Allt fler mc-förare dödas i trafiken (GP.se)

"- Det beror på att en större andel av motorcyklisterna är medelålders män som tar färre risker än de unga, säger Tingvall. Äldre är kanske sämre på körteknik, men den känner trafikmiljön och tar det lugnt."

Kanske sämre körteknik??

Såg en studie där det var en enorm ökning på förare 50-59 år på glidare som omkom eller skadades allvarligt i trafiken.
Typ 600% ökning?
Har tyvrr ej kvar länken

Då har ju dödsfallen gått ner, med tanke på hur mycket fler motorcyklar det går på vägarna idag! Bättre dom skrivet det istället. :huvet

"- Det beror på att en större andel av motorcyklisterna är medelålders män som tar färre risker än de unga, säger Tingvall. Äldre är kanske sämre på körteknik, men den känner trafikmiljön och tar det lugnt."

Kanske sämre körteknik??

Såg en studie där det var en enorm ökning på förare 50-59 år på glidare som omkom eller skadades allvarligt i trafiken.
Typ 600% ökning?
Har tyvrr ej kvar länken

Tur man inte köpte en glidare då efter 30 år utan gathoj, man är nog mer aktiv på R1:an än på en glidare trots 50+.

Men hallå, läste inte ni artikeln ordentligt? Det står uttryckligen att det är 25% mindre risk att dö på mc idag än för tio år sedan. Vad mer kan ni, och Tingvall för den delen, begära av skribenten. När för en gångs skull en journalist skriver något vettigt, då ska ni begrava den. Vafan, tapetsera med den istället, framförallt på Tingvalls kontor.

Last edited:
Men hallå, läste inte ni artikeln ordentligt? Det står uttryckligen att det är 25% mindre chans att dö på mc idag än för tio år sedan. Vad mer kan ni, och Tingvall för den delen, begära av skribenten. När för en gångs skull en journalist skriver något vettigt, då ska ni begrava den. Vafan, tapetsera med den istället, framförallt på Tingvalls kontor.

Ojdå bäst att läsa ordentligt här ALLT FLER MCFÖRARE DÖR I TRAFIKEN :tummenupp

Men hallå, läste inte ni artikeln ordentligt? Det står uttryckligen att det är 25% mindre chans att dö på mc idag än för tio år sedan. Vad mer kan ni, och Tingvall för den delen, begära av skribenten. När för en gångs skull en journalist skriver något vettigt, då ska ni begrava den. Vafan, tapetsera med den istället, framförallt på Tingvalls kontor.
Jo, jag kan hålla med om att han lyckades få den meningen rätt i artikeln. Tyvärr så maskerades den med enkelhet bort i resten av dyngan.

Är det vettigt att skriva att CHANSEN att förolyckas har minskat.:va

Vidare anser jag att så länge man (de) mäter olycksfrekvensen per körd kilometer för hela kollektivet blir det bara nonsens.

Tror inte att DU läste artikeln ordentligt! Det står "Risken att en motorcyklist kör ihjäl sig har minskat med 25 procent." Stor skillnad på risk och chans. :fakta

Förövrigt förbehåller jag mig rätten att köra ihjäl mig på motorcykeln. Det har Claes Tingvall eller Svenska staten inte ett skit med att göra.

Dom, och jag, bryr oss heller inte. Så länge du inte kostar samhället pengar i samband med att du kör ihjäl dig. Men det är ingen som hindrar dig.

Ojdå bäst att läsa ordentligt här ALLT FLER MCFÖRARE DÖR I TRAFIKEN :tummenupp

Äpplen och päron. Förvisso dör fler, men det finns ännu fler motorcyklar proportioneligt sett. Ska inte ge mig in på några avancerade matematiska operationer, men om antalet döda gått från 40 till 60, men antalet motorcyklar har fördubblats, då dör uppenbarligen färre proportioneligt sett gentemot antalet motorcyklar totalt. Punkt. :tummenupp

Ber om ursäkt för att jag skrev "chans", jag menade naturligtvis risk. Har ändrat det nu

Last edited:
Så konstigt att fler dör när det skett en fördubbling av antalet MC:s på vägen.. :rolleyes:
Tror Tingvall & co att MC-kollektivet skulle vara de enda som stannade kvar i antalet olyckor om antalet MC fördubblas? :va

Edit:
Tycker man kan försöka göra något åt de 79´000 som dör av passiv rökning inom EU varje ÅR, vilket är helt ofrivilligt. 7300 dör pga att de får stå ut med detta för att dom går till jobbet t.ex..
http://www.folkhalsan.fi/default.asp?path=28;32;6796;7900;7901;8023

Nu utesluter väl inte de ena det andra heller men lite tröttsam häxjakt på MC-folk senaste tiden känns de som.

Last edited:
Det är lätt att bromsa en bil, bara att trycka bromspedalen i botten. Men många motorcyklister är rädda för att ta i ordentligt med handbromsen, de använder nästan bara fotbromsen.
- Med rätt bromsteknik kan man nästan halvera bromssträckan och det kan vara livsavgörande, säger Per Johansson.
Seriöst, hur många bromsar MC:n enbart med fotbromsen? Det måste vara otroligt få. Jag skulle gissa att det är lika vanligt med bilister som inte vågar trycka ner bromspedalen helt när de bromsar (ja det finns faktiskt sånt folk).

.......visst!

...det finns vikt i ditt inlägg men glöm inte att det finns människor som har kört hoj genom hela livet som blir ihjälkörda av andra........ Det är så att kör man hoj så kör man också bil- åt de som tror att de kör sin bil!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman