Antipiratbyråns fildelarjakt - Vad hände sedan?

jannewall skrev:
2062328

Det är du och musikindustrin som påstår att nästan ingen köper skivor för att dom rånar er på musiken istället.
Haha nej det påstår jag verkligen inte, skivbolagen har en väldigt konstig inställning till det här. Jag pratar inte om effekterna av fildelning, jag är inte alls speciellt säker på att det är av ondo. Jag ser det lite som en annan sorts radiokanal. Jag vänder mig bara mot resonemanget att man försöker rättfärdiga handlingen.

jannewall skrev:
2062328
Så musik är en vara?
Något folk bara gör för att tjäna pengar?
Ge mig ett bra svar då på hur många gånger man ska kunna ta betalt för en vara då, vill du betala fler gånger för samma vara?

Jag har köpt skivor för länge sen, enligt ditt resonemang ska jag kunna hämta ut en ny skiva för att det är musiken som är varan, inte skivan, eller kasetten.

Varför ska jag betala för samma skiva igen, jag har ju köpt rätten till att få lyssna på musiken/varan.

Låter vettigt.

jannewall skrev:
2062328
Seriöst, läser du vad Jag skriver eller tolkar du från egna tankar?
Det där stämmer om du anser att all lyssning av musik är olagligt innan man betalt rättigheten att få lyssna på den.
Jag sa att jag tankar ner mycket musik för att hitta musik jag gillar.
Om jag tankar en låt som du gjort, lyssnar på den, tycker att den är dålig och deletar den så har Jag snott dina pengar?
Fin inställning

Nej, för min del får du tanka ner min musik hur mycket du vill, bränna ut den på CD skivor och dela ut till alla dina polare. Inga problem, jag kommer tacka dig om du gör det. Men det finns artister som säger att de vill ha betalt för sin musik och där finns en skillnad. Jag tycker för övrigt du gör helt rätt i att ladda ner smakprov, det gör jag också, eller gjorde, jag har inget ljudkort på min burk längre.

jannewall skrev:
2062328
Så först så påstår du att musiker bara lirar för pengar att dom inte vill jobba gratis, för att sen i nästa post skriva att musiker gör det för att det är skoj?

Professionella musiker är ett lustigt släkte, de utövar sin hobby som yrke. Det torde vara uppenbart att de både vill ha betalt och ha skoj. Att göra en plus/minus noll-turné är ju en kanongrej. Du betalar inte en spänn, får lira tills du spyr och promotar din musik.

jannewall skrev:
2062328
Först, anser du verkligen att skivmarknaden är fri med 4 stora skivbolag som kontrollerar det mesta??

Vad jag vet finns inget som hindrar dig från att konkurrera med dem.

jannewall skrev:
2062328
Sen varför skulle man vara kommunist för att man gillar musik?
Det är väl mer kommunistiskt att kräva att man ska få betalt för sin musik, bara för att man slitit med den ett par månader, oavsett om det är skräp eller inte?

Nej att kräva betalt för sina saker är inte på något vis kommunistiskt. Kommunister anser däremot att framgångsrika människor bör dela med sig och att man ska ta det som man anser vara för dyrt.

jannewall skrev:
2062688 Riktig brottslighet ja, inte konstruerad brottslighet.

Håller helt med... pratade bara om riktig såsom upphovsrättsbrott och stölder etc.

Jo Jag FÅR kopiera musik från min kompis via DC, FTP torrent om jag vill, så länge det är privat hub eller FTP, eller ta emot när han skickar mig en låt han gillar, via MSN, ICQ och YIM m.m.

Ja, om han inte bjuder ut den så att det blir olagligt så är det okej. Förutsatt att kompisen kommit över det lagligt etc.

Och du resonerar forfarande att en nedladdad låt är pengar försvunna pengar för skivbolaget?
Du tycker fortfarande att en nedladdad låt är minskad intäkt för artisten, för att man ska betala innan man lyssnar?

Även om nedladdningen genererar en intäkt senare när personen som laddade ner upptäckte att musiken var bra och värd att gå och betala för för att få höra det live, så är det ett brott enligt dig?

Det är svårt att föreställa sig hur det skulle se ut om det var totalt omöjligt att piratkopiera saker.

Det är ju absurt att den som äger rättigheterna ska lita på att den som laddar ner själv säger som denne skulle ha köpt produkten eller inte. Eller att bolaget ska få hoppas på att den som laddar ner kanske går och ser live-framträdanden i framtiden.

Hävdar du å din sida att det aldrig någonsin är en förlorad intäkt när någon laddar ner något?

Och sen säger dom inte ett ljud om att DVD-försäljningen slår alla rekord.

Men att DVD-försäljningen slår alla rekord säger ju inget om hur försäljningen skulle ha sett ut om inte piratkopieringen fanns. Rekordet hade kanske blivit det dubbla osv.

Som sagt, problemet är att skiv- och filmbolag håller hårdnackat fast vid gamla saker och istället för att anpassa sig, så ser dom till så att det stiftas lagar till deras fördel istället.

Att det finns en upphovsrättslagstiftning är till allas fördel med tanke på alla skatteintäkter och arbetstillfällen den sektorn ger.

Jag har ett fint exempel på "du stjäl pengar från artisten", en av mina klienter
hade ett kontrakt med ett skivbolag, han gav ut ett par skivor där men vart sen uppsagd för att sista skivan han släppte där inte sålde bra.

Nu när han ska spela så måste han ha tillstånd för att spela sin egen musik som han spelade in på det bolaget, musik som han själv skrivit, spelat in och producerat.
Han har nämligen inte rättigheterna till musiken längre, det är skivbolaget som "värnar" om artisten som har dom. Och det i drygt 70 år till pga av lagar som dom lobbat igenom.
Det roliga är att han betalar ALLT, det enda skivbolaget i princip gör är att låna ut pengar och sköta reklam och distrubution.
Gissa nu varför dom inte gillar internet....?

Det måste ju vara upp till var och en om man vill skriva på sådana avtal.

Men vad har det med saken att göra? Ska det vara lagligt att piratkopiera från företag som sköter sig dåligt och olagligt att piratkopiera från bolag som behandlar sina artister som prinsar? Är det inte mer rimligt att man gör lagstiftningen generell?

Sandstrom skrev:
Men att DVD-försäljningen slår alla rekord säger ju inget om hur försäljningen skulle ha sett ut om inte piratkopieringen fanns. Rekordet hade kanske blivit det dubbla osv.

Den kanske endast skulle vara 50% istället.
Idag är det så att många först laddar hem en kopia på en film och sedan
är filmen så bra så brottslingen går och köper filmen.

Chris Ash skrev:
Nej att kräva betalt för sina saker är inte på något vis kommunistiskt. Kommunister anser däremot att framgångsrika människor bör dela med sig och att man ska ta det som man anser vara för dyrt.

Ja vilken katastrof det skulle vara om de starka delade med sig till de mindre svaga :fatta!

Usch vad hemskt det skulle vara, du kan inte vara seriös med det du skriver eller
har din egoism stigit dig över huvudet ?

Jag blir bara så trött på människor som bara tänker på sig själva där termen att hjälpa andra människor är fel.

Tycker du att hela sjukvården också är fel där människor hjälper andra människor eller ska vi lägga ned hela sjukvården och bara tänka på oss själva ?

Last edited:
burner skrev:
2063713
Usch vad hemskt det skulle vara, du kan inte vara seriös med det du skriver eller

Jag blir bara så trött på människor som bara tänker på sig själva där termen att hjälpa andra människor är fel.
På viket sätt passar det citatet med inställningen att du inte vill betala för en produkt som någon annan har skapat och har rättigheter till? :va

bonny skrev:
2063739 På viket sätt passar det citatet med inställningen att du inte vill betala för en produkt som någon annan har skapat och har rättigheter till? :va

Svaret avser inte att betala för produkten utan fenomenet att de starka delar med sig av resurser till de svaga(till en viss gräns förstås).

Ett av målen för kapitalismen är strävan för ett slavlikt samhälle där en stor mängd slavar sliter för en liten klick elit.

Intressant att den har så många anhängare i ett modernt 2000-tal.

Själv är jag för ideologin där alla människor i ett samhälle är lika mycket värda, så ovan strävan ser jag som mycket tråkig.

Last edited:
Sandstrom skrev:
2062075 Varför är jämförelsen totalt ointressant? I en rättsstat gör vi väl inte skillnad mellan brottstyperna?

Ungefär på vilken nivå tycker du att gränsen går där man inte längre behöver lägga skuld på brottsoffret? Upphovsrättbrott är uppenbarligen under enligt dig. Skadegörelse? Bedrägeri? Trolöshets-brott? Misshandel?

Sandstrom, det är pinsamt att en juriststudent på största allvar gör en sådan jämförelse. Våldtäkt och piratkopiering GÅR INTE att jämföra hur mycket du än vill. Våldtäkt är ett fysiskt brott mot en person. Det är inte piratkopiering. Med största sannolikhet kommer du att hänvisa till att stöld är ett brott mot en person (ägaren), ja brott mot person men inte ett fysiskt sådant (därmed inte sagt att jag försvarar stöld).

Vad än vår lagstiftning än säger så har vi olika moraliska uppfattningar om den. Varför finns det fler fildelare än våldtäktsmän?

Jag gav en tes till varför fildelningen fungerar som den gör idag, därmed inte sagt att jag rättfärdigar den.

Sandstrom skrev:
2062075Du har verkligen lyckats läsa mitt inlägg på ett underligt vis.

Jag har inte kommenterat vår skattelagstiftning som sådan. Min kommentar var att vi med vårt skatteuttag (högsta skattetrycket i världen) borde kunna upprätthålla lagstiftningen. Betalar man mycket skatt borde man kunna förvänta sig ett starkt rättsväsende. Har man ett lägre skatte typ USA får man kanske finna sig i att till större del själv skydda sig med privata vaktbolag etc.

Antagligen är jag dum i huvudet eller så formulerade du dig inte så tydligt som du tror.

Ja, det är synd att vårt rättsväsende inte fungerar helt som det ska. Personligen tycker jag att man ska prioritera fysiska brott framför brott mot just staten (där lägger de iaf ner mycket möda) och fildelning.

Sandstrom skrev:
2062075Ja, precis så menar jag. Och varför inte skylla på vår äktenskapslagstiftning också? OBS - jag var sarkastisk så att du nu inte går och tror på detta. Du missförstod som sagt mig å det grövsta.

Som man bäddar får man ligga. :pannkyss

Sandstrom skrev:
2062075Och det är relevant hur? De har mer pengar än du, alltså är de inte skyddsvärda? Det resonemanget fungerar kanske bland Ohly och partivännerna...

Om folk vill köpa deras musik så får de göra det... bara att gratulera att de har framställt en produkt som gör dem rika.

Ja, men jag ville mest påvisa att det inte direkt lider någon nöd på dem. De säger sig inte tjäna några pengar just pga fildelningen. Skulle filmindustrin inte ha råd att betala ut hutlösa gager så skulle de inte heller göra det. Jag tror verkligen att lägre priser skulle få bort en stor del av fildelningen. Dock har den kommit för att stanna med tanke på dess lättillgänglighet.

Sandstrom skrev:
2062075Ska skatten sänkas ska det göras generellt, inte bara för en viss industi enligt min uppfattning. Men nu nämnde jag som sagt bara det stora skatteuttaget med hänvisning till att företagen borde kunna förvänta sig ett bra skydd från rättssystemet.

Individen borde få ett minst lika gott skydd. I övrigt är vi ense. :tummenupp

/Ahlstrom

Sandstrom skrev:
2063379 Håller helt med... pratade bara om riktig såsom upphovsrättsbrott och stölder etc.

Så du anser att upphovrättsbrott är ett riktigt brott?
Du kan ju söka jobb som sopspion, där håller folk på med omoraliska och förkastliga saker oxå, det är brottsligt.
Där begår folk riktiga brott oxå när dom lämnar sopåsen utanför containern för den är full för att dom inte vill släpa hem den igen.

Ja, om han inte bjuder ut den så att det blir olagligt så är det okej. Förutsatt att kompisen kommit över det lagligt etc.

Nej, ointressant hur kompisen kommit över den, om det inte gäller dataprogram, var du juridikstudent?

Det är svårt att föreställa sig hur det skulle se ut om det var totalt omöjligt att piratkopiera saker.

Ja, men alla undersökningar påvisar att det skulle vara sämre utbud och rikare skivindustri, men sån gillar du ju för folket har ju valet att inte köpa :)

Det är ju absurt att den som äger rättigheterna ska lita på att den som laddar ner själv säger som denne skulle ha köpt produkten eller inte. Eller att bolaget ska få hoppas på att den som laddar ner kanske går och ser live-framträdanden i framtiden.
Hävdar du å din sida att det aldrig någonsin är en förlorad intäkt när någon laddar ner något?

Har jag aldrig sagt, jag säger det igen, dom STORA förlorarna är dom stora skivbolagen.
Och du säger själv, "som äger rättigheterna" Du tycker det inte är lite underligt att du köper en sak för egna pengar, men du har inte rätt att göra vad du vill med det?

Och om inte fildelning fanns kanske det skulle vara hälften i försäljning mot nu.
Går alltid att spekulera.

Att det finns en upphovsrättslagstiftning är till allas fördel med tanke på alla skatteintäkter och arbetstillfällen den sektorn ger.

?????? Vart får du din information?? från IFPI och Ludvig Werner?

Seriöst, Jag vill se vart du hittat den informationen, för av alla artiklar jag har läst, och det är många, så har INGEN påstått att upphovsrättslagstiftningen är till fördel för alla, den är en betydligt större nackdel.

LIte intressanta länkar, läs dom.
http://etc.se.loopiadns.com/artikel/350/copyrighten-aer-doed-naer-skall-besten-begravas
http://www.idg.se/ArticlePages/200603/08/20060308093140_CS/20060308093140_CS.dbp.asp

Det måste ju vara upp till var och en om man vill skriva på sådana avtal.

Men vad har det med saken att göra? Ska det vara lagligt att piratkopiera från företag som sköter sig dåligt och olagligt att piratkopiera från bolag som behandlar sina artister som prinsar? Är det inte mer rimligt att man gör lagstiftningen generell?

Säger det igen, läs igenom
http://www.negativland.com/albini.html
Och tyck sen att det är bandet som är dumt för dom har ju ett val, som du säger.
Ja det är mycket rimligare att man gör lagstiftningen mer generell, dvs man tillåter all form av kopiering/nedladdning för enskilt bruk.

Läs nu igenom länkarna i den här posten.

burner skrev:
2063713

Ja vilken katastrof det skulle vara om de starka delade med sig till de mindre svaga :fatta!

Tycker du att hela sjukvården också är fel där människor hjälper andra människor eller ska vi lägga ned hela sjukvården och bara tänka på oss själva ?

Efter alla kommunistpåhopp så värmde detta faktiskt lite extra.....

I övrigt är ditt inlägg skrattretande. Att hjälpa socialt utslagna, sjuka och skadade människor är för mig en helt annan sak än att "hjälpa" andra människor med gratis musik eller andra produkter.

Men visst om det är din ideologi, hade det inte varit trevligt att sänka dig till genomsnittets levnadsstandard på jorden? Eller ut och köp lite skivor till uteliggarna på stan. Javisst ja, jag glömde ju att en sann kommunist bara ska ha, aldrig ge.

burner skrev:
2063713
Ett av målen för kapitalismen är strävan för ett slavlikt samhälle där en stor mängd slavar sliter för en liten klick elit.

Kapitalismen har verkligen inte några sådana "mål". Det finns heller ingenting i kapitalismen som säger emot att alla människor är lika mycket värda.

burner skrev:
2063745Ett av målen för kapitalismen är strävan för ett slavlikt samhälle där en stor mängd slavar sliter för en liten klick elit.

Intressant att den har så många anhängare i ett modernt 2000-tal.

Själv är jag för ideologin där alla människor i ett samhälle är lika mycket värda, så ovan strävan ser jag som mycket tråkig.

e du go ele? :)

är det något som innebär/bidrar till sådant så är det ju kommunism och diktatur... där kan vi snacka om en stor "slavenhet" som inte ska ha mer än att precis klara av dagen medan en liten elitklick ska ha det så bra och lyxigt så som guldhandtag i duschen osv...

:7peta

Chris Ash skrev:
Kapitalismen har verkligen inte några sådana "mål". Det finns heller ingenting i kapitalismen som säger emot att alla människor är lika mycket värda.

Du verkar inte riktigt leva i 2000-talet.
Idag värderas människor mer än någonsin.

Tex. kan vi ta mordet på Anna Lind som dussinet advokater och åklagare var engagerade i.

Samma vecka mördades en flicka som togs upp i tex. media 1 gång och sedan
var det glömt för tydligen var denna lilla flickas liv värt betydligt mindre än Anna Lind's.

Ett annat exempel är tex. personliga livvakter, för en politiker så är det betydligt lättare att erhålla detta skydd om du jämför med en vanlig arbetare.
Varför då?, ett av många skäl är förstås att politikerns liv värderat mer än en vanligt arbetare.
Att en vanlig arbetare erbjuds livvakter är mycket mycket ovanligt.

Detta är verkligheten, kanske inte så mycket att bli upprörd över.
Att visa personer anses som mer värda kommer alltid att existera.

Chris Ash skrev:
Kapitalismen har verkligen inte några sådana "mål".

Mål kanske inte är det korrekta ordet, kanske strävan är mer korrekt.
Jag tycker ta reda på vad kapitalismen verkligen står för innan du kommer med felaktiga svar.

Borde man inte kunna ansöka om ersättning? Varje person som laddar en låt/film av någon, kanske är en potentiell köpare...han kanske bara ville höra låten/se filmen först innan han köpte...så då bidrar ju piraten till att en skiva säljs, borde inte han få pengar då? :gnissla

Edit:
Alternativt göra fildelning laglig...men samtidigt fixa så man kan "ge bidrag" till artisten om man vill det :) Många laddar nog för att det är smidigt, inte för det är gratis. Jag hade inte haft några som helst bekymmer med att slänga in en lämplig summa på ett konto om det gick direkt till artisterna.

Last edited:
burner skrev:
2066966 Du verkar inte riktigt leva i 2000-talet.

Tex. kan vi ta mordet på Anna Lind som dussinet advokater och åklagare var engagerade i.

var det glömt för tydligen var denna lilla flickas liv värt betydligt mindre än Anna Lind's.

Ett annat exempel är tex. personliga livvakter, för en politiker så är det betydligt lättare att erhålla detta skydd om du jämför med en vanlig arbetare.
Varför då?, ett av många skäl är förstås att politikerns liv värderat mer än en vanligt arbetare.

Allt detta på grund av ett ekonomiskt system där produktionsmedlen är i privat ägo, vilka varor/tjänster som produceras och i vilka mängder bestäms av ägaren och prissättningen sker på en fri marknad?:va

För övrigt har det du pratar om ingenting med människovärde att göra. Att ens tro det är ju befängt, på vilket sätt har livvaktsskydd och nyhetsvärde i tidningar med saken att göra?

burner skrev:
2066966
Jag tycker ta reda på vad kapitalismen verkligen står för innan du kommer med felaktiga svar.

Vilka är mekanismerna som ligger bakom denna strävan och i vilket tidsperspektiv arbetar de? Jag kan inte skönja dem i definitionenav kapitalism som jag skrev ovan. Kapitalismen anses ha sitt ursprung i italiensk högmedeltid och det hade varit intressant att veta om du anser att utvecklingen mot slavsamhället varit pågående sedan dess.....

Socrates skrev:
Edit:
Alternativt göra fildelning laglig...men samtidigt fixa så man kan "ge bidrag" till artisten om man vill det :) Många laddar nog för att det är smidigt, inte för det är gratis. Jag hade inte haft några som helst bekymmer med att slänga in en lämplig summa på ett konto om det gick direkt till artisterna.

Något som idag redan existerar, det kallas för kassetavgift eller liknande.
Helt sjukt är att jag ger ett bidrag till Sveriges artister då jag köper en DVD-R skiva och bränner in mina semesterbilder.

Ytterligare ett steg i kapitalismens förtryck :banana

Chris Ash skrev:
2066997 Allt detta på grund av ett ekonomiskt system där produktionsmedlen är i privat ägo, vilka varor/tjänster som produceras och i vilka mängder bestäms av ägaren och prissättningen sker på en fri marknad?:va

För övrigt har det du pratar om ingenting med människovärde att göra. Att ens tro det är ju befängt, på vilket sätt har livvaktsskydd och nyhetsvärde i tidningar med saken att göra?

Jag känner av att vi inte kommer framåt i diskussionen då du blundar för den
verklighet och fakta som existerar idag.
Så mitt tips till dig är igen att lär dig vad kapitalism är för något så inser du kanske hur fel du har haft i tidigare resonemang.

burner skrev:
2067018

Jag känner av att vi inte kommer framåt i diskussionen då du blundar för den
verklighet och fakta som existerar idag.
Så mitt tips till dig är igen att lär dig vad kapitalism är för något så inser du kanske hur fel du har haft i tidigare resonemang.

Håller med, folk som vet vad de pratar om har inga som helst problem att diskutera och argumentera utifrån det. Eller påpeka vari motpartens argument eller uppgifter brister.

burner skrev:
2066966 Du verkar inte riktigt leva i 2000-talet.

:lol

Kollade inte in denna tråd på allvar tidigare. Den var ju riktigt underhållande.

Du har inte många rätt i din beskrivelse av kapitalism Burner och lyckas ännu värre att exemplifiera hur denna skulle fungera i dagens samhälle. Får intrycket av att du mest upprepar något du fått berättat för dig som lät bra men som du inte förstod.

Tack vare västvärldens demokratiska marknadsekonomi som bygger på ett reglerat kapitalisitskt samhälle kan du överhuvudtaget utrycka din åsikt fritt på nätet. Faktiskt det bästa som hänt jorden hittills. :tummenupp

/Olzki

Missa inte Uppdrag Granskning ikväll på SVT1 20:00.

"Samhällsprogram. Del 13 av 23. Tusentals svenskar laddar ner film och musik på nätet. De bryter alla mot lagen och justitieminister Thomas Bodström lovar hårdare tag. Men vet justitieministern egentligen vilka som vinner och förlorar på den illegala fildelningen? Programledare: Elisif Elvinsdotter. Text-tv 199. Även 13/4 och 14/4."

niuck skrev:
2077014 Missa inte Uppdrag Granskning ikväll på SVT1 20:00.

"Samhällsprogram. Del 13 av 23. Tusentals svenskar laddar ner film och musik på nätet. De bryter alla mot lagen och justitieminister Thomas Bodström lovar hårdare tag. Men vet justitieministern egentligen vilka som vinner och förlorar på den illegala fildelningen? Programledare: Elisif Elvinsdotter. Text-tv 199. Även 13/4 och 14/4."

Representanten för Ifip verkar inte ha alla hästar hemma, en jämförelse mellan RÅN och fildelning visar bara på total avsaknad av kompetens.

Själv blir jag inte speciellt upprörd över att Anna 22 år med en månadsinkomst på 17'500kr laddar hem en film där huvudrollsinnehavarna tjänar 3'000'000kr/månad

Tråkigt att bl.a kapitalismen tvingar fram krypteringen av all data.
Detta skapar indirekt ett nätverk där tex. barnporren och terroristerna kan
härja fritt på nätet. Ett tråkigt tecken på girighet(mycket vill ofta ha mer).
När krypteringen börjar att användas mer och mer så blir det näst intill möjligt att jaga rätt på fildelare.

Att idag knäcka en stark kryptering skulle kräva all jordens datorkraft i många många år. Troligen så skulle solen slockna innan krypteringen är knäckt.(uträknat enligt den datorkraft som existerar idag)

När denna kryptering blir vanligare och de vanliga datoranvändarna tar till sig detta så är slaget över.

Sänk priset på film och musik istället för att gnälla om olaglig fildelning.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...