Airasia british grand prix

Anthony West kör i ett gammalt skinnställ från 2007, då han körde för Team Sicilia i 250cc. Dock utan de sista fyra bokstäverna så det står bara "Sic". Sen har hojen tydligen 17kg övervikt jämfört med de snabbaste cyklarna. Supportteamet består av han själv, manager, flickvän och två mekaniker. Verkar finnas stora resurser hos Motorwerke Zschopau. :näsblod

Bild3_Rennen_Grobritannien.jpg

anthony-west-210607.jpg

West återanvänder även sina gamla Stiggy-ställ.
15714_117132338318531_100000652976086_154936_7816846_n.jpg

Något pass i år har han dock haft ett ställ från MZ med..
29815_117109334987498_100000652976086_154799_5711148_n.jpg

Anthony West kör i ett gammalt skinnställ från 2007, då han körde för Team Sicilia i 250cc. Dock utan de sista fyra bokstäverna så det står bara "Sic". Sen har hojen tydligen 17kg övervikt jämfört med de snabbaste cyklarna. Supportteamet består av han själv, manager, flickvän och två mekaniker. Verkar finnas stora resurser hos Motorwerke Zschopau. :näsblod

Heja heja, ...underdogs livar upp !! :banana :banana :banana

Klart de gör.

Elwe vill egentligen bara berätta om hur det var i början på 70-talet när de var 42 startande, minst. Förarna liftade till tävlingarna, levde på knäckebröd och räkost, jackade kolvarna hela natten och hojarna var monster som ingen nu levande skulle klara av att hantera :D

Nostalgin kan man tycka vad man vill om. Men visst har han en poäng i att det är för få hojar på griden. Åtminstone 20 hade jag velat se. Det kan inte vara meningen att alla som tar sig i mål får VM-poäng. Det kan inte vara bra för sporten i ett längre perspektiv med så få startande.

Nostalgin kan man tycka vad man vill om. Men visst har han en poäng i att det är för få hojar på griden. Åtminstone 20 hade jag velat se. Det kan inte vara meningen att alla som tar sig i mål får VM-poäng. Det kan inte vara bra för sporten i ett längre perspektiv med så få startande.
Speciellt om man minns Sandis ogenerade ryande om de få startande i 250GP SM förra säsongen tex.

Speciellt om man minns Sandis ogenerade ryande om de få startande i 250GP SM förra säsongen tex.
Ja, där var jag verkligen ute och cyklade. Vilken framtidsklass det är....

Du kan ju inte på allvar jämföra den bästa klassen i världen med 250 SM. Sjävklart vill jag också att de ska vara fler som kör men som det ser ut nu skulle de kunna vara 43 st utan att något skulle ändras i topp 5.

Ja, där var jag verkligen ute och cyklade. Vilken framtidsklass det är....

Du kan ju inte på allvar jämföra den bästa klassen i världen med 250 SM. Sjävklart vill jag också att de ska vara fler som kör men som det ser ut nu skulle de kunna vara 43 st utan att något skulle ändras i topp 5.
Det var ingen jämförelse av klasserna som sådana utan mer en filosofisk diskussion, eller principiell om du vill. Självklart är det skillnader mellan klasserna som påverkar var gränsen går men jag tycker man bör vara någorlunda konsekvent i sin argumentation i frågan om tex. hur många som är ett OK startfält. Om vi drar en extrem. Skulle nio startande vara OK i GP bara för att de fem-sex bästa är snabbast i världen?

Vidare tror jag en stor del av din argumentation förra året handlade om din aversion mot klassen som sådan och/eller en egoistisk tanke om att "din" klass borde få köra för att de/ni var fler. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte det, tyvärr.
Och nej, jag är inte opartisk men jag har aldrig påstått det heller.

Last edited:
Om vi drar en extrem. Skulle nio startande vara OK i GP bara för att de fem-sex bästa är snabbast i världen?
Ja, det skulle vara ok men knappast önskvärt.
Skulle hellre se ett race med Rossi, Jorge, Stoner, Pedrosa, Dovi, Spies och Hayden än ett med resterande förare om de så vore 30 st.

Angående 250 förra året var det många som svor i depån men få som vågade ventilera sin åsikt offentligt. Men du vet ju vad jag tyckte så vi kan droppa det.

Vidare tror jag en stor del av din argumentation förra året handlade om din aversion mot klassen som sådan och/eller en egoistisk tanke om att "din" klass borde få köra för att de/ni var fler. Rätta mig gärna om jag har fel men jag tror inte det, tyvärr.
Och nej, jag är inte opartisk men jag har aldrig påstått det heller.
Vad fan, du kan ju inte lägga till saker så här i efterhand ;)

Förra året var det problem att få plats med alla klasser på Anderstorp och Knutstorp och därför flyttades Rookie-klasserna till vardagarna före helgen. Det tyckte jag, och många med mig, var skit och att då se få deltagare puttra runt i en SM-klass gjorde ju inte saken bättre. Hade det stadigt varit 20-25 startande i 250 hade läget varit annorlunda.

Men som sagt, let's drop it.

Last edited:
Ja, det skulle vara ok men knappast önskvärt.
Skulle hellre se ett race med Rossi, Jorge, Stoner, Pedrosa, Dovi, Spies och Hayden än ett med resterande förare om de så vore 30 st.

Som TV-tittare får man ju en annan bild än om man är på banan. Ett race medsju startande skulle ju vara svårt att sälja även om det är GP. Dessutom hade du missat saker som De Puniets vassa körning senast, Simoncellis utveckling och fight med Melandri eller rejs där som tex. Kina 060 där Jacque kom tvåa etc. Helheten blir helt klart lidande om man bara har toppen kvar.

Ja - det är väl inte värt att gå dit även om jag var beredd på lite :sissy

Vart tar alla duktiga förare vägen? Om de nu inte kör varken 250 SM eller MotoGP så var?

Som TV-tittare får man ju en annan bild än om man är på banan. Ett race medsju startande skulle ju vara svårt att sälja även om det är GP. Dessutom hade du missat saker som De Puniets vassa körning senast, Simoncellis utveckling och fight med Melandri eller rejs där som tex. Kina 060 där Jacque kom tvåa etc. Helheten blir helt klart lidande om man bara har toppen kvar.
Visst blir helheten lidande men du tog ett extremt exempel och jag svarade.

Angående 250 är det inget som kan diskuteras på SH, folk (dock inte jag) har ju fått hot via PM när de delat med sig av sin åsikt. Lite högre i tak hade inte varit fel.

Visst blir helheten lidande
Klart att det hade varit kul med ett 40 hojars startfält - om de hade varit konkurrenskraftiga.

Förare har lämnat MotoGP i större utsträckning än det tillkommit. I de flesta fall har det handlat om förare som knappast saknas, de har inget mer att hämta i MotoGP mer än som pausunderhållning för publiken som sitter och väntar på idolerna som race:ar.
Det går f.n. inte ens hitta någon intressant förare som kan vikariera för skadade.

För att få in nya förare som kan fightas på riktigt så tror jag att det skulle behövas ett nytt reglemente. Ett där det är billigare att köra, maskinerna mer likvärdiga, kanske enhets som i Moto2 eller i värsta fall något form av handikappsystem med vikttillägg för de snabbaste eller något liknande.

Så i valet av litet startfält, ett startfält där hälften varvas eller ett reglemente med enhetshojar i främsta prototypklassen så föredrar jag det förstnämnda.
Om jag ändå bara ska drömma om fler duktiga förare i MotoGP så drömmer jag helst att det är jag :)

EDIT: Försök till att förtydliga något som verkar vara svårutläst.

Last edited:
För att få in nya förare som kan fightas på riktigt så tror jag att det skulle behövas ett nytt reglemente. Ett där det är billigare att köra, maskinerna mer likvärdiga, kanske enhets som i Moto2...

Så sant och det kommer nog med tiden.

Sorgligt att behöva läsa sånt på en racingsida!

Tyvärr är ni inte helt ensamma i detta tänk men den stora majoriteten här förstår bättre.

Oj då. Nu bekänner du verkligen färg. :eek:

Det var den mest idiotiska idé om GP-racing som jag någonsin har läst här på sporthoj.com.

:fakta

Vänligen läs hela inlägget. Ett sådant reglemente är ingen utveckling jag önskar eller förespråkar. Det var bara spekulation kring tjafset om fler förare. Idiotiska inlägg är du rätt bra på själv.

Spies körde ifrån alla i SBK-VM, han är nu i MotoGP. Tveksamt om några därifrån kan göra bättre ifrån sig. Flera av dem har försökt. I Moto2 leder Eilas som visserligen var kul i MotoGP men de sista två säsongerna var han rätt blek. Så var matchas de nya 10-20 förare fram som verkligen skulle tillföra något i MotoGP-klassen?
Det verkar räcka rätt bra med de där är. Här på forumet är det en rätt vanlig uppfattning att man är en nolla om man bara kommer fyra, så att någon kommer på plats 24 måste vara ointressant.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...