Alu eller Bonnjärn

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Hållfasthetsmässig fundering?
För att ersätta 5mm gjuten aluminium, hur grovt bonnjärn behövs det då för att komma upp i samma hållfasthet?
Gäller ren tryckhållfasthet, ingen skjuvning.

Patlar skrev:
2057037 Hållfasthetsmässig fundering?
För att ersätta 5mm gjuten aluminium, hur grovt bonnjärn behövs det då för att komma upp i samma hållfasthet?

Lite beroende på kvalitet på aluminium och stål, kan skillja up till 60% i sträckgräns.

Gjutjärn ca 170 MPa
Råaluminium ca 90 Mpa
Tjocklek i alu: 5mm.

Tjocklek i gjutjärn ca 2,6 mm.

Nu är hållf inte direkt min starka sida, men är sträckgränsen ett bra mått när det gäller tryckpåkänning ? :va
/u

ulf_lundin skrev:
2057534 Nu är hållf inte direkt min starka sida, men är sträckgränsen ett bra mått när det gäller tryckpåkänning ? :va
/u

E, det är ända samma kvot mellan alu och järn så det spelar ingen roll.

Patlar skrev:
2057037 Hållfasthetsmässig fundering?

Hur ska du använda det?

Alu är är ett "svagare" matrial, men hållfasthet i förhållande till vikt så är alu helt överlägset om man uttnyttjar matrialet på rätt sätt.

Tumregel, hållfasthet iförhållande till vikt 8 ggr till alus fördel.

Färnbo skrev:
2057945 Hur ska du använda det?

Alu är är ett "svagare" matrial, men hållfasthet i förhållande till vikt så är alu helt överlägset om man uttnyttjar matrialet på rätt sätt.

Tänkte bygga "en brygga eller ett länkage" ( utseendemässigt ungefär som en u-balk) att sätta mellan nedre stötdämparfästet och stötdämparen (för att sänka infästningen), för att få plats med en modernare och lite längre stötdämpare på min gammel. (295mm lång original, alla modernare dämpare är längre, ca 305,310mm)

Färnbo skrev:
2057945 Hur ska du använda det?

?

Densitet för alu. 2,82 kg/dm3, järn 7,75kg/dm3.

Sträckgräns för alu. ~70 Mpa, järn ~200 Mpa.

Dvs alu. har 2.75 gånger lägre densitet än järn men i förhållande till densitet så har de båda materialen likvärdig hållfasthet (sträckgräns).

Vid en sån last måste man ju ta hänsyn till knäckning och bärighet av de material vid ändarna. Skulle helst ta järn men antar att det är aluminium vid infäst ändarna.

Patlar skrev:
2059227 Tänkte bygga "en brygga eller ett länkage" ( utseendemässigt ungefär som en u-balk) att sätta mellan nedre stötdämparfästet och stötdämparen (för att sänka infästningen), för att få plats med en modernare och lite längre stötdämpare på min gammel. (295mm lång original, alla modernare dämpare är längre, ca 305,310mm)
Låter inte som enbart tryckpåkänningar...snarare växlande last, drag och tryck.
/u

Last edited:
Folköl skrev:
2059705 ?

Densitet för alu. 2,82 kg/dm3, järn 7,75kg/dm3.

Sträckgräns för alu. ~70 Mpa, järn ~200 Mpa.

Dvs alu. har 2.75 gånger lägre densitet än järn men i förhållande till densitet så har de båda materialen likvärdig hållfasthet (sträckgräns).

Vid en sån last måste man ju ta hänsyn till knäckning och bärighet av de material vid ändarna. Skulle helst ta järn men antar att det är aluminium vid infäst ändarna.

Med 8 ggr menar jag att om matrialet uttnytjas rätt dvs med "höga" konstruktioner vilket ger hög styvhet, vilket ger det överlägset stål.

För ren dragpåkänning stämmer det som du skriver.

Det är ju just förte.x knäckning som alu blir lämpligt t om det finns plats att utnyttja relativt höga och breda konstruktioner.

Och det är klart att man använder alu där det går, bonnjärn är väl inget för räcerhojar :)

Skulle vilja säga att stål är överlägset aluminium hållfasthetsmässigt oavsett konstruktionssätt. Enda egentliga fördelarna med aluminium är vikten (vilket inte är att försaka) och motståndet mot korrosion. Observera att jag pratar om låglegerade aluminiumsorter här och inte dural och likn...

Chefen Alabama skrev:
2060836 Skulle vilja säga att stål är överlägset aluminium hållfasthetsmässigt oavsett konstruktionssätt. Enda egentliga fördelarna med aluminium är vikten (vilket inte är att försaka) och motståndet mot korrosion. Observera att jag pratar om låglegerade aluminiumsorter här och inte dural och likn...

Självklart, men diskussionen berör ju till viss del vikt kontra hållfasthet,annars så skulle det fortfarande vara stålrörsramar på hojarna :D

Bortser du från vikten så vinner ju höglegerade stålsorter klart mot alu av hög kvalitet.

Draghållfasthet mäts väl ändå i N/mm2

Står så i alla mina tabeller i allafall

Kikar man då på alu 4212 (6082) så ligger brottgränsen på ca 290 N/mm2

Jag har ingen tabell på vanligt konstruktionsstål men har för mig att den ligger på ca 700 N/mm2 , krommolly ca 1000 - 1200 N/mm2

Går vi upp på legeringar så som fortal = 530 N/mm2
eller alumek 670 N/mm2 ( duralkvaliteer ca 430 N/mm2)

Dessa legeringar är dock icke svetsbara

Ps hur scannar man textdokument och får dom små nog att posta här utan att det ser ut som när jag försöker hehe :va

Bifogat

• alu-håll.JPG
    alu-håll.JPG
    141.1 KB · Visningar: 181
andersson turbo skrev:
2060989 Draghållfasthet mäts väl ändå i N/mm2

Nepp, nu är det MPa som gäller i stålrörskatalogen.

Att vi har aluramer beror på att det är billigt att producera.
Ska man kolla på komprimisslöshet, kika in i en cykelaffär. Att hitta en cykelram för 30-40 tusen är inga problem. Där har det lagts lite krut på material och tillverkning. Skulle vilja påstå att MC branchen är ganska ålderdomlig, (i jämförelse i alla fall)

Mats757 skrev:
2063728 Att vi har aluramer beror på att det är billigt att producera.
Å, har alltid undrat varför flygplanen är i alu. :D

Olika problem och bivillkor ger förstås olika lösningar, som vanligt.
Så varför aluramar är vanligare (på vissa sorts hojar) har nog flera skäl.
/u

Mats757 skrev:
2063728 Nepp, nu är det MPa som gäller i stålrörskatalogen.

Jamen det är ju samma sak :7peta

andersson turbo skrev:
2060989 Draghållfasthet mäts väl ändå i N/mm2

Står så i alla mina tabeller i allafall

Kikar man då på alu 4212 (6082) så ligger brottgränsen på ca 290 N/mm2

Man konstruerar inte mot brottgränsen

Vilken tjocklek som behövs beror på hur konstruktionen ser ut och hur den skall jobba, utmattning osv.
Om det inte är en speciellt stor pryttel man skall gör kan man lika gärna använda samma tjocklek, ingen ide att jaga några gram. -gå på muggen innan åkturen lika gärna :-)

Aluminiumets låga vikt i förhållande till styrkan framhålls ofta när man jämför med stål, men då jämför man i regel med rent bonnjärn.
Ståltillverkarna kan få fram riktigt intressanta material nu för tiden, det är tom så att chromemollystål börjar bli stenålder jämfört med moderna material.
T6 aluminium räcker inte speciellt långt med sträckgräns jämfört med stål, dessutom är det känsligt för värme.

Brottgränser hit och sträckgränser dit.Gör prylen något redigare än
du själv tror är tillräckligt. :tummenupp

Mats757 skrev:
2063728 Nepp, nu är det MPa som gäller i stålrörskatalogen.

Att vi har aluramer beror på att det är billigt att producera.
Ska man kolla på komprimisslöshet, kika in i en cykelaffär. Att hitta en cykelram för 30-40 tusen är inga problem. Där har det lagts lite krut på material och tillverkning. Skulle vilja påstå att MC branchen är ganska ålderdomlig, (i jämförelse i alla fall)

Mats,tror du inte att möjligheten att bygga styva konstruktioner med låg vikt gör att man använder alui hojramar.

På RR hojarna används ju alu ramar och där verkar det ju inte fattas pengarom det fanns ett bättrealternativ skulle väl de användas?

Att alu används i RR hojarna kan ju oxå vara av marknadstekniska skäl.

Färnbo skrev:
2071005 Mats,tror du inte att möjligheten att bygga styva konstruktioner med låg vikt gör att man använder alui hojramar.

På RR hojarna används ju alu ramar och där verkar det ju inte fattas pengarom det fanns ett bättrealternativ skulle väl de användas?

Att alu används i RR hojarna kan ju oxå vara av marknadstekniska skäl.

Tja, vad som är bästa alternativ är svårt att veta. Till vilket ändamål? Till viket pris? Duger det som det är? Måste ändå hojen väga 160kg så kanske det inte är någon ide att banta mer.
Jag skulle också konstruera en aluram, om jag skulle bygga en Landsvägs racer. Skulle ändamålet vara ett varvrekord utan gränser. Kanske kolfiber skulle vara rätt material.
En sak är i alla fall helt givet. Hondaski R1,2 -09 kommer att vara bättre, smidigare och snabbare än motsvarande årsmodell -08.
Utvecklingen kommer alltid att gå framåt. Om 5 år kommer 06orna att vara hopplöst o-moderna.

Men jag står nog fortfarande fast vid att trampcyklar med en prislapp på över 40 tusen har betydligt mer "själ" än en extrem sporthoj.
Trots att det finns massor med extrema trampcyklar, så är det inte givet vilket material det ska vara i dem. Det finns både kolfiber, titan, stål och alumminium. Vilket som är bäst.... ?????

Mats757 skrev:
2071917 Tja, vad som är bästa alternativ är svårt att veta. Till vilket ändamål? Till viket pris? Duger det som det är? Måste ändå hojen väga 160kg så kanske det inte är någon ide att banta mer.
Jag skulle också konstruera en aluram, om jag skulle bygga en Landsvägs racer. Skulle ändamålet vara ett varvrekord utan gränser. Kanske kolfiber skulle vara rätt material.
En sak är i alla fall helt givet. Hondaski R1,2 -09 kommer att vara bättre, smidigare och snabbare än motsvarande årsmodell -08.
Utvecklingen kommer alltid att gå framåt. Om 5 år kommer 06orna att vara hopplöst o-moderna.

Men jag står nog fortfarande fast vid att trampcyklar med en prislapp på över 40 tusen har betydligt mer "själ" än en extrem sporthoj.
Trots att det finns massor med extrema trampcyklar, så är det inte givet vilket material det ska vara i dem. Det finns både kolfiber, titan, stål och alumminium. Vilket som är bäst.... ?????

Mmm, jag måste erkänna att din argumentation håller bra.

Men till länkaget som tråden ju gäller ska det vara ALUMINIUM. :D

*/ ?>
Nyheter
MC-Mässan närmar sig!

På årets stora motorcykelmä...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

Back