Angående omkörningar på landsbygden...

Det skulle vara ifall jag färdades fortare än ljusets hastighet isåfall och det gjorde jag inte trots allt, hehe... :D

Men om du läser posterna i tråden borde du veta vad den handlar om... Den handlar om hur viktigt det är att hålla linjen när man sitter på en hoj, alltid hålla den optimala linjen på vägen för att aldrig åka av den. Den här tråden handlar om hur man håller linjen omptimal genom en omkörning och hittills har två parametrar lyfts fram som väsentliga: avståndet till objektet framför och gashanteringen. Om avståndet till objektet är för lågt och gasningen för hög blir det för hög fart i riktning emot diket och då är det svårt att färdas på en optimal linje genom omkörningen. Om man istället påbörjar omkörningen med tillräckligt stort avstånd till objektet framför och dessutom håller jämn gas behåller man linjen genom utförandet. Skillnaden är att hållas på vägen eller åka av den.
Jaaaahaaaa,ja då e d klart som korvspad:tummenupp
 
En del kallar det linjeförskjutning, andra kallar det helt enkelt för sladd???
 
Om avståndet till objektet är för lågt och gasningen för hög blir det för hög fart i riktning emot diket och då är det svårt att färdas på en optimal linje genom omkörningen.

Är det inte så att man hittat den optimala linjen när man lyckas luta hojen på en raksträcka?:va
 
Last edited:
Jag tror att det killen försöker säga är att om man sin omkörning för nära och gasar för kraftigt så riskerar man att köra av. Fast av någon anledning speciellt på 80-väg.

Jag som trodde det handlade om den rödförskjutning vid mycket höga hastigheter som får min vitröda hoj att se rosalila ut, och komma fram till målet strax innan jag startat.
 
tror att suzukilover körde med A läget i och sket ner sig när han passerade 6000varv..för vanligtvis kör han bara med C läget i så han inte ska komma över på den mörka sidan och uppleva ngt roligt..:tummenupp
 
Jag lovar att säga upp alla kanaler om jag får läsa såna här trådar varje kväll....:tummenupp
 
Precis, det kändes som att jag fick en förnimmelse om att marginalen är särskilt låg i dylika situationer. Jag kanske är extra känslig för varningsklockor, men det var ändå något som jag kan använda för att utvecklas som förare... :)

Nej! Kan man bara sätta det på pränt med massa ovidkommande textutfyllnad så är man ordbajsare el teoretiker, en praktiker behöver inte få förnimmelse utan läser varningsklockorna per automation lika bra som du skriver ner på pappret och skall förklara för oss praktiker i teorin.. :fakta
 
Kom ihåg att man ALLTID kan kompensera sin linjeförskjutning med mer gas. *GYROEFFEKT*

Dä ä bara å åk. Men glöm inte gasen.
 
Vadå??
Är det inte snällt av vår nye kändis SL
att upplysa oss alla olärda om de de finstilta
sektionerna av instruktionsböckerna?? ;)
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top