Aftonhoran slår till igen

Skrev du förresten under namnlistan mot steningen av Sakineh? Det gjorde jag.
Vad bra att du inte tycker att man ska stena ihjäl folk.

Sharialagar vill bla Abdirisak Waberi införa.
Det låter inte bra.

En annan inflytelserik kille är Mahmoud Aldebe. Han vill också införa sina fina seder här. Fint va? Det gillar du som har "människoheder".
Vad får dig att tro att jag vill införa sharialagar i Sverige?

Jag tror vi lägger av med det här. Det är som att försöka diskutera politik med ett barn.

Last edited:
Vad bra att du inte tycker att man ska stena ihjäl folk.
Mm, eller hur. Vad tycker du?

Det låter inte bra.
Överens för första gången.

Vad får dig att tro att jag vill införa sharialagar i Sverige?
Du är hatisk mot dem som är emot sharialagar.

Jag tror vi lägger av med det här.

Överens för andra gången.

Det är som att försöka diskutera politik med ett barn.

Jag känner också så, men i ditt fall är det ju uppenbart att du bara säger så för att du mer och mer inser att du har fel i dina fördomar. Du kanske ska börja tänka över din tro på dig själv som en övermänniska, inte så konstigt att du blir sågad av folk i de mer seriösa delarna av det här forumet. Hur var det nu med Gsxr:s överlevnad? Där liknade du folk som svarat på din (faktiskt rätt dumma) fråga med fyllon vid en bardisk klockan halvfem på morgonen, här med ett barn. Det måste vara hemskt med alla idioter du har omkring dig. :rolleyes:

Last edited:
Ok, mannen.

Jag tycker folk hetsar upp sig lite väl mycket bara. Inte för att vara uppkäftig, jag tycker du skriver många bra saker, men du har inte direkt slagit mig som nån med världens mjukaste människosyn. Därför känns det lite konstigt att du går igång så när SD kommer på tal.

Du har alldeles rätt, jag har ganska kass människosyn men jag skulle ändå vilja påstå att jag har hyffsat rättvis sådan. Men jag är starkt för dödsstraff till exempel, det påstår en del vara dålig människosyn. Men jag gör inte så stor sak av "ett liv är ett liv".
Skillnaden är att jag inte dömer folk efter ras eller landsursprung. Fråga mig inte vad jag dömer efter, det är en helt annan femma men som sagt så är det inget av ovanstående.

Sen håller jag med er om att man behöver ha en kraftigare diskussion angående just invandringen och hur man på bästa sätt kan hjälpa människor som söker sig hit. För man kan ju inte säga integrationen har fungerat, tycker man det så är man ju blind.
Ta bara Rosengård som exempel, där har ingenting fungerat som det var tänkt (tänkte de ansvariga alls?) och nu är ju den viktiga frågan hur vi löser det på bästa sätt. Om det går, jag tvivlar.

Och det är ju därför detta parti finns och har tagit plats, men de hör fortfarande inte hemma inom svensk politik bara för att 5% av röstarna har gett dem en chans.
Så enkelt sagt; Dessa 5% är ju idioter, det är det jag har påstått hela tiden och det enda jag ville ha sagt egentligen.
Precis som de som röstade på Vänstern. Eller KD. Fast jag röstade NÄSTAN på KD men då för att taktikrösta men valde M ändå när jag stod i båset.

Sen håller jag med er om att man behöver ha en kraftigare diskussion angående just invandringen och hur man på bästa sätt kan hjälpa människor som söker sig hit. För man kan ju inte säga integrationen har fungerat, tycker man det så är man ju blind.
Ta bara Rosengård som exempel, där har ingenting fungerat som det var tänkt (tänkte de ansvariga alls?) och nu är ju den viktiga frågan hur vi löser det på bästa sätt. Om det går, jag tvivlar.

Och det är ju därför detta parti finns och har tagit plats, men de hör fortfarande inte hemma inom svensk politik bara för att 5% av röstarna har gett dem en chans.

Har du ett konkret förslag på hur denna debatten ska startas?

Har du ett konkret förslag på hur denna debatten ska startas?

Verkligen inte, jag är inte någon högutbildad statsvetare som har för hög lön för mitt eget bästa :D
Men man kan ju hoppas att någon vettig person ur nu sittande regering kan ta tag i det hela, för ju längre de väntar desto svårare lär det bli.

Edit/ Och ska jag vara ärlig så skiter jag i det då jag aldrig befinner mig i Rosengård eller något annat ghetto heller för den delen. Det enda tråkiga är ju att det drabbar min ekonomi i det långa loppet, men då får jag jobba lite mer helt enkelt.

Verkligen inte, jag är inte någon högutbildad statsvetare som har för hög lön för mitt eget bästa :D
Men man kan ju hoppas att någon vettig person ur nu sittande regering kan ta tag i det hela, för ju längre de väntar desto svårare lär det bli.

Edit/ Och ska jag vara ärlig så skiter jag i det då jag aldrig befinner mig i Rosengård eller något annat ghetto heller för den delen. Det enda tråkiga är ju att det drabbar min ekonomi i det långa loppet, men då får jag jobba lite mer helt enkelt.

Alltså, jag vill verkligen inte tjafsa med dig för mycket för jag brukar tycka rätt mycket som du. Du uttrycker dig bara lite starkt(precis som jag, hrmmhrmm..) men ändå med en glimt i ögat, till skillnad från vissa lite mer dryga användare på SH.

MEN... Du måste väl ändå förstå att det är därför de flesta har röstat på SD? Alltså för att just få de andra partierna att ta tag i problemen istället för att sitta och torrt konstatera att "vi måste bli bättre på att hjälpa" osv.

Sen skriver du både att du hoppas att någon ur sittande regering "tar tag i det" samtidigt som du skriver att du skiter i det. Vad är det liksom? Varför skiter du i det för? Varför ska du jobba ännu mer för att andra ska kunna låtsaskugga på SFI-proven för att lyfta mer pengar? Jobbar du inte tillräckligt och hade inte de pengarna hjälpt betydligt fler människor, som det VERKLIGEN går nöd på, om det hade funnits lite bättre kontroller på fusk och om man hjälpte till mer i de drabbade områdena? Eller kanske sett till att inte 99 personer får komma hit för att en person har giltiga asylskäl?

Jag är ledsen att säga det, men ditt resonemang känns något ihåligt.

Men kram på dig ändå. :krama

MEN... Du måste väl ändå förstå att det är därför de flesta har röstat på SD? Alltså för att just få de andra partierna att ta tag i problemen istället för att sitta och torrt konstatera att "vi måste bli bättre på att hjälpa" osv.

Ja, det är ju precis det jag skrev. Men jag anser att det inte ska behövas ett parti som Sverigedemokraterna för att ta tag i det hela. Tråkigt nog så har politikerna gjort bort sig och gjort så att de kom in ändå, nu gäller det att göra det bästa av saken och se till så att de inte kommer med igen om 4 år.
Vi behöver inte ett främlingsfientligt parti för att lösa våra invandringsfrågor, hade nuvarande regering varit tydligare och lyft fram frågan så hade folk som inte är insatta ändå sett att det görs saker för att motverka en fortsatt misslyckad integration.

Jag bryr mig inte i speciellt mycket då jag ändå anser att vi redan är rätt körde på flera plan än just denna fråga, och nu inriktar jag mig på att vara en fullständig egoist och se till mina egna behov och absolut ingen annans. Ja, förutom min familj och närstående då så klart.
Om detta innebär att försöka dölja inkomster från staten eller satsa pengar i vapenaktier eller fly landet när tillfälle ges så gör jag det, så länge jag vet att mina år här på jorden blir så bra som möjligt, samt att mina avkommor får det bra.
Så, om SD är i riksdagen eller inte gör inte mig speciellt mycket. Men mina åsikter om dem kvarstår ju trots allt.

Och jag vet att vi brukar vara eniga om en hel del saker, vi är säkert det även här även om ser på det från två olika sätt.

Vi behöver inte ett främlingsfientligt parti för att lösa våra invandringsfrågor, hade nuvarande regering varit tydligare och lyft fram frågan så hade folk som inte är insatta ändå sett att det görs saker för att motverka en fortsatt misslyckad integration.

Nu är det tyvärr så att M (som jag röstade på) vill sammarbeta med MP (som vill ha fria gränser) så är det nog en Utopi.
:)

Nu är det tyvärr så att M (som jag röstade på) vill sammarbeta med MP (som vill ha fria gränser) så är det nog en Utopi.
:)

Ja, och om de tänker påbörja ett samarbete med MP så tänker jag omgående skriva till Reinfeldt och kräva tillbaka min röst jag lade på honom samt kalla honom för idiot.
MP har inte i riksdagen att göra, punkt.

J Men jag anser att det inte ska behövas ett parti som Sverigedemokraterna för att ta tag i det hela.

Håller med till 100%.

Vi behöver inte ett främlingsfientligt parti för att lösa våra invandringsfrågor,

Tydligen så behövs ju ett nytt parti iaf. Med större kewk.

hade nuvarande regering varit tydligare och lyft fram frågan så hade folk som inte är insatta ändå sett att det görs saker för att motverka en fortsatt misslyckad integration.

100% agree, igen. Med det tillägget att problemet ligger ju inte bara på integration. Kan ju tex vara mängden som är ett problem eller vilka grupper som är störst. (VE O FASA! Skrev han verkligen det? :eek:)

J
Så, om SD är i riksdagen eller inte gör inte mig speciellt mycket. Men mina åsikter om dem kvarstår ju trots allt.

Men dina åsikter grundas på idioter som Levy i Filipstad, det är väl ingen som egentligen vill stödja såna som han. Om man kollar på SD-toppen så tycker jag inte alls de är idioter. De är skärpta, annars hade de aldrig kommit så här långt trots bristen på goda medarbetare. Sen måste man ge dem att de har rejäla cojones. Att stå så rakt i allt hat, fulkritik, påhopp, hot och våld mot sig kräver nog att man är jävligt hårdnackad.

Last edited:
Men dina åsikter grundas på idioter som Levy i Filipstad, det är väl ingen normal människa som egentligen vill stödja såna som han. Om man kollar på SD-toppen så tycker jag inte alls de är idioter.

Det är väl lite som med San Marinos landslag. Det finns någon enstaka spelare som kan glimra till för en kort stund men resten är på sin höjd medelmåttliga... Däremot förväntar man sig inget annat med tanke på det ytterst begränsande underlag man har att välja ut laguppställningen ifrån.

Det är väl lite som med San Marinos landslag. Det finns någon enstaka spelare som kan glimra till för en kort stund men resten är på sin höjd medelmåttliga... Däremot förväntar man sig inget annat med tanke på det ytterst begränsande underlag man har att välja ut laguppställningen ifrån.

Fast det är nog tyvärr så att många inte vågar ta uppdrag för dem. Eller skäms för mycket för det. Så det blir idioterna som "kan med". Ja, inte för San Marino då utan SD :)

Finns lite olika definitoner på intelligens men det finns ingen som definierar det som förmåga att se eller peka på ett problem utan alla handlar om att på ett eller annat sätt LÖSA problem. Så utifrån den defintionen är det lite korkat att rösta på någon bara för att de pekar på ett problem då det ju inte bidrar till lösningen.
Hur tänker du nu? SD' har ju varit väldigt tydliga med sin lösning (att minska invandringen). Om deras lösning verkligen är den rätta är en annan sak.

Så enkelt sagt; Dessa 5% är ju idioter, det är det jag har påstått hela tiden och det enda jag ville ha sagt egentligen.
Precis som de som röstade på Vänstern. Eller KD. Fast jag röstade NÄSTAN på KD men då för att taktikrösta men valde M ändå när jag stod i båset.
Jag tycker att du motsäger dig själv. Du vill ha en kraftigare diskussion om invandringen, anser att nuvarande integrationspolitik inte fungerar men tycker ändå att de som röstar på SD är idioter. Har du tänkt på att det finns folk som röstar på SD just för att de vill ha en diskussion om invandringen och att de tycker att integrationen har misslyckats?

Några fakta: Sverige har en väldigt stor invandring. Invandrare i Sverige är i högre grad arbetslösa och beroende av bidrag. Invandrare är i högre grad kriminella. Att ta emot den mängd flyktingar som vi gör kostar Sverige stora pengasummor.

Att dessa fakta får en del svenskar att förakta invandrare eller rent av bli rasister tycker jag är väldigt tråkigt, men inte förvånande. Med tanke på att en stor del av svenskarna faktiskt anser att vi har för många invandrare i Sverige är det snarare förvånande att endast 6% röstade på SD. SD är ju det enda partiet tydligt vill minska invandringen och inte är uttalat främlingsfientliga. Hade alla svenskar som ansåg att vår invandring är för stor röstat på SD så hade det varit det största partiet.

Att 6% röstar på SD oroar mig inte. Däremot borde det oroa de etablerade partierna som faktiskt försöker driva en seriös politik. Så länge de ignorerar problemen med invandringen och fryser ut SD i riksdagen kommer problemen bara att öka. Detta i sin tur kommer att öka både främlingsfientligheten och stödet för SD. Det oroar mig desto mer. Hur många procent måste SD få innan de etablerade partierna vaknar?

De som anser att man är rasist för att man vill diskutera och åtgärda vår invandrarpolitik är inte realister utan använder det som ett skällsord utan att veta dess betydelse.
En diskussion handlar om att få bort rasism och ta fram en politik som fungerar utan att spotta på invandrare. SD är inget riktigt parti med ett korrekt partiprogram utan ett gäng invandrarfientligt pack

Du säger ju emot dig själv hela tiden, man är inte rasist för att man vill minska invandringen när ska du och resten av de protesterandet fjortispacket förstå de?

SD vill minska invandringen, vad är de som är så fel i de? Sen när blev de en rättighet att få komma till sverige?

Är inte SD mindre främlingsfientligt jämfört med Republikanerna?

SD vill inte bygga en mur längs Skånes södra kust.
SD har inte önskat att alla skåneinvånare med utländskt utseende ska bära pass/ID dygnet runt.

Bara en tankevurpa?

Enda anledningen till att jag anser mig kunna slänga mig med såna uttryck är för att även jag har personliga relationer till personer (singular) med CP-skada.
Och som du antagligen förstår så slänger jag mig inte med såna uttryck i dagligt tal eller förminskar de med en CP-skada, jag tog bara i nu för att förtydliga mig.
Men jag ber om ursäkt om du tog illa upp, det var inte min mening. :krama
Och jag tvivlar inte en sekund på att hon är betydligt mer underbar än mig, även om man krasst sett på det kan säga att de flesta är det, men det var inte så jag menade.
Då var det som jag skrev - du skriver för att få uppmärksamhet. ;)
Ville bara påpeka likheten i det du skrev och det du anser vara rasism, dvs att inte se människan utan ett yttre attribut - handikapp, hudfärg eller vad som.

Jag tycker att du motsäger dig själv.

Jag tycker att du ser det du vill se istället för att läsa samt förstå på samma gång. Men jag kan förstå att det är svårt ibland att förstå en sammanhängande diskussion, jag har också haft problem med det men då var författaren riktigt dålig på att uttrycka sig. Är jag så dålig på det alltså?

Gustaf O, du har helt rätt i det du säger och ibland kan min mun/tangenthand vara lite för snabb. Det fanns mycket utrymme för misstolkning i just det stycket, men nu är jag glad att vi förstår varandra och att du inser att jag inte är SÅ dålig människa som det framgick av just det.

Nej god natt på er, nu börjar jag bli för trött för att diskutera efter för många Whiskey sour's :brinnerup

Jag tycker att du ser det du vill se istället för att läsa samt förstå på samma gång. Men jag kan förstå att det är svårt ibland att förstå en sammanhängande diskussion, jag har också haft problem med det men då var författaren riktigt dålig på att uttrycka sig. Är jag så dålig på det alltså?
Om du inte menade vad du skrev så är jag den första att erkänna att jag inte förstår vad du menar. Jag anser emellertid inte att det beror på någon brist i min fattningsförmåga.

Hur tänker du nu? SD' har ju varit väldigt tydliga med sin lösning (att minska invandringen). Om deras lösning verkligen är den rätta är en annan sak.
Utifrån ett intelligensbegrepp är det faktiskt rätt intressant om en lösning är genomförbar och/eller effektiv...

deras "lösning" är ju faktiskt en fantasiprodukt. Hade de haft statistik, forskning eller bara ett exempel från ett annat land som backade upp deras påstående så kan du vara säker på att de hade presenterat den. Har de gjort det??

SD är populister, de säger det folk vill höra och får med sig många på det sättet. De har ju t.ex. väldigt udda metoder att beräkna hur mycket en minskad invandrig skulle spara, men det låter ju bra att sedan använda dessa fantasipengar till alla möjliga satsningar i samhället. Folk vill höra det, skit samma om det är sant eller inte...

(Jag kan inget om nationalekonomi, men jag litar på Björk och en drös andra ekonomer som inte förstod hur SD tänkt med sin budget.)

Du säger ju emot dig själv hela tiden, man är inte rasist för att man vill minska invandringen när ska du och resten av de protesterandet fjortispacket förstå de?

SD vill minska invandringen, vad är de som är så fel i de? Sen när blev de en rättighet att få komma till sverige?

Ibland väljer man att vara trångsynt och sitta i sin lilla kub. Genom att stoppa/minska något så får det följdeffekter, min vän. För att förstå konsekvenserna är mitt råd att se Invandringen ur ett samhällsekonomiskt perspektiv.

Jag väljer att citera delar ur en ekonomisk analys från Svenskt näringsliv:

"Sd påstår att invandringen hotar välfärden. Men de skattehöjningar Sd:s politik kräver överstiger vida de kostnader som invandringen genererar. Och som forskning visar är den negativa effekten av invandringen liten, och kan vändas om arbetsmarknadsintegrationen förbättras.

Att integrationen misslyckats beror på den misslyckade invandringspolitiken, inte mängden invandrare. Forskning lyfter fram flera orsaker till den misslyckade integrationen:
- Att arbetskraftsinvandring övergavs
- Att individers försörjningsplikt övergavs
- ”Hela Sverige”-strategin från 1985 då invandrare skulle placeras i hela landet. I praktiken skedde det efter tillgång på bostäder, vilket sällan korrelerar med välfungerande arbetsmarknad
- Misslyckad introduktionsverksamhet.
- Dålig utformning på SFI
- ”Omhändertagandementalitet” istället för arbetsintroducerande
- Höga trösklar in på arbetsmarknaden; LAS, ingångslöner, arbetsgivaravgifter
- Miljonprogrammet
- Brist på systematisk validering av utländska arbetslivserfarenheter och examen
- Allt för generösa ersättningssystem i allmänhet

Sd:s historiebeskrivning att en frångång från en assimilieringspolitik på sjuttiotalet skulle orsakat integrationsproblemen tar inte hänsyn till andra faktorer som inträffade samtidigt. Sjuttiotalet präglades av att arbetsmarknaden reglerades kraftigt, att arbetskraftsinvandring inte längre var möjlig, att arbetsgivaravgifterna sköt i höjden och att lönerna sköt i höjden. Miljonprogrammen koncentrerade utrikes födda till vissa områden och lade grunden till stora delar av den segregationsproblematik vi ser idag.

Den svenska välfärdsmodellen byggdes upp under en period när arbetskraftsinvandringen till Sverige ökade kraftigt. Välfärden hotas därmed inte av invandring, utan tillgång på arbetskraft och kompetens är en förutsättning för ett sådant samhälle. Vad som hotar välfärdsmodellen är om människor inte arbetar och bidrar. Utanförskapet är därför det långsiktiga hotet mot den svenska välfärdsmodellen, eftersom skattepengar måste läggas på transfereringar istället för sjukvård och skatteintäkterna minskar när färre arbetar."

Källa: http://tv8se.static.mtgnewmedia.se/angelaget/sverigedemokraternas_valmanifest_2010-03-301.doc

Jag tar det som en komplimang att du grupperar mig med fjortispacket. :krama

Back