror väl iofs riskreduceringen är mindre i det andra fallet än i det första. Det handlar helt enkelt om var man drar gränsen för avvägningen bekvämlighet kontra risk.

Skulle inte cykla i skogen utan hjälm idag. Där blir risken för stor för att bekvämligheten skall gå före.

Jag motionsåker inlines utan hjälm (men med handleds- och knäskydd). Blir det däremot hockey eller om jag har lust att hålla på och leka av mig så åker hjälm och armbågsskydd på. Risk kontra bekvämlighet.

Alltid risk kontra bekvämlighet. Allt kan alltid göras säkrare, om vi betalar mer eller kan leva med lite ytterligare begränsningar/obekvämligheter. Som med alla avvägningar är det inte självklart.

mr sleepy skrev:
jag använder cykelhjälm när jag cyklar. Ni andra tar kanske darwin hand om nån gång.

Jag tycker inte heller att hjälm är "ballt" eller "snyggt", men vad gör man inte för att slippa få huvudet spräckt.

Jag använder integralhjälm och fulllt raceställ med ryggskydd när jag går omkring inomhus. Du vet väl att de flesta olyckor sker i hemmet?

Jag tycker inte heller att hjälm är "ballt" eller "snyggt", men vad gör man inte för att slippa få huvudet spräckt, ryggen krossad mot en tröskel eller händerna brända på varma kastruller.

Ni andra tar kanske darwin hand om nån gång. :va

Om man införde max 11kw på alla hojar oavsett kubik och vem som kör den, och en automatisk hastighetsbegränsare som slår av vid 113km/h.
En lutningssensor/trycksensor som som bryter tändningen om framhjulet lättar, låsningsfria bromsar (IAF fram för att förhindra stoppies)
Tja det finns massor som måste göras på motorcyklarna, jag hoppas att ni går ut och moddar era hojar direkt!

Ni andra tar kanske darwin hand om nån gång.

Näää just det, begränsningar och lagar är bara bra när det drabbar andra, och MC åkning är ju så oerhört säkert som det är, och alla följer redan samtliga gällande regler.
DUBBELMORALKÄRRINGAR!

(konstigt att ingen har hoppat på darwin-argumentet i den här tråden, skriver man att man hoppas att en hojtjuv krashar och gör illa sig så får man direkt en massa påhopp)

Last edited:
P-E skrev:
Jo för ingen annan har det, skulle se ut som ett miffo. :D

GR har ju hjälm, handskar och helställ när han cyklar.

Jag andvänder inte hjälm när jag cyklar, men å andra sidan så är jag hellre än fjant som sitter vid datorn än en hårding som ligger på akuten.. liiiiiiiite dubbel moral där va?

Har nu läst hela tråden och drar följade slutsatser.

Man skall använda cykelhjälm.
Kör man cab(BMW Z3) så blåser vettet ur skallen på en.

Mr_Malossi skrev:
Sen hur duktiga ni är på att cykla det vet jag inte, så nog kan det vara bra med cykelhjälm för er. :tummenupp
Man kan väl råka ut för en olycka även om man är väldigt bra på att cykla? Ett ex, en kompis lånade för ca 1 år sen en cykel, när han cyklade över en grusplan så hoppade gaffelbenen ur gaffeln av någon konstig anledning... Han fick hjärnblödning och skrapade sönder ansiktet. Men skulle han varit bra på att cykla skulle han nog aldrig ramlat, eller?

KalleNorton skrev:
Man kan väl råka ut för en olycka även om man är väldigt bra på att cykla? Ett ex, en kompis lånade för ca 1 år sen en cykel, när han cyklade över en grusplan så hoppade gaffelbenen ur gaffeln av någon konstig anledning... Han fick hjärnblödning och skrapade sönder ansiktet. Men skulle han varit bra på att cykla skulle han nog aldrig ramlat, eller?

Jag behöver ingen hjälm. Jag är jävligt säker på att låna cyklar!

ft skrev:
Visst skulle hjälm i bil öka säkerheten.

För lite ett par år sedan befann jag mig uppe i norra delen av vårt land. Mötte en bil vars förare var en äldre herre iförd i cykelhjälm. Trodde knappt mina ögon.

Långa farbron skrev:
Har nu läst hela tråden och drar följade slutsatser.

Man skall använda cykelhjälm.
Kör man cab(BMW Z3) så blåser vettet ur skallen på en.

Dina inlägg bekräftar att du har dina bästa år är bakom dig :hihi
Snart häller du väl ut rullgrus för mopedisterna också :D
snälla, sluta skriv massa onödigt/omoget skitsnack :fatta!

Last edited:
Mr_Malossi skrev:
Dina inlägg bekräftar att du har dina bästa år är bakom dig :hihi
Snart häller du väl ut rullgrus för mopedisterna också :D
snälla, sluta skriv massa onödigt/omoget skitsnack :fatta!

Japp så är det,och du har mycket att lära.

Töntigt och töntigt! Giv mig en länk, någon, till en snygg cykelhjälm! Jag lovar att köpa den hjälmen fortare än du hinner säga pannbensfraktur!

Det finns snygga skinnställ(har ett), MC-hjälmar(har två), inlines-hjälmar(har två), skid-hjälmar(har en), men ta mej fan inte en enda någorlunda snajsig hjälm för cykel(har ingen)!

Tro mig, slår man upp ordet "skitful" i något lexicon så är det nog en bild på en cykelhjälm helt i frigolit som föreställer det uppslagna ordet! Blä! :död

Mavve, släng upp några bilder!
Nog för att du passar i hatt och solbrillor ;) men jag tror det skulle avskräcka en del..
Kanske t.o.m. fjårtisar i begangnade frisörbilar som är rädda för att andra ska tycka de är töntiga?

kom förbi nån dag om du vill byta filmerna :hej

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger