Allt fler mc-förare dödas i trafiken (GP.se)

GP är enl mening en av dom mer mc vänliga tidningarna där hojar framställs i en normal och posetiv dager i deras motorbilagan så gott som varje onsdag.

Tack till reporten Robert lagerström för ett bra jobb när det gäller hojarna i GP säger jag.

Seriöst, hur många bromsar MC:n enbart med fotbromsen? Det måste vara otroligt få. Jag skulle gissa att det är lika vanligt med bilister som inte vågar trycka ner bromspedalen helt när de bromsar (ja det finns faktiskt sånt folk).

Jag TROR (utan att veta säkert!), att många äldre som fått med A-kort på köpet och nu sätter sig på hoj utan någon som helst utbildning eller tidigare erfarenhet faktiskt bromsar mkt med enbart fotbromsen, det är ju så de alltid gjort när det kört bil..
Jag vet inte, mitt resonemang är kanske helkorkat men..

"- Det beror på att en större andel av motorcyklisterna är medelålders män som tar färre risker än de unga, säger Tingvall. Äldre är kanske sämre på körteknik, men den känner trafikmiljön och tar det lugnt."

Kanske sämre körteknik??

Såg en studie där det var en enorm ökning på förare 50-59 år på glidare som omkom eller skadades allvarligt i trafiken.
Typ 600% ökning?
Har tyvrr ej kvar länken

De kraschar ju i vilket fall inte tillnärmelsevis lika frekvent per capita som yngre på sporthoj enligt statistiken. I annat fall borde det dessutom vara lika dyra försäkringspremier för äldre på glidare som yngre på sporthoj. I synnerhet eftersom äldre sannolikt är mer kapitalstarka och allaredan många yngre ställer hojen på mor eller far.

:fakta
De kraschar ju i vilket fall inte tillnärmelsevis lika frekvent per capita som yngre på sporthoj enligt statistiken. I annat fall borde det dessutom vara lika dyra försäkringspremier för äldre på glidare som yngre på sporthoj. I synnerhet eftersom äldre sannolikt är mer kapitalstarka och allaredan många yngre ställer hojen på mor eller far.
Amen

Kan inte folk med 40 eller 50 års kris skaffa nån annan hobby? :)

Jaja, ännu en djävla massa bullshit från VV och Klas Tingwall om att HASTIGHET är lika med död i trafikolycka, Klas är dum idiot som hatar MC.folk och MC,,,,,,,,,, och du tycks ju nappa och bara svälj vad han tycker.:mad:

Tyvärr finns det i vettig plats att för en diskusion vad det igentligen beror på att folk dör i trafik så, lägg ner.:mad:

finns massor av sådana trådar.:fakta

Tur man inte köpte en glidare då efter 30 år utan gathoj, man är nog mer aktiv på R1:an än på en glidare trots 50+.

Jag instämmer helt, man är mer fokuserad när man står på lite

Last edited:
De kraschar ju i vilket fall inte tillnärmelsevis lika frekvent per capita som yngre på sporthoj enligt statistiken....
Snick snack! Där har du fel.
År 2006 var åldersgruppen 50-59 den som stod för flest dödsfall (16 st).
I gruppen 20-29 var man inte mycket bättre med 14 dödsfall men trots allt lite lägre.
(enl Vägverkets MC-OLA)
Trots detta är premierna lägre för oss gamlingar. Inte helt rättvist kanske
men jag gnäller inte eftersom det gagnar mig...:arsele

I gruppen 20-29 var man inte mycket bättre med 14 dödsfall men trots allt lite lägre.
(enl Vägverkets MC-OLA)

Per capita betyder per person(edit: egentligen per huvud). Alltså; 16 gamlingar dog men förmodligen var det samtidigt fler gamlingar som körde, därmed lägre antal döda per capita.

När jag tog körkort för motorcykel för sisodär nio år sedan så hade jag faktiskt helt andra förebilder än de som det dräller av idag. Jag hade aldrig hört talas om stuntande och grisarrepor, jag visste vad en wheelie var, men knappt ens en stoppie, det stod inte så mycket om sånt i AlltomMC på nittiotalet (förrens jag var 19 och för första gången såg en våghalsig plastryttare som stannade på framringen en somrig kväll i Helsingborg, av alla ställen, och häpnade av förtjusning). Jag hade vänner som lärde sig köra samtidigt som jag, men min främsta förebild blev nog ändå körskoleläraren. Så många andra fanns det inte att efterapa, jag kom helt enkelt inte i kontakt med så många andra, det fanns inga självklara forum för det.

Kanske var det jag som var uppfödd bakom en gödselstack, men jag tror inte att det är hela förklaringen. Idag översköljs jag av filmer och bilder på motorcyklister som gör galnare och galnare saker, vi har fått så enkla kanaler att jämföra oss med varandra genom internet, och inte bara i hemsocken, utan med restan av världen. Det ligger (antagligen) i människans natur att vilja vara, om inte värst, så åtminstone en av de där balla, kompromisslösa som vågar skreva en tjockare damcykel i tvåtrettiotre på bakhjulet genom en tisdagskö till tonerna av valfri Neo-metal-bit.

Nu påstår jag inte att det skulle vara någon generalförklaring, applicerbar på alla, men jag tror ändå att det kan ligga något i det.

/perris

(enl Vägverkets MC-OLA)

Ja Marten har ju redan förklarat din missuppfattning.

Men jag kan ändå förtydliga för den händelse du inte förstod. Statistiskt sett så är det alltså tex mindre farligt att bli skjutsad av en 55 årig återfallsknutte på en glidarhoj än av en 20 åring på R1.

Sedan är det förstås så att om nu återfallsknuttar med fådda körkort har dålig körteknik så ska man förstås försöka att bättra detta. Alla som dör på hoj är ju en tragedi.

Tingvall kan få en egen gps i sin egen diktatur...jag kommer inte ha en på min hoj! Behöver inte ens nämna framskyltsdisskusionen...

"Men många motorcyklister är rädda för att ta i ordentligt med handbromsen, de använder nästan bara fotbromsen."

När ska vi bli av med dessa gubbar som kör kromslädar utan ett dugg utbildning:va

(enl Vägverkets MC-OLA)

Jag trodde att den där jörgen utryckte sig ungefär så här.....

"De kraschar ju i vilket fall inte tillnärmelsevis lika frekvent per capita som yngre på sporthoj enligt statistiken...."

Men jag kanske har fel

...Där trampade jag tydligen i klaveret själv...frågan var redan besvarad.:huvet

Last edited:
"- Anammar försäkringsbolagen principen "pay as you drive" och verkligen belönar de som kör lagligt med låga premier kan vi få ner hastigheterna. Men det kräver att motorcyklarna utrustas med GPS."

Han borde läsa 1984 av George Orwell...

Last edited:
Jag trodde att den där jörgen utryckte sig ungefär så här.....

"De kraschar ju i vilket fall inte tillnärmelsevis lika frekvent per capita som yngre på sporthoj enligt statistiken...."

Men jag kanske har fel

...Där trampade jag tydligen i klaveret själv...frågan var redan besvarad.:huvet
okejdå...:gnissla

hmmm... Undrar om det antalet döda i bilolyckor inte också skulle öka om man dubblade antalet bilar. :P

Eller kanske inte förresten, det skulle väl vara helt igenkorkat på på varenda väg i Svedala :D

"- Anammar försäkringsbolagen principen "pay as you drive" och verkligen belönar de som kör lagligt med låga premier kan vi få ner hastigheterna. Men det kräver att motorcyklarna utrustas med GPS."

Han borde läsa 1984 av George Orwell...

Det är antagligen det han har. Från hans synvinkel så var den antagligen riktigt trevlig...

hmmm... Undrar om det antalet döda i bilolyckor inte också skulle öka om man dubblade antalet bilar. :P

Eller kanske inte förresten, det skulle väl vara helt igenkorkat på på varenda väg i Svedala :D

Jodå, som kommentar till den nya fina rapporten om varför nollfiktionen inte fungerat så skyller han ökningen av bilolyckor på högkonjukturen och ökningen av antalet bilar. Att ökningen av antalet MC skulle medföra samma sak har tydligen inte riktigt gått in i hans stackars lilla huvud.

Last edited:
- Det är lätt att bromsa en bil, bara att trycka bromspedalen i botten. Men många motorcyklister är rädda för att ta i ordentligt med handbromsen, de använder nästan bara fotbromsen.
- Med rätt bromsteknik kan man nästan halvera bromssträckan och det kan vara livsavgörande, säger Per Johansson.

Detta kan väl inte stämma, iallafall inte på mig jag använder ALLTID handbromsen.

Problemet med hojolyckorna är väl snarare att de de facto ändrats i sin natur. För 15 år sen gjorde man inte 130-210 på en 80-metersraka på Bulten, man klockade inte tider på gata med GPS och körde med kamera för att lägga upp på nätet.

Beteendet har ändrats och så även olyckorna. Hade "vi" agerat som då, så hade kanske de föreyggande åtgärder som vidtagits responderat i betydligt trevligare statistik.

Skulle det däremot bli nån lag på GPS så kommer min råka ut för många; "Oj, är den trasig, jag måste ha sparkat till den med stöveln", "Oj, jag måste ha råkat slå till den med nåt verktyg när jag bytte ..." osv.. det händer bara inte!

Jag tror på VMP.. Bulten kommer nog tappa sin charm tom för de dummaste fuckon om man kan grisa till 110% utan att riskera att linda mjälten runt en tall.

Vi borde fan börja köra med i Enk. så att deras alternativ blir att ha oss på gatan eller banan. Istället för på banan eller nån annans gata!

Jag instämmer helt, man är mer fokuserad när man står på lite[/QUOTE]
Och när Agda kör ut från sidovägen så går det åt helvete med besked:näsblod

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma