Antipiratbyråns fildelarjakt - Vad hände sedan?

sportarn skrev:
2061074 Se det som marknadsföring. Finns många som vill ha originalskivan istället för att ladda ner den, men de kanske provlyssnar den först genom att ta hem den via nätet först. Att bara se allt som svart eller vitt är inte så bra i ett sånt här läge då utvecklingen går framåt och det finns nya vägar att distribuera saker och ting. Är en otroligt stor utmaning för skivbolagen och filmbolagen hur de ska klara av detta men tror att de verkligen måste börja tänka om.
Där skivbolagen tappar all trovärdighet är när de på fullt allvar hävdar att allt som laddas ner skulle ha köpts till fullt pris om det inte gått att ladda ner. Om det varit så så skulle många köpa film och musik för 10.000-tals kronor varje månad, och en del betydligt mer. Jag tror faktiskt inte att så många verkligen skulle göra det...

Chris Ash skrev:
2061048 Hur menar du att artisterna tjänar på något som skivbolagen förlorar på?
Hörde på radion att någon undersökning visade att de artister som förlorade på fildelning var de absolut största. Om vi säger eminem och liknande. Resten antingen tjänade pengar på det eller var opåverkade.

sportarn skrev:
2061074 Se det som marknadsföring. Finns många som vill ha originalskivan istället för att ladda ner den, men de kanske provlyssnar den först genom att ta hem den via nätet först. Att bara se allt som svart eller vitt är inte så bra i ett sånt här läge då utvecklingen går framåt och det finns nya vägar att distribuera saker och ting. Är en otroligt stor utmaning för skivbolagen och filmbolagen hur de ska klara av detta men tror att de verkligen måste börja tänka om.

Jag är helt med på ditt resonemang, men jag kan inte se varför bara artisten skulle tjäna på det. Fler sålda skivor kommer ju både skivbolaget och artisten till godo eftersom intäkterna ökar linjärt med antalet sålda skivor.

honkiie skrev:
2061283 Hörde på radion att någon undersökning visade att de artister som förlorade på fildelning var de absolut största. Om vi säger eminem och liknande. Resten antingen tjänade pengar på det eller var opåverkade.

Det skulle vara intressant att ta del av en sån undersökning, jag tror den är väldigt svår att göra på ett vettigt sätt. Men jag tror för den skull inte att det behöver vara negativt med nedladdning från nätet.

Rätta mej om jag har fel men artisterna tjänar väl degen på liveuppträdanden och merchandise. Då kan ju nerladdningen faktiskt gynna dem rejält då fler kanske får upp ögonen på dem.

Att de stora artisterna, typ Britney Spears, är förlorarna är isf inte så konstigt. De är väl så ursla live att ingen har intresse att se dem.

majtii skrev:
2061545 Rätta mej om jag har fel men artisterna tjänar väl degen på liveuppträdanden och merchandise. Då kan ju nerladdningen faktiskt gynna dem rejält då fler kanske får upp ögonen på dem.

Att de stora artisterna, typ Britney Spears, är förlorarna är isf inte så konstigt. De är väl så ursla live att ingen har intresse att se dem.

Tja, mindre artister, som mitt band om vi skulle få skivkontrakt, får runt en euro per såld skiva. David Coverdale nämnde i en intervju att han kan köpa en öl för varje skiva han säljer. Vad kostar en öl i England? 30-40 kr?

Säg att skivkontrakten ger mellan 10-50 kr per såld skiva, säljer du iväg ett par miljoner skivor blir det lite deg....

majtii skrev:
2061545 Rätta mej om jag har fel men artisterna tjänar väl degen på liveuppträdanden och merchandise. Då kan ju nerladdningen faktiskt gynna dem rejält då fler kanske får upp ögonen på dem.

Det varierar något oerhört vad banden tjänar sina pengar på.
De flesta band tjänar inte mycket pengar alls men när du kommer över en viss brytpunkt så tjänar man sora summor på allt.
För de stora artisterna, eller snarare låtskrivarna, är pengar från STIm och andra liknande organisationer en väldigt stor del, dvs pengar varje gång deras låtar spelas i radio, TV, disco, reklam, live etc.
En kille som Benny Andersson tjänar varje år mellan 30 och 60 miljoner enbart i intäkter från STIM.
Angående skivkontrakten är de oftast utfromade med förskott där banden får en summa pengar ( REM fick 560 miljoner kr när de skrev nytt kontrakt för ca 10 år sedan i förskott på framtida försäljning medan mindre band får allt från 50 000 till 1 000 000, skivbolagen betalar sedan för kostnaderna i samband med skivinspelning, tillverkning, videos, turnéer och promotion. Sedan har artisterna en viss procent av försäljnignen efter att kostnaderna är betalda. Denna procent ligger oftast mellan 13 och 16 %. Ju större och mer säljande artist desto bättre deal.
Om man då betänker att en artist säljer 15 miljoner album och har ca 20 kr per såld skiva så blir det ju en del där också.
ANgående livespelningar så tjänar man en del pengar men inga stora summor. De flesta rockband som åker på en klubbturné gär +/- noll i stort sett, är man förband åt ett större band går man garanterat back. MErchandiseförsäljnignen är ofta det som räddar små artister iom att det är enkalt att ta som sotade pengar.
För de större banden är det ju ofta extrema kostnader inblandade eftersom produktionen av konserterna kostar en hel del. Jag jobbade med Rammstein 2000 och de gick +/- noll på sin utsålda tysklandsturné där minsta arenan tog 8000 pers och största 16 000. Varje ig kostade dem ca 2,5 miljoner enbart i produktion...
Är man som tex Bruce Springsteen som säljer ut Ullevi så är det klart att man tjänar pengar på gigen också eftersom det oftast är en procentdeal, dvs. efter skatter och andra avgifter tar artisten 95% av intäkterna och den lokala arrangören tar resterande 5%. Kiss på Stadion 97 var 65 000 pers * 300 kr = dryga 19 miljoner i bruttointäkter...

Vad vill jag ha sagt med detta?
Jo att de felsta band tjänar betydligt mindre än vad fokl tror medan de som blir stora kan tjäna enorma summor och det går ganska fort om man kommer över en viss brytpunkt.

korvgubbe skrev:
1927744
Staten skulle tjäna miljarder på uteblivna licenskostnader... Dessa pengar hade de istället lagt på fräschare skolböcker och bättre utbildning..

Hmmmm...så dom miljarder i licenspengar som du säger betalas nu går vart?
Inte till bolagen som säger att dom håller på att gå omkull pga av alla piratkopierare väl?

Sen det där med att påstå att kopiering är stöld är otroligt korkat, det är inte stöld det är kopiering, att jämföra stöld av en sak, dvs beröva ägaren den, med kopiering, dvs ägaren har kvar "orginalet" är skiv- och filmbolagens våta dröm.

Ur tidskriften Musikern, nr. 1/1981, s. 24

UPPROP MOT HEMKOPIERING
– Till dej som lyssnar på musik från oss som gör musik
Hemkopiering av musik från skiva eller radio till kassett berövar alla artister, musiker, textförfattare, kompositörer, musikförläggare och skivproducenter, deras rättmätiga levebröd: royalties och försäljningsintäkter.
Vi som undertecknat detta upprop hör till de stora grupper som blir lidande på grund av hemkopieringen.
Vi ber dem som lånar skivor av varandra och kopierar, eller spelar in från radio, att sluta göra detta!

Om inte blir följden:
sämre utbud, färre artister, mindre pengar att göra musik för och försämrade möjligheter att ge nya artister en chans
– ett fattigare Musik-Sverige.

Var lojal mot oss! Låt bli att kopiera!
Det är stöld av vår inkomst!

Egenhändigt undertecknat av bland andra: Fred Åkerström, Turid Lundqvist, Ted Gärdestad, Mikael Ramel, Arne Domnérus, Lill Lindfors, Claes af Geijerstam, Siw Malmkvist, Lars Lönndahl, Lars Roos, Magnus Härenstam, Jan Malmsjö, Lars Berghagen, Tomas Ledin, Eva Dahlgren, Kjell Lönnå, Bosse Parnevik, Ralph Lundsten, Pugh Rogefeldt, Magnus Uggla, Håkan Hagegård, Björn J:son Lindh, Per Gessle (Gyllene Tider), Mats Persson (Gyllene Tider), Anders Herrlin (Gyllene Tider), Ola Magnell, Anders Glenmark, Thore Skogman m.fl.

Samma visa om och om igen...

niuck skrev:
2061624 "Svea Hovrätt ger inte prövningstillstånd av målet mot den Sollentunabo som dömts för fildelning, något som tolkas som ett stopp på jakten på fildelare."

http://www.idg.se/ArticlePages/200604/05/20060405135547_NOK/20060405135547_NOK.dbp.asp

Det där låter bra :)

Ser bra ut, dock så är knappast sista ordet sagt.

Girigheten bara ökar och ökar hos artister och skivbolag.

Själv ser jag som helst inga större moraliska problem med att fildela, detta drabbar inga fattiga människor direkt.

Släpp girigheten och dela med er istället. Skulle jag vara artist med ett bankkonto med 10'000'000+++ kr så skulle jag dela med mig av min konstnärliga talang istället.

jannewall skrev:
2061727 Hmmmm...så dom miljarder i licenspengar som du säger betalas nu går vart?
Inte till bolagen som säger att dom håller på att gå omkull pga av alla piratkopierare väl?

Sen det där med att påstå att kopiering är stöld är otroligt korkat, det är inte stöld det är kopiering, att jämföra stöld av en sak, dvs beröva ägaren den, med kopiering, dvs ägaren har kvar "orginalet" är skiv- och filmbolagens våta dröm.

Fast konsekvenserna blir ju de samma, om du snor bananerna av bananförsäljaren eller "kopierar" dem, i bägge fallen får han inte sina bananer sålda och går miste om sina intäkter.

jannewall skrev:

Det är väl iofs inte så svårt att se varför folk blir förbannade, vem är intresserad av att utföra sin profession gratis? Däremot tror jag inte det praktiska utfallet är så där hemskt som skivbolagen och de större artisterna försöker påskina, men det är ju en annan femma, det rättfärdigar inte själva grejen.

jannewall skrev:
2061727 Hmmmm...så dom miljarder i licenspengar som du säger betalas nu går vart?

Artisterna verkar vara smartare 1981, där talar dom om kopiering istället för stöld. Idag verkar IQ nivån vara lite läge OCH girigheten större :3freak

Chris Ash skrev:
2061771 Fast konsekvenserna blir ju de samma, om du snor bananerna av bananförsäljaren eller "kopierar" dem, i bägge fallen får han inte sina bananer sålda och går miste om sina intäkter.

Det är väl iofs inte så svårt att se varför folk blir förbannade, vem är intresserad av att utföra sin profession gratis? Däremot tror jag inte det praktiska utfallet är så där hemskt som skivbolagen och de större artisterna försöker påskina, men det är ju en annan femma, det rättfärdigar inte själva grejen.

Jag tror inte många är ute efter att det just skall vara gratis, tex. en pris på 50kr/skiva skulle troligen öka omsättningen av musik ordentligt.
Idag så kostar skivorna mellan kanske 150-200kr/st.

burner skrev:
2061768

Släpp girigheten och dela med er istället. Skulle jag vara artist med ett bankkonto med 10'000'000+++ kr så skulle jag dela med mig av min konstnärliga talang istället.

Vakna upp ur din fantasivärld och inse att även de flesta "stora" artister inte tjänar mer än en vanlig knegare. Är du också intresserad av att dela med dig?

Chris Ash skrev:
2061780 Vakna upp ur din fantasivärld och inse att även de flesta "stora" artister inte tjänar mer än en vanlig knegare. Är du också intresserad av att dela med dig?

Hehe, du är ännu ett offer för mängden kampanjer som pressas fram av skivbolag och artister.
Du kanske även tror på lögnen att
laddar du hem 10st skivor med musik så är förlusten för skivbolagen 10st, just för att du faktiskt skulle köpt alla 10 skivor om du inte laddat hem dom :rofl

Det är tråkigt att skivbolag och artister inte lever i den verklighet som idag existerar.

Last edited:
In Flames och Hammerfall lär inte grina över att jag kom över några piratkopierade låtar av dom för en massa år sedan. Har köpt alla deras album, DVD'er och varit på konserter! :yoparty

Chris Ash skrev:
2061780 Vakna upp ur din fantasivärld och inse att även de flesta "stora" artister inte tjänar mer än en vanlig knegare. Är du också intresserad av att dela med dig?

Var ligger felet i att tjäna som en vanlig knegare på att spela musik?

burner skrev:
2061784 Hehe, du är ännu ett offer för mängden kampanjer som pressas fram av skivbolag och artister.

Money Machines existerar inte, tror du inte fler skulle satsa på musikbranschen om den var så lukrativ? De allra flesta betalar för att få ge ut sin musik, även om de råkar sälja några plattor och åka på lite turneer, vissa lyckliga går break even, några få (de som säljer typ 100 000 ex av varje platta eller mer) kan kvittera ut en arbetarlön vare månad. Sen har vi ju de som täljer guld med kniv, men det går lika många sådana per normal artist som det går Skandiachefer på en metallarbetare.

Blip skrev:
2061816 Var ligger felet i att tjäna som en vanlig knegare på att spela musik?

Ingenstans, vem har sagt det?

Chris Ash skrev:
2061771 Fast konsekvenserna blir ju de samma, om du snor bananerna av bananförsäljaren eller "kopierar" dem, i bägge fallen får han inte sina bananer sålda och går miste om sina intäkter.

Nej det blir inte detamma, du gör felet med att utgå ifrån att Jag skulle betalat låten om Jag inte kunde ladda ner den.

Jag laddar ner mycket musik, för att hitta musik jag gillar, gillar jag det inte så deletar Jag det, gillar Jag det så ser jag bandet på konsert. Köper inte skivor längre, skivbolagen har avskräckt Mig från det med sina drm-skadade skivor och attidyden dom har mot sina kunder.

Och det där med att tjäna pengar, Jag jobbar åt flera medelstora och stora artister som jag åker med på turné med och det går ingen som helst nöd på dom.

Tjänar man inte pengar på en turné ska man nog ta sig en funderare på om det man spelar är intressant att höra eller ta och kolla upp omkostnaderna.

jannewall skrev:
2061908 Nej det blir inte detamma, du gör felet med att utgå ifrån att Jag skulle betalat låten om Jag inte kunde ladda ner den.

Tja några är det bevisligen som köpt/köper skivor så det är nog ditt resonemang som haltar. Dessutom ser jag inte på vilket sätt du rättfärdigar låtstölden bara för att du inte hade köpt den istället. Artist X producerar en vara som du de facto tar utan att betala, svårare än så är det inte.

jannewall skrev:
Jag laddar ner mycket musik, för att hitta musik jag gillar, gillar jag det inte så deletar Jag det, gillar Jag det så ser jag bandet på konsert. Köper inte skivor längre, skivbolagen har avskräckt Mig från det med sina drm-skadade skivor och attidyden dom har mot sina kunder.

Detta finner jag något underligt, folk försöker först snacka bort låtstöld varefter de i nästa andetag menar att de på något sätt betalar för det de gillar ändå, lite verkar det svärta ner samvetet trots allt...;)

jannewall skrev:
Tjänar man inte pengar på en turné ska man nog ta sig en funderare på om det man spelar är intressant att höra eller ta och kolla upp omkostnaderna.

Eller så skiter man i vilket och lirar för att det är kul, som väldigt många trots allt gör. Alla är musiker är inte som Gene Simmons. Varken till karaktär eller plånbok.

Fast jag håller med er kommunister om att det är en vacker tanke med gratis musik, den fria marknaden och kultur har aldrig riktigt trivts ihop. Kapitalism inom detta område leder nästan ofelbart till degeneration och producerad smörja. Hur detta ska gå till annat än i drömvärlden vet jag dock inte.

Last edited:
Chris Ash skrev:
Fast jag håller med er kommunister om att det är en vacker tanke med gratis musik, den fria marknaden och kultur har aldrig riktigt trivts ihop. Kapitalism inom detta område leder nästan ofelbart till degeneration och producerad smörja. Hur detta ska gå till annat än i drömvärlden vet jag dock inte.

Det handlar inte om gratis musik för min egen räkning, det handlar om det
höga priset som skivbolagen försöker ta ut för varje såld skiva.

Som jag skrev ovan så kanske ett pris på 50kr/skiva sätta en riktig fart på skivförsäljningen.

Dock så verkar artisterna och skivbolagen vara så rädd om sin lyx och flärd så en sådan sänkningen kommer vi inte få se.

Tillgång och efterfrågan verkar dom inte förstå, girigheten blir istället deras fall.

Last edited:
Men hur är det med stackars mig då? Jag tillhör dem som inte laddar ner utan köper mina skivor. Alltså får jag betala den produktion som fildelarna lever gratis på. :(
Förresten så tycker jag att argumentet "Jag tar ju bara från de rika!" är tämligen fånigt. Stöld blir väl inte mindre rätt för den sakens skull? Stöld är det ju eftersom riksdgen har bestämt en lag som säger at det är så. Det väl lite så att i en demokrati är det inte jag som avgör om det är rätt eller inte, utan riksdagen.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg