Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Låt oss ta en 10W40 olja som exempel. Jag antar att det är genom olika additiver som oljan beter sig som en SAE 10 olja vid kallstart (20 grader har jag för mig jag läst nånstans), och som en SAE 40 olja vid 100 grader. Är det då en SAE 10 olja från början som man lagt till additiver till, eller är det en SAE 40 olja från början som man lagt till additiver till?

Rätta mig gärna om jag missförstått hela konceptet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Låt oss ta en 10W40 olja som exempel. Jag antar att det är genom olika additiver som oljan beter sig som en SAE 10 olja vid kallstart (20 grader har jag för mig jag läst nånstans), och som en SAE 40 olja vid 100 grader. Är det då en SAE 10 olja från början som man lagt till additiver till, eller är det en SAE 40 olja från början som man lagt till additiver till?

Rätta mig gärna om jag missförstått hela konceptet.

De är snarare en 40 olja man tillsatt addiver så den blir tunnare kall. Jag vet dock inte om man utgår från rak 40 olja då man tillverkar en 10w-40 olja men jag tror knappast det.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
De är snarare en 40 olja man tillsatt addiver så den blir tunnare kall. Jag vet dock inte om man utgår från rak 40 olja då man tillverkar en 10w-40 olja men jag tror knappast det.

Nja.....

Riktigt breda viskospann behövs där additiver för att uppnå. Typ 0w40 kan du glömma utan additiver men 10w40 eller 15w50 går att uppnå utan additiver.

Normalt så har man en tunn basolja och tillsätter VI additiv vilka är stora polymerer som ökar viskositeten vid temperatur och därmed får oljan att verka tjockare än vad den är. Tyvärr har dessa usel smörjförmåga jämfört med basoljan och vid hård belastning på oljan så har additiven en begränsad livslängd så kör du en olja hårt för länge blir den tunnare pga additivnedbrytning.

Så därför bör man åka med så smalt viskositetsspann som möjligt i en mcmotor för att minimera mängden VI tillsatser i oljan då vi inte behöver dessa i vår applikation.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Första steget är ju att råolja genomgår fraktionerad destillation sedan kan man välja vilka längder på molekylkedjor man önskar när man bygger upp syntetoljan till önskad viskositet och där ligger den huvudsakliga anledningen till syntetoljans bredare viskositetsspann. Sedan för de bredare oljorna får man tillsätta vi-improver.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Stort viskositetsspann innebär inte att oljan ändrar viskositet mer än en singelgrade beroende på temperatur.
Tvärt om.
Moderna VIimprover fungerar utmärkt inom det spann de är avsedda.
Men när man hamnar utanför de tänkta påfrestningarna (främst överhettning) så finns risk att de kollapsar fullständigt.
Till gatkörning med vätskekyld motor fungerar vilken olja som helst som uppfyller rekommenderad. klassning.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Nja.....

Riktigt breda viskospann behövs där additiver för att uppnå. Typ 0w40 kan du glömma utan additiver men 10w40 eller 15w50 går att uppnå utan additiver.

Normalt så har man en tunn basolja och tillsätter VI additiv vilka är stora polymerer som ökar viskositeten vid temperatur och därmed får oljan att verka tjockare än vad den är. Tyvärr har dessa usel smörjförmåga jämfört med basoljan och vid hård belastning på oljan så har additiven en begränsad livslängd så kör du en olja hårt för länge blir den tunnare pga additivnedbrytning.

Så därför bör man åka med så smalt viskositetsspann som möjligt i en mcmotor för att minimera mängden VI tillsatser i oljan då vi inte behöver dessa i vår applikation.
Tack för svaret. Hur är en multigrade olja (t.ex. 10W40) som inte har additiver uppbyggd?
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Din fråga är alltså huruvida uttalandet att "du kan använda vilken olja som helst som uppfyller rekommenderad klassning" betyder att du kan använda vilken olja som helst son INTE uppfyller rekommenderad klassning?
Nej, jag vill att du förklarar hur det ligger till.
 

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Olja utan additiver finns inte att köpa.

Nja.....

Riktigt breda viskospann behövs där additiver för att uppnå. Typ 0w40 kan du glömma utan additiver men 10w40 eller 15w50 går att uppnå utan additiver.

Tänkte bara på detta som Boris sa, det låter som han menar att det finns vissa 10w40 och 15w50 som är multigrade men som inte behöver additiver (för att förändra viskositeten vid olika temperaturer).

Även wikipedia säger att det finns multigradeoljor som inte använder additiver för att modifiera viskositeten:
"Most multi-grade oils have viscosity modifiers. Some synthetic oils are engineered to meet multi-grade specifications without them. Viscosity modifiers are often plastic polymers."
https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#Grades

Så jag blir nyfiken på att veta hur dessa oljor är uppbyggda, är de en 10 olja i grunden eller en 40 olja i grunden? (om vi talar 10w40 dvs.) Eller består de av en "icke standardmässig oljeklass" (alltså en olja som beter sig annorlunda än klassiska oljor på det stora hela) som i sina egenskaper har en logaritmisk viskositetförändring vid temperatursförändring? (och som klarar det utan viskositetsmodifierare)

Och vilken oljetillverkare gör sådana oljor (alltså utan viskositetsmodifierare), motul? fler?

Jag hoppas det går att förstå vad jag försöker säga.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Tänkte bara på detta som Boris sa, det låter som han menar att det finns vissa 10w40 och 15w50 som är multigrade men som inte behöver additiver (för att förändra viskositeten vid olika temperaturer).

Även wikipedia säger att det finns multigradeoljor som inte använder additiver för att modifiera viskositeten:
"Most multi-grade oils have viscosity modifiers. Some synthetic oils are engineered to meet multi-grade specifications without them. Viscosity modifiers are often plastic polymers."
https://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oil#Grades

Så jag blir nyfiken på att veta hur dessa oljor är uppbyggda, är de en 10 olja i grunden eller en 40 olja i grunden? (om vi talar 10w40 dvs.) Eller består de av en "icke standardmässig oljeklass" (alltså en olja som beter sig annorlunda än klassiska oljor på det stora hela) som i sina egenskaper har en logaritmisk viskositetförändring vid temperatursförändring? (och som klarar det utan viskositetsmodifierare)

Och vilken oljetillverkare gör sådana oljor (alltså utan viskositetsmodifierare), motul? fler?

Jag hoppas det går att förstå vad jag försöker säga.

Gällande om en olja innehåller viskositetsindexförbättrare, så brukar det framgå av produktbeskrivningen. En sån helsyntetolja som är helt fri från VI-improver är tex Statoils Racingway 25W-50. Här är produktbeskrivningen för den. http://www.statoillubricants.ru/files/products/Automotiv/RacingWay_HP_25W-50.pdf
Det är en olja för racing, men som du ser så har den (i likhet med många andra oljor utan VI-improver) ett inte så brett viskositetsområde. Jag vet dock inte hur den funkar i en MC-koppling. Det behöver man ju inte bekymra sig om i HD-träsket, eftersom vi kör olika oljor i transmission resp motor.

En multigradeolja utan VI-improver är oftast en helsyntetolja, där den helsyntetiska basoljan getts sådana egenskaper att den blir multigrade, utan att ta till VI-improver.

När VI-improver används, så utgår man från en basolja i det nedre intervallet, och låter sedan VI-improvern åstadkomma den övre viskositetsgränsen.

En hel- eller delsyntetolja möjliggör ju dock att åstadkomma ett brett viskositetsintervall med hjälp av mindre andel VI-improver än om samma breda viskositetsintervall skulle åstadkommas med en simplare basolja med ett snävare naturligt viskositetsintervall.

Härav varningarna tidigare i tråden, att inte handla olja med onödigt stort viskositetsintervall. Eller mineralolja med väldigt brett viskositetsintervall. Iaf för krävande tillämpningar.
 
Last edited:

Katt-Daddy

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2016
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 950 SM
Gällande om en olja innehåller viskositetsindexförbättrare, så brukar det framgå av produktbeskrivningen. En sån helsyntetolja som är helt fri från VI-improver är tex Statoils Racingway 25W-50. Här är produktbeskrivningen för den. http://www.statoillubricants.ru/files/products/Automotiv/RacingWay_HP_25W-50.pdf
Det är en olja för racing, men som du ser så har den (i likhet med många andra oljor utan VI-improver) ett inte så brett viskositetsområde. Jag vet dock inte hur den funkar i en MC-koppling. Det behöver man ju inte bekymra sig om i HD-träsket, eftersom vi kör olika oljor i transmission resp motor.

En multigradeolja utan VI-improver är en helsyntetolja, där den helsyntetiska basolja getts sådana egenskaper att den blir multigrade, utan att ta till VI-improver.

När VI-improver används, så utgår man från en basolja i det nedre intervallet, och låter sedan VI-improvern åstadkomma den övre viskositetsgränsen.

En hel- eller delsyntetolja möjliggör ju dock att åstadkomma ett brett viskositetsintervall med hjälp av mindre andel VI-improver än om samma breda viskositetsintervall skulle åstadkommas med en simplare basolja med ett snävare naturligt viskositetsintervall.

Härav varningarna tidigare i tråden, att handla olja med onödigt stort viskositetsintervall. Eller mineralolja med väldigt brett viskositetsintervall. Iaf för krävande tillämpningar.

Tack för grymt svar!
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top