Aftonhoran slår till igen

Utifrån ett intelligensbegrepp är det faktiskt rätt intressant om en lösning är genomförbar och/eller effektiv...

deras "lösning" är ju faktiskt en fantasiprodukt. Hade de haft statistik, forskning eller bara ett exempel från ett annat land som backade upp deras påstående så kan du vara säker på att de hade presenterat den. Har de gjort det??

SD är populister, de säger det folk vill höra och får med sig många på det sättet. De har ju t.ex. väldigt udda metoder att beräkna hur mycket en minskad invandrig skulle spara, men det låter ju bra att sedan använda dessa fantasipengar till alla möjliga satsningar i samhället. Folk vill höra det, skit samma om det är sant eller inte...

(Jag kan inget om nationalekonomi, men jag litar på Björk och en drös andra ekonomer som inte förstod hur SD tänkt med sin budget.)
Visst är det viktigt huruvida lösningen är effektiv eller inte. Men det var inte det jag ifrågasatte i ditt uttalande.

Möjligen beror det på att jag inte har hängt med tillräckligt i alla valdebatter men jag har inte hört någon sida lägga fram statistik och forskningsrapporter på huruvida SD's lösning stämmer. Hade den ena sidan enkelt kunnat bevisa att den andre haft fel så hade vi aldrig haft den här diskussionen. Så länge de etablerade partierna fortsätter att frysa ut SD kan SD fortsätta att hävda att de har lösningen. Så länge ingen testar blir det svårt att bevisa motsatsen, även om forskning och statistik från andra länder kan ge en viss indikation. SD kan även hävda att nuvarande integrationspolitik inte fungerar och där säger jag inte emot dem.

Jag är inte heller någon nationalekonom så jag ska inte spekulera för mycket i vad invandringen betyder rent ekonomiskt för Sverige. Dock tycker jag att det är viktigt att skilja på flyktingar och andra invandrare. Givetvis är inte orsaken till att ta emot flyktingar att vi ska gå med ekonomisk vinst. Det gör vi av humanitära skäl och därför kanske man inte bör blanda in ekonomiska värderingar. För övriga invandrare bör man dock göra det. Hade det varit fritt fram att bara komma in i Sverige och hämta ut socialbidrag så hade Sverige snart haft världens största folkmängd.

Back