Angående omkörningar på landsbygden...

Bättre att lära sig motstyrning än diffusa fysikaliska saker som linjeförskjutning. Lär er sånt ni har nytta av istället för att sitta och plugga saker som ni inte har nån användning av. :tummenupp

Motstyrningstråden 2
 
Jag känner att jag måste läsa på om det här med linjeförskjutningar.
Kört mc i 3 år utan att ens känna till begreppet :skrämd

Ett under att jag klarat mig så länge som jag har !
 
Tre sidor!

Om att det är en god ide att köra rakt fram i vägens riktning på en rak väg*, för annars kan man träffa en lyktstolpe.

Tre sidor!

:rofl

Håller med föregående talare. Vem fan behöver TV? :D


*) OBS! Gäller endast på 80-väg!
 
Jo, på sätt och vis, men eftersom omkörningen genomförs måste du alltså definiera linjen utifrån att du tillfälligt tar dig över i den mötande filen, vad är den optimala linjen då...

Hmm...SL, - du tar upp en mycket adekvat frågeställning som tävlingsförare och vi vanligt dödligt folk har brottats med sedan gyroeffekten upptäcktes. Det teoretiska resonemang som du för gäller inget annat än spårval versus kraft och tidpunkt för kraft gällande så kallad "raksträcka".

Det de flesta inom motorsporten tränar på är att förkorta tiden mellan inbromsning inför kurva 1 till utgången av kurva 2 och det genomförs genom att finna ett "optimalt" spårval genom båda dessa kurvor. Ditt resonemang rör samma situation fast ur en amatörs vardag, - dvs hur förkorta och göra färden säker mellan "husvagn, - titta vänster, - blinka vänster, - placera rätt växel i (Suzuki) lådan, - gasa*, - titta höger, - blinka höger, - svänga höger, - slå av på gasen...*här infinner sig det första problemet! På grund av ovan nämnda gyroeffekt vill växellådan och resterande Suzuki bege sig i tangentens riktning. Det leder till att det tänkta (ultimata) spårvalet flyger sin kos, - Suzukin vill helt enkelt följa naturlagarna vilket inte är optimalt för den oerfarna Suzukiföraren, det kommer att leda till mark (terräng) syning Jag (och många med mig) försöker penetrera detta faktum genom att helt enkelt powerslajjda upp gixxern tills den tangerar den önskade riktningen. I värsta fall kan man helt sonika följa den nämnda tangentens riktning och köra av vägen. I detta fall kan det vara lämpligt att ljuga om det inför sina polare och istället dra den där historian om "rådjuret" eler liknande otäckt rovdjur som korsat vägen.
 
På fullaste allvar sitter du alltså och påminner folk om att inte köra av vägen vid omkörningar? Varför i hela jävla världen stannar du där?

Jag menar, även om folk hade missat det där att man ska hålla sig på vägen vid omkörningar så finns det en hel drös farliga situationer kvar, som du inte ens bemödat dig ta upp. Jag ska hjälpa dig på traven lite:

- Sväng alternativt stanna innan du kommer fram till en bergvägg/korvmoj/flickvännens föräldrar
- Om vägen svänger så betyder det att du också bör svänga
- Befinner du dig på fel sida av vägen och får mötande trafik bör du undvika att köra in i detta/dessa fordon
- Parkera inte mitt i gatan, varken vardagar eller helger, inte ens när det är dåligt väder
- KÖR FÖR GUDS SKULL INTE PÅ LÄGE A I REGN!
- Skulle du mot förmodan befinna dig med motorcykeln på en kaj, kör inte ner i vattnet

Du får använda dom till framtida trådar, utan att ens behöva erkänna min eminenta förmåga att komma på knepiga situationer. Dessa tips är dessutom allmängiltiga och gäller inte enbart på 80-sträckor.

Specialist javisst :tummenupp
 
Klart som korvspad!
:tummenupp
 
tror att suzukilover körde med A läget i och sket ner sig när han passerade 6000varv..för vanligtvis kör han bara med C läget i så han inte ska komma över på den mörka sidan och uppleva ngt roligt..:tummenupp

:hihi :hihi :hihi
Du är fan lika rolig som "the dead terrorist"
 
Va synd!! missat denna tråden, o nej,, nu har sukkelovver suddat sina inlägg.:(
som att komma försent till Bion,
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top