Airasia british grand prix

Men så är det, eller hur? Det finns inte 15 förare till i världen som platsar i MotoGP. De som tvunget vill ha större startfält och få det konkurrenskraftigt måste i så fall ändra spelreglerna, tror du inte?. I år är det ju inte många olika förare på pallen.
Jag accepterar ett mindre startfält för att premiera ett friare reglemente.

Jag ser alltså skillnad på det jag tror skulle behövas för att ändra dessa spelregler till vad jag önskar för sporten. Ser du skillnaden? Om jag säger att jag tror att det kommer vara krig i Afganistan något år till så innebär det inte att jag förespråkar det.
Uttrycket "i värsta fall" används också för att ge uttryck för något som jag inte önskar.
 
Last edited:
Men så är det, eller hur? Det finns inte 15 förare till i världen som platsar i MotoGP. De som tvunget vill ha större startfält och få det konkurrenskraftigt måste i så fall ändra spelreglerna, tror du inte?. I år är det ju inte många olika förare på pallen.
Jag accepterar ett mindre startfält för att premiera ett friare reglemente.

Jag ser alltså skillnad på det jag tror skulle behövas för att ändra dessa spelregler till vad jag önskar för sporten. Ser du skillnaden?

Ett problem med bara 15 hojar är att man inte vet om det är rätt 15 förare som är på plats. För få får chansen helt enkelt.
Numer ser man aldrig någon som satsar fullt för att visa vad de kan för att norpa den där sista poängplatsen och på det sättet kanske få chansen till en bättre styrning året efter.
Tänk om Stoner inte fått chansen, för att han fick spö av pedrosa i de mindre klasserna?
 
Ett problem med bara 15 hojar är att man inte vet om det är rätt 15 förare som är på plats. För få får chansen helt enkelt.
Numer ser man aldrig någon som satsar fullt för att visa vad de kan för att norpa den där sista poängplatsen och på det sättet kanske få chansen till en bättre styrning året efter.
Tänk om Stoner inte fått chansen, för att han fick spö av pedrosa i de mindre klasserna?
Nej, det är inte bra med det tunna startfältet - men en kompromiss som jag tycker är acceptabel.

VM i t.ex. bandy, innebandy eller hockey blir inte bättre bara för att fler nationer deltar. Tyvärr.
 
Last edited:
Sorgligt att behöva läsa sånt på en racingsida! Tyvärr är ni inte helt ensamma i detta tänk men den stora majoriteten här förstår bättre.
Så du tycker att Moto2 är ett fiasko?

P.s: Angående din signatur: Dorna har 1/4 röst när det gäller ändringar i reglementet, gissa vilka som har de andra 3/4...
 
Så du tycker att Moto2 är ett fiasko?

P.s: Angående din signatur: Dorna har 1/4 röst när det gäller ändringar i reglementet, gissa vilka som har de andra 3/4...

Moto2-hojar är säkert pigga och roliga och en del rejs har varit underhållande.

Enhetsmotorer har dock inget i GP-racing att göra, en total återvändsgränd som stoppar en stor del av den utveckling prototypracing är avsedd att driva fram.

DORNA är formellt ansvarig för de eländiga reglementen som på sikt kommer att döda GP-racingen - de fick t.ex. rea ut biljetter till sista helgen för att få åskådare. Att DORNA dessutom sitter i knäet på mc-industrin ser jag heller inte som någon merit.
 
DORNA är formellt ansvarig för de eländiga reglementen som på sikt kommer att döda GP-racingen - de fick t.ex. rea ut biljetter till sista helgen för att få åskådare. Att DORNA dessutom sitter i knäet på mc-industrin ser jag heller inte som någon merit.
Dorna är inte alls "formellt" ansvariga för reglementet, dvs vilka motorer som ska köras i vilka chassin osv.

GPC, Grand Prix Comission, består av FIM (förbundet), IRTA (teamen), MSMA (tillverkarna) och Dorna (marknadsförare). För att en ändring, från tex 250 till Moto2, ska gå igenom måste alla fyra vara överens och MSMA är de som har "mest" att säga till om.

Tex var Dorna emot övergången från 990 till 800 men fick ge sig för de andra tre viljorna...
 
Dorna är inte alls "formellt" ansvariga för reglementet, dvs vilka motorer som ska köras i vilka chassin osv.

GPC, Grand Prix Comission, består av FIM (förbundet), IRTA (teamen), MSMA (tillverkarna) och Dorna (marknadsförare). För att en ändring, från tex 250 till Moto2, ska gå igenom måste alla fyra vara överens och MSMA är de som har "mest" att säga till om.

Tex var Dorna emot övergången från 990 till 800 men fick ge sig för de andra tre viljorna...

DORNA är GPC:s interface mot yttervärlden och får därmed också ta förekommande kritik.

Din redogörelse för GPC:s sammansättning bekräftar väl bara att DORNA är starkt beroende av industrin. IRTA muckar nog inte särskilt allvarligt med tillverkarna och FIM är väl ett gäng halvkorrupta, gamla middagsätarstofiler i klass med internationella bilförbundet*, fotbollförbundet eller olympiska kommittén.

Edit: Glömde *
 
Last edited:
Var det inte Stoner som var sist? Hans DNF-5-DNF-4-5-svit skrämmer nog inte Dovizioso t.ex. Casey har lite att bevisa för att platsa i tät-kvartetten. Du har sett mästerskapstabellen? Vem är tvåa och vem är åtta?

Ram? Är det snacket om lättkört chassi igen? ;)
Återstår att bevisa. Det är så klart möjligt men det är inte sant förrän det är utfört.
Stoner rör sig uppåt i tabellen, har nu tagit in 19 poäng på Dovi på två race. 24 kvar till lika.

Keep 'em coming...
 
Last edited:
Stoner rör sig uppåt i tabellen, har nu tagit in 19 poäng på Dovi på två race. 24 kvar till lika.

Keep 'em coming...
Två tredjeplatser är bra, sådant kan Dovi också fixa.
För Stenson är det lång väg kvar till hur det såg ut 2007 och 2008.
 
Last edited:
Två tredjeplatser är bra, sådant kan Dovi också fixa.
För Stenson är det lång väg kvar till hur det såg ut 2007 och 2008.
Det hävdades från en del håll att Stoner inte hade ett maskinellt övertag de åren. Hävdas det lika mycket att han inte har ett maskinellt underläge nu?
 
Det hävdades från en del håll att Stoner inte hade ett maskinellt övertag de åren. Hävdas det lika mycket att han inte har ett maskinellt underläge nu?
Stoner själv verkar inte tycka det:

Stoner: “We had the pace to push for the lead”

Sunday, 04 July 2010
The Ducati Team rider took third place at the Gran Premi Aperol de Catalunya, and said that the feeling he had on his Desmosedici GP10 meant he believed a higher finish was possible.

Stoner assesses Catalunya podium result

Casey Stoner’s second consecutive podium finish at Montmeló on Sunday was another step in the right direction for the Ducati Team rider, who felt that without a small mistake on lap six he could have challenged Jorge Lorenzo for victory.

After a difficult start to the season Stoner finally hit third spot on the rostrum last weekend at Assen, and followed that up with a repeat display at Catalunya on Sunday. He was running in third and battling with Andrea Dovizioso as the pair kept a close check on leader Lorenzo, when a slight detour off track dropped him to fifth.

Stoner recovered over the remainder of the race to take third, but felt he had the pace to run at the very front. “Without a small mistake of my own I think we could have been pushing for the lead for most of the race,” he said. “We had the pace to do that and the bike felt quite good, but unfortunately I just got the draft of both of them going into that turn, and the slipstream coming off the back of them buffered me a bit and brought the rear of the bike up. There was no way I was going to stop for that corner. So I thought it was better to play it safe and not hit anyone and finish the race.”

“I’m a little bit disappointed because I thought I could at least have been second. I thought I had the pace to close down on the front two but unfortunately I just couldn’t overtake the people in front of me and that was our biggest battle today. We’ll look forward to next week and try and solve these issues, but we’re feeling a lot more confident with the bike.”

Stoner finished behind Dani Pedrosa, and when asked what the difference between him and Spanish rider was he answered: “Dani got all his exits right, he was braking quite consistently but with the gaps he was pulling out of every corner into the next one it was just impossible to close. I was already having small problems with the front end which was wanting to close, so there was no sense in going in there and risking it by doing a daring manoeuvre on the brakes and bringing us both down. It was better for me to pick my point and try and get past, but he didn’t make any mistakes and I give him credit for that.”

Looking ahead to Sachsenring, Stoner added: “We have always had pretty good races there and I’m definitely looking forward to it after a race like this. We have a little more confidence in the bike and everything is working well, for the last three races really, so now we just need to put some really decent results together.”
 
Det hävdades från en del håll att Stoner inte hade ett maskinellt övertag de åren. Hävdas det lika mycket att han inte har ett maskinellt underläge nu?
De hade ett bra paket då helt klart, men det var bara Stoner som kunde dra nytta av det. Nu är det mest gnäll ifrån Stoner, och han är inte ens bäst placerade Ducce-förare.
 
Stoner "skyllde" sitt eget misstag på att han fick för mycket slipstream bakom Jorge och Dovi. Borde inte en så passa rutinerad förare vara medveten om vad som händer bakom två andra förare i den farten?

Stoner sa även efter racet att hojen är instabil i inbromsningarna men att om de gör den stabilare så kan han inte svänga in som han vill.
 
Stoner själv verkar inte tycka det:

Stoner: “We had the pace to push for the lead”

Sunday, 04 July 2010
The Ducati Team rider took third place at the Gran Premi Aperol de Catalunya, and said that the feeling he had on his Desmosedici GP10 meant he believed a higher finish was possible.

Stoner assesses Catalunya podium result

Casey Stoner’s second consecutive podium finish at Montmeló on Sunday was another step in the right direction for the Ducati Team rider, who felt that without a small mistake on lap six he could have challenged Jorge Lorenzo for victory.

After a difficult start to the season Stoner finally hit third spot on the rostrum last weekend at Assen, and followed that up with a repeat display at Catalunya on Sunday. He was running in third and battling with Andrea Dovizioso as the pair kept a close check on leader Lorenzo, when a slight detour off track dropped him to fifth.

Stoner recovered over the remainder of the race to take third, but felt he had the pace to run at the very front. “Without a small mistake of my own I think we could have been pushing for the lead for most of the race,” he said. “We had the pace to do that and the bike felt quite good, but unfortunately I just got the draft of both of them going into that turn, and the slipstream coming off the back of them buffered me a bit and brought the rear of the bike up. There was no way I was going to stop for that corner. So I thought it was better to play it safe and not hit anyone and finish the race.”

“I’m a little bit disappointed because I thought I could at least have been second. I thought I had the pace to close down on the front two but unfortunately I just couldn’t overtake the people in front of me and that was our biggest battle today. We’ll look forward to next week and try and solve these issues, but we’re feeling a lot more confident with the bike.”

Stoner finished behind Dani Pedrosa, and when asked what the difference between him and Spanish rider was he answered: “Dani got all his exits right, he was braking quite consistently but with the gaps he was pulling out of every corner into the next one it was just impossible to close. I was already having small problems with the front end which was wanting to close, so there was no sense in going in there and risking it by doing a daring manoeuvre on the brakes and bringing us both down. It was better for me to pick my point and try and get past, but he didn’t make any mistakes and I give him credit for that.”

Looking ahead to Sachsenring, Stoner added: “We have always had pretty good races there and I’m definitely looking forward to it after a race like this. We have a little more confidence in the bike and everything is working well, for the last three races really, so now we just need to put some really decent results together.”
Förvisso men såg man racet så såg man att Duccen inte mosade om någon hoj på rakan. Fröäms 2007 men även 2008 var det inget snack om att Duccen var mycket snabbare rakt fram, nu kunde han inte ens slipstreama sig om Pedrosa.
Tycker det blri mer och mer tydligt vilket övertag Duccen hade 2007, även om det nu var mest Stoner som kunde utnyttja det.
 
Förvisso men såg man racet så såg man att Duccen inte mosade om någon hoj på rakan. Fröäms 2007 men även 2008 var det inget snack om att Duccen var mycket snabbare rakt fram, nu kunde han inte ens slipstreama sig om Pedrosa.
Tycker det blri mer och mer tydligt vilket övertag Duccen hade 2007, även om det nu var mest Stoner som kunde utnyttja det.
Just Pedrosa hade väl bra toppfarter både 2007 och 2008?
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top