Ripster
Crash boom bang
apgo läsning
du gick av banan, hojen låg ner.. jo det var en vurpa. so what både du å hoj klarade sig utan skador kan ju inte bli bättre!! funkade abs:en ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
apgo läsning
Jaha, då var helgen på Anderstorp över och jag vill främst tacka alla inblandade. Vilken jävla kanonhelg! Gott väder, underbart sällskap och händelserika pass.
Som tidigare sagt körde jag 1.58.81 igår och förstod inte alls hur jag skulle kunna kapa mer på den tiden, men det gick tydligen att ändra på.
Första passet på morgonen fick vi inte använda broms, något som var jävligt intressant på vissa delar av banan. "Skalman", vår instruktör, var något av de luddigaste och flummigaste jag någonsin mött i människorväg, men vad gjorde det när vi körde barnpedagogik. Han körde först, vi härmade. Plötsligt började ett visst flyt infinna sig och det kändes inte alls som att man gick in i kurvan "för fort", trots att det nog gick något så när som vad jag körde igår i kurvhastighet.
Nästa pass var broms tillåten, men bara i fullt läge och så sent som möjligt. Precis som det ska vara dvs.
Vi åkte och skiftades om att ligga efter Skalman och prova flytta bromspunkter, bromsa in kurvan och så vidare. Det kändes helt plötsligt helt naturligt.![]()
Pass 3 bad jag om att få ett fritt pass för att "öva" på de moment som vi hade kört och gått igenom i de tidigare passen. Och se på fan, det gick tydligen att sänka tiden, och det ganska rejält dessutom.
1.54.38 stannade klockan på och en lagom nöjd Marcus klev av hojen när han kom in i R.o.H-campet. Att man var helt slut är en annan femma (två dagars körning är fan för mycket egentligen).
Pass 4 var ganska odramatiskt.
Pass 5 - då jävlar börjar det hända grejor! Fick för mig att prova CBR1000RR - Fireblade som var möjligt genom att jag anmälde mig genom Honda. Snacka om att få blodad tand.
Jag har fått pröva några literhojar tidigare, bland annat nån retta och nån gixxer, men jag har tyckt att de har känts oerhört klumpiga. Men inte Firebladen!
Snäll som ett lamm, bra med pulver (sista gången jag pressade på rakan lyckades jag pinna in 290 km/h på mätarn) och så låg den som ett strykjärn i kurvorna.
Inte ens minsta antydan till instabilitet eller någonting sådant. Visserligen har jag ju knappast pressat maskinen men fan vad chockad jag blev.
Fan att man bara haft kortet sen oktober -10 och bara är 22. Försäkringen kostar för helvete mer än hojen (om jag inte klotar, för då kunde jag lika gärna köpt 2 och plockat delar istället), så Firebladen är för tillfället bara en våt som lär komma tillbaka då och då. Det är mycket möjligt att man införskaffar sig en banhoj till 2012 istället, det känns liksom som att det ger mer. Men men, vintern är lång.![]()
Pass 6 - Jaha, då ska man ut och ta det lugnt och bara köra för skojs skulle. La mig i vad jag tyckte var ett ganska begagligt tempo, var helt slut i kroppen och huvudet vilket märktes på tiderna som nu låg på 1.57 igen. Ungefär halvvägs in på i passet åker jag ut på start och mål, när jag kliver på bromsen märker jag att det är åt helvete för sent.
Tankarna rusar i huvudet:
- Rakt fram i Leca-havet eller försöka lägga ner, med risk att tappa framhjulet, lowsida ut över curbsen, ut i gräset?
Hmm.. Leca-kulorna är ju bara att köra rakt fram och få stopp på skiten, plus att jag har bättre bromseffekt rakt fram..
Fan, om jag lägger ner och tappar den och den slår i curbsen och börjar volta och ha sig, det är ju inte så kul.. Nää, bollhavet it is - here I come!
Enda problemet var att det inte "bara var och köra rakt fram" och få stopp på skiten i leca-havet. Stopp tog det ju, men färdriktingen påminde mer om militärgolf = /\/\/\| istället för den planerade "dragrace-stilen" = --------|
När ekipaget stannar och välter åt vänster hamnar jag med benet under, vilket resulterar att det var lite halvkrångligt att komma loss. Men men, loss kom jag och reste hojen gjorde jag själv också. Jag var helt övertygad om att hela vänstersidan bara var att kassera, men detta kan nog varit en av de billigaste avåkningarna i historien.
Några pyttpytteminimala repor på plast detaljer och klistermärkena på tanken från leca-kulorna, går förmodligen att polera bort. Beslaget till blinkersen bak böjdes lite (kostnad 25:- på Beijer Bygg) och fästet till kameran. Och så ett stukat ego förstås.. Men, det kommer för eller senare har jag fått höra.![]()
En erfarenhet rikare och minst lika glad för det!
Jag räknar det inte riktigt som en "riktig vurpa" dock, jag valde själv att gå ut i leca-kulorna för att det var det bästa valet, sen att jag inte blir stående i kulorna är ju en annan sak. Men jag skulle vilja se nån som blir stående efter de kört ut i bollhavet. Men ni får avgöra själva, lägger upp en film från torpet.
Tycker gott att - sebbe - ska lägga ut sin "kraschfilm" också.
http://www.youtube.com/watch?v=QouRmFVZvEQ
Du klotade PUNKT.
inte industrilack. LA Skylt. jaaaaa då. fullt ös på P A hela natten.
För mig är en klotning t.ex. framhjulssläpp. Att köra ut i lecahavet och sen lägga har jag svårt för att kalla en riktig klotning. Men låt gå då. Vad jag vet gör det några roh:are glada så den bjuder jag på.
I så fall får ni måla om bilen, för på den ena stod det industrilack.
För mig är en klotning t.ex. framhjulssläpp. Att köra ut i lecahavet och sen lägga har jag svårt för att kalla en riktig klotning. Men låt gå då. Vad jag vet gör det några roh:are glada så den bjuder jag på.
I så fall får ni måla om bilen, för på den ena stod det industrilack.
1:50 - 2:00 är gat-tempo, 1:40 - 1:50 är bra. Under 1:40 är du riktigt snabb.
Här är tider från ERF i år. Här hittar du en blandning av medelgoda racers. Snabbaste tiden var 1:35
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1900928
du kan ju alltid skylla på att du inte nådde ner till marken därför la du hojen i leca-balsen
Exakt! Det är mitt pit-crews fel att jag la hojen, hade de varit snabbare med depåstödet hade det aldrig hänt!![]()
1:50 - 2:00 är gat-tempo, 1:40 - 1:50 är bra. Under 1:40 är du riktigt snabb.
Här är tider från ERF i år. Här hittar du en blandning av medelgoda racers. Snabbaste tiden var 1:35
http://www.mylaps.com/results/showrun.jsp?id=1900928
Fin-fina foton!Så gott folk, här kommer det lite bilder som vår eminente fotograf har tagit
Vet inte varför han inte har lagt upp bilderna när VBK sover med öppen mun och dregel i mungipan
http://www.tompasfoto.n.nu/
Nu missuppfattade du mig nog, menar att en som kör vanlig gathoj och tillbringar merparten av sin tid på gatan, inte på banan, ligger mellan 1:50 - 2:00.så 1:50 - 2:00 e gat-tempo ? så har jag ALDRIG kört på gata.
jag skulle hellre säga såhär
1:35 - 1:50 = Racetempo
1:51 - 2:00 = Snabb
2:01 - 2:11 = Medel
2:12 - 2:30 = gat-tempo
2:31 - Långsam
inte industrilack. LA Skylt. jaaaaa då. fullt ös på P A hela natten.
3. WW 15.54.?? Yamaha R1 -09
8. Enox 2.04.?? Honda CBR600 Men det var väl första gången på bana???
Då så...
1. -Sebbe- 1.47.8 aka "Kungen" Yamaha R6 -08
2. GTrPro 1.54.38 Såg någon laptimern... fusk???? Honda Hornet600 -10
3. WW 15.54.?? Yamaha R1 -09
4. André_A 1.55.07 Monster kittad BMWK1300
5. Riddick 1.55.27 Triumph Daytona 675
6. Damma 1.57.36 Triumph Daytona 675
7. Barris 1.57.50 Yamaha R1 -09
8. Enox 2.04.?? Honda CBR600 Men det var väl första gången på bana???
Missade jag någon??? Va vi inte 9st?
Jo just det... VBK. Somnade i depån...
Fin-fina foton!
Du måste vara dubbelt så glad idag, Lorenzo etta och du rökte väl gänget?
jag kommer inte ihåg vad det stod exakt, men det var andra hälften på sekunden
Då så...
1. -Sebbe- 1.47.8 aka "Kungen" Yamaha R6 -08
2. GTrPro 1.54.38 Såg någon laptimern... fusk???? Honda Hornet600 -10
3. WW 15.54.?? Yamaha R1 -09
4. André_A 1.55.07 Monster kittad BMWK1300
5. Riddick 1.55.27 Triumph Daytona 675
6. Damma 1.57.36 Triumph Daytona 675
7. Barris 1.57.50 Yamaha R1 -09
8. Enox 2.04.?? Honda CBR600 Men det var väl första gången på bana???
![]() |
BMW Motorrad Concept RR
Under den prestigefyllda ut... |
![]() |
Snart dags för Custom Bike Show
Förra året firades den 50:e... |
![]() |
KTM säkrar investerare och gasar vidare
KTM har meddelat en viktig ... |
![]() |
Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”
Genom att bygga vidare på f... |
![]() |
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu är det bara en månad til... |
![]() |
En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!
Nu börjar det dra ihop sig ... |
![]() |
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!
Svara på några enkla frågor... |
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc
Yamaha Motor har vunnit en ... |
|
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |