MC Doktorn
Guest
Boris JR skrev:Vilken olja tänker du på? Ricinolja dvs tvåtaktsolja?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Boris JR skrev:Vilken olja tänker du på? Ricinolja dvs tvåtaktsolja?
2ono skrev:Förlåt min ironi men jag menar deras syntetolja , har den i hojen nu som vinterförvaringsolja och med tanke på priset så kanske man till och med vågar använda den med tätabyten typ var 300 mil ? 4 liter märkes olja för 450 känns saftigt
Dr.Bike skrev:Några enskilda (tror jag är uppe i ena handens fingrar nu) har INTE varit nöjda.
Muggen skrev:Jag var en av dem, nu har jag ändrat uppfattning. Biltema Racing Way rulez!![]()
(Gjort 4 byten på den oljan, den är billig & imho lika bra som vilken annan dyr olja som helst)
Dr.Bike skrev:Det kan du! (alltså använda den) Både på bana och i trafiken.
Detta har verifierats av andra i både tråd ett och två samt nån frågetråd om just vilka som använder Biltemas räsersmörja.
Några av dem har jag avfärdat med "teknisk bevisning" i form av att deras påståenden antingen inte håller av just tekniska skäl, ELLER att de redan hade en slut motor som när de bytt olja och sedan tänkt: "racingolja! här ska gasas" så har mycket riktigt korthuset rasat.
Vilket det såklart hade gjort med vilken olja de än haft.
OK jag raljerar lite. Ord står mot ord, och man kan aldrig ta ifrån folk deras uppfattningar och känslor.
(here it goes again!)![]()
2ono skrev:Biltemas ricinolja kostar 70 kr och kasstrål 120kr vågar jag hälla i den billigare och gasa på bana någon med erfarenhet empirisk eller vetenskapligt dockumenterat helst dubbelblind studie![]()
Dr.Bike skrev:Ha ha! Kram på dig Muggen! jag kommer ihåg det! Och ville inte nämna dig vid namn. Kul att du hittat en olja som är funkis OCH billig! Visst känns det skönt när man får en slant över till en back öl?![]()
Muggen skrev:Haha!
Att det var trögare o växla vet jag till 100% att det var![]()
Dock skyller jag inte på oljan längre, utan på att den inte var tillräckligt varm med tanke på årstiden jag "kände på oljan", tog det säkerligen längre tid o få upp temp.
Har fått uppfattningen att korta bytes intervaller med "billig" är bättre än vilken dyr olja som helst i alla lägen, "som kanske är så bra att den inte behöver bytas lika ofta".![]()
BaldBrut skrev:2057644Var inne på en MC butik i Stockholm idag. Frågade vilken helsyntetolja som rekommenderades. Fick en Modul i handen för netta 750 kronor för fyra liter. Jag nämnde den här Sporthojtråden och att flera har talat varmt om Biltemas "race" olja. Killen bakom disken tittade nedlåtande och nästan syndfullt mot mig och sa att "den har vi ju testat att elda, det blev ju bara sot kvar". Med minen och tonfallet stod det klart att det icke är en önskvärd effekt när man eldar oljor. För det första hade jag inte varit en sukund förvånad om det enda som kvarstod efter ett liknande expriment var just "bara sot". För det andra var min pontana tanke (och kalla mig gärna enkelt till sinnet) att ELDA olja är väl ändå överdrivet, den ska bli varm, men inte ska den väl brinna...
Så frågan blir så klart: Finns det något sätt för en icke kemisals utrustad lekman, eller MC-meck för den delen, att säga att det är en dålig eller bra olja (borträknat ren erfarenhet av skurna motorer...)?
I morgon åker jag till Biltema och handlar olja, om inte någon här lyckas stoppa mig innan dess.
/Dave
Dr.Bike skrev:1626417Får nog logga in ser jag...
Njaaa.... W står för det första för Winter. Detta anger att oljan har den specificerade EGENSKAPEN för sae 15 i KALLT tillstånd. Med kallt avses -20 grader Celsius.
Alltså INTE att den har SAE 15 vid -20.
SAE 15 har den vid +20.
Så en 15w-40 kommer alltså anta två huvudsakliga viskositeter.
SAE 15 egenskaper när den är kall, och sen när den är varm (100 grader) då kommer den ha samma viskositet som om den från början var en SAE 40 olja.
Kristallklart?
Repetition: SAE talet anger bara vilken trögflutenhet oljan har i rumstemperatur. Men då man specar en multigradeolja så anger det nedre värdet (säg 15w) att oljan vid -20 har samma trögflutenhet som om den hade varit en ren 15 olja i rumstemperatur, men givetvis p.ga den låga temperaturen så är den NU tjockare, och har kanske en verklig viskositet bra mycket högre. (riktig viskositet mäts i centistoke och är ett bättre mått.) anm.
När sen sama olja värms upp så kommer den förtjockas av polymerer, så en förvandling sker. Oljan kommer nu vara så tjock (eller tunn, beroende på hur man väljer att se det) vid 100 grader, som en 40 olja i rumstemperatur HADE varit.
Enkelt?
I praktiken är ju oljan som vatten vid 100 grader, så man har alltså INTE SAE 40 vid 100, utan egenskaperna för en olja som håller SAE 40 i rumstemperatur!
Edit: Helt rätt TM! Nedre värdet är HELT ovidkommande i vårt klimat, och det skulle räcka om nedre värdet var SAE 30 för sommarbruk.
Unvik stora viskositetsspann, för de gör att oljan innehåller MER polymerer, och det är DE som slits efter en tid, precis som Anders säger, och pljan blir inte längre viskositetsstabil vid höga temperaturer.
Nu skall det nyktert konstateras att detta tapp inte är ett ras i viskositet, men ändå värt att notera.
DOck kör de flesta så förtvivlat kort tid/sträcka på sina oljor så det hinns aldrig upptäckas i praktiken.
U.S: Kör du lugnt på den oljan din handlare har. Och avseende skillnader i motorer: Nja, är svaret, då det OFTA förekommer rull och kullager i veven på twinnar = större oljeflöde, så då VILL man ha en tjockare olja som inte går FÖR lätt igenom, vilket skulle kunna leda till tryckfall i hela smörjsystemet ifall inte pumpen hade tillräcklig kapacitet. (t.ex tomgång)
Många V-motorer som är luftkylda har oxå värmeproblem då bakre cylindern går varnare, vilket egentligen ställer högre krav på att man har en riktigt bra olja, faktiskt viktigare än på en vätskekyld radfyra!
Lite av detta möter man upp med att sätta i större munstycke till bakre cylindern om man har separata gasare, och på så vis få lite mer kylning av det extra bränslet.
triumph00 skrev:2059467![]()
Men ...... Har läst detta många gånger och nu fattar jag!? - rumstemperatur.
Jag har alltid trott tvärtom 15W måttet anger viskositeten vid minusgrader och 40 måttet vid 100 grader (så står det ofta ex i Biltema katalogen)
När jag kontaktade ett oljebolag så var svaret - En 5W-40 betyder att oljan har viskositet som en rak 5W-olja vid 40 grader. Den har däremot viskositet som en rak 40 olja vid 100 grader.
Dr Bike - nu fattar jag inget eller är jag bara trög![]()
BaldBrut skrev:2060503Pratade med en vän med 15 år i ryggen med egen verkstad. Nå, antal år gör honom inte till ett orakel,men eftersom det har nämt tidigare i den här tråden tänkte jag att det kunde vara värt att nämna. Jag frågade honom om hans åsikt om Biltemas olja. Han sa direkt att "Biltemas olja är utmärkta grejer, det är ju Statoils olja om det klingar bättre än 'Feltema'!".
Då var det bekräftat från en oberoende källa. Biltemas olja är Statoil olja under egen label.
Det jag fortfarande undrar är vart man gör de bästa köpen av filter och drivpaket om man inte vill göda dyra Stockholms MC butiker. Några förslag?
/ Dave
Dr.Bike skrev:2060335Nejdå! Du har hajat helt rätt!
(nu börjar en del inse att "raka" oljor är skit. tjocka när de är kalla och vatten när de är varma... hör ni det HD-åkare!Och inte för inte domineras marknaden av oljor med ett brett viskositetsområde, s.k multigrade-oljor)
Voila´en tulipanaros.
Dr.Bike skrev:2060335, ................och vid 104 grader Farenheit (49 grader C anm.)................![]()
Jörgen Karlsson skrev:2060636Hej
Jag håller med om allt. Kan själv upplysa att jag liksom många andra kör sina trimmade HD på helsyntet 25W-50, alt 20W-50. En HD har ju dedikerad olja till transmissionen så man är ej begränsad till kopplingsanpassade MC-oljor. Jag kör tex på Statoil HP 25W-50.
Jörgen
TackBadger skrev:2061206
Samt MC - olja som är kopplingsanpassad "host*, eftersom du är inne på märke, jämför raceway för bil och mc (15W-40), Och kika på vad som skiljer![]()
För övrigt, Jörgen, god praktisk beskrivning av VII![]()
![]() |
Vinnarhjälmen utlämnad
Robin Axelsson lämnar över ... |
![]() |
Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten
Yamaha Motor Europa NV fil ... |
![]() |
Distinguished Gentleman’s Ride -25
Under söndagen den 18 maj d... |
![]() |
Dags att boka in Gotland Ring!
Upplev magiska Gotland Ring... |
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |