Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
Många tack! Okej, då kommer det att stå 20 liter Q8-smörja i hojlokalen inom kort. Ca 90 spänn litern tilltalar min snåla läggning nåt oerhört!

Några tips på var man kan komma åt tomma (max) 5-litersdunkar för retur nånstans?
Biltema har för 35,90kr. Jag använder dessa. Dock tappar jag ut spillvätskorna på fat efteråt och återanvänder dunkarna. Har en för olja och en för glykol. Vill du ha billigare varianter så kan du ta gamla pet-flaskor som blir över.
Ni som köper olja på 20-litersdunk, hur lång tid tar det för er att använda upp den? Enligt någon annan oljetråd så finns det lättflyktiga tillsatsämnen som motiverar att moderna oljor byts 1 gång om året, så känns som det blir många mil körda om man ska hinna med 5-6 oljebyten per år?

Ja, men i en halvtom tjugolitersdunk har man ju även 10 liter luft som kontinuerligt oxiderar tillsatsämnena (vilket nog var det faktiska problemet när jag tänker efter, inte lättflyktigheten). Visst, nu lär ju oljan inte luftas om alltför mycket men är det så lite att det inte påverkar?
Du kommer aldrig hitta ett labtest som visar att oljan blivit oanvändbar på några år. Det är helt safe att ta ur den förslutna dunken under fem års tid.
 
Om du mot all förmodan kommer ihåg att skruva tillbaka locket på dunken så behöver du inte oroa dig för att tillsatsämnena flyr.
Men hojar som står på finhyllan år efter år, hur mår oljan i dem tro? OM det nu skulle närma sig körning, skär de ihop redan efter ett par försiktiga tryck på startknappen?
 
20-litersdunken har ju tapprör så den kan ju ligga still och på det sättet är det inte stor omröring av luft i oljan om det är något att oroa sig för.
Har aldrig hört från pålitliga källor (inte forum) att olja typ OKQ8 har särskilt kort livstid.
Däremot Motul 300V skall enl tillverkaen ha en halveringstid på de viktigaste ingredienserna på något år när den väl är ute ur flaskan. Så de som fick den i våras får OKQ8 inför vintern och nästa säsongstart.
Tänk även på att Motul 300v är en Racingolja med mer än halverad livslängd på viktiga additiver. Den är i första hand en ren banåkarolja som man byter ut efter max 10 tim banåka cross som RR. Motul svarade efter många mail från USA forums medlemmar som ville veta livslängden i gathojar att man måste byta på halva timmarna/milen som står i hojens manual. De är enormt dåligt att de inte står svart på vitt på Motuls hemsida att oljan har extremt kort livslängd.
Jag köper 20l dunk ok/q8 10w50 med en kompis så vi hinner göra av med den innan den går ut på dat.
 
Jag tycker man ska glömma Esteroljor till all MC-körning utanför bana
1) Esteroljor gör att vanliga gummipackningar krymper. Vilket ger risk för oljeläckage om man inte samtidigt med bytet från Mineralolja till Esterolja byter till nya gummipackningar / Oringar t.ex. När Esteroljor kom i kylbranchen på 1990-talet när "Freonerna" och mineraloljor fasades ut och ersattes med HFC-köldmedier och Esteroljor så var byte av alla gummipackningar i kylanläggningen en del av konverteringen från Freon till HFC.
2) Många kylteniker har fått eksem av Esteroljor. Fått börja på kontoret eller helt lämna kylbranschen.
3) Esteroljor bildas genom att alkoholer reagerar med organiskasyror och bildar Estrar + Vatten.
Tillsätter man vatten till en Esterolja sönderdelas den i Alkohol + Syra. Inget problem i kylanläggningar som vakuumsugs fria från ca 99,8 till 99,9 procent av all luft innan de fylls med köldmedium.
Men i en motor så finns vevhusventilationen för att det tränger ner avgaser bestånde mest av vattenånga och koldioxid i vevhuset.
Och vattenånga är ju som gjord för att sönderdela Esteroljan i Alkohol och Syra. Känns dåligt för mig att med Esterolja bildas det organiska syror nere i vevhuset på min gathoj MC-motor. Esterolja, INTE i min gathoj.

Så jag handlar OKQ8 10W-50 i 20 liters dunk på SWEDOL. På Exportgatan, hållplats Plastteknik.
 
Last edited:
Jag tycker man ska glömma Esteroljor till all MC-körning utanför bana
1) Esteroljor gör att vanliga gummipackningar krymper. Vilket ger risk för oljeläckage om man inte samtidigt med bytet från Mineralolja till Esterolja byter till nya gummipackningar / Oringar t.ex. När Esteroljor kom i kylbranchen på 1990-talet när "Freonerna" och mineraloljor fasades ut och ersattes med HFC-köldmedier och Esteroljor så var byte av alla gummipackningar i kylanläggningen en del av konverteringen från Freon till HFC.
2) Många kylteniker har fått eksem av Esteroljor. Fått börja på kontoret eller helt lämna kylbranschen.
3) Esteroljor bildas genom att alkoholer reagerar med organiskasyror och bildar Estrar + Vatten.
Tillsätter man vatten till en Esterolja sönderdelas den i Alkohol + Syra. Inget problem i kylanläggningar som vakuumsugs fria från ca 99,8 till 99,9 procent av all luft innan de fylls med köldmedium.
Men i en motor så finns vevhusventilationen för att det tränger ner avgaser bestånde mest av vattenånga och koldioxid i vevhuset.
Och vattenånga är ju som gjord för att sönderdela Esteroljan i Alkohol och Syra. Känns dåligt för mig att med Esterolja bildas det organiska syror nere i vevhuset på min gathoj MC-motor. Esterolja, INTE i min gathoj.

Så jag handlar OKQ8 10W-50 i 20 liters dunk på SWEDOL. På Exportgatan, hållplats Plastteknik.
Envist fortsätter jag att påpeka, om man bor i närheten köper man lämpligen sin Q8-olja i lösvikt hos Svenssons livs i Alvhem. https://www.ica.se/PageFiles/88392/Prislista-smörjmedel-2021-nr-77.pdf
 
Verkar vara den här tråden som är officiella "oljetråden", flest sidor har den i alla fall.

Biltema har ersatt sin gamla T4 delsyntet mc-olja (36-9570) med en ny till synes likadan, 34-040. På hemsidan beskriver dom dessa två oljorna exakt likadant, med skillnaden att gamla oljan "Orsakar allvarlig ögonirritation."

Jag undrar om någon här använt Biltemas gamla 36-9570 och nu testat nya 34-040 märker någon skillnad. Båda uppfyller alltså API SL, JASO MA2. Och båda 4L-dunkarna kostar 229 kr st. Är det inte helt enkelt samma olja bara?

Jag gjorde ett par kollage sammanfattat från Biltemas hemsida.

Gamla oljan
36-9570.jpg

.. och nya oljan.

34-040.jpg
 
Verkar vara den här tråden som är officiella "oljetråden", flest sidor har den i alla fall.

Biltema har ersatt sin gamla T4 delsyntet mc-olja (36-9570) med en ny till synes likadan, 34-040. På hemsidan beskriver dom dessa två oljorna exakt likadant, med skillnaden att gamla oljan "Orsakar allvarlig ögonirritation."

Jag undrar om någon här använt Biltemas gamla 36-9570 och nu testat nya 34-040 märker någon skillnad. Båda uppfyller alltså API SL, JASO MA2. Och båda 4L-dunkarna kostar 229 kr st. Är det inte helt enkelt samma olja bara?

Jag gjorde ett par kollage sammanfattat från Biltemas hemsida.

Gamla oljan
View attachment 473642

.. och nya oljan.

View attachment 473643
Kan eventuellt vara någon skillnad men det lär knappast vara något man märker.
 

Skillnaden tycks vara API SM istället för API SL.

Nya oljan har också släpt JASO MA och är nu endast MA2.
 
Last edited:
.. och den nya dunken står det också "Made in Europe" på.

Nya oljan har också släpt JASO MA och är nu endast MA2.
Jasså? Men vad jag förstått så omfattar MA2 samtliga tidigare "MA", liksom API SL som således innebär bakåt kompatibilitet med G,H,J, .. osv. Är det inte så?
 
.. och den nya dunken står det också "Made in Europe" på.


Jasså? Men vad jag förstått så omfattar MA2 samtliga tidigare "MA", liksom API SL som således innebär bakåt kompatibilitet med G,H,J, .. osv. Är det inte så?
Läs i mina länkar.
Snabbsammanfattning, MA2 har andra friktionsegenskaper än MA och en klassning med båda anger bara att MA2-oljan inte dödar en motor med våtkoppling som kräver MA
 
När vi ändå är igång. Är en ma, ma2 skummningshämande mer än en bilolja?
Tycker bara man läser att det endast skiljer pga kopplingen. Dock hör man ibland om att mc/skooteroljer inte ska skumma lika lätt. P.g.a högre varvtal ofta???
 
.. japp Gund, jag kollar länken. Intressant läsning. "MA" är friktionsindexet för oljan i våtkopplingar.

Jag tror det här med oljor är skitenkelt egentligen. Det är bara att tillverkarna, och butikerna, vill att kunderna ska tro att det är magiskt och väldigt avancerat.

Jag tror, att det bara är vissa smådetaljer man behöver tänka på med MC, och det är just kopplingen, dvs att oljan behöver vara anpassad för våtkoppling.

Sen tror jag också att allt det där med viskositet beror på var och när man vill använda sin hoj. T ex på vintern, eller sommaren och då kolla på siffrorna för vilken temperatur oljan kommer utsättas för.

Och så tror jag att man skulle komma mycket långt med vanlig solrosolja eller rapsolja från Maxi, 4 liter kostar 20 spänn och den tål värme. Hur den jobbar med våtkoppling vet jag dessvärre inte, ännu.

.. och nej, jag tror inte på gud.
 
Last edited:
Och så tror jag att man skulle komma mycket långt med vanlig solrosolja eller rapsolja från Maxi, 4 liter kostar 20 spänn och den tål värme. Hur den jobbar med våtkoppling vet jag dessvärre inte, ännu.
Om du inte kollat project farm på youtube än så är det dags. Han testar att smörja motorer med allt från baconfett till wd40.

 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top