Allt fler mc-förare dödas i trafiken (GP.se)

När ska vi bli av med dessa gubbar som kör kromslädar utan ett dugg utbildning:va

Eftersom de, liksom vi andra, hela tiden blir äldre och körkortsutbildning nu är obligatorisk så löser sig problemet per automatik. Det problem som kvarstår är med 'återfallare' som inte kört på länge men ändå får behålla behörigheten för evinnerlig tid (faller själv i den kategorin, tog kort 94 och köpte första hoj ... för två veckor sedan... :) ).

Jag tror på VMP.

Vad är VMP?

Jag instämmer helt, man är mer fokuserad när man står på lite
Och när Agda kör ut från sidovägen så går det åt helvete med besked:näsblod[/QUOTE]

Allt är relativt.. En polare åkte av i somras, det gick inte alls fort och var mer transportsträcka fram till det "roliga" partiet. En liten sten under framhjulet skapade wobble precis efter omkörning, han hann inte fånga det och vipps så var det diket. Hade dte varit en höger istället för vänsterkurva hade han suttit i fronten på mötet som kom strax efter.

Hade det varit mer "inspirerad körning" hade ett sånt wobble bara slagit till i styret och sen vidare. Nu var det lite lojt och han blev tagen på sängen..

Tant Agda kan man förutse, hon kommer förmodligen från en korsning :tummenupp

Viking Motor Park.. Stora anläggningen de jobbar för i Enköping! :tummenupp

Last edited:
Är det ingen som har några siffror på hur många som omkommer & skadas när de´tar sig fram med gåhjälpmedel ,t.ex. kryckor rullator m.m.
Tror faktisk det är fler.

Är det ingen som har några siffror på hur många som omkommer & skadas när de´tar sig fram med gåhjälpmedel ,t.ex. kryckor rullator m.m.
Tror faktisk det är fler.

Lite orättvis jämförelse kanske då de flesta som har typ rullator kan dö av att slå sig i hallen! :D

Är det inte dags att vi vänder trenden tydligt i år, så att vi kan visa moraltanterna att de har fel. Hittils har jag inte hört talas om att någon har dött på hoj i år. Bara 342 dagar kvar, det borde väl inte vara så svårt.

Vad det gäller 50+:are som fått lappen på köpet och som inte kan bromsa med frambromsen på sin cykel, är det inte självsanering? Kvar blir de som kan bromsa på rätt sätt.

Jag önskar att 2008 kunde vara sista året vi ser artiklar med titeln "Fler motorcyklister dör i trafiken", så vi slapp tjatet.

"- Anammar försäkringsbolagen principen "pay as you drive" och verkligen belönar de som kör lagligt med låga premier kan vi få ner hastigheterna. Men det kräver att motorcyklarna utrustas med GPS."

Det kan mycket väl gå dit hän - inte med tvång, men med ekonomiska styrmedel. Säg att man får försäkringspremien ner till hälften om man installerar en GPS och som sänder hastighetsdata och om man sköter sig tillräckligt bra, så sänks premien ännu mer. För de som inte vill ha GPS m.m. så dubblas premien istället. Det kommer då att kosta flis att vara "outlaw" ( = oövervakad)...

Allt är relativt.. En polare åkte av i somras, det gick inte alls fort och var mer transportsträcka fram till det "roliga" partiet. En liten sten under framhjulet skapade wobble precis efter omkörning, han hann inte fånga det och vipps så var det diket. Hade dte varit en höger istället för vänsterkurva hade han suttit i fronten på mötet som kom strax efter.

Hade det varit mer "inspirerad körning" hade ett sånt wobble bara slagit till i styret och sen vidare. Nu var det lite lojt och han blev tagen på sängen..

Låter som en sunt resonemang :rolleyes:

Problemet med hojolyckorna är väl snarare att de de facto ändrats i sin natur. För 15 år sen gjorde man inte 130-210 på en 80-metersraka på Bulten, man klockade inte tider på gata med GPS och körde med kamera för att lägga upp på nätet.

Det publicistiska biten har förändrats (lägga upp filmer och visa för hela världen hur häftigt man kör), men beteendet att köra fort har funnits tidigare. "Våga wobbla" hette det på 70-talet och man körde apfort med riktiga skitcyklar med dagens mått mätt. 80-talets knarrar var tokvässade och bara med måttligt bättre chassin och man körde så polisen fick moppefrilla. Det var långt färre som stuntade och hade sig, men köra fort, det kunde man.

Det kan mycket väl gå dit hän - inte med tvång, men med ekonomiska styrmedel. Säg att man får försäkringspremien ner till hälften om man installerar en GPS och som sänder hastighetsdata och om man sköter sig tillräckligt bra, så sänks premien ännu mer. För de som inte vill ha GPS m.m. så dubblas premien istället. Det kommer då att kosta flis att vara "outlaw" ( = oövervakad)...

Problemet kvarstår.. Säg den gps som inte kan skruvas över till bilen, vilken åtminstone i mitt fall körs betydligt lagligare. Vips så har försäkringsbedrägerierna ökat med massor och mer!

Låter som en sunt resonemang :rolleyes:

Kanske inte nåt att anamma.. Men hur måna ggr har man inte kört genom tjälskott, över sten och grus utan att knappt reagera på det? I låg fart och touringmentalitet hinner man fan inte med..

Last edited:
Underbart att du skapade tråden, så fort jag hade läst artikeln på GP drog jag iväg ett mail till stollen som skrev den, sjukt att de inte fattar någonting efter så många år. Fanns en jättefin bild för några år sen som visade att olyckorna hade sjunkit radikalt sen 85 medan antalet åkare hade ökat. blir så förbannad på dom jädra journalisterna. Jävla aftonbladet stil. Kan inte någon journalist VÅGA skriva om hur jädra illa bilster kör, hur försäkrningsbolagen och NTF grundlurar varenda mcägare i sverige, helvetes vad sne man blir.

Det skulle nog funka till viss del men som hund sa så kommer många med mig montera den på bilen vilket funkar tills man krachar allvarligt!

Jag vet inte med dig men jag kör inte lagligt med min mc mer än nödvändigt! Säger inte detta för att vara tuff utan för att det är sanningen och anledningen till att jag åker mc(farten alltså inte olagligheten)! Självklart skulle jag kunna göra av med en del av gasgladheten på bana men det är inte gratis att åka rr och åka bana flera ggr varje månad är lite svårt i sthlm!

Kontentan är att jag med många inte kommer åka lagligt under större delen av tiden oavsett åtgärder!

Detta kan väl inte stämma, iallafall inte på mig jag använder ALLTID handbromsen.

Tyvärr är det nog så i vissa fall...

Jag pratade med min kära svärfar om bromsteknik när jag tog kortet. Han trodde att man bromsade bäst med bakbromsen och att frambromsen var en slags extrabroms. Jag förklarade givetvis följderna om man bara nitar med bakbromsen vid ex. undanmanöver :näsblod

Jag visade även en bild på en hoj i profil och visade att bromskivorna är större fram än bak... 'det var som fan' blev hans svar...

Han är en av dem fick mc-kortet på köpet och hade planer för ett tag sen att köpa hoj att glida runt på. Den dagen han köper hoj skall jag se till att han genomgår en utbildning på skola eller liknande först.

//Fredrik

Är det inte dags att vi vänder trenden tydligt i år, så att vi kan visa moraltanterna att de har fel. Hittils har jag inte hört talas om att någon har dött på hoj i år. Bara 342 dagar kvar, det borde väl inte vara så svårt.

Vad det gäller 50+:are som fått lappen på köpet och som inte kan bromsa med frambromsen på sin cykel, är det inte självsanering? Kvar blir de som kan bromsa på rätt sätt.

Jag önskar att 2008 kunde vara sista året vi ser artiklar med titeln "Fler motorcyklister dör i trafiken", så vi slapp tjatet.

Håller helt med. Kan vi inte alla se till så att inga Sporthoj.com:are står med i minneslunden i år?
Beträffande bromsteknik skulle det inte skada med en obligatorisk avrostning inför säsongen. Har själv fått lappen till skänks (50+) men försöker gå SMC-kurser varje vår. Mycket nyttigt. Har sett skräckexempel på inbromsningar. Brukar vara P-vakt vid Classic Motor. Kommer ihåg en förare på kromsläde som fick för sig att dra om kön till parkeringen varvid han fick tvärbromsa när det blev stopp. Hur? Med låst bakhjul förståss. Ren tur och starka ben var räddningen annars hade han legat fint i asfalten.

Kan inte folk med 40 eller 50 års kris skaffa nån annan hobby? :)

Du är otroligt jättepantad bevisligen och är man dessutom hojlös bör man bannas permanent :mattias
Varför är du ens reggad på forumet? För att du har A-kort?
Kamma dig.

Kontentan är att jag med många inte kommer åka lagligt under större delen av tiden oavsett åtgärder!

Exakt !!!

Varför tror dem att bara för att försäkringen höjs, trafikkameror sätts upp skulle hindra oss från att köra som svin?

Plocka bort regskylten, köra oförsäkrat eller skenförsäkrat kan ingen göra någonting åt... tvärtom med löjligt höga försäkringar helt omotiverat (MC förare kör mkt bättre idag än för 20 år sedan och är inte inblandade i lika många olyckor i förhållande till antal längre ändå höjs försäkringarna) och en kontrollberoende nazist-stat så ökar bara antalet outlaws och det gillar vi ju iofs :D

Alla kör inte mc bara för fartens skull. För mig handlar det lika mycket om en frihetskänsla. Typ som när man satte sig på moppen för första gången..

Själv så skulle jag nog hellre välja GPS med halva premien än den dubbla utan.
Betalar redan 10000 för halv och det räcker mer än väl.

Exakt !!!

Varför tror dem att bara för att försäkringen höjs, trafikkameror sätts upp skulle hindra oss från att köra som svin?

Plocka bort regskylten, köra oförsäkrat eller skenförsäkrat kan ingen göra någonting åt... tvärtom med löjligt höga försäkringar helt omotiverat (MC förare kör mkt bättre idag än för 20 år sedan och är inte inblandade i lika många olyckor i förhållande till antal längre ändå höjs försäkringarna) och en kontrollberoende nazist-stat så ökar bara antalet outlaws och det gillar vi ju iofs :D

Kan inte folk med 40 eller 50 års kris skaffa nån annan hobby? :)

Har man haft kris i 40 eller 50 år har man säkert testat de flesta botemedlen. :D
Om de inte är just de med en fru/man/sambo/"vän" som heter Kris som är mellan 40 o 50 år som inte borde köra hoj?

Problemet kvarstår.. Säg den gps som inte kan skruvas över till bilen, vilken åtminstone i mitt fall körs betydligt lagligare. Vips så har försäkringsbedrägerierna ökat med massor och mer!
Om inte annat så har ju inte en GPS i allmänhet så väldigt bra mottagning och det borde gå att maskera den helt med inte allt för avancerade metoder.

Det jag reagerar på är:
"Tingvalls hopp står till försäkringsbolagen och grupptrycket.
- Kollektivet måste ta sitt ansvar, säger han. Om det inte längre är häftigt att köra 200 kilometer i timman på allmän väg eller häftigt att köra på bakhjulet i trafiken kommer avarterna att minska.
"

När jag kör fortare än rådande hastighetsbegränsning så är det för att jag tycker att det är roligt att köra fort. Inte för att ett gäng nötter på ett internetforum tycker att det är hEFtiGt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman