Antipiratbyråns fildelarjakt - Vad hände sedan?

Det väl lite så att i en demokrati är det inte jag som avgör om det är rätt eller inte, utan riksdagen.
Problemet uppstår när landets folkvalda driver igenom lagar som en majoritet av befolkningen inte stödjer.

Representativ diktatur?

bonny skrev:
2062026Förresten så tycker jag att argumentet "Jag tar ju bara från de rika!" är tämligen fånigt. Stöld blir väl inte mindre rätt för den sakens skull? Stöld är det ju eftersom riksdgen har bestämt en lag som säger at det är så.

Jag har helt enkelt lite mer Robin Hood i min kropp än vad du har.

Sedan att du blandar in stöld är helt fel, det handlar om kopiering som är en helt annan sak.

Ahlstrom skrev:
2061034 En totalt ointressant jämförelse Sandstrom. Brotten ligger inte ens och tävlar på samma planet och att du ens formulerar dig på det sättet gör mig rädd för att ditt kommande bidrag till juridikens värld inte direkt höjer standarden.

Varför är jämförelsen totalt ointressant? I en rättsstat gör vi väl inte skillnad mellan brottstyperna?

Ungefär på vilken nivå tycker du att gränsen går där man inte längre behöver lägga skuld på brottsoffret? Upphovsrättbrott är uppenbarligen under enligt dig. Skadegörelse? Bedrägeri? Trolöshets-brott? Misshandel?

Ahlstrom skrev:
Jag vill inte som du skylla på vår skattelagstiftning. Att skivbolagen från en början missat möjligheterna till att distribuera musik via nedladdning på nätet, ska vi skylla det på vår skattelagstiftning?

Du har verkligen lyckats läsa mitt inlägg på ett underligt vis.

Jag har inte kommenterat vår skattelagstiftning som sådan. Min kommentar var att vi med vårt skatteuttag (högsta skattetrycket i världen) borde kunna upprätthålla lagstiftningen. Betalar man mycket skatt borde man kunna förvänta sig ett starkt rättsväsende. Har man ett lägre skatte typ USA får man kanske finna sig i att till större del själv skydda sig med privata vaktbolag etc.

De har problem med piratkopiering i Danmark, ska de skylla det på den svenska skattelagstiftningen? Likaså i USA och i resten av världen?

Ja, precis så menar jag. Och varför inte skylla på vår äktenskapslagstiftning också? OBS - jag var sarkastisk så att du nu inte går och tror på detta. Du missförstod som sagt mig å det grövsta.

Vet inte om du tittar på MTV, men där rullar det ganska många dokumentärer om "stjärnornas" jetsetliv och de ser inte ut att leva i nöd direkt.

Och det är relevant hur? De har mer pengar än du, alltså är de inte skyddsvärda? Det resonemanget fungerar kanske bland Ohly och partivännerna...

Om folk vill köpa deras musik så får de göra det... bara att gratulera att de har framställt en produkt som gör dem rika.

Ponera att riksdagsledamöterna skulle klubba igenom ett förslag för lägre skattebörda för musik- och filmindustrin, vad är det som säger att konsumenterna skulle få ta del av den? Momsen sänktes för "take-away" på restaurang. Mcdonalds gjorde en tillfällig sänkning. Nu tar de samma pris oavsett om man äter på plats eller tar med. Den momssänkningen som var tänkt för konsumenterna stoppar de nu på egna kontot.

Ska skatten sänkas ska det göras generellt, inte bara för en viss industi enligt min uppfattning. Men nu nämnde jag som sagt bara det stora skatteuttaget med hänvisning till att företagen borde kunna förvänta sig ett bra skydd från rättssystemet.

burner skrev:
2062013 Det handlar inte om gratis musik för min egen räkning, det handlar om det
höga priset som skivbolagen försöker ta ut för varje såld skiva.

Men det är väl inte svårare än att avstå från att se filmen/lyssna på musiken, inte sant? Du har väl lite karaktär...

Men jag antar att det är rätt smidigt att din protest mot höga priser som av en händelse råkade medföra ett du också får produkterna gratis.

Chris Ash skrev:
2061973 Tja några är det bevisligen som köpt/köper skivor så det är nog ditt resonemang som haltar. Dessutom ser jag inte på vilket sätt du rättfärdigar låtstölden bara för att du inte hade köpt den istället. Artist X producerar en vara som du de facto tar utan att betala, svårare än så är det inte.
Du ser, du gör det igen, du kallar det stöld, vet du inte skillnad på stöld och
kopiering?

Har Jag påstått att ingen köper skivor? Jag sa att JAG inte köper, Jag har köpt men slutat med det.

Det är du och musikindustrin som påstår att nästan ingen köper skivor för att dom rånar er på musiken istället.

Så musik är en vara?
Något folk bara gör för att tjäna pengar?
Ge mig ett bra svar då på hur många gånger man ska kunna ta betalt för en vara då, vill du betala fler gånger för samma vara?

Jag har köpt skivor för länge sen, enligt ditt resonemang ska jag kunna hämta ut en ny skiva för att det är musiken som är varan, inte skivan, eller kasetten.

Varför ska jag betala för samma skiva igen, jag har ju köpt rätten till att få lyssna på musiken/varan.

Detta finner jag något underligt, folk försöker först snacka bort låtstöld varefter de i nästa andetag menar att de på något sätt betalar för det de gillar ändå, lite verkar det svärta ner samvetet trots allt...

Seriöst, läser du vad Jag skriver eller tolkar du från egna tankar?
Det där stämmer om du anser att all lyssning av musik är olagligt innan man betalt rättigheten att få lyssna på den.
Jag sa att jag tankar ner mycket musik för att hitta musik jag gillar.
Om jag tankar en låt som du gjort, lyssnar på den, tycker att den är dålig och deletar den så har Jag snott dina pengar?
Fin inställning

Det är väl iofs inte så svårt att se varför folk blir förbannade, vem är intresserad av att utföra sin profession gratis?

sa du först, sen:

Eller så skiter man i vilket och lirar för att det är kul, som väldigt många trots allt gör. Alla är musiker är inte som Gene Simmons. Varken till karaktär eller plånbok.

Så först så påstår du att musiker bara lirar för pengar att dom inte vill jobba gratis, för att sen i nästa post skriva att musiker gör det för att det är skoj?

Fast jag håller med er kommunister om att det är en vacker tanke med gratis musik, den fria marknaden och kultur har aldrig riktigt trivts ihop. Kapitalism inom detta område leder nästan ofelbart till degeneration och producerad smörja. Hur detta ska gå till annat än i drömvärlden vet jag dock inte.

Först, anser du verkligen att skivmarknaden är fri med 4 stora skivbolag som kontrollerar det mesta??

Det är först nu den börjar bli fri, när grupper kan släppa sina låtar direkt till sina fans utan inblandning och kontroll av skivbolagen.

Sen varför skulle man vara kommunist för att man gillar musik?
Det är väl mer kommunistiskt att kräva att man ska få betalt för sin musik, bara för att man slitit med den ett par månader, oavsett om det är skräp eller inte?

Och jag har inte sagt något om gratis musik, gillar man musiken gruppen så betalar man oftast på något sätt till dom.

Finns INGA SOM HELST undersökningar som säger att fildelning orsakar pengaförlust:

Det är reklam, som tillråga på allt inte kostar något.

bonny skrev:
2062026 Men hur är det med stackars mig då? Jag tillhör dem som inte laddar ner utan köper mina skivor. Alltså får jag betala den produktion som fildelarna lever gratis på. :(
Förresten så tycker jag att argumentet "Jag tar ju bara från de rika!" är tämligen fånigt. Stöld blir väl inte mindre rätt för den sakens skull? Stöld är det ju eftersom riksdgen har bestämt en lag som säger at det är så. Det väl lite så att i en demokrati är det inte jag som avgör om det är rätt eller inte, utan riksdagen.

Lever fildelarna på att ladda ner musik gratis??? :D :D :D

Och nej, det finns ingen lag som säger att det är stöld.

jannewall skrev:
2061727 Hmmmm...så dom miljarder i licenspengar som du säger betalas nu går vart?
Inte till bolagen som säger att dom håller på att gå omkull pga av alla piratkopierare väl?

Den absoluta merparten lär ju gå till Microsoft när det gäller den offentliga sektorns licensutgifter... Men så blev ju Microsoft utnämnt till världens näst mest värdefulla varumärke så dem går det nog ingen nöd på...

Det är väl främst film och musikbranchen som hetsjagar.

Jag tycker ändå det vore intressant om främst skolor satsade på andra billigare alternativ som StarOffice o.s.v.

jannewall skrev:
2062328
Finns INGA SOM HELST undersökningar som säger att fildelning orsakar pengaförlust:

Det är reklam, som tillråga på allt inte kostar något.

Måste det vara en undersökning, räcker det inte om jag på rak arm rabblar upp de independentlabels som jag vet kursat de senaste åren pga vikande skivförsäljning?

Sandstrom skrev:
2062138 Men det är väl inte svårare än att avstå från att se filmen/lyssna på musiken, inte sant? Du har väl lite karaktär...

Men jag antar att det är rätt smidigt att din protest mot höga priser som av en händelse råkade medföra ett du också får produkterna gratis.

Ja fy bövelen för folk som lyssnar på musik utan att betala, minst spöstraff ska dom ha.

Och spela in från radion, dödsstraff minst....

Tankar jag från kompis så är det inte ens olaglig fildelning, jag har nämligen rätt enligt lag till att kopiera min kompis filmer eller musik.
Det är lite enklare nu bara än det var tidigare, dvs det mindre tidsåtgång.

Och ändå tjänar folk pengar på musik, mysko är det.

Problemet, om det nu är ett problem, kan sammanfattas i ett fåtal enkla ord - det är inte konsumentens fel att producenten inte tillhandahåller den vara och den tjänst som konsumenten vill ha.

Halogen skrev:
2062352 Måste det vara en undersökning, räcker det inte om jag på rak arm rabblar upp de independentlabels som jag vet kursat de senaste åren pga vikande skivförsäljning?

Jag kan räkna upp en massa olika företag som jag vet kursat dom senaste åren oxå.

Bara för att skivbolag kursar så är det inte fildelningens fel.

Säljer man dåligt så säljer man något ingen vill ha/betala för.

Finns lika många nystartade labels som det går bra för, Och dom har startat efter fildelningen vart poppis.

Finns tom bolag som stödjer det.

http://www.theregister.co.uk/2006/01/27/nettwerk_sues_riaa/

McB skrev:
2062417 Problemet, om det nu är ett problem, kan sammanfattas i ett fåtal enkla ord - det är inte konsumentens fel att producenten inte tillhandahåller den vara och den tjänst som konsumenten vill ha.

Exakt :yoparty

jannewall skrev:
2062364 Ja fy bövelen för folk som lyssnar på musik utan att betala, minst spöstraff ska dom ha.

Och spela in från radion, dödsstraff minst....

Tankar jag från kompis så är det inte ens olaglig fildelning, jag har nämligen rätt enligt lag till att kopiera min kompis filmer eller musik.
Det är lite enklare nu bara än det var tidigare, dvs det mindre tidsåtgång.

Och ändå tjänar folk pengar på musik, mysko är det.

Spöstraff och dödsstraff? Jag känner igen nivån från piratbyråns forum... och sandlådan.

Ja, du har rätt att kopiera musik och film från din kompis (dock inte om han bjuder ut det på DC eller liknande som du sedan hittar) om kompisen i sin tur har kommit över musiken och filmen lagligt (köpt eller kopierat från en annan kompis som kommit över den lagligt osv.). Dessutom har man betydligt mindre utrymme nu efter att lagstiftningen skrivits om från enskilt bruk till privat bruk.

Finns många branscher som tjänar bra med pengar trots att de utsätts för brottslighet... förstår inte riktigt vad det har med saken att göra? Ska polisen ingripa först när företagen kan visa på en årsredovisning med negativ vinst? Annars rullar bara polisen tummarna som polischefen i Simpsons?

McB skrev:
2062417 Problemet, om det nu är ett problem, kan sammanfattas i ett fåtal enkla ord - det är inte konsumentens fel att producenten inte tillhandahåller den vara och den tjänst som konsumenten vill ha.

Kan bara hålla med... det är upp till producenten att tillhandahålla produkter som konsumenten vill ha. Men det kan du nog inte få något diplom för... det är närmast en självklarhet som var och varannan borde förstå.

Däremot ska ingen producent behöva tåla att någon olagligen tillgodogör sig dennes produkter hur dåliga produkterna än är. Men det är också självklart iofs så det ska inte jag ha något diplom för :).

det är ett problem!
och problemet är att allt för många människor anser att andra människor ska
jobba utan att få lön och därmed själva kunna plocka saker och ting gratis.

saker och ting kostar oftast miljoner kr att framställa, och ofta att över hundra
människor med olika inriktningar/expertis är involverade - vad jag inte fattar är
varför dom människorna som sysslar med digitala produkter ska jobba gratis
medan t.ex. designers, plåtslagare, mekaniker, försäljare osv. hos Porsche ska
få sina löner?...

känns ta mig fan nästan skämmigt att något så som APB ska behöva finnas...

om någon "det-är-helt-okej-att-tanka-ner-andras-material"-nisse skulle kunna
förklara för mig varför det är helt okej så skulle jag vara evigt tacksam.

Last edited:
Sandstrom skrev:
2062462 Däremot ska ingen producent behöva tåla att någon olagligen tillgodogör sig dennes produkter hur dåliga produkterna än är. Men det är också självklart iofs så det ska inte jag ha något diplom för :).

I princip håller jag med dig, men man kan ju fråga sig vad en lämplig åtgärd bör vara - att tillhandahålla produkten på det sätt som konsumenten önskar eller att hålla fast vid gamla traditioner och lägga ned tid och resurser på att med lagliga (och olagliga) medel tvinga konsumenten att också hålla fast vid traditionerna.

Jämför med i stort sett vilken annan bransch som helst. Om det uppstår en efterfrågan på en viss produkt tillhandahållen på ett visst sätt, då ser producenterna till att anpassa sig.

Werzion skrev:
2062493 om någon "det-är-helt-okej-att-tanka-ner-andras-material"-nisse skulle kunna
förklara för mig varför det är helt okej så skulle jag vara evigt tacksam.

Det är inte okej, det är ett sätt att protestera.

Om nya filmer vore tillgängliga billigt via Internet, skulle jag då ladda ner dem olagligt istället? Nej, självklart inte.

Folk vill inte längre gå till videobutiken för att hyra en sliten DVD-skiva och sedan se en film med hack i. Folk vill sitta hemma och enkelt få hem det de vill ha i ett format som passar dem. Att musik- och filmbranschen inte har förstått och gjort något åt detta är bara tråkigt då det drabbar oss alla.

Sandstrom skrev:
2062462 Spöstraff och dödsstraff? Jag känner igen nivån från piratbyråns forum... och sandlådan.

Ja, du har rätt att kopiera musik och film från din kompis (dock inte om han bjuder ut det på DC eller liknande som du sedan hittar) om kompisen i sin tur har kommit över musiken och filmen lagligt (köpt eller kopierat från en annan kompis som kommit över den lagligt osv.). Dessutom har man betydligt mindre utrymme nu efter att lagstiftningen skrivits om från enskilt bruk till privat bruk.

Finns många branscher som tjänar bra med pengar trots att de utsätts för brottslighet... förstår inte riktigt vad det har med saken att göra? Ska polisen ingripa först när företagen kan visa på en årsredovisning med negativ vinst? Annars rullar bara polisen tummarna som polischefen i Simpsons?

Kan bara hålla med... det är upp till producenten att tillhandahålla produkter som konsumenten vill ha. Men det kan du nog inte få något diplom för... det är närmast en självklarhet som var och varannan borde förstå.

Däremot ska ingen producent behöva tåla att någon olagligen tillgodogör sig dennes produkter hur dåliga produkterna än är. Men det är också självklart iofs så det ska inte jag ha något diplom för :).

Riktig brottslighet ja, inte konstruerad brottslighet.

Jo Jag FÅR kopiera musik från min kompis via DC, FTP torrent om jag vill, så länge det är privat hub eller FTP, eller ta emot när han skickar mig en låt han gillar, via MSN, ICQ och YIM m.m.

Och du resonerar forfarande att en nedladdad låt är pengar försvunna pengar för skivbolaget?
Du tycker fortfarande att en nedladdad låt är minskad intäkt för artisten, för att man ska betala innan man lyssnar?

Även om nedladdningen genererar en intäkt senare när personen som laddade ner upptäckte att musiken var bra och värd att gå och betala för för att få höra det live, så är det ett brott enligt dig?

Det låter ungefär lika fint som sopspionerna som fixar så att folk får 5000-10000 i böter för att dom lämnar en säck med tidningar UTANFÖR sopcontainern för att den är full.

Dom kör samma taktik när det gäller film,
Stora rubriker som "BIOBESÖKEN GÅR BARA NERÅT"
FILMBOLAGEN RASAR! DET ÄR PIRATSTÖLDERNAS FEL!

Och sen säger dom inte ett ljud om att DVD-försäljningen slår alla rekord.

Som sagt, problemet är att skiv- och filmbolag håller hårdnackat fast vid gamla saker och istället för att anpassa sig, så ser dom till så att det stiftas lagar till deras fördel istället.

Jag har ett fint exempel på "du stjäl pengar från artisten", en av mina klienter
hade ett kontrakt med ett skivbolag, han gav ut ett par skivor där men vart sen uppsagd för att sista skivan han släppte där inte sålde bra.

Nu när han ska spela så måste han ha tillstånd för att spela sin egen musik som han spelade in på det bolaget, musik som han själv skrivit, spelat in och producerat.
Han har nämligen inte rättigheterna till musiken längre, det är skivbolaget som "värnar" om artisten som har dom. Och det i drygt 70 år till pga av lagar som dom lobbat igenom.
Det roliga är att han betalar ALLT, det enda skivbolaget i princip gör är att låna ut pengar och sköta reklam och distrubution.
Gissa nu varför dom inte gillar internet....?

Last edited:
McB skrev:
Det är inte okej, det är ett sätt att protestera.

Om nya filmer vore tillgängliga billigt via Internet, skulle jag då ladda ner dem olagligt istället? Nej, självklart inte.

Folk vill inte längre gå till videobutiken för att hyra en sliten DVD-skiva och sedan se en film med hack i. Folk vill sitta hemma och enkelt få hem det de vill ha i ett format som passar dem. Att musik- och filmbranschen inte har förstått och gjort något åt detta är bara tråkigt då det drabbar oss alla.

SÅ SKA DET LÅTA! :tummenupp
vad du har där är en affärside - frågan är om du tror du den tillräckligt mycket för att utföra den alternativt få fler människor att tro på den för att kunna genomföra den - om den ens tekniskt är möjligt...

som jag ser det så är dagens uppkoppling inte riktigt tillräckligt vass för majoriteten av den tänka målgruppen att man skulle kunna välja att hyra en film vid en viss tidpunkt och max 30 minuter senare kunna se den (och dessutom utan att ha möjligheten att spara ner den olagligt på hårddisken)

det närmsta detta drömläget är väl boxman.se och liknande antar jag...

Last edited:
newstead skrev:
2062742 SF Anytime är nog det närmsta. Dock är väl utbudet något begränsat där kanske...

Men oxå det sämsta, kolla kraven dom har för att du ska kunna ladda ner en film.
Gamla filmer, högre priser än vad det kostar att hyra en dvd och man kan bara spela dom i wmp.
Nyheter i videobutik 29:-, nyheter på SF 45:-

Sen angående Förtjänst för artister, läs igenom hela http://www.negativland.com/albini.html

Hittade en annan bra artikel:
http://www.downhillbattle.org/articles/civil.php

Last edited:
Werzion skrev:
2062697 SÅ SKA DET LÅTA! :tummenupp
vad du har där är en affärside - frågan är om du tror du den tillräckligt mycket för att utföra den alternativt få fler människor att tro på den för att kunna genomföra den - om den ens tekniskt är möjligt...

Jo, nog tror jag på idén alltid. Sett i det här perspektivet har människor två prioriteringar; bekvämlighet i första hand och ärlighet i andra hand. Om man kan skapa en tjänst som är tillräckligt bekväm, enkel och billig kommer också viljan att vara ärlig att komma fram.

Problemet är nog inte tekniken eller marknaden - båda finns. Problemet är att kunna erbjuda konsumenten ett konkurrenskraftigt utbud, något som stelbenta skiv- och filmbolagsdirektörer fortfarande inte är intresserade av. Tjänsten kräver material som konkurrerar med det olagliga material som finns tillgängligt för att på sikt göra det överflödigt.

När Napster först kom trodde man inte det var sant. Här gällde det att njuta så länge det varade för nåt sånt här suveränt kan ju inte vara tillåtet speciellt länge. Det var 1999.

2005 kom lagen ifatt. Under tiden hade dock min inställning förändrats. Från att betraktat nedladdning som "lite fel" till att "det verkar ju som om det funkar rätt bra ändå". Marginalerna har minskat för skivbolagen men artister tycks fortfarande tjäna pengar. Om än inte lika mycket. Och fler personer har nått ut med sin musik.

Piratkopiering har i princip funnits sedan samma dag som tranistorn uppfanns och kommer sannolik fortsätta pågå till nästa istid. Min mening är nog att som läget är får nog film och musik industrin lära sig leva med med nedladdningen på nätet. Vissa bolag kanske slås ut, en och annan artist får turnera lite mer för att tjäna lika mycket som tidigare, men musik och film kommer likförbannat fortsätta att produceras för det finns fortfarande mycket pengar i denna bransch. Men inte lika mycket som tidigare.

Vad avser de straff som utdelats i de två domarna i Sverige tycker jag de är mycket hårda. Man borde bekatat den allmänna acceptans som ned/uppladdning har i samhället och dömt betydligt mildare. Kanske 10 dagsböter.

Intressant blir dock om någon åtalas för enbart nedladdning. Detta borde ju jämnställas med att snatta en film i butiken.

/Olzki

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!