Analysera motorras

Nisse Järnet

pschyy =D
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda XL1000, YZ250 + BMW turbo
Den främre cylindern på ena vattenskotern har som några kanske vet gått åt skogen. Nu är ju frågan varför den rasade? Jag har min teori, men vill gärna höra era också! :)

Motorn är alltså en 2cyl 800cc 2t med separat oljepump och ypvs. Den nöp ett flertal gånger senaste gången jag var ute och körde (har gått som en klocka innan!), men den nöp inte så hårt så jag tänkte att jag kan ju köra "hem" om jag tar det lugnt. Det har ju redan pajat liksom.

Efter första nypningen har motorn hela tiden fått bra med kylning (allt kylvatten sprutar ut på sidan, så det är lätt att se) innan vet jag ju inte för man stirrar ju inte på strålen konstant, men eftersom den bakre cylindern ser fin ut och eftersom den fortsatte nypa efteråt så utgår jag ifrån att den fått bra med kylning hela tiden. Den borde också säga till om det blir för varmt. (sitter en tempsensor i avgassröret) När jag plockade isär motorn såg alla vattenkanaler ut som nya också.

Min första tanke gick direkt till oljepumpen. Men när jag plockade isär allt så fanns det olja i slangarna som går från pumpen till förgasarna, inga bubblor eller nåt fanns heller.

Och att det kommit in nåt skit i den cylindern tror jag heller inte på, då skulle det inte sett ut som det gör.

Så, vad fan har hänt?! Varför rasade den??
Stiften såg bra ut, förbränningsrummen såg fina ut och vevpartiet såg bra ut det också.

Har plockat bort pumpen nu iaf och kommer köra med 2%.

Lägger upp lite bilder så ni kan se själva hur det ser ut:

Bifogat

• Bild 003 (Small).jpg
    Bild 003 (Small).jpg
    53.3 KB · Visningar: 181
  • Bild 008 (Small).jpg
    Bild 008 (Small).jpg
    29.3 KB · Visningar: 158
  • Bild 009 (Small).jpg
    Bild 009 (Small).jpg
    32.4 KB · Visningar: 178
  • Bild 016 (Small).jpg
    Bild 016 (Small).jpg
    18.2 KB · Visningar: 127
  • Bild 017 (Small).jpg
    Bild 017 (Small).jpg
    36 KB · Visningar: 175
  • Bild 019 (Small).jpg
    Bild 019 (Small).jpg
    25 KB · Visningar: 120
Nisse Järnet skrev:
Jo dom har ju det! :näsblod Det är till 99% oljerelaterat har jag kommit fram till. Har även snackat med några snubbar i USA och dom tror på samma sak: http://www.sbtontheweb.com/ubb/ultimatebb.php/topic/14/1246.html

Beskriv gärna hur det gick till första gången den nöp. Har du väl fått till lite repor på kolven så är det stor risk att oljefilmen spricker och då är nästa nyp inte långt borta. Det kan bli ganska mycket skador utan att det nyper så när det väl skär ihop kan det se mycket värre ut än det var just den gången det tog stopp.

HW skrev:
Beskriv gärna hur det gick till första gången den nöp. Har du väl fått till lite repor på kolven så är det stor risk att oljefilmen spricker och då är nästa nyp inte långt borta. Det kan bli ganska mycket skador utan att det nyper så när det väl skär ihop kan det se mycket värre ut än det var just den gången det tog stopp.
Tja, det vart som en "vanlig nypning" ungefär :) Körde runt lite varierat när det känns som om soppan höll på att slut (var dags för reserven så jag tänkte ju inte på att nåt kanske höll på att hända!) pumpade lite på gasen men den dog ändå, inte jättesnabbt men ändå lite snabbare än om det bara skulle varit soppatorsk. Men jag tänkte ju inte så mycket på det för jag var ju "säker" på att det var just soppatorsk så jag slog om till reserven och började köra på startmotorn. Men faan vad segstartad den var då! Tänke jag....chokade lite och efter kanske 10s på startern gick den igång. Sen gick den ca 15s till kanske och sen dog den på ungefär samma sätt igen. Då började jag tänka i dom banorna att nåt stog nog inte rätt till!

Så brorsan bogserade in mig me sin skoter till stranden och så började jag undersäka motorn så gott jag kunde utan nämnvärda verktyg.
Allt såg bra ut så så vi tankade i lite mer soppa för att det kanske berodde på att det var för lite soppa eller nåt. startade motorn och tyckte att den knackade lite, men tog en testrepa på 1min kanske och då gick den hur fint som helst! Ja va bra tänkte jag, det var nog ingen fara ändå...Efter att ha kört ytterligare 5-10min kanske så dör den igen och jag tänker att nej fan det ÄR nåt som är jävligt fel!

Lät den vila 1 min och sen körde jag lugnt men varierat mot sjösättningsstället som låg en bra bit bort. (15min körning ungefär) Den dog ytterligare 2-3 gånger på väg "hem" helt utan förvarning på ungefär samma sätt som förut, lite snabbare än när man stänger av så att säga, man märkte att den nöp liksom.
Ja ungefär så var det! :näsblod
Tog aldrig riktigt stop alltså, utan den gick alltid att starta och köra efter den hade nypt.

Om den andra cylindern är helt oskadd kan du utesluta oljepumpen / tillförseln.
Är det bara en förgasare kan du stryka det helt. Är det 2 förgasare KAN det vara fel på den ena.. du får gissa vilken.

På din beskrivning låter det inte som att du överhettat motorn så det troligaste är att oljefilmen av någon anledning brustit första gången. Kanske något skit som kommit in. Det räcker med en liten flisa från en packning, luftfiltret, en reedventil eller något liknande. Det är ju omöjligt att säga hur kolven såg ut efter första "nypet" men det är troligt att det var skadorna från den nypningen som gjorde att den nöp igen, denna gång garanterat pga. dassig oljefilm. Detta förutsätter givetvis att det verkligen var skit som kom in.

Slutsats. Ingen aning. Bad luck. Som sagt, om det inte är några skador på den andra kolven så har ju i alla fall den fått tillräcklig smörjning.

Från oljepumpen går det två separata slangar till varsin fugge.
Man ser inga som helst spår på kolven av nåt skit som skulle kommit in, och det finns inga luftfilter, bara ett nät som hindrar lite större partiklar från att komma in.
Packningarna var hela och fina, men jag har iof inte haft isär reedsen.
Tack för att du tog dig tid att hjälpa till lite :)

Skit behöver inte vara hårt och behöver således inte lämna några "synliga" märken. Det räcker gott med lite skumgummi som blir en smet som är ivägen för oljan....

Idiottest... byt plats på fuggarna och se om den andra skär!!!!! DOH!!!

Släng in ett foto på Avgaskrökarna,jag tror jag vet vad som hänt...

HW: hehe skippar nog de :tungan

thundrace: Det här är den bästa bilden jag har för tillfället:
(Cylindern som är bortskruvad är den trasig då)

Bifogat

• Bild10.jpg
    Bild10.jpg
    49.4 KB · Visningar: 99
UrbanTiger skrev:
Som du själv säger så kan det gott och väl varit smörjningen till den ena förgasaren som ballat ur. Det räcker väl med minsta skit som sätter igen oljeröret så händer detta. undersök oljebehållaren om du hittar nått geg i botten där som kan orsaka att det blir stopp. Antingen har skiten kommit med oljan eller oxå har du slarvat med hygienen när du fyllt olja. Kanske du fått kondens i oljebehålern ?
Ja det är det som är lite konstigt! Undersökte ju hela det systemet lite grann, dock inte såå noga. Men jag kollade slangen som går till pumpen, luftingar, vajrar och fastsättningar och allt det såg bra ut! Sen kollade jag ledningarna som går till förgasarna, och dom var fina och satt på plats och var täta och fulla med olja?! Testa även att blåsa igenom nippeln som sitter på förgasaren och det gick lätt att blåsa! Man den kan ju iof bara fått för lite olja också.
Alla slangar är genomskinnliga så man ser bra hur oljan ser ut på vägen.
Ska hälla ut all olja och undersöka behållaren också, men då borde väl nästan den andra cylindern pajat också egentligen?

Tack för alla svar!!

Last edited:
Om topplockspackningen läcker aningens lite kan det gå in kylvatten i cyllen som förångas å tvättar väck din film...kanske..men jag tror mer på oljefel.

Det där är inget oljefel,utan värme,det konstiga är att bakre cylindern borde gå varmare,eller vänta,du har kylningen från impellern och till den bakre cyl först?Jag kommer inte ihåg hur kylningen är dragen på din,kommer bara ihåg att på mina superjet fick vi bestycka olika fram och bak pga av värmeskillnaden,det är natt och dag på hur den skall vara bestyckad nu i kallt vatten och i augusti i varmt,räkna med att vara tvungen att gå upp 2-5 steg när det är kallt och bestycka varm/kall cyl olika. Hade behövt se ett foto på krökarnas inlopp och bägge kolvtopparna.
Den har helt enkelt värmenypt en gång för mycket.Bara en distansdiagnos...Om du vill veta med mer noggrannhet,skicka hit skiten.. :tummenupp

Last edited:
Jag har åkt Superjet i flera år från tidig vår till sensommar och har aldrig ändrat bestyckning..har du haft trimmade maskiner?

thundrace skrev:
Det där är inget oljefel,utan värme,det konstiga är att bakre cylindern borde gå varmare,eller vänta,du har kylningen från impellern och till den bakre cyl först?Jag kommer inte ihåg hur kylningen är dragen på din,kommer bara ihåg att på mina superjet fick vi bestycka olika fram och bak pga av värmeskillnaden,det är natt och dag på hur den skall vara bestyckad nu i kallt vatten och i augusti i varmt,räkna med att vara tvungen att gå upp 2-5 steg när det är kallt och bestycka varm/kall cyl olika. Hade behövt se ett foto på krökarnas inlopp och bägge kolvtopparna.
Men jag har tänkt som f*n och det KAN nästan inte vara värme! Från impellern går som sagt en kylslang, den delas sedan upp i två som går in i varsin avgaskrök några cm innan cylindern. Så båda cylindrarna bör ju hålla ungefär samma temp. Och jag höll stenkoll på kylvattnet och det kom lika fint som vanligt! Och när jag inspekterade kylsystemet så finns det inte ett spår av beläggning eller skit där, ser ut som nytt överallt! Kan fixa bild på krökarna i morgon, här är iaf bilder på kolvtopparna:

Bifogat

• Bild 004 (Small).jpg
    Bild 004 (Small).jpg
    52.9 KB · Visningar: 87
  • Bild 020 (Small).jpg
    Bild 020 (Small).jpg
    23.1 KB · Visningar: 73
På min Superjet behövde jag skruva lite på förgasarna i sept-dec nån gång :)
Hur kollar man lättast att båda förgasarna är rätt inställda? Är det tändstiften som gäller eller?

Tycker det ser ut som smällt aluskrap på sidorna,och eftersom det finns olja i slangarna så har den fått smörjning,jag vågar ge mig fan på att den främre har gått för snålt och nu när det är kallt så smäller det,inte alls ovanligt bla hos mx-cyklar där vi ibland har fått gå från 240 till 300-320 i munstycke för att få det att hålla vintertid. Försök titta igenom alla delar och tänk "chain of event". Men jag ger mig fan på att det är värmerelaterat.Se om du kan fixa foton,dels på kolvtopparna close up,samt krökarnas in och på utsidan av krökarna vid cylinderfästet.

Nisse Järnet skrev:
På min Superjet behövde jag skruva lite på förgasarna i sept-dec nån gång :)
Hur kollar man lättast att båda förgasarna är rätt inställda? Är det tändstiften som gäller eller?

Jäpp,men slå av på olika varv,så du inte har alla huvudmunstyckes moder i men nålen skickad i botten. Det bästa och bökigaste är som vi gör att kolla kolvtopparna genom avgasportarna efter varje chop.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...