Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

  • Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date
General E skrev:
2174920 1 Jag har en gammal olja som inte blivit använd, har stått öppnad i 3-4år med korken på. Är den fortf ok eller blir olja kass även om den inte används?

2 Oljan ovan heter GPS 15W/50, kan den blandas med en 5W/50 ? Bägge är helsyntet

3 Och slutligen, instruktionsboken rekommenderar sae10W-40, spelar det någon roll om man kör med 5W/50 eller 15W/50?


Om någon känner sig inspirerad vore det bra om denne sammanfattade trådarna.


Läs Anders sammanfattning i hyperkortform! Det gäller! :lol
 
Går det att avgöra vilken olja som används? Har precis köpt en hoj och jag vet inte vad jag ska fylla på med... mineral eller syntet?
 
Dirtfighter skrev:
Det funkar! slirade inte på kopplingen när jag körde några fullgasrepor i går iaf :D (totalt 15 mil)
MEN nu har jag ''ramlat över'' castrol R4 olja(för 116:-/L) och då häller jag i den för säkerhets skull....Man börjar väl bli lite nojjig på gamla dar...

Var hittar man så fin olja till det priset!? :confused:

Touringnbutiken säljer 4-litersdunken för 768, alltså 192 kr/liter. :4skrika

Vill ha! :tungan
 
Mamma mia! skrev:
2243148 Var hittar man så fin olja till det priset!? :confused:

Touringnbutiken säljer 4-litersdunken för 768, alltså 192 kr/liter. :4skrika

Vill ha! :tungan

<<<<<<CASTROL<<<<GPS 10W 40 olja>>>>>>>>>>>> pris 85:-/liter

Där står det:
Avancerade syntetsolja framtagen till nyare vatten och luftkyldamotorer med eller utan våtkoppling. God för krävande förhållanden samt mycket goda kall och varm starter.

Vad betyder våtkoppling och vilka MC har det ena eller det andra.? :confused:


Jag testade STP oljetillsats i min gamla MC och märkte ingen skillnad. Sen säger de att STP bränsletillsats rensar munstyckena och därmed effekten.

Enl denna tråd kan man glömma det!!

Är det riktigt?
 
Last edited:
Och egentligen bara olja.
Inte bränsletillsatser alltså... (vilka kanske fungerar till del. Men egentligen mest är svindyr fotogen!)
 
NTV janne skrev:
2265784 <<<<<<CASTROL<<<<GPS 10W 40 olja>>>>>>>>>>>> pris 85:-/liter

Där står det:
Avancerade syntetsolja framtagen till...

Någonting får mig att tro att det är en delsyntetisk olja. Annars står det nämligen helsyntetiskt på den..
Torr- och våtkoppling har å göra med hur den smörjs. Jag vet inte vad som är bra och dåligt.
 
Mamma mia! skrev:
2267462 Någonting får mig att tro att det är en delsyntetisk olja. Annars står det nämligen helsyntetiskt på den..
Torr- och våtkoppling har å göra med hur den smörjs. Jag vet inte vad som är bra och dåligt.

Det är inte alls säkert att ordet hel ingår i namnet på syntetoljor.
Däremot skall det framgå om det är en delsyntet, men ord som:

- Del
- Semi
- Syntetförstärkt

O.s.v
 
Mamma mia! skrev:
2267462 Någonting får mig att tro att det är en delsyntetisk olja. Annars står det nämligen helsyntetiskt på den..
Torr- och våtkoppling har å göra med hur den smörjs. Jag vet inte vad som är bra och dåligt.

Är det någon som vet hur oljan skall var för torr resp våt koppling och hur det påverkar oljans egenskaper? :huvet


Min MC står det att det är viktigt att ha god kvalitet av olja av specilell typ och viskositet typ:

Code:
[B]OLJE TYP [/B] API ...SE,SF eller SG 
[B]VISKOSITET[/B] SAE 10W40
 
NTV janne skrev:
2268438 Är det någon som vet hur oljan skall var för torr resp våt koppling och hur det påverkar oljans egenskaper? :huvet


Min MC står det att det är viktigt att ha god kvalitet av olja av specilell typ och viskositet typ:

Code:
[B]OLJE TYP [/B] API ...SE,SF eller SG 
[B]VISKOSITET[/B] SAE 10W40


Folk med torrkoppling kan köra på vad smörja de vill! *d-la banditer!* :lol

Du som har våtkoppling ska främst leta efter en mc-olja som har JASO klassning på etiketten.
 
testar att fråga här...

Min hoj, blade 94:a 4500 mil, slirar kraftigt på kopplingen när den är kall men det upphör efter en rejäl varmkörning, 15-20 min. Ingen har kunnat ge ett bra svar på vad som e fel. Oljan är Motul 5100.

Är longlifeoljor nåt att ha? Min bil, octavia RS, har serviceintervall på 3000 mil...
 
CBRDea skrev:
2313191 testar att fråga här...

Min hoj, blade 94:a 4500 mil, slirar kraftigt på kopplingen när den är kall men det upphör efter en rejäl varmkörning, 15-20 min. Ingen har kunnat ge ett bra svar på vad som e fel. Oljan är Motul 5100.

Är longlifeoljor nåt att ha? Min bil, octavia RS, har serviceintervall på 3000 mil...

Tänk på att i bil så har man olika oljor för olika saker! Tex motor & transmission går på olika oljor. I våra hojar är det samma olja till allt!
Det mixat med att hojarna troligtvis går lite hårdare också, byter vi även oftare.

- Har det alltid varit Motul 5100 i hojen?
- Hur långt har du kört på oljan?
- När bytte du senast?
- Byt aldrig olja utan att byta oljefiltret, kostar en hundring extra.

Jag byter min olja + filter efter ~3-400 mil bara för att det är så billigt med Biltema Racing Way, och jag mår psykiskt bra utav täta byten.

Tänk på att du inte kan se med ögat om oljan är bra eller dålig :mattias, att den är mörk betyder bara att den gör sitt jobb & samlar på sig skit.
 
om det varit motul i tidigare vet jag ej.
Oljan har väl gått c:a 400, självklart byttes filtret ut.
Problemet har funnits där länge.
Antingen är väl kopplingen slut eller så är oljan för tjock när den är kall.
Körde GPS på min gamla hoj, CBR 600, och det funkade finfint men när jag skulle byta på den här så sa de på hondacenter att Motul 5100 skulle det va om man inte ville ha slirande koppling... :fyllisar
 
CBRDea skrev:
2313191 testar att fråga här...

Min hoj, blade 94:a 4500 mil, slirar kraftigt på kopplingen när den är kall men det upphör efter en rejäl varmkörning, 15-20 min. Ingen har kunnat ge ett bra svar på vad som e fel. Oljan är Motul 5100.

Är longlifeoljor nåt att ha? Min bil, octavia RS, har serviceintervall på 3000 mil...


min koppling blir också bättre när den är riktigt varm, kör Motul 5100! Har inte provat nån annan olja sedan turbon kom på
 
Har hört flera som får problem när de häller i Motuls esteroljor.
Vad jag fick höra av BP:s tekniker skulle man vara väldigt observant när man bytte mellan vanliga oljor och esteroljor då de inte gillade varandra. När man byter olja i en del hojar kan det vara svårt att få ur all olja och då blir ju resultatet att oljorna blandas. Knas i maskineriet alltså...
 
Swedan skrev:
2320440 Har hört flera som får problem när de häller i Motuls esteroljor.
Vad jag fick höra av BP:s tekniker skulle man vara väldigt observant när man bytte mellan vanliga oljor och esteroljor då de inte gillade varandra. När man byter olja i en del hojar kan det vara svårt att få ur all olja och då blir ju resultatet att oljorna blandas. Knas i maskineriet alltså...

:va , Det där var lite konstigt.

Några klargöranden då:
Esterbaserad olja t ex Motul är igentligen lite felaktig benämning. Men används slentrianmässigt ändå. Hursomhelst, Olja för t ex mc motorer mm kan inte vara ren esterolja. Det finns ingen officiellt över hur blandningen är men brukar vara runt 50 % esterolja och resten PAO eller grupp III olja. Orsaken är att ren esterolja har vissa "biverkningar" som tas "bort" och förbättras med PAO eller grupp III (II).

(lite off topic, men inom esteroljor finns det en uppsjö av variationer)

Har du läst oljetrådarna så vet du ju att oljor är blandbara.
 
Hoppas det är ok om jag frågar deta i denna tråden.

Bytade precis olja i min hoj och hällde då i Repsol 10w40 och fick kopplingsslir. Har detta att göra med att denna oljan inte tåler värme så värst bra?
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top