Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Och du missar min frågeställning...

Om jag kan byta olja+filter oftare men till samma pris, är det då inte värt det för att bli av med småpartiklarna?

Och vilken forskning har du kollat på som säger att oljefilmen är 20 mikrometer eller mer på alla ställen i motorn?

Med tanke på att partiklarna i NY hydraulolja ligger på upp till 40 mikro och då har den högre krav på partikelstorlek än en motorolja så det första du får göra med din nyinköpta motorolja är att rena den :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är den här typen av info som är intressant. Tack så mycket! Ska nog kanske testa lite helsynt mobil 1 bilolja. Värsta som kan hända borde väl vara att kopplingen slirar, bara att byta oljan igen då!

Det intressanta med testet tycker jag är två saker:
1) Hur snabbt oljor tappar viskositet
2) Att sk motoroljor för bilar kan fungera också i MC

men jag skulle aldrig utgående från det här testet från 1994
gå och inhandla Mobil1 år 2016 och tro att Mobil1 kommer garanterat funka bra i hojen.
Med tanke på vad Mobil1 kostar och vad SBK Racing 10W-50 kostar så vill jag inte lägga tid på att kolla om Mobil1 fungerar i en MC 2016.

Mobil kan ha ändrat sammansättningen av oljan.
Det är ju faktiskt 22 år sedan testet gjordes.

Och det kan bli värre än byta olja ifall kopplingen slirar. Det kan bli att riva hela kopplingen och tvätta alla lameller/stålskivor och sedan sätta ihop kopplingen igen.
För att bli kvitt slirandet.
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Jag kör med Q8 Moto SBK Racing 10W-50 köpt på Swedol och jag tycker den fungerar enl förväntningarna.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Jag läste snabbt igenom länken och noterade påståndet att det största viskositetstappet sker inom 1600 miles (260 mil). Det kan kanske stämma för efter ett par hundra mil märker man att växelådan på en Gixxer 1000 inte längre är lika silkeslen. Samma fenomen märks också om man kör på Biltema 10W-40 alternativt SBK 10W-50. Även med helt ny olja känns växlarna smidigare med 50-oljan. Kör man med Motul 300V Factory Line upplever man överhuvudtaget inegn skillnad mellan oljebyten 500 mil eller vad man har valt för intervall.

Jag testade en bekants hoj för några år sedan och han sa att han hade bytt olja nyligen. När vi stannade frågade jag om han hade hällt i Biltema helsyntet. Ja blev svaret, hur kunde du gissa det? Förklaringen var att den kändes som min egen hoj i växellådan som också kördes på den oljan.

Det är bara en liten parantes utifrån egen erfarenhet och betyder inte att valet mellan dessa oljor kommer att vara det som styr hur länge hojen kan användas.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Med tanke på att partiklarna i NY hydraulolja ligger på upp till 40 mikro och då har den högre krav på partikelstorlek än en motorolja så det första du får göra med din nyinköpta motorolja är att rena den :tummenupp
Glidlagerspel har tagits ner från 5 till 2 hundradelar som industristandard, nån gång på 80talet. Fick jag veta av en gammel saabingenjör som råkar skruva på samma sorts hoj som mig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Glidlagerspel har tagits ner från 5 till 2 hundradelar som industristandard, nån gång på 80talet. Fick jag veta av en gammel saabingenjör som råkar skruva på samma sorts hoj som mig.

Du har nog kastat om någonting här, dels varierar spelet alltid med diametern i ett glidlager men 2 hundradelar är väldigt väldigt lite, bara som exempel så skulle ett lager med diametern 40 mm förlora allt spel om axeln råkar bli 17 grader varmare än hålet den ska rotera i. Alltså bara genom temperaturutvidgningen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Du har nog kastat om någonting här, dels varierar spelet alltid med diametern i ett glidlager men 2 hundradelar är väldigt väldigt lite, bara som exempel så skulle ett lager med diametern 40 mm förlora allt spel om axeln råkar bli 17 grader varmare än hålet den ska rotera i. Alltså bara genom temperaturutvidgningen.

Det kan inte vara så att spelet ska landa på minimum 2 hundradelar inkluderat värmeutvidgningskoefficienten?
Lagerspelen på en 2010 års cbr är hursom oerhört mycket snävare än en 1952 år velocette, det kanske vi kan enas om?
Slänger in ett citat också mäster schmitt ?
:

Fem hundradelar är nära max lagerspel om jag inte minns fel, så det är ju lugnt så. Jag skulle inte vara orolig. Smörj upp lagren med tjock olja vid montering bara. Jag brukar använda hypoid 120W till lagren när jag monterar ihop en motor, sen kör jag aldrig med syntet/del-syntet-olja i dom gamla motorerna. Modern olja bygger inte oljefilm som är tjock nog, den är gjort för lagerspel på mindre än två hundradelar...

Jag blandar 15W40 med rak 50W olja... tyst och fint.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Växellådsolja i gammalt tvåtaktshärke

Fråga angående växellådsolja till en gammal tvåtaktare från 1984.

Manualen specificerar en 10w-30 olja, ingen övrig klassning nämns.

Har kört på vanlig bilmotorolja i 10w-30 från biltema.
Slår jag med för/nack-del i en JASO-klassad olja istället?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan inte vara så att spelet ska landa på minimum 2 hundradelar inkluderat värmeutvidgningskoefficienten?
Lagerspelen på en 2010 års cbr är hursom oerhört mycket snävare än en 1952 år velocette, det kanske vi kan enas om?
Slänger in ett citat också mäster schmitt ��
:

Fem hundradelar är nära max lagerspel om jag inte minns fel, så det är ju lugnt så. Jag skulle inte vara orolig. Smörj upp lagren med tjock olja vid montering bara. Jag brukar använda hypoid 120W till lagren när jag monterar ihop en motor, sen kör jag aldrig med syntet/del-syntet-olja i dom gamla motorerna. Modern olja bygger inte oljefilm som är tjock nog, den är gjort för lagerspel på mindre än två hundradelar...

Jag blandar 15W40 med rak 50W olja... tyst och fint.

Det är i alla fall inte anbudsförfarandet att räkna så men Volvo använder sig knappast av standardmetoder när de dimensionerar sina glidlager. Vet inte om det är tajtare dimensionerat i en modern motor men jag tror faktiskt det är ganska liten skillnad eftersom naturlagarna var mer eller mindre detsamma då som nu.

Sen kan man inte säga att fem hundradelar är max, finns inga sådana gränser eftersom allt varierar med storleken på prylarna, en liten glödstiftsmotor har mindre spel än en fartygsdiesel.

Orkar inte söka upp formlerna men på en höft så tror jag med 5 hundradelar spel då har du inte några stora prylar.

Modern eller omodern olja har inget med oljefilmens tjocklek att göra, det handlar ur oljesynpunkt bara om viskositet där.
Sen har modernare oljor bättre additiver för de tillfällen när filmen inte bär. Främst kallstart.

Hypoidolja i lagren vid montering är nog inte fel för den har mycket ep- och aw-additiver vilket är bra första sekunden innan du fått oljetryck och film.

Att sen blanda olja på där viset är helt befängt. 15W40 är mer än nog tjock ändå utan att du ska förstöra den med nån primitiv rak 50w. Vill du ha tjockare olja så köp en 15w50 eller 20w60 men det är ju eg heller inte att rekommendera om tillverkaren rekommenderar nåt annat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fråga angående växellådsolja till en gammal tvåtaktare från 1984.

Manualen specificerar en 10w-30 olja, ingen övrig klassning nämns.

Har kört på vanlig bilmotorolja i 10w-30 från biltema.
Slår jag med för/nack-del i en JASO-klassad olja istället?

Jag ser inga nackdelar med jaso-oljan, själv kör jag helst atf i 2t-lådor.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det är i alla fall inte anbudsförfarandet att räkna så men Volvo använder sig knappast av standardmetoder när de dimensionerar sina glidlager. Vet inte om det är tajtare dimensionerat i en modern motor men jag tror faktiskt det är ganska liten skillnad eftersom naturlagarna var mer eller mindre detsamma då som nu.

Sen kan man inte säga att fem hundradelar är max, finns inga sådana gränser eftersom allt varierar med storleken på prylarna, en liten glödstiftsmotor har mindre spel än en fartygsdiesel.

Orkar inte söka upp formlerna men på en höft så tror jag med 5 hundradelar spel då har du inte några stora prylar.

Modern eller omodern olja har inget med oljefilmens tjocklek att göra, det handlar ur oljesynpunkt bara om viskositet där.
Sen har modernare oljor bättre additiver för de tillfällen när filmen inte bär. Främst kallstart.

Hypoidolja i lagren vid montering är nog inte fel för den har mycket ep- och aw-additiver vilket är bra första sekunden innan du fått oljetryck och film.

Att sen blanda olja på där viset är helt befängt. 15W40 är mer än nog tjock ändå utan att du ska förstöra den med nån primitiv rak 50w. Vill du ha tjockare olja så köp en 15w50 eller 20w60 men det är ju eg heller inte att rekommendera om tillverkaren rekommenderar nåt annat.

Säkert därför saab är såna jävla skitbilar ?
Lagerspelet på just motorn i fråga är 0.038-0.055. Inga jättevevar nej.
Sen är det ju kul det här med "naturlagar", ni ingenjörer hävdar gärna att nåt är omöjligt och av naturen tvunget - ända tills en ännu smartare ingenjör bänder lite på naturlagarna med nya legeringar, härdningsmetoder osv.
Både du och jag har nog varit nere i motorer från olika ändar av århundradet och metoderna skiljer sig allt en hel del i förfinining ändå.
Sen skulle inte jag starta en motor utan att dra runt den och bygga upp tryck innan..
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Ja, men den har mycket växellåds-additiver. Vilken sort du väljer spelar nog ingen roll i hojen. Det är värre i automatlådor som kan vara känsligare för rätt viskositet och friktion. Särskilt nyare elektroniskt styra.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Säkert därför saab är såna jävla skitbilar ��
Lagerspelet på just motorn i fråga är 0.038-0.055. Inga jättevevar nej.
Sen är det ju kul det här med "naturlagar", ni ingenjörer hävdar gärna att nåt är omöjligt och av naturen tvunget - ända tills en ännu smartare ingenjör bänder lite på naturlagarna med nya legeringar, härdningsmetoder osv.
Både du och jag har nog varit nere i motorer från olika ändar av århundradet och metoderna skiljer sig allt en hel del i förfinining ändå.
Sen skulle inte jag starta en motor utan att dra runt den och bygga upp tryck innan..

Jo, saker förändras på modernare maskiner men eftersom man har full film i ett glidlager så är ytans material av underordnad betydelse. Därav som jag hänvisade till de ganska triviala naturlagarna.

Ena ytan i ett glidlager i en motor är ju extremt mjukt på ytan.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Jo, saker förändras på modernare maskiner men eftersom man har full film i ett glidlager så är ytans material av underordnad betydelse. Därav som jag hänvisade till de ganska triviala naturlagarna.

Ena ytan i ett glidlager i en motor är ju extremt mjukt på ytan.
Enda slutsatsen jag kan dra av detta är tyvärr att det aldrig går att lyssna på en ingenjör då det inte finns två att finna som säger samma sak... ?
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Smörj upp lagren med tjock olja vid montering bara. Jag brukar använda hypoid 120W till lagren när jag monterar ihop en motor, sen kör jag aldrig med syntet/del-syntet-olja i dom gamla motorerna.

En hypoidolja med viskositeten 120W är inte särskilt tjock.
Motsvarar ungefär en 50 olja enligt viskositetsklassningen för motoroljor.
Hypoidolja påstås ha en hållbarare oljefilm, men det faktum att den kan vara aggressiv mot lagermetall tycker jag diskvalificerar den som monteringssmörja.
Det kan ju ta ett tag innan allt är färdigmonterat och hypoidoljan tvättas bort av motorolja.
Jag brukar använda rak 50 till detta istället.
Denna olja har två fördelar - Den är trögflytande när den är kall så den hänger kvar bra och den läcker långsammare. Värdefullt på gamla torrsumpsmotorer.
Allt annat är sämre än moderna multigradeoljor.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En hypoidolja med viskositeten 120W är inte särskilt tjock.
Motsvarar ungefär en 50 olja enligt viskositetsklassningen för motoroljor.
Hypoidolja påstås ha en hållbarare oljefilm, men det faktum att den kan vara aggressiv mot lagermetall tycker jag diskvalificerar den som monteringssmörja.
Det kan ju ta ett tag innan allt är färdigmonterat och hypoidoljan tvättas bort av motorolja.
Jag brukar använda rak 50 till detta istället.
Denna olja har två fördelar - Den är trögflytande när den är kall så den hänger kvar bra och den läcker långsammare. Värdefullt på gamla torrsumpsmotorer.
Allt annat är sämre än moderna multigradeoljor.
Jag kör vanlig smörja, men ser till att prima motorn innan första uppstart. Skiter knäck varje gång oavsett eftersom jag inte är mekaniker nånstans.. men hittills har allt gått bra?
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
I hypoid oljor har man EP (Extreme Pressure om jag kommer ihåg rätt)tillsatser. Dessa tillsatser kan tex omforma stål i delars yta till tex sulfider vid höga yttryck och på så sätt ge skydd mot skärning.Det är pga dessa tillsatser om hypoidoljor luktar kattpiss.

Om man tänker sig att ställa av en maskin under längre tider kan man tänka sig att man kan få onödig omvandling i gränsen mella luft och olja och man dför bör skölja ur hypoid oljan som en form av konservering.

Huruvida en hypoidolja som monteringsolja skulle kunna skada något innan den sköljs bort beror nog mest på hur lång tid det går mellan montering och bortsköljning. 1 dag eller 10år. Man kan nog tänka sig andra nackdelar med en hypoid olja där man inte ska ha det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Fråga angående växellådsolja till en gammal tvåtaktare från 1984.

Manualen specificerar en 10w-30 olja, ingen övrig klassning nämns.

Har kört på vanlig bilmotorolja i 10w-30 från biltema.
Slår jag med för/nack-del i en JASO-klassad olja istället?

De flesta motoroljer har inte i närheten lika bra addivskydd som en växellådsolja. Växellådsolja har enorma mängder zink (zddp) i sig för att klarar stål mot stål kontakt även när oljefilmen brister som den gör i växellådor/bakaxlar.
Hojtillverkarna törs inte rek växellådsolja för många av den klarar inte våt koppling så lammelerna kan slira. Vill man ha så nära bra skydd man kan komma en växellådsolja så köper man en motorolja har liknade adiver som växellådsolja.
Jag vet av några på rak arm. Man väljer såklart en olja godkänd för våt koppling
1. Motul 300v serien finns för hoj våt kopling bland de bästa skydd för låda.
2. Payback suprem racing 5w-50 funkar i våt kopppling Högt betyg för växellåda funkar kallas jag kör den,,mycket bra kopplingskänsla.
3. Arctic cat 0w-30 eller om de fanns 0w-40 full syntet vet ej om den klarar våt koppling.
3. Roual purple alla deras oljer är bra för lådan de finns i alla visco bör finnas som för våt koppling.
4. Valvoline vr1 racing vet ej om den finns för våt koppling.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top