Antipiratbyråns fildelarjakt - Vad hände sedan?

Orca69 skrev:
Den där diskussionen har hängt med sen man satt och knappade i DOS. Jag brukade alltid fnissa lite när "hackers" hävdade/hävdar att alla program skulle vara fria (läs gratis) för alla. Utbudet skulle bli aningen begränsat.
Den har nog hängt med längre än så... Så länge det funnits möjlighet att spela in musik på kassettband eller kopiera videokassetter så har det nog diskuterats iaf. Jag tycker det är samma sak som dagens nedladdning från nätet, dock så sker det väl kanske i lite större omfattning idag.

newstead skrev:
Den har nog hängt med längre än så... Så länge det funnits möjlighet att spela in musik på kassettband eller kopiera videokassetter så har det nog diskuterats iaf. Jag tycker det är samma sak som dagens nedladdning från nätet, dock så sker det väl kanske i lite större omfattning idag.
Jo jag kommer ihåg att det talades om det när man kopierade LP till kassett, och principen har nog funnits lika länge som det funnits produkter att kopiera. Jag tänkte bara på datadelen i förra inlägget.

korvgubbe skrev:
Jag vill mest hetsa eftersom så många verkar tycka att piratkopiering är som att palla äpplen.

Ja, är det inte det? Jag tycker att stjäla (läs: palla äpplen) från grannen, som lever för sin kolonilott och sin äppelodling inte är lindrigare brott än att piratkopiera.

För övrigt anser jag att det är storföretagen som har skadeskjutit sig själva i fötterna då de låtit folk vänja sig vid att på olaglig väg ladda hem piratkopierat material. De kunde ha tagit tillvara på den "nya" tekniken. Distributionsformen är ju nästan gratis och borde kunnat sänkt priserna rejält. Nu står de där som jävla tuppar och envisas med att ha fortsatt höga priser, kopieringsskydd och dålig tillgänglighet och skyller på allmänhetens piratkopiering som direkt orsak till deras "dåliga" lönsamhet. Att tvingas tumma på de inkomster som ger feta plånböcker åt skådisarna/artisterna och ägarna, näe det går absolut inte...

Jag brukar faktiskt sänka en slant till de som gör freewares.

korvgubbe skrev:
Hade jag skrivit ett program under flera månader och sedan hoppats på att få igen kostnaderna i.o.m försäljning men endast sålt ett ex per 100 kopior så hade jag nog blivit rätt sne..

Jag känner en snubbe som började sin datorkarriär med en sunkig 286'a med som han mest använde till att kopiera speldisketter på, han sålde spelen till andra snubbar och fick råd att köpa en 386'a, 486'a, pentium med CD brännare, pentium med automatbrännare och etikettskrivare osv.

På slutet brände han säkert upp ett par puckar om dagen i sin dator som enbart användes till att kopiera med.
Han hade alla möjliga programvaror, operativsystem, office paket, cad program som kostade allt mellan 4 till 40 000 kronor

Nu har snubben ifråga skrivit ett litet fiffigt program som jag ville prova, då hänvisar han mig till att köpa det, och när jag säger "skit i det, det går ju att ladda ner" då går snubben totalt i taket och börjar yra om upphovsrätt.

Ergo: Det är helt okej att slanga hem kopiera och sälja upphovsskyddat material, så länge inte det är hans program så hans intäkter uteblir....

Sa någon dubbelmoral?

Orca69 skrev:
Den där diskussionen har hängt med sen man satt och knappade i DOS. Jag brukade alltid fnissa lite när "hackers" hävdade/hävdar att alla program skulle vara fria (läs gratis) för alla. Utbudet skulle bli aningen begränsat.

Free as in free speach, Not free as in free beer... :pannkyss

Finns det någon lösning på problemet då?

Ett senarie, det är omöjligt att piratkopiera - program, film å musik. Du måste köpa vart enda litet program du vill ha, alla filmer å all musik du vill lyssna på.

Tänk va obildade majoriteten av folket skulle vara, tänk va långsam IT utvecklingen hade vart, tänk vad lite det hade funnits att göra.
Endast de rika hade haft möjligheten att bli riktigt duktiga på datorer.

Men samtidigt måste ju de som arbetar och lägger sin själ i sina program få betalt. Klurigt...

Film å musik borde vara ett rättighet att få piratkopiera, de får så jävla mycket pengar ändå! Det är inte rättvist att en skådespelare ska bli multimiljadär för ett ha vart med i nån sketen film eller två. Det är ju ett nöjje!

Jaja.. .De var bara lite tankar, inget dirket seriöst jag skrivet! :/

pogo skrev:

Ett senarie, det är omöjligt att piratkopiera - program, film å musik. Du måste köpa vart enda litet program du vill ha, alla filmer å all musik du vill lyssna på.

Tänk va obildade majoriteten av folket skulle vara, tänk va långsam IT utvecklingen hade vart, tänk vad lite det hade funnits att göra.

Men samtidigt måste ju de som arbetar och lägger sin själ i sina program få betalt. Klurigt...

Film å musik borde vara ett rättighet att få piratkopiera, de får så jävla mycket pengar ändå! Det är inte rättvist att en skådespelare ska bli multimiljadär för ett ha vart med i nån sketen film eller två. Det är ju ett nöjje!

Jaja.. .De var bara lite tankar, inget dirket seriöst jag skrivet! :/

:rofl
Kul var det i varje fall! :tummenupp

GuW skrev:
Sa någon dubbelmoral?

Påminner lite om reaktionerna, på inlägg här på SH, när någon säger att de har för avsikt att tanka ner en film som i sig innehåller en massa lagöverträdelser som tar plats på våra vägar där huvudrollsinnehavaren kör hoj...
:hihi

pogo skrev:

Eller så hade vi snarare haft mer pengar... Varit ännu mer bildade... Utvecklingen av gratis programvaror hade varit än mer utbreddd. Folk hade använt t.ex StarOffice istället för Office och även skolor och myndigheter hade gjort så eftersom användarna redan behärskade denna gratis programvara..

Staten skulle tjäna miljarder på uteblivna licenskostnader... Dessa pengar hade de istället lagt på fräschare skolböcker och bättre utbildning..

Och blir folk obildade för att de får nöja sig med att lyssna på den musik och de filmer som de faktiskt betalt för?!

korvgubbe skrev:
:va Du får gärna redogöra för den uträkningen...

Köpare köper mjukvara från företag... dvs skatt går till staten.

"Köpare" hittare det på nätet, laddar hem...dvs inte mkt skatt till staten.

lr? :va :confused:

Fotrally skrev:
Köpare köper mjukvara från företag... dvs skatt går till staten.

"Köpare" hittare det på nätet, laddar hem...dvs inte mkt skatt till staten.

lr? :va :confused:
Jo men nu va det ju staten som köpte licenser. På tal om inget, betalar staten skatt? Själv så har jag tänkt att sätta så många generatorer på min elbil att jag får ut mer ström än vad jag behöver för att driva den :banana

HanneZ skrev:
Jo men nu va det ju staten som köpte licenser. På tal om inget, betalar staten skatt? Själv så har jag tänkt att sätta så många generatorer på min elbil att jag får ut mer ström än vad jag behöver för att driva den :banana

Men företag har väl anställda som betalar skatt...
det lönar sig mer än att ha arbetslösa.. :rolleyes:

Ogre skrev:
Ingenting hände.

Det sjuka är att han fick 16000:- i böter men såg nyligen ett exempel på en som kört rattfull och fick 12000:-.

Då är frågan: vilket brott är allvarligare?

Blir lite mörkrädd när jag ser dessa jämförelser... finns det verkligen vuxna personer som inte förstår vårt system med dagsböter (dvs böter i förhållande till inkomst och förmögenhet)? Skriv istället hur många dagsböter de fick vardera så kan man jämföra.

En förmögen person med bra arbete kommer i princip alltid få högre böter (i kronor räknat) än någon som går på socialbidrag sålänge det är dagsböter som straff, oavsett om den förmögne har begått ett allvarligare brott.

Sandstrom skrev:
Blir lite mörkrädd när jag ser dessa jämförelser... finns det verkligen vuxna personer som inte förstår vårt system med dagsböter (dvs böter i förhållande till inkomst och förmögenhet)? Skriv istället hur många dagsböter de fick vardera så kan man jämföra.

En förmögen person med bra arbete kommer i princip alltid få högre böter (i kronor räknat) än någon som går på socialbidrag sålänge det är dagsböter som straff, oavsett om den förmögne har begått ett allvarligare brott.
Båda fildelarna fick 80 dagsböter, vad rattfyllot fick vet jag inte...

pogo skrev:

För det första är majoriteten i Sverige obildad :).

För det andra förefaller dina spekulationer vara helt ogrundade. Finns ingenting i teknikutvecklingen som tyder på att piratkopierandet skulle ha hjälpt till.

Varför skulle det vara en rättighet att åka snålskjuts på någon annans arbete? Det är ingen rättighet att få se film och höra musik gratis. Det är möjligen en förmån om den som lägger ner arbete på ett verk låter dig se/lyssna på det gratis, men du kan ju för tusan inte kräva det?!

Förstår inte vad "du har ju ändå så mycket" är för argument... jantelagen eller? :)

newstead skrev:
Båda fildelarna fick 80 dagsböter, vad rattfyllot fick vet jag inte...

Precis det jag menar... rattfyllot kunde ha fått 40 eller 120 dagsböter... omöjligt att veta. Därför är det skumt att basera en ståndpunkt på det (dvs konstatera att rattonykterhet är ett lindrigare brott). Det var därför jag blev lite rädd för att det finns människor "out there" som inte vet att vi bl.a. har dagsböter i Sverige :).

Sandstrom skrev:

1: Eftersom det finns ett tak för dagsböter (200 000kr) är det väl inte helt inkomsbaserat? och annars ska varje dagsbot väl vara 1/1000 av årsinkomsten?

2: Hittade inte det exemplet jag referade till men ett annat.
http://www.na.se/artikel.asp?intID=845381

"Nu har mannen, en 27-åring, dömts till 60 dagsböter à 180 kronor, sammanlagt 10 800 kronor, för rattfylleri och narkotikabrott."

Jag anser att man bör få mycket hårda straff för rattfylleri. Och eftersom var tredje dömd rattfyllerist kör igen ( http://expressen.se/index.jsp?a=454036 )
så bör återfallsfylleristerna få hårda straff och vård.

Hans som körde ihjäl en farmor och dennes barnbarn i Flurkmark hade redan stått inför rätta 18 gånger. Och nu blev hans straff 1 ½ års fängelse.

Den svenska straffskalan borde ses över är det jag vill säga med mitt tidigare inlägg.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg