Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Badger skrev:
2061326 Det var en liten "teaser" som jag slängde upp angående raceway.

Men en liten huvudregel som "oftast" stämmer. Klarar en olja matcha SH så klarar den således JASO-MA per "automatik"
Hej
Jo jag förstod att det var en teaser, men jag undrade om du hade någon body bakom det. Varför säger du "per automatik", API-SH har ju inget med våtkopplingar att göra. Eller är det så att du empiriskt vet att det är så för just ett visst antal märken med SH-klass vilka du provat med och utan JASO-MA i hojkopplingar?
 

Dr.Bike

Guest
Jepp - och utan att vi drar det i långbänk: Ett av mina budskap i nån av oljetrådarna här är att alltid välja en olja till mc med så LITET viskositetsspann som möjligt (läs: undvika oljor med 0w, 5w, 10w som initialvikositet), just för att minimera mängden VI improvers. ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2061394 Jepp - och utan att vi drar det i långbänk: Ett av mina budskap i nån av oljetrådarna här är att alltid välja en olja till mc med så LITET viskositetsspann som möjligt (läs: undvika oljor med 0w, 5w, 10w som initialvikositet), just för att minimera mängden VI improvers. ;)
Håller med. På hojar, som ju mest körs på sommaren, är det ju verkligen overkill. Och som "bevis" kan framhållas att en riktigt kvalitativ syntetolja (där det specifikt anges att den är fri från VI-Improver) sällan har hystostort viskositetsindex (tex 5W-50 osv) heller.

Vad gäller JASO MA så har jag kollat upp det. JASO MA specar (till skillnad från MB) att ingen Friction Modifier får användas i oljan, det är tex en vanlig tillsats i moderna sk lågfriktionsoljor för bilar som alla vet. Det kravet är inte korrelerat till API-SH alls, så jag tror att man iaf ska förvissa sig om att oljan inte innehåller friction modifier om man nu av ngn anledning vill chansa med hälla en bilolja i en våtkoppling. Men som sagt, varför chansa. Jag lär inte hälla ngn olja ej anpassad för våtkopplingar i min trans.

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jörgen Karlsson skrev:
2061477 Håller med. På hojar, som ju mest körs på sommaren, är det ju verkligen overkill. Och som "bevis" kan ju framhållas att en riktigt kvalitativ syntetolja (där det specifikt anges att den är fri från VI-Improver) sällan har hystostort viskositets index (tex 5W-50 osv) heller.

Vad gäller JASO MA så har jag kollat upp det. JASO MA specar (till skillnad från MB) att ingen Friction Modifier får användas i oljan, det är tex en vanlig tillsats i moderna sk lågfriktionsoljor för bilar som alla vet. Det kravet är inte korrelerat till API-SH alls, så jag tror att man iaf ska förvissa sig om att oljan inte innehåller friction modifier om man nu av ngn anledning vill chansa med hälla en bilolja i en våtkoppling. Men som sagt, varför chansa. Jag lär inte hälla ngn olja ej anpassad för våtkopplingar i min trans.

Mvh
Jörgen

SH har inte ett piss att göra med JASO MA, men du svarar lite på frågan själv. Kika på SH specning.

En del av lösningen; Moly
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Badger skrev:
2061521 SH har inte ett piss att göra med JASO MA, men du svarar lite på frågan själv. Kika på SH specning.

En del av lösningen; Moly

Du får gärna vara lite mer saklig ty jag har svårt att följa dig.
/J
 

Dr.Bike

Guest
Jörgen Karlsson skrev:
2061477 ... Det kravet är inte korrelerat till API-SH alls, så jag tror att man iaf ska förvissa sig om att oljan inte innehåller friction modifier om man nu av ngn anledning vill chansa med hälla en bilolja i en våtkoppling. Men som sagt, varför chansa. Jag lär inte hälla ngn olja ej anpassad för våtkopplingar i min trans.

Mvh
Jörgen


Helt riktigt! Någon här på sajten har fått för sig att så är fallet, och jag har även själv hållit med i PRINCIP, för det är ju så att innan SH-kvalite´n dök upp fanns heller inga friction modifiers ute på marknaden.
Men det gör det ju numera och den kan givetvis hamna (eller inte hamna) i diverse oljor, och hur tillverkarna beter sig vet man aldrig, så ja - det vore helt enkelt dumt att chansa på en bilolja i hoj med våtkoppling, särskilt som det är svårt idag att hitta en "sämre" olja än SH.
Men visst - vissa gör det och är happy med det.
Go ahead.
Jag kommer dock aldrig göra det.


För att komplicera saker ytterligare så får mc-oljor enligt JASO-MA aldrig en högre klassnign ärn just SH, även om de håller en högre kvalite´, JUST för att om de vill in i ex.vis SJ med sin olja, ja, för att följa standardkraven då, så måste de ju hälla i friktionsmodifierare...
Moment 22 alltså.

Så en JASO-MA klassad olja, helsyntet ligger (i 99 fall av 100) ALLTID över kvalitetsklass SH - oavsett vad som står på förpackningen... ;)
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Dr.Bike skrev:
2061544 Helt riktigt! Någon här på sajten har fått för sig att så är fallet, och jag har även själv hållit med i PRINCIP, för det är ju så att innan SH-kvalite´n dök upp fanns heller inga friction modifiers ute på marknaden.
Men det gör det ju nu, och hur tillverkarna beter sig vet man aldrig, så ja - det vore helt enkelt dumt att chanska på en bilolja.
Men visst - vissa gör det och är happy med det.
Go ahead.
Jag kommer dock aldrig göra det.

Som konsument har man bara JASO att gå på, inte sant. Eftersom det är ju det enda man kan gå med säkerhet, samt att man får lita på bolagen, eftersom det är mycket få som är godkännda av JASO

Men jag hänger inte med ditt resonemang. JASO -MA är inte lastgammal kvalitetsnorm direkt, men resonemanget om friction modifier inte fanns innan SH :va

Bekymren varför Jaso behövdes var i huvudsak problemen med moly, som ersatte zink minskningen vilket i sin tur har att göra med katalysator boomen. Och resten är historia som man säger.

Aha edit: såg att du hade gjort en edit, du förklarade SH problematiken och jaso,
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Dr.Bike skrev:
2061544 Helt riktigt! Någon här på sajten har fått för sig att så är fallet, och jag har även själv hållit med i PRINCIP, för det är ju så att innan SH-kvalite´n dök upp fanns heller inga friction modifiers ute på marknaden.
Men det gör det ju numera och den kan givetvis hamna (eller inte hamna) i diverse oljor, och hur tillverkarna beter sig vet man aldrig, så ja - det vore helt enkelt dumt att chansa på en bilolja i hoj med våtkoppling, särskilt som det är svårt idag att hitta en "sämre" olja än SH.
Men visst - vissa gör det och är happy med det.
Go ahead.
Jag kommer dock aldrig göra det.


För att komplicera saker ytterligare så får mc-oljor enligt JASO-MA aldrig en högre klassnign ärn just SH, även om de håller en högre kvalite´, JUST för att om de vill in i ex.vis SJ med sin olja, ja, för att följa standardkraven då, så måste de ju hälla i friktionsmodifierare...
Moment 22 alltså.

Så en JASO-MA klassad olja, helsyntet ligger (i 99 fall av 100) ALLTID över kvalitetsklass SH - oavsett vad som står på förpackningen... ;)

Tack, då är jag med.
JASO-normen är rätt ny för mig då jag haft en paus i MC-åkandet. JASO normen är ju inte så gammal. Håller annars på med framdrivningsanläggningar till fartyg så oljefrågor i allmänhet har jag nog stor erfarenhet av, men just JASO-normen är som sagt "ny" för mig.

Vart klar med hojen igår! Provstartade =) Så nu ställer jag mig i kön till våren som alla andra här. :)

Mvh
Jörgen
 

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
BMW
En lite vinkling

Hej Dr.Bike. Köpte precis en ny hoj och funderar över vilken olja man skall använda sig av, om man skall genomföra ett extra byte under själva inkörningen och vilken teknik man kommer att tillämpa d.v.s. skall man köra enligt Manualen från tillverkaren eller enligt "olika tester" den så kallade "kör som vanligt". Har hört från verkstäder att tester i -bänk- visar att det inte skiljer sig något när det gäller inkörning enligt instruktionsboken alt. "gasa på kompis". Det är ett relativt mera positivt svar från de som har använt sig av "Tuta och kör med öppna spjäll".

En länk som har en åsikt : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

:confused:
 

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
EPO skrev:
2061697 Hej Dr.Bike. Köpte precis en ny hoj och funderar över vilken olja man skall använda sig av, om man skall genomföra ett extra byte under själva inkörningen och vilken teknik man kommer att tillämpa d.v.s. skall man köra enligt Manualen från tillverkaren eller enligt "olika tester" den så kallade "kör som vanligt". Har hört från verkstäder att tester i -bänk- visar att det inte skiljer sig något när det gäller inkörning enligt instruktionsboken alt. "gasa på kompis". Det är ett relativt mera positivt svar från de som har använt sig av "Tuta och kör med öppna spjäll".

En länk som har en åsikt : http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

:confused:

Ha, fifan, nu kan du startat en debatt. Om detta finns många åsikter, testa sökfunktionen.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ännu en anledning till att moderna mc oljor inte har högre än SG klassning är att alla klasser efter det har begränsningar för zink innehåll för att rädda katalysatorerna, vi miljösvin till mc förare tycker dock om mycket zink som sista utpost när oljefilmen brister.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Boris JR skrev:
2062196 Ännu en anledning till att moderna mc oljor inte har högre än SG klassning är att alla klasser efter det har begränsningar för zink innehåll för att rädda katalysatorerna, vi miljösvin till mc förare tycker dock om mycket zink som sista utpost när oljefilmen brister.

Precis. Det blir dessutom förvirrande när folk blandar ihop EP-tillsatser som zink och fosfor med friction modifier.
Mvh
Jörgen
 
Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Ort
Byhåla
Hoj
Black editions
Jörgen Karlsson skrev:
2062332 Precis. Det blir dessutom förvirrande när folk blandar ihop EP-tillsatser som zink och fosfor med friction modifier.
Mvh
Jörgen

Tja, Zink är ju sista utposten (inom EP) och vi med våtkoppling gillar det. (gillar Boris "statement" )

Men, okej då. EP som du säger (extreme pressure) men med fosfor, mm kan bli förvirrande när du blandar in Zink. Inom EP finns mycket, men det du menar är AW. .. :hihi (obs, skojar bara, men lite för att göra en poäng). ZDDP menar du väl (en dutt zink och en dutt fosfor, så har man simsalabim AW.(anti wear) övrigt inom EP finns mycket godis.

Skitsamma, över till poängen:

Det är Dr. Bikes oljetråd så jag vill inte förstöra den. (och jag tycker det är kul att du tar och ge "bild" över additiver, VII, Jörgen.

EP, Extreme pressure additives ingår AW, antiwear additives såsom ZDDP.
Dessa fyller vissa funktioner även till viss del som friction modifier. DVS, att reducera friktionen, som då slarvigt kan förklaras med "friction modifier"

MEN, Moly är en "ren" friction modifier, dvs det är syftet med dem.

Och vad är skillnaden, då. Boris ge beskrivningen med sista utposten, dvs ska hindra metal-metal kontakt som då en film, Dr. Bike har en annan rätt cool liknelse.

Att dessa blandas ihop är inget konstigt, eftersom de till viss del ska göra samma jobb. Men med "friction modifier" så blir det inte en komponent i filmen, utan integration med "ytan" (konstig liknelse, men kommer inte på någon bättre). Då får vi problem som har våtkoppling bekymmer.

Och sicket mirakelmedel det marknadsfördes förr som (och nu)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Badger skrev:
2062848 Tja, Zink är ju sista utposten (inom EP) och vi med våtkoppling gillar det. (gillar Boris "statement" )

Men, okej då. EP som du säger (extreme pressure) men med fosfor, mm kan bli förvirrande när du blandar in Zink. Inom EP finns mycket, men det du menar är AW. .. :hihi (obs, skojar bara, men lite för att göra en poäng). ZDDP menar du väl (en dutt zink och en dutt fosfor, så har man simsalabim AW.(anti wear) övrigt inom EP finns mycket godis.

Skitsamma, över till poängen:

Det är Dr. Bikes oljetråd så jag vill inte förstöra den. (och jag tycker det är kul att du tar och ge "bild" över additiver, VII, Jörgen.

EP, Extreme pressure additives ingår AW, antiwear additives såsom ZDDP.
Dessa fyller vissa funktioner även till viss del som friction modifier. DVS, att reducera friktionen, som då slarvigt kan förklaras med "friction modifier"

MEN, Moly är en "ren" friction modifier, dvs det är syftet med dem.

Och vad är skillnaden, då. Boris ge beskrivningen med sista utposten, dvs ska hindra metal-metal kontakt som då en film, Dr. Bike har en annan rätt cool liknelse.

Att dessa blandas ihop är inget konstigt, eftersom de till viss del ska göra samma jobb. Men med "friction modifier" så blir det inte en komponent i filmen, utan integration med "ytan" (konstig liknelse, men kommer inte på någon bättre). Då får vi problem som har våtkoppling bekymmer.

Och sicket mirakelmedel det marknadsfördes förr som (och nu)

Jag förmår inte att följa ditt resonemang som sagt, du får redogöra tydligare för vad du menar isf. Både zink och fosfor ingår till stor del i EP-tillsatser. Dessa är främst för kuggväxeln, yttrycket i en MC-koppling är försumbar vad rör dessa additiv. Vi kan ta detta i ett annat forum om du vill men då vill jag ha tydliga resonemang sär du redogör för vad du menar och med logiska argument bygger upp "beviset"
Jag är inte intresserad av "ledtrådar" och "teasers" i en diskussion.I min värld redogör man själv så tydligt man kan för vad man vill ha fram sas.

Jag har redogjort och har inga fler frågor, att jag reaagerade var bara att jag inte ville bidra eller förknippas med en åsikt jag anser som kan få folk att hälla i saker som kan störa deras koppling. Jag ville då bara påpeka att jag stod utanför det resonemanget och visade på vilka grunder jag gjorde det. Sedan får folk göra och skriva som de vill. Jag avslutar gärna den här debatten. No hard feelings =)

Mvh
Jörgen
 
Last edited:

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
CBR1000
Tidigare i tråden har det varit tal om viskositet. Så jag ritade in lite olika oljor i ETT diagram för jämförelse.

Singelgrade oljorna är mineral.
SBK10-40 är delsyntet.
SBK15-50, StatoilHP25-50 och Biltema är helsynteter.

Som kuriosavetande har vatten också en viskositet, t.ex 1,8cSt vid 0° och 0,66 vid 40°
 

Bifogat

  • viskodiagram.gif
    viskodiagram.gif
    83.2 KB · Visningar: 676

Dr.Bike

Guest
Boris JR skrev:
2062196 Ännu en anledning till att moderna mc oljor inte har högre än SG klassning är att alla klasser efter det har begränsningar för zink innehåll för att rädda katalysatorerna, vi miljösvin till mc förare tycker dock om mycket zink som sista utpost när oljefilmen brister.


Mmmm... Zink är bra. Det ger en flera millisekunder extra att reagera när oljelampan börjar lysa... ;)
(skämt åsido: visst kan det hjälpa på platser utsatta för ex.vis pitting, såsom vissa växellådsdrev och kamlober där oljefilmen emellanåt brister)
 

Audiman

jaaadåååå
Gick med
24 Feb 2005
Ort
Malmö
Hoj
Kawa ZX6R Ninja | Såld + Fiddy
Tja har en annan fråga angående olja, jag hade min hoj inne på service i maj 2005 och har typ kört 400 mil, ingen bana bara vanligt körande, behöver jag byta olja igen nu till säsongen eller?

Mvh
 

Dr.Bike

Guest
Audiman skrev:
2063755 Tja har en annan fråga angående olja, jag hade min hoj inne på service i maj 2005 och har typ kört 400 mil, ingen bana bara vanligt körande, behöver jag byta olja igen nu till säsongen eller?

Mvh

Vad säger manualen om bytesintervall?
Skulle inte tro du behöver det, men du BORDE iså fall bytt INNAN du ställde in hojen. Läs hela tråden så ser du varför.

M.v.h
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jag har också en fråga.

På många 4t-cross och motarder är det oljebyten runt några få timmar eller några få 100 mil. Varför sådan tät intervall? (om det redan besvarats så ge mig en :tomten så ska jag gå och läsa hela tråden)


edit: Kan det vara att det är så korta intervaller på delarna, att dessa motorer har (skall ha) nya delar hela tiden. Nya motorer byter man ju ofta på.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
#Olsson# skrev:
2063767 Jag har också en fråga.

På många 4t-cross och motarder är det oljebyten runt några få timmar eller några få 100 mil. Varför sådan tät intervall? (om det redan besvarats så ge mig en :tomten så ska jag gå och läsa hela tråden)


edit: Kan det vara att det är så korta intervaller på delarna, att dessa motorer har (skall ha) nya delar hela tiden. Nya motorer byter man ju ofta på.

Extremt liten oljevolym (ofta kring litern) i kombination med mycket värme bryter ner oljan snabbt
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top