Problemet uppstår när landets folkvalda driver igenom lagar som en majoritet av befolkningen inte stödjer.Det väl lite så att i en demokrati är det inte jag som avgör om det är rätt eller inte, utan riksdagen.
Representativ diktatur?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Problemet uppstår när landets folkvalda driver igenom lagar som en majoritet av befolkningen inte stödjer.Det väl lite så att i en demokrati är det inte jag som avgör om det är rätt eller inte, utan riksdagen.
bonny skrev:2062026Förresten så tycker jag att argumentet "Jag tar ju bara från de rika!" är tämligen fånigt. Stöld blir väl inte mindre rätt för den sakens skull? Stöld är det ju eftersom riksdgen har bestämt en lag som säger at det är så.
Ahlstrom skrev:2061034En totalt ointressant jämförelse Sandstrom. Brotten ligger inte ens och tävlar på samma planet och att du ens formulerar dig på det sättet gör mig rädd för att ditt kommande bidrag till juridikens värld inte direkt höjer standarden.
Ahlstrom skrev:Jag vill inte som du skylla på vår skattelagstiftning. Att skivbolagen från en början missat möjligheterna till att distribuera musik via nedladdning på nätet, ska vi skylla det på vår skattelagstiftning?
De har problem med piratkopiering i Danmark, ska de skylla det på den svenska skattelagstiftningen? Likaså i USA och i resten av världen?
Vet inte om du tittar på MTV, men där rullar det ganska många dokumentärer om "stjärnornas" jetsetliv och de ser inte ut att leva i nöd direkt.
Ponera att riksdagsledamöterna skulle klubba igenom ett förslag för lägre skattebörda för musik- och filmindustrin, vad är det som säger att konsumenterna skulle få ta del av den? Momsen sänktes för "take-away" på restaurang. Mcdonalds gjorde en tillfällig sänkning. Nu tar de samma pris oavsett om man äter på plats eller tar med. Den momssänkningen som var tänkt för konsumenterna stoppar de nu på egna kontot.
burner skrev:2062013Det handlar inte om gratis musik för min egen räkning, det handlar om det
höga priset som skivbolagen försöker ta ut för varje såld skiva.
Du ser, du gör det igen, du kallar det stöld, vet du inte skillnad på stöld ochChris Ash skrev:2061973Tja några är det bevisligen som köpt/köper skivor så det är nog ditt resonemang som haltar. Dessutom ser jag inte på vilket sätt du rättfärdigar låtstölden bara för att du inte hade köpt den istället. Artist X producerar en vara som du de facto tar utan att betala, svårare än så är det inte.
Detta finner jag något underligt, folk försöker först snacka bort låtstöld varefter de i nästa andetag menar att de på något sätt betalar för det de gillar ändå, lite verkar det svärta ner samvetet trots allt...
Det är väl iofs inte så svårt att se varför folk blir förbannade, vem är intresserad av att utföra sin profession gratis?
Eller så skiter man i vilket och lirar för att det är kul, som väldigt många trots allt gör. Alla är musiker är inte som Gene Simmons. Varken till karaktär eller plånbok.
Fast jag håller med er kommunister om att det är en vacker tanke med gratis musik, den fria marknaden och kultur har aldrig riktigt trivts ihop. Kapitalism inom detta område leder nästan ofelbart till degeneration och producerad smörja. Hur detta ska gå till annat än i drömvärlden vet jag dock inte.
bonny skrev:2062026Men hur är det med stackars mig då? Jag tillhör dem som inte laddar ner utan köper mina skivor. Alltså får jag betala den produktion som fildelarna lever gratis på.![]()
Förresten så tycker jag att argumentet "Jag tar ju bara från de rika!" är tämligen fånigt. Stöld blir väl inte mindre rätt för den sakens skull? Stöld är det ju eftersom riksdgen har bestämt en lag som säger at det är så. Det väl lite så att i en demokrati är det inte jag som avgör om det är rätt eller inte, utan riksdagen.
jannewall skrev:2061727Hmmmm...så dom miljarder i licenspengar som du säger betalas nu går vart?
Inte till bolagen som säger att dom håller på att gå omkull pga av alla piratkopierare väl?
jannewall skrev:2062328
Finns INGA SOM HELST undersökningar som säger att fildelning orsakar pengaförlust:
Det är reklam, som tillråga på allt inte kostar något.
Sandstrom skrev:2062138Men det är väl inte svårare än att avstå från att se filmen/lyssna på musiken, inte sant? Du har väl lite karaktär...
Men jag antar att det är rätt smidigt att din protest mot höga priser som av en händelse råkade medföra ett du också får produkterna gratis.
Halogen skrev:2062352Måste det vara en undersökning, räcker det inte om jag på rak arm rabblar upp de independentlabels som jag vet kursat de senaste åren pga vikande skivförsäljning?
McB skrev:2062417Problemet, om det nu är ett problem, kan sammanfattas i ett fåtal enkla ord - det är inte konsumentens fel att producenten inte tillhandahåller den vara och den tjänst som konsumenten vill ha.

jannewall skrev:2062364Ja fy bövelen för folk som lyssnar på musik utan att betala, minst spöstraff ska dom ha.
Och spela in från radion, dödsstraff minst....
Tankar jag från kompis så är det inte ens olaglig fildelning, jag har nämligen rätt enligt lag till att kopiera min kompis filmer eller musik.
Det är lite enklare nu bara än det var tidigare, dvs det mindre tidsåtgång.
Och ändå tjänar folk pengar på musik, mysko är det.
McB skrev:2062417Problemet, om det nu är ett problem, kan sammanfattas i ett fåtal enkla ord - det är inte konsumentens fel att producenten inte tillhandahåller den vara och den tjänst som konsumenten vill ha.
Sandstrom skrev:2062462Däremot ska ingen producent behöva tåla att någon olagligen tillgodogör sig dennes produkter hur dåliga produkterna än är. Men det är också självklart iofs så det ska inte jag ha något diplom för.
Werzion skrev:2062493om någon "det-är-helt-okej-att-tanka-ner-andras-material"-nisse skulle kunna
förklara för mig varför det är helt okej så skulle jag vara evigt tacksam.
Sandstrom skrev:2062462Spöstraff och dödsstraff? Jag känner igen nivån från piratbyråns forum... och sandlådan.
Ja, du har rätt att kopiera musik och film från din kompis (dock inte om han bjuder ut det på DC eller liknande som du sedan hittar) om kompisen i sin tur har kommit över musiken och filmen lagligt (köpt eller kopierat från en annan kompis som kommit över den lagligt osv.). Dessutom har man betydligt mindre utrymme nu efter att lagstiftningen skrivits om från enskilt bruk till privat bruk.
Finns många branscher som tjänar bra med pengar trots att de utsätts för brottslighet... förstår inte riktigt vad det har med saken att göra? Ska polisen ingripa först när företagen kan visa på en årsredovisning med negativ vinst? Annars rullar bara polisen tummarna som polischefen i Simpsons?
Kan bara hålla med... det är upp till producenten att tillhandahålla produkter som konsumenten vill ha. Men det kan du nog inte få något diplom för... det är närmast en självklarhet som var och varannan borde förstå.
Däremot ska ingen producent behöva tåla att någon olagligen tillgodogör sig dennes produkter hur dåliga produkterna än är. Men det är också självklart iofs så det ska inte jag ha något diplom för.
McB skrev:Det är inte okej, det är ett sätt att protestera.
Om nya filmer vore tillgängliga billigt via Internet, skulle jag då ladda ner dem olagligt istället? Nej, självklart inte.
Folk vill inte längre gå till videobutiken för att hyra en sliten DVD-skiva och sedan se en film med hack i. Folk vill sitta hemma och enkelt få hem det de vill ha i ett format som passar dem. Att musik- och filmbranschen inte har förstått och gjort något åt detta är bara tråkigt då det drabbar oss alla.
SF Anytime är nog det närmsta. Dock är väl utbudet något begränsat där kanske...Werzion skrev:2062697...det närmsta detta drömläget är väl boxman.se och liknande antar jag...
newstead skrev:2062742SF Anytime är nog det närmsta. Dock är väl utbudet något begränsat där kanske...
Werzion skrev:2062697SÅ SKA DET LÅTA!![]()
vad du har där är en affärside - frågan är om du tror du den tillräckligt mycket för att utföra den alternativt få fler människor att tro på den för att kunna genomföra den - om den ens tekniskt är möjligt...
|
|
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”
På MC-mässan i vintras anor... |
|
|
Nisse Hedlund bortgången
Den legendariske motorkonst... |
|
|
En dag på dragstrippen
Efter att ha varit aktiv so... |