Aftonhoran slår till igen

Eftersom Dee Cati gett mig lite komplimanger, och jag är lättköpt, så vill jag stötta honom här.

Vilka ord man använder är ju helt ointressant, det som är intressant är ju tankesystemet och värderingarna bakom det sagda.
Visst är han övertydlig med att han anser sig vara smart, och jag säger inte emot, men väldigt många här försöker ju ge samma budskap men genom andra, dåligt maskerade, ord. Han står i alla fall för vad han anser, osvenskt men mer intressant och ärligt än formuleringar som "vi som lever i verkligheten", "alla fattar väl...." eller "jag har minsann kommit på något som forskare inom området inte har förstått". Eller bara den där enkla varianten att man inte ens kan reflektera över möjligheten att man kan ha fel eller att det kan finnas flera sätt att se på en sak.

Se på USA där man "förbjöd" ordet neger, för att sedan använda "black" och sedan "afro-american". Rasismen har ju knappast minskat p.g.a. det... Orden är annorlunda, tanken är samma.

Tänk vad tråkigt ett forum skulle vara med sådan som mig bara, behövs folk som Dee Cati, Markus och ett par till...

Jag håller med dig om mycket men inte allt. I en diskussion där man argumenterar mot en "vi och dom" syn bör man inte motargumentera med samma metod, "vi och dom". Då är hela diskussionen förlorad innan den ens börjar. Att dra alla som rösta på SD över samma kam är som att dra alla invandrare (iom det diskuteras kring SD) över samma kam. Det tycker inte jag är ett bra sätt att föra en diskussion även om man är smartare än självaste Einstein.

Jag håller med dig om mycket men inte allt. I en diskussion där man argumenterar mot en "vi och dom" syn bör man inte motargumentera med samma metod, "vi och dom". Då är hela diskussionen förlorad innan den ens börjar. Att dra alla som rösta på SD över samma kam är som att dra alla invandrare (iom det diskuteras kring SD) över samma kam. Det tycker inte jag är ett bra sätt att föra en diskussion även om man är smartare än självaste Einstein.

Har jag sagt något som kan tolkas som "alla över en kam" så får jag be om ursäkt, har aldrig varit min intention. Jag har inte heller någon tanke om att man skulle vara mer värd för att man råkar vara smartare, längre, rikare, vackrare eller något annat. Men det är inte samma som att jag i något sammanhang kommer att skriva under på att alla är lika smarta, långa, rika eller vackra!

Låt SD uttala sig mer offentligt så blir det bara en mandatperiod...

[YOUTUBE-ID]TCM4gTt1P6w[/YOUTUBE-ID]

Hur många SD-röstare sympatiserar med skattepengar till privatägda företag i utlandet, kortare beslutsrätt till abort osv tror du?

Eller har budskap som språkrör som Ola Sundberg som säger
"Jag vill inte använda ordet ras, men det ser äckligt ut när man ser två föräldrar med en indisk unge mellan sig" tagit bättre skruv?

Det var bara lite drygt tio år sedan "partiet" förbjöd sina medlemmar att hålla möten i uniformer.

Det är en samlig fd nazister, och alla låsas som att det inte är något konstigt med det. Väldig obegripligt för mig.

Last edited:
Har jag sagt något som kan tolkas som "alla över en kam" så får jag be om ursäkt, har aldrig varit min intention. Jag har inte heller någon tanke om att man skulle vara mer värd för att man råkar vara smartare, längre, rikare, vackrare eller något annat. Men det är inte samma som att jag i något sammanhang kommer att skriva under på att alla är lika smarta, långa, rika eller vackra!

Jag syftade inte på dig specifikt men efter du höll med folk (Dee_cati) som tycker om att sätta folk i fack så svarade jag dig.

Men i ditt ovanstående inlägg håller jag med dig till 100%.

Allt jag menat med mina inlägg är att man skall inte sätta folk i fack bara för att de röstar på ett parti som man tycker sätter folk i fack. Inte kasta sten i ett glashus.

Ok, jag förtydligar än mer då för att vara på den säkra sidan; Man är absolut inte rasist bara för att man röstar på SD. Däremot så röstar troligtvis alla rasister på SD, det är en jäkla skillnad.
Och sen det där med idioti har mer att göra med att man verkligen röstar fram ett parti som är främlingsfientliga (bara för att de säger att de inte är det så betyder det inte att det är sant) samt att man oftast är dåligt påläst. Även en som har haft otur i genpoolslotteriet kan framstå som smart om han bara läser på lite innan han öppnar truten.
Och naturligtvis har låg utbildning inget med intelligens att göra, så att påstå att det bara är lågutbildade som röstar på SD är nog ett felaktigt påstående då det även finns högutbildade idioter.

Och jag använde mig av "Jag och dem" för att klargöra :mattias

Mitt påstående om att jag är intelligent var mer ett flamebait mot dig för att hålla diskussionen levande, men den dog ju fort trots det :(

Ok, jag förtydligar än mer då för att vara på den säkra sidan; Man är absolut inte rasist bara för att man röstar på SD. Däremot så röstar troligtvis alla rasister på SD, det är en jäkla skillnad.
:(

Nu anser ju inte jag att SD ens är främlingsfientliga. Var står det i deras partiprogram? Visst, de tjötar lite väl mycket om folkhemssverige osv och vill inte att islam ska ta över Sverige, men måste det betyda att de är främlingsfientliga? Definiera främlingsfientliga. Folk slänger sig med epitet hela tiden som jag inte tror de riktigt vet vad de betyder. De har ju rätt många "främlingar" i sitt parti trots allt. Men, sure, vill du ha sharialagar? Rösta S, V eller Mp så kommer även snart Arbogaborna få kasta lite sten på olydiga fruntimmer.

Men skitsamma, det var inte det jag skulle komma till. Utan om du letar rassar så kan jag(med ungefär lika mycket bevis som du har) lova dig att du hittar flest bland sossarnas väljare.

Driver du med oss?

Ska vi gå igenom det där igen? :rolleyes: I nuläget bryr jag mig inte om deras historia. Åkesson mfl gjorde ett fatalt misstag att inte grunda ett parti med annat namn.

Vad i dagens partiprogram gör att de förtjänar att kallas rasister? Främlingsfientliga kan diskuteras, jag bad om en definition.

Ska vi gå igenom det där igen? :rolleyes: I nuläget bryr jag mig inte om deras historia. Åkesson mfl gjorde ett fatalt misstag att inte grunda ett parti med annat namn.

Vad i dagens partiprogram gör att de förtjänar att kallas rasister? Främlingsfientliga kan diskuteras, jag bad om en definition.

Jag har inte orkat läst så mycket politiktrådar här på SH så jag har missat att det var ett uttjatat ämne.

Men jag tycker inte ens att det behöver diskuteras om ett parti som skapades av medlemmar i Sverigepartiet och BSS är rasistiskt.
Jag bryr mig om historia och det tycker jag att flera borde gjort det här valet.
Har du tidigare i tråden/trådarna? förklarat varför du inte bryr dig?

Ibland kan jag inte låta bli att älska dig lite tjejen. :) :krama

De som anser att man är rasist för att man vill diskutera och åtgärda vår invandrarpolitik är inte realister utan använder det som ett skällsord utan att veta dess betydelse.
En diskussion handlar om att få bort rasism och ta fram en politik som fungerar utan att spotta på invandrare. SD är inget riktigt parti med ett korrekt partiprogram utan ett gäng invandrarfientligt pack som uttalar sig omoget och kastar pajer och lasson till höger och vänster. Dessa cirkusartister hoppar på olika minoriteter och anser sig vara mer förmer än andra.

Jag syftar på en lösningsorienterad diskussion kring hur vi löser segregationen. Vi löser den inte med att isolera oss från övriga världen och det mångfald som tillför ett värde i vårt lilla och vackra land. Men vi löser det ännu mindre genom att lägga locket på och prata runt problemen som finns mitt ibland oss.

Hur vi ska få våra invandrare produktiva och integrerade i samhället?
Vad gör vi för fel nu och vad gjorde vi rätt på den tiden när mina föräldrar kom hit (början av 60-talet) och hjälpte upp Sverige på fötter. Att Sverige sedan på 70- och 80-talet vände invandringspolitiken till att bli mer bidragsberoende istället för produktiv är en annan diskussion.

Att ställa krav på dem som får komma hit är en självklarhet för att ett samhälle ska fungera.
Jag förstår att många invandrare ledsnade på vår invandrarpolitik och trotsröstade på SD eftersom alla ”svartskallar” nu dras över en kam. Min far var ursinnig på den kravlösa invandrarpolitiken under framförallt de senaste 25 åren där inflyttade inte bidrog till uppbyggnaden av samhället i samma utsträckning utan fick livnära sig av vad han kallade det som hans generation ”svenskar” (invandrare+ födda svenskar) hade byggt upp.

Det är inte rasism det är realism och åsiktsfrihet. Att vilja förbättra tillvaron för svenskar och invandrare är inte rasism utan en vilja till att ta tag i ett stort samhällsproblem, nämligen segregationen.
Hänger du med? :)

Nu anser ju inte jag att SD ens är främlingsfientliga. Var står det i deras partiprogram? Visst, de tjötar lite väl mycket om folkhemssverige osv och vill inte att islam ska ta över Sverige, men måste det betyda att de är främlingsfientliga? Definiera främlingsfientliga. Folk slänger sig med epitet hela tiden som jag inte tror de riktigt vet vad de betyder. De har ju rätt många "främlingar" i sitt parti trots allt. Men, sure, vill du ha sharialagar? Rösta S, V eller Mp så kommer även snart Arbogaborna få kasta lite sten på olydiga fruntimmer.

Men skitsamma, det var inte det jag skulle komma till. Utan om du letar rassar så kan jag(med ungefär lika mycket bevis som du har) lova dig att du hittar flest bland sossarnas väljare.

Oj, nu hade du otur när du tänkte? Angående det sistnämnda så är det ju en ren tolkningsfråga. Självfallet bör det finnas mer sådana människor där, de är ju trots allt några miljoner. Men per Capita? Knappast.
Och jag kan inte tänka mig att det står någonstans i deras valprogram att de är främlingsfientliga, det vore ju bra dumt :lol

Men sluta snacka skit nu, vi VET att de är det i grund och botten. Det är ett parti med sunkiga människovärderingar från allra första början. Bara för att de har städat upp innanför väggarna och skaffat sig ett valprogram och valfläsk som alla andra så gör det inte dem till bättre människor. DET förstår de allra flesta.

men går du ut offentligt/går till val med det du har skrivit så hamnar du i rassefacket, vilket var det jag ville poängtera.

Nej, det hade hon inte. Det handlar inte om att prata integration och invandring och har aldrig gjort.
Det har hela tiden handlat om den retorik som används där man grupperar, generaliserar, svartmålar och demoniserar på ett sätt som de berörda inte kan värja sig ifrån.

Typexemplet är en, på senare tid aktiv SD-anhängare här på forumet. Hon startar en tråd för att beklaga sig över att vi ger husrum åt serbiska romer under asylprocessen. Så långt är allt bra och diskussionen hade kunna föras i saklig ton men bara några inlägg senare har det kommit fram hur hon anser att ziggisar är pack som odlar fram generation efter generation med tjuvar och som får skylla sig själva för all förföljelse och alla övergrepp de utsätts för över hela Europa.

....Som sagt, det handlar inte om samtalsämnet utan om att det inte tar många inlägg innan de rasistiska undertonerna bubblat upp till klassisk brun rasistisk galla.

Last edited:
Oj, nu hade du otur när du tänkte? Angående det sistnämnda så är det ju en ren tolkningsfråga. Självfallet bör det finnas mer sådana människor där, de är ju trots allt några miljoner. Men per Capita? Knappast.
Och jag kan inte tänka mig att det står någonstans i deras valprogram att de är främlingsfientliga, det vore ju bra dumt :lol

Men sluta snacka skit nu, vi VET att de är det i grund och botten. Det är ett parti med sunkiga människovärderingar från allra första början. Bara för att de har städat upp innanför väggarna och skaffat sig ett valprogram och valfläsk som alla andra så gör det inte dem till bättre människor. DET förstår de allra flesta.

Ok, mannen.

Jag tycker folk hetsar upp sig lite väl mycket bara. Inte för att vara uppkäftig, jag tycker du skriver många bra saker, men du har inte direkt slagit mig som nån med världens mjukaste människosyn. Därför känns det lite konstigt att du går igång så när SD kommer på tal.

Rösta S, V eller Mp så kommer även snart Arbogaborna få kasta lite sten på olydiga fruntimmer.
Det är med sådan ”hjälp” från dig och andra av samma kaliber som SD aldrig kommer kunna göra sig av med stanken.

Vad kan det bero på att SD inte har lockat en enda intellektuell partikamrat? Ringer ingen varningsklocka? Borde inte någon från det intellektuella eller kulturella etablissemanget eller det etablerade näringslivet ha anslutit sig om idéerna var bra?

:va

Inte för att vara uppkäftig, jag tycker du skriver många bra saker, men du har inte direkt slagit mig som nån med världens mjukaste människosyn. Därför känns det lite konstigt att du går igång så när SD kommer på tal.
Det kallas för människoheder och sitter tack och lov i ryggmärgen hos de flesta.

:fakta

Last edited:

:rofl

Ja det har ju du mycket av, det har du redan bevisat i din generalisering av folk med yrken du inte tycker är fina nog.

Men jag BER så mycket om ursäkt att jag nämnde att det är vanligt med stening av kvinnor på de ställen där sharialagar gäller. Man kan ju låtsas som det inte finns också. Skrev du förresten under namnlistan mot steningen av Sakineh? Det gjorde jag.

Sharialagar vill bla Abdirisak Waberi (moderat politiker, ordförande i svenska islamiska förbundet och ordförande i Sveriges islamiska skolor) införa. En annan inflytelserik kille är Mahmoud Aldebe (Centerpartiet. Ordförande i Sveriges muslimska förbund). Han vill också införa sina fina seder här. Fint va? Det gillar du som har "människoheder".

Last edited:
Men jag tycker inte ens att det behöver diskuteras om ett parti som skapades av medlemmar i Sverigepartiet och BSS är rasistiskt.
Jag bryr mig om historia och det tycker jag att flera borde gjort det här valet.

Frågan är ju hur viktig historian är och hur långt tillbaka man bör titta?
VP(K) har ju inte heller ett direkt fläckfritt förflutet, men efter att K:et suddades bort har allt fler glömt vad de en gång stod för.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman