Alla som hoppar från Västerbron DÖR!!!111 Eller?

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Fnatti
Bilder finns numera i första inlägget.
Kan ju uppdatera med att säga att jag ännu inte slagit detta hopp. Denna sommar bjöd inte på mycket hopp över huvudtaget, men nästa sommar har jag siktet inställt på högre höjder, och svårare trick.

Dock slog jag nytt personligt rekord i volt från hög höjd förra sommaren då jag gjorde en mollbergare från den 22m höga Färjsundsbron på Åland.
[YOUTUBE-ID]_Fisd3XGBpo[/YOUTUBE-ID]

Fy fan, hastigheten du har när du når vattnet är 75km/h. Måste vara en sjuk känsla. :D
 

DanSund

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Mariehamn
Hoj
ZX10R
Var det hoppet från Färjsundsbron som gjorde att det blev skriverier om självmordshoppare i tidningarna?! :D
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Läste nånstans att den fysiska gränsen för vad en normal människokropp tål, med tanke på att behålla sina kotor på plats etc ligger vid ung. 45m höjd & rakt ner i vattnet. Kanske är bull, ingen aning, men att nån skulle hoppat från 110m som nån skrev för länge sen förhåller jag mig högaktningsfullt rejält skeptisk till

Enligt somliga källor (bland annat Guiness Book Of World Records) så innehar Harry Froboess värlsrekordet, då han 1936 hoppade från zeppelinaren Graf Hindenburg på 110m höjd.

Tranebergsbron är 32m hög som mest.

Skanstullbron är 35m och hoppbar (ner i slussen undertill, ett av mina mål) och Danviksklippan är 30m. Jag känner till rätt så många hoppbara ställen och deras höjder, det är ju min passion. ;)

Var det här dom där tre snubbarna kom eller?

Japp, helt riktigt. Man hör hur kamermannen säger "Är det någon som ska försöka avråda honom från att hoppa nu...?".

Var det hoppet från Färjsundsbron som gjorde att det blev skriverier om självmordshoppare i tidningarna?! :D

Nope, det var ju någon okänd person som hoppade någon vecka innan. Jag blev så trött på alla skriverier att jag gjorde molle bara för att få tyst på dem. :yoparty
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Bilder finns numera i första inlägget.
Kan ju uppdatera med att säga att jag ännu inte slagit detta hopp. Denna sommar bjöd inte på mycket hopp över huvudtaget, men nästa sommar har jag siktet inställt på högre höjder, och svårare trick.

Dock slog jag nytt personligt rekord i volt från hög höjd förra sommaren då jag gjorde en mollbergare från den 22m höga Färjsundsbron på Åland.
[YOUTUBE-ID]_Fisd3XGBpo[/YOUTUBE-ID]

Snygg kontroll. :yoparty
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Från Färjsundsbron i somras.

[YOUTUBE-ID]GafIlHZM7NY[/YOUTUBE-ID]

Nu bor jag i Göteborg och letar nya, spännande broar och klippor att kasta mig ut från! :tummenupp
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Även Järnvägsbron vid Södertälje Syd skulle väll funka? Lite lagomt myshögt.
 

MikkE

Guest
Från Färjsundsbron i somras.
Nu bor jag i Göteborg och letar nya, spännande broar och klippor att kasta mig ut från! :tummenupp
Fy satan. Jag är inte den som brukar banga saker när det gäller vatten. Men där hade jag fanemej tvekat läääääänge (29m alltså) 20m ska gå bra även om jag inte provat det än, 13m som högst.
 

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Ort
I Sverige!
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Testa denna! Det är nog fett coolt. Jag tror dock inte att den är i Göteborg.

9fa35e43a157d1e11dc8.jpeg
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Testa denna! Det är nog fett coolt. Jag tror dock inte att den är i Göteborg.

Haha, Millau-viadukten... 270m ner till vattnet, det vore något det!
Den figurerar i mina våta drömmar nu och då, världens högsta fordonsbro och en av de högsta broarna över vatten i hela världen, tänk om man blev duktig nog så man klarade ett sådant hopp!
Blir lite fuktig om läpparna när jag tänker på det...
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Haha, Millau-viadukten... 270m ner till vattnet, det vore något det!
Den figurerar i mina våta drömmar nu och då, världens högsta fordonsbro och en av de högsta broarna över vatten i hela världen, tänk om man blev duktig nog så man klarade ett sådant hopp!
Blir lite fuktig om läpparna när jag tänker på det...

Du är galen Petter! :D

Här är tre bilder jag tog på dig och Tobbe med min pluttkamera :gnissla

Bilisterna på vägbanan under er kollade ngt kan jag säga :D
 

Bifogat

  • IMG_0807.JPG
    IMG_0807.JPG
    48.1 KB · Visningar: 269
  • IMG_0808.JPG
    IMG_0808.JPG
    46.6 KB · Visningar: 255
  • IMG_0809.JPG
    IMG_0809.JPG
    48.7 KB · Visningar: 240

Ligist

Självutnämnd chef
Gick med
17 Jun 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 625 -06
Är djupt imponerad :)

Brukar vara vilda diskussioner på mitt jobb huruvida man kan hoppa ner ifrån våra traversbalkar som är 28m över havsytan... Man kanske skulle bjuda in dig för att få tyst på diskussionerna :D
 

Dalafalo

Alltid retar det nån
Gick med
24 Sep 2005
Ort
Dala
Hoj
RC211V
Skulle aldrig hoppa från högre höjd än 5 meter.
[YOUTUBE-ID]ltfmZ9RTvtA[/YOUTUBE-ID]
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Tänkte bumpa den här tråden lite grann med en bild på en bro som jag var och hoppade från idag. Har blivit väldigt taggad på hoppningen igen efter några år med minskat intresse (inte haft någon att hoppa med) och letat aktivt efter bra hoppställen i Göteborg. Med hjälp av Google Earth, Street View, Panoramio och sjökort hittade jag då denna bro som ligger vid Kungälv och bestämde mig för att ta en ordentlig titt.

Den segelfria höjden är 12.5m, och från räcket är det 16.5m till vattnet. Toppen på bågen överraskade mig lite med sina dryga 35m, jag hade gissat på lite över 30... Har ingen exakt koll på vattnet, men det är en 4m farled där, och enligt sjökortet är det mellan 8 och 12m djupt kring bron. På norra sidan finns inte ens en 3m-kurva på kortet, så där är det nog rätt djupt.

Körde tre hopp från räcket med en polare ikväll, och det var riktigt härligt. Kallare i vattnet än vad jag väntat mig (kanske 18 grader, hade trott och hoppats på 20+), och lite strömt, men inget som avskräcker från flera besök!

CIMG1343.jpg
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Fy helvet! :ätapiller Du har då inte legat av dig Petter :gnissla
Trodde du skulle sluta med broarna nu när du börjat med fallskärmhoppning :D
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top