Nisse Järnet
pschyy =D
Den främre cylindern på ena vattenskotern har som några kanske vet gått åt skogen. Nu är ju frågan varför den rasade? Jag har min teori, men vill gärna höra era också! 
Motorn är alltså en 2cyl 800cc 2t med separat oljepump och ypvs. Den nöp ett flertal gånger senaste gången jag var ute och körde (har gått som en klocka innan!), men den nöp inte så hårt så jag tänkte att jag kan ju köra "hem" om jag tar det lugnt. Det har ju redan pajat liksom.
Efter första nypningen har motorn hela tiden fått bra med kylning (allt kylvatten sprutar ut på sidan, så det är lätt att se) innan vet jag ju inte för man stirrar ju inte på strålen konstant, men eftersom den bakre cylindern ser fin ut och eftersom den fortsatte nypa efteråt så utgår jag ifrån att den fått bra med kylning hela tiden. Den borde också säga till om det blir för varmt. (sitter en tempsensor i avgassröret) När jag plockade isär motorn såg alla vattenkanaler ut som nya också.
Min första tanke gick direkt till oljepumpen. Men när jag plockade isär allt så fanns det olja i slangarna som går från pumpen till förgasarna, inga bubblor eller nåt fanns heller.
Och att det kommit in nåt skit i den cylindern tror jag heller inte på, då skulle det inte sett ut som det gör.
Så, vad fan har hänt?! Varför rasade den??
Stiften såg bra ut, förbränningsrummen såg fina ut och vevpartiet såg bra ut det också.
Har plockat bort pumpen nu iaf och kommer köra med 2%.
Lägger upp lite bilder så ni kan se själva hur det ser ut:
Motorn är alltså en 2cyl 800cc 2t med separat oljepump och ypvs. Den nöp ett flertal gånger senaste gången jag var ute och körde (har gått som en klocka innan!), men den nöp inte så hårt så jag tänkte att jag kan ju köra "hem" om jag tar det lugnt. Det har ju redan pajat liksom.
Efter första nypningen har motorn hela tiden fått bra med kylning (allt kylvatten sprutar ut på sidan, så det är lätt att se) innan vet jag ju inte för man stirrar ju inte på strålen konstant, men eftersom den bakre cylindern ser fin ut och eftersom den fortsatte nypa efteråt så utgår jag ifrån att den fått bra med kylning hela tiden. Den borde också säga till om det blir för varmt. (sitter en tempsensor i avgassröret) När jag plockade isär motorn såg alla vattenkanaler ut som nya också.
Min första tanke gick direkt till oljepumpen. Men när jag plockade isär allt så fanns det olja i slangarna som går från pumpen till förgasarna, inga bubblor eller nåt fanns heller.
Och att det kommit in nåt skit i den cylindern tror jag heller inte på, då skulle det inte sett ut som det gör.
Så, vad fan har hänt?! Varför rasade den??
Stiften såg bra ut, förbränningsrummen såg fina ut och vevpartiet såg bra ut det också.
Har plockat bort pumpen nu iaf och kommer köra med 2%.
Lägger upp lite bilder så ni kan se själva hur det ser ut:

Det är till 99% oljerelaterat har jag kommit fram till. Har även snackat med några snubbar i USA och dom tror på samma sak: