Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Många tack! Okej, då kommer det att stå 20 liter Q8-smörja i hojlokalen inom kort. Ca 90 spänn litern tilltalar min snåla läggning nåt oerhört!

Några tips på var man kan komma åt tomma (max) 5-litersdunkar för retur nånstans?
Biltema har för 35,90kr. Jag använder dessa. Dock tappar jag ut spillvätskorna på fat efteråt och återanvänder dunkarna. Har en för olja och en för glykol. Vill du ha billigare varianter så kan du ta gamla pet-flaskor som blir över.
Ni som köper olja på 20-litersdunk, hur lång tid tar det för er att använda upp den? Enligt någon annan oljetråd så finns det lättflyktiga tillsatsämnen som motiverar att moderna oljor byts 1 gång om året, så känns som det blir många mil körda om man ska hinna med 5-6 oljebyten per år?

Ja, men i en halvtom tjugolitersdunk har man ju även 10 liter luft som kontinuerligt oxiderar tillsatsämnena (vilket nog var det faktiska problemet när jag tänker efter, inte lättflyktigheten). Visst, nu lär ju oljan inte luftas om alltför mycket men är det så lite att det inte påverkar?
Du kommer aldrig hitta ett labtest som visar att oljan blivit oanvändbar på några år. Det är helt safe att ta ur den förslutna dunken under fem års tid.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om du mot all förmodan kommer ihåg att skruva tillbaka locket på dunken så behöver du inte oroa dig för att tillsatsämnena flyr.
Men hojar som står på finhyllan år efter år, hur mår oljan i dem tro? OM det nu skulle närma sig körning, skär de ihop redan efter ett par försiktiga tryck på startknappen?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
20-litersdunken har ju tapprör så den kan ju ligga still och på det sättet är det inte stor omröring av luft i oljan om det är något att oroa sig för.
Har aldrig hört från pålitliga källor (inte forum) att olja typ OKQ8 har särskilt kort livstid.
Däremot Motul 300V skall enl tillverkaen ha en halveringstid på de viktigaste ingredienserna på något år när den väl är ute ur flaskan. Så de som fick den i våras får OKQ8 inför vintern och nästa säsongstart.
Tänk även på att Motul 300v är en Racingolja med mer än halverad livslängd på viktiga additiver. Den är i första hand en ren banåkarolja som man byter ut efter max 10 tim banåka cross som RR. Motul svarade efter många mail från USA forums medlemmar som ville veta livslängden i gathojar att man måste byta på halva timmarna/milen som står i hojens manual. De är enormt dåligt att de inte står svart på vitt på Motuls hemsida att oljan har extremt kort livslängd.
Jag köper 20l dunk ok/q8 10w50 med en kompis så vi hinner göra av med den innan den går ut på dat.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker man ska glömma Esteroljor till all MC-körning utanför bana
1) Esteroljor gör att vanliga gummipackningar krymper. Vilket ger risk för oljeläckage om man inte samtidigt med bytet från Mineralolja till Esterolja byter till nya gummipackningar / Oringar t.ex. När Esteroljor kom i kylbranchen på 1990-talet när "Freonerna" och mineraloljor fasades ut och ersattes med HFC-köldmedier och Esteroljor så var byte av alla gummipackningar i kylanläggningen en del av konverteringen från Freon till HFC.
2) Många kylteniker har fått eksem av Esteroljor. Fått börja på kontoret eller helt lämna kylbranschen.
3) Esteroljor bildas genom att alkoholer reagerar med organiskasyror och bildar Estrar + Vatten.
Tillsätter man vatten till en Esterolja sönderdelas den i Alkohol + Syra. Inget problem i kylanläggningar som vakuumsugs fria från ca 99,8 till 99,9 procent av all luft innan de fylls med köldmedium.
Men i en motor så finns vevhusventilationen för att det tränger ner avgaser bestånde mest av vattenånga och koldioxid i vevhuset.
Och vattenånga är ju som gjord för att sönderdela Esteroljan i Alkohol och Syra. Känns dåligt för mig att med Esterolja bildas det organiska syror nere i vevhuset på min gathoj MC-motor. Esterolja, INTE i min gathoj.

Så jag handlar OKQ8 10W-50 i 20 liters dunk på SWEDOL. På Exportgatan, hållplats Plastteknik.
 
Last edited:

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Jag tycker man ska glömma Esteroljor till all MC-körning utanför bana
1) Esteroljor gör att vanliga gummipackningar krymper. Vilket ger risk för oljeläckage om man inte samtidigt med bytet från Mineralolja till Esterolja byter till nya gummipackningar / Oringar t.ex. När Esteroljor kom i kylbranchen på 1990-talet när "Freonerna" och mineraloljor fasades ut och ersattes med HFC-köldmedier och Esteroljor så var byte av alla gummipackningar i kylanläggningen en del av konverteringen från Freon till HFC.
2) Många kylteniker har fått eksem av Esteroljor. Fått börja på kontoret eller helt lämna kylbranschen.
3) Esteroljor bildas genom att alkoholer reagerar med organiskasyror och bildar Estrar + Vatten.
Tillsätter man vatten till en Esterolja sönderdelas den i Alkohol + Syra. Inget problem i kylanläggningar som vakuumsugs fria från ca 99,8 till 99,9 procent av all luft innan de fylls med köldmedium.
Men i en motor så finns vevhusventilationen för att det tränger ner avgaser bestånde mest av vattenånga och koldioxid i vevhuset.
Och vattenånga är ju som gjord för att sönderdela Esteroljan i Alkohol och Syra. Känns dåligt för mig att med Esterolja bildas det organiska syror nere i vevhuset på min gathoj MC-motor. Esterolja, INTE i min gathoj.

Så jag handlar OKQ8 10W-50 i 20 liters dunk på SWEDOL. På Exportgatan, hållplats Plastteknik.
Envist fortsätter jag att påpeka, om man bor i närheten köper man lämpligen sin Q8-olja i lösvikt hos Svenssons livs i Alvhem. https://www.ica.se/PageFiles/88392/Prislista-smörjmedel-2021-nr-77.pdf
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Verkar vara den här tråden som är officiella "oljetråden", flest sidor har den i alla fall.

Biltema har ersatt sin gamla T4 delsyntet mc-olja (36-9570) med en ny till synes likadan, 34-040. På hemsidan beskriver dom dessa två oljorna exakt likadant, med skillnaden att gamla oljan "Orsakar allvarlig ögonirritation."

Jag undrar om någon här använt Biltemas gamla 36-9570 och nu testat nya 34-040 märker någon skillnad. Båda uppfyller alltså API SL, JASO MA2. Och båda 4L-dunkarna kostar 229 kr st. Är det inte helt enkelt samma olja bara?

Jag gjorde ett par kollage sammanfattat från Biltemas hemsida.

Gamla oljan
36-9570.jpg

.. och nya oljan.

34-040.jpg
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Verkar vara den här tråden som är officiella "oljetråden", flest sidor har den i alla fall.

Biltema har ersatt sin gamla T4 delsyntet mc-olja (36-9570) med en ny till synes likadan, 34-040. På hemsidan beskriver dom dessa två oljorna exakt likadant, med skillnaden att gamla oljan "Orsakar allvarlig ögonirritation."

Jag undrar om någon här använt Biltemas gamla 36-9570 och nu testat nya 34-040 märker någon skillnad. Båda uppfyller alltså API SL, JASO MA2. Och båda 4L-dunkarna kostar 229 kr st. Är det inte helt enkelt samma olja bara?

Jag gjorde ett par kollage sammanfattat från Biltemas hemsida.

Gamla oljan
View attachment 473642

.. och nya oljan.

View attachment 473643
Kan eventuellt vara någon skillnad men det lär knappast vara något man märker.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

Skillnaden tycks vara API SM istället för API SL.

Nya oljan har också släpt JASO MA och är nu endast MA2.
 
Last edited:

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
.. och den nya dunken står det också "Made in Europe" på.


Jasså? Men vad jag förstått så omfattar MA2 samtliga tidigare "MA", liksom API SL som således innebär bakåt kompatibilitet med G,H,J, .. osv. Är det inte så?
Läs i mina länkar.
Snabbsammanfattning, MA2 har andra friktionsegenskaper än MA och en klassning med båda anger bara att MA2-oljan inte dödar en motor med våtkoppling som kräver MA
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
När vi ändå är igång. Är en ma, ma2 skummningshämande mer än en bilolja?
Tycker bara man läser att det endast skiljer pga kopplingen. Dock hör man ibland om att mc/skooteroljer inte ska skumma lika lätt. P.g.a högre varvtal ofta???
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
.. japp Gund, jag kollar länken. Intressant läsning. "MA" är friktionsindexet för oljan i våtkopplingar.

Jag tror det här med oljor är skitenkelt egentligen. Det är bara att tillverkarna, och butikerna, vill att kunderna ska tro att det är magiskt och väldigt avancerat.

Jag tror, att det bara är vissa smådetaljer man behöver tänka på med MC, och det är just kopplingen, dvs att oljan behöver vara anpassad för våtkoppling.

Sen tror jag också att allt det där med viskositet beror på var och när man vill använda sin hoj. T ex på vintern, eller sommaren och då kolla på siffrorna för vilken temperatur oljan kommer utsättas för.

Och så tror jag att man skulle komma mycket långt med vanlig solrosolja eller rapsolja från Maxi, 4 liter kostar 20 spänn och den tål värme. Hur den jobbar med våtkoppling vet jag dessvärre inte, ännu.

.. och nej, jag tror inte på gud.
 
Last edited:

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Och så tror jag att man skulle komma mycket långt med vanlig solrosolja eller rapsolja från Maxi, 4 liter kostar 20 spänn och den tål värme. Hur den jobbar med våtkoppling vet jag dessvärre inte, ännu.
Om du inte kollat project farm på youtube än så är det dags. Han testar att smörja motorer med allt från baconfett till wd40.

 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top