Alkohol och bankörning...är det OK?

Frågan är igentligen vad som är rätt eller fel?
Visst. Jag håller med man ska inte köra berusad.(punkt)
Men iom att jag gillar att dricka, låt mig göra det.
Jag klagar inte på folk som står och röker i min närhet, även fast att ni idioter utsätter mig för direkt livsfara.
Jag själv dricker ofta mer än 1-2öl under en tävlings helg.
Men jag har så pass mycket självdistans så om/när jag vaknar och känner mig lite sliten brukar jag hoppa över morgonträningen.
Jag har själv fått blåsa 3gånger under min kariär(som dock inte är så lång) och jag har fått köra samtliga gånger.
Jag tycker och håller med vissa/alla på forumet.. Man ska inte köra berusad, men det är upp till var och en ifall man vill dricka.
Jag själv skulle tycka det var helt ok ifall man hade obligatorisk blåskontrol varje morgon.

/Mr.J

Ja vet inte om det bara är jag som tycker att det inte ska drickas på tävlingshelger eller vid bandagar i huvudtaget, jag vill gärna att "vanliga folk" (alltså dom som inte är motorsport tokiga) ska se motorsporten i sverige som en seriös sport, Om folk dricker på tävlingshelger i rally eller om det är RR så tror jag många inte ser det som speciellt seriöst, även fast Rookie serierna ska vara instegs klasser och alla kanske inte satsar 100% så är det en vädligt omfattande procedur som ska göras varje säsong om man gemför med tex korp fotboll eller liknande eller alla "folk" sporter.

Jag tror sånt här ligger i politikers och folks bakhuven när det kommer på tal att bygga banor eller bara talas om det, Bilden är ju fortfarande kvar att RR åkare inte är värsta atleterna utan snusande öldrickande killar som gillar att mecka. Iom STCC så har nog den stämpeln förändrats lite för folk har sett killarna på ett annat sätt.

Jag skulle nog vilja se att folk inom motorsporten tar det här med lite mera allvar, Alkohol ska INTE drickas vid tävling/träning.

Borsiin JR skrev:
Det är väl en rätt enkel diskussion...

Reglerna säger 0,0 promille i kroppen då är det väl bara att hålla sig till det, drick inte mer kvällen innan än att du garanterat har 0,0 dagen efter....
Reglerna likställer ju alkohol med doping dvs är du inte nykter riskerar du 2 års avstängning.

Det borde ju inte vara svårt att ha obligatorisk alkotest på alla förarna om förarkollektivet kräver det, kostnaden för 2 alkomätare och ett par hundra munstycken är ju försummbar......

hmm om man ska få två års avstängning så räcker det ju inte med en liten blåsning! inte ens polisens bärbara alkotestare som kalibreras var hundrade blås kan du bli fälld av att blåsa positivt i! behövs blodprov eller riktigt utrustning för o kunna stänga av ngn tycker iaf jag.. o den kostnaden är inte försumbar!

stephenj skrev:
Haha driver du med oss?! :hihi

Det var väl inom barr?

Nä, som jag hörde det så slappnade man av tillräckligt med bara nån centiliter alkohol för att skyttet skulle bli bättre.
Fast om det är sant vet jag inte.

Självklart borde alkohol förbjudas på bandagar/tävlingar. Ser inte varför en enkel alkotestare inte skulle kunna funka på en bana? Sätt gränsen på 0,0 och ger mätaren utslag så...INGE KÖRA. då behöver man inte dyra blodprov.
Om jag harvar runt på en bana och blir påkörd så skulle jag ha betydligt lättare att förstå misstaget än om personen som körde på mig var alkoholpåverkad. Det handlar ju faktist om respekt för alla andra på banan.

ozto skrev:
hmm om man ska få två års avstängning så räcker det ju inte med en liten blåsning! inte ens polisens bärbara alkotestare som kalibreras var hundrade blås kan du bli fälld av att blåsa positivt i! behövs blodprov eller riktigt utrustning för o kunna stänga av ngn tycker iaf jag.. o den kostnaden är inte försumbar!

Nä visst klart att det behövs blodprov av godkänd provtagare från antidopningsbyrån för att bli avstängd men att det finns där visar ju hur allvarligt det ses på alkohol ur ren dopingsynpunkt..

Risken för dopingtester i RR SM är minimala men många tar ändå inte förbjudna läkemedel utan recept för det är ju fel, men det går utmärkt att tratta i sig öl kvällen innan något som ur dopningsynpunkt är precis lika illa....

Dock är det väl snarare säkerhetsaspekten som är intressant i detta fall....

Att införa obligatoriskt utandningsprov 1h innan start är ju knappast svårare än att organisera en besiktning av motorcyklarna....

Om det nu är så att vissa människor inte borde köra dagen efter och man kan med 100%-ig säkerhet veta detta, så skulle jag inte vågat vara på samma bana som dessa.
Hur lätt som helst att fixxa ett utandningsprov vid besiktningen eller nått.

Att folk tar sig en bira dagen innan e det inget fel i men inte vara "laglig" dagen efter funkar inte. Ajsanbajsan :yoparty

Min åsikt i detta ämne.

titum skrev:
på bikeweek 03 eller 04 (har bara åkt 2 säsonger) vart jag invinkad med bla lacnak(har jag för mig) i besiktnings ladan för alko kontroll på väg ut på ett kval...... överaskad vart man..... hade noll i promille i alla fall :)
Detta va bikeweek och ingen vad jag vet hade alkohol i utandningsprov.
Alla på förmiddagen fick göra testet p.g.a att det var stökigt i byn (byn=karlskoga) och folk sa att vissa "förare" hade druckit som svin på stranddagarna. Det har förekommit alkohol i RR men dessa har blivit varnade/ risk för uteslutning (de fick ej tävla innan 0,0 promille) men de var ej från Sverige. Om ngn i "B" klassen gör det så tror jag att hans kompisar sätter honom på plats.

Fövånad.. ehh varför då?
Faktum är att motorsport är en högrisksport. Till högrisksporter dras vad man kallar klass 1 människor. Dvs den typ av människor som måste ha "hög fara"" för att få kickar.
Dvs till sporter typ bergsklättring, fallskärmshoppning, skärmfygning, dykning mm.
Tyvärr så är det också så att bland dessa människor är det även vanligt med missbruk av olika slag och givetvis i olika grad. Så förvånande är det inte.... Även om beteendet är idiotiskt...

Ett känt lysande exemper är ju den unga finnländske backhopparen som var oslagbar under 90-talet... Matti någonting.... tror jag han hette... iaf han hade ju ganska grova alkoholproblem med.

//Ezzo

Tror det var 1999 på Gelleråsen som det dök upp dopingkontrollanter. Ettan, tvåan, trean och åttan i varje race fick lämna urinprover. Ingen hade otillåtna ämnen vad jag hört.

Ett ämne som många glömmer är nog koffein? Finns ett gränsvärde som jag tror mig minnas att det kan överstigas med antingen 2 koppar kaffe eller 2 glas coca cola? 2003 åkte en cyklist dit i dopingkontroll pga det! Straffet blev tillrättavisning.

Satt och kollade lite på www.rf.se

"Det åligger idrottaren att känna till och följa dopingreglerna."

"Reglerna omfattar inte bara idrottare och ledare utan alla personer som på något sätt bistår idrottare i deras utövning."

Kan vara bra att friska upp minnet genom att läsa lite igen om vad som gäller..

SENSEI skrev:
Fövånad.. ehh varför då?
Faktum är att motorsport är en högrisksport. Till högrisksporter dras vad man kallar klass 1 människor. Dvs den typ av människor som måste ha "hög fara"" för att få kickar.
Dvs till sporter typ bergsklättring, fallskärmshoppning, skärmfygning, dykning mm.
Tyvärr så är det också så att bland dessa människor är det även vanligt med missbruk av olika slag och givetvis i olika grad. Så förvånande är det inte.... Även om beteendet är idiotiskt...

Ett känt lysande exemper är ju den unga finnländske backhopparen som var oslagbar under 90-talet... Matti någonting.... tror jag han hette... iaf han hade ju ganska grova alkoholproblem med.

//Ezzo

Jepp, håller med. Matti Nykönen (reservation för stavningen där) är ett lysande exempel i raden....eller???? Eller är han undantaget?

ZoulFly skrev:
Jepp, håller med. Matti Nykönen (reservation för stavningen där) är ett lysande exempel i raden....eller???? Eller är han undantaget?
Precis han jag tänkte på....

ZoulFly skrev:
Arto Nykvist va en annan finne som :fyllisar, faktum är att det va värre förr i tiden, idag så är det många som inte ens dricker kaffe.

Axxexs skrev:
Ett ämne som många glömmer är nog koffein? Finns ett gränsvärde som jag tror mig minnas att det kan överstigas med antingen 2 koppar kaffe eller 2 glas coca cola? 2003 åkte en cyklist dit i dopingkontroll pga det! Straffet blev tillrättavisning.

Visst, men någon måtta på kontrollerna vill iallafall jag ha.
Vi är nog bara ute efter lite eftertanke och upplysning om alkohol, inte ett skrik på allehanda dopingtester.

RR-sporten borde föregå med gott exempel och förbjuda alkohol helt på träning och tävling.
Inga alkoholhaltiga drycker på området, pungt slut!

Eva G berättade bland annat om en dansk förare som tänkte köra Warm-up med över 2.0 promille i kroppen. Hur jävla dum i huvudet kan man egentligen bli?

Jag dricker inte en droppe alkohol under en tävlingshelg, jag är inte sugen helt enkelt. Visst är ett par starköl ok om man ska köra dagen efter men det bästa hade varit nolltolerans. Jag ser inget talibanmässigt i det, det är ett idrottsevenemang där personskaderisken är relativt hög, vill man supa går man på krogen,festival eller någon annanstans där det passar bättre in.

Chris Ash skrev:
Eva G berättade bland annat om en dansk förare som tänkte köra Warm-up med över 2.0 promille i kroppen. Hur jävla dum i huvudet kan man egentligen bli?

Jag dricker inte en droppe alkohol under en tävlingshelg, jag är inte sugen helt enkelt. Visst är ett par starköl ok om man ska köra dagen efter men det bästa hade varit nolltolerans. Jag ser inget talibanmässigt i det, det är ett idrottsevenemang där personskaderisken är relativt hög, vill man supa går man på krogen,festival eller någon annanstans där det passar bättre in.
Håller med. Ett par folkbärs till grillkorven tycker jag känns rimligt. Men att vara småpackad kvällen innan man ska köra en roadracingtävling vittnar om ett barns omdömesförmåga.

No1 skrev:
Problemet är att du, jag och några andra kan hantera situation och bara nöja oss med ett par folköl mm, men för dom som inte har den spärren då!!?? Vad skall dom göra då dom är fler än man tror!!??

Nä bort med alkoholen i från våra banor och vägar så kommer framtiden att se mycket trevligare ut...

Patrik...

Innan du skriker vargen kommer, tycker jag att det räcker med att peka ut de idioter som beter sig på detta sätt. En allmän moralpanik och förbjuda publik/mekaniker/sponsorer på en bira i depån tjänar inget till..
Packade förare=fuckoff, alltför packad publik i depån helst nej tack också.

Victor skrev:
Visst, men någon måtta på kontrollerna vill iallafall jag ha.
Vi är nog bara ute efter lite eftertanke och upplysning om alkohol, inte ett skrik på allehanda dopingtester.

Min tanke var att eftersom man har skyldighet som licenserad att känna till att det finns dopingregler så borde alla licenserade ha en viss föraning om vad som gäller om tex RR + alkohol?

Sen har nog inte doping i sig behandlats så mycket här på SH? Vet förarna om man får använda brickanyl om man har astma? Får man använda insulin vid diabetes? Får man dricka Red Bull? Vad händer om man inte vill lämna prov?

Reglerna om alkohol i RR säger 0,00 g/L "in-Compition only". Läser jag reglen rätt att det gäller enbart när man kör då? Alltså ok att dricka alkoholhaltiga drycker på ledig tid, dvs även på kvällarna mellan kval/race, bara du har 0,00 g/L när du tränar/tävlar?

No1 skrev:
Problemet är att du, jag och några andra kan hantera situation och bara nöja oss med ett par folköl mm, men för dom som inte har den spärren då!!?? Vad skall dom göra då dom är fler än man tror!!??

Nä bort med alkoholen i från våra banor och vägar så kommer framtiden att se mycket trevligare ut...

Patrik...
Bort med alkoholen? Inte mig emot. Men jag har svårt att se hur det skulle vara möjligt för arrangörerna att se till att de aktiva inte bröt mot reglerna. De som tycker det är viktigt att bli mer eller mindre berusad kvällen innan kval eller tävling struntar troligen i förbud. Sannolikt skulle ett förbud framkalla trotsiga individer som framhärdade i sin "rätt". Skulle det falla på arrangören att utkommendera "infiltratörer" som avlade rapport på lördag och söndag morgon om vilka som hade intagit alkohol? Det kan tyckas självklart att man inte ska dricka kvällen innan man ska ställa upp i en SM-deltävling. Men med den inställning till drickande som verkar ganska utbredd i depån har jag svårt att se hur ett förbud skulle kunna bli något annat än en tandlös regel. Ungefär som miljömattorna och depåtystaden efter ett visst klockslag.

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph