Du säger ju emot dig själv hela tiden, man är inte rasist för att man vill minska invandringen när ska du och resten av de protesterandet fjortispacket förstå de?
SD vill minska invandringen, vad är de som är så fel i de? Sen när blev de en rättighet att få komma till sverige?
Ibland väljer man att vara trångsynt och sitta i sin lilla kub. Genom att stoppa/minska något så får det följdeffekter, min vän. För att förstå konsekvenserna är mitt råd att se Invandringen ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.
Jag väljer att citera delar ur en ekonomisk analys från Svenskt näringsliv:
"Sd påstår att invandringen hotar välfärden. Men de skattehöjningar Sd:s politik kräver överstiger vida de kostnader som invandringen genererar. Och som forskning visar är den negativa effekten av invandringen liten, och kan vändas om arbetsmarknadsintegrationen förbättras.
Att integrationen misslyckats beror på den misslyckade invandringspolitiken, inte mängden invandrare. Forskning lyfter fram flera orsaker till den misslyckade integrationen:
- Att arbetskraftsinvandring övergavs
- Att individers försörjningsplikt övergavs
- ”Hela Sverige”-strategin från 1985 då invandrare skulle placeras i hela landet. I praktiken skedde det efter tillgång på bostäder, vilket sällan korrelerar med välfungerande arbetsmarknad
- Misslyckad introduktionsverksamhet.
- Dålig utformning på SFI
- ”Omhändertagandementalitet” istället för arbetsintroducerande
- Höga trösklar in på arbetsmarknaden; LAS, ingångslöner, arbetsgivaravgifter
- Miljonprogrammet
- Brist på systematisk validering av utländska arbetslivserfarenheter och examen
- Allt för generösa ersättningssystem i allmänhet
Sd:s historiebeskrivning att en frångång från en assimilieringspolitik på sjuttiotalet skulle orsakat integrationsproblemen tar inte hänsyn till andra faktorer som inträffade samtidigt. Sjuttiotalet präglades av att arbetsmarknaden reglerades kraftigt, att arbetskraftsinvandring inte längre var möjlig, att arbetsgivaravgifterna sköt i höjden och att lönerna sköt i höjden. Miljonprogrammen koncentrerade utrikes födda till vissa områden och lade grunden till stora delar av den segregationsproblematik vi ser idag.
Den svenska välfärdsmodellen byggdes upp under en period när arbetskraftsinvandringen till Sverige ökade kraftigt. Välfärden hotas därmed inte av invandring, utan tillgång på arbetskraft och kompetens är en förutsättning för ett sådant samhälle. Vad som hotar välfärdsmodellen är om människor inte arbetar och bidrar. Utanförskapet är därför det långsiktiga hotet mot den svenska välfärdsmodellen, eftersom skattepengar måste läggas på transfereringar istället för sjukvård och skatteintäkterna minskar när färre arbetar."
Källa:
http://tv8se.static.mtgnewmedia.se/angelaget/sverigedemokraternas_valmanifest_2010-03-301.doc
Jag tar det som en komplimang att du grupperar mig med fjortispacket.