Alla som hoppar från Västerbron DÖR!!!111 Eller?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Tänkte bumpa den här tråden lite grann med en bild på en bro som jag var och hoppade från idag. Har blivit väldigt taggad på hoppningen igen efter några år med minskat intresse (inte haft någon att hoppa med) och letat aktivt efter bra hoppställen i Göteborg. Med hjälp av Google Earth, Street View, Panoramio och sjökort hittade jag då denna bro som ligger vid Kungälv och bestämde mig för att ta en ordentlig titt.

Den segelfria höjden är 12.5m, och från räcket är det 16.5m till vattnet. Toppen på bågen överraskade mig lite med sina dryga 35m, jag hade gissat på lite över 30... Har ingen exakt koll på vattnet, men det är en 4m farled där, och enligt sjökortet är det mellan 8 och 12m djupt kring bron. På norra sidan finns inte ens en 3m-kurva på kortet, så där är det nog rätt djupt.

Körde tre hopp från räcket med en polare ikväll, och det var riktigt härligt. Kallare i vattnet än vad jag väntat mig (kanske 18 grader, hade trott och hoppats på 20+), och lite strömt, men inget som avskräcker från flera besök!

View attachment 367626

Fiffan du är ju galen! 10 meter har jag hoppat från, frågan är om man skulle våga idag :gnissla

Hur djupt bör det vara när man hoppar från 25-30 meter? Hur djupt kommer man?
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Finns en 16-metersklippa öster om Värmdö jag varit dum nog, pga grupptryck att hoppa ifrån 3 gånger.
Andra gången fick jag fisringsplask och blev liggandes flytande likt en sovande flodhäst för återhämtning.

Nu är det färdighoppat för mig. Ingen tjej såg ju jallafall så jag fick varken ligga eller förtjänt respekt.

:mad:
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top