Adapter till radial-ok

Hahahah

Men en dum fråga.... Hur fan håller ni oket samtidigt som ni ska rita mot en pappersbit.
Man behöver fan 4 händer!!

Montera fast slangen, lufta, placera oket i rätt läge på skivan. Kläm åt frambromsen och fixera handtaget indraget med ett buntband eller nåt annat lämpligt.
Så är det bara att rotera hjulet till rätt position.
 
Hahahah

Men en dum fråga.... Hur fan håller ni oket samtidigt som ni ska rita mot en pappersbit.
Man behöver fan 4 händer!!
Jag ser en framtida trådstart.
- Bromsoket åkte in i framhjulet, vad ska jag göra?
 
Jag ser en framtida trådstart.
- Bromsoket åkte in i framhjulet, vad ska jag göra?
Vi hade en kille på Mittesverigebanan för en herrans massa år sen som hade fräst en adapter till sin XR650, som han körde som Motard. Vid bromsningen nerför långrakans backe så lossnade adaptern och framhjulet tvärstannade i typ 80 km/h... Han flög som en vante, över sandhavet och upp i stängslet... Jag vet inte hur det gick med honom, tror det gick bra men det var en herrans åktur. Det är ju väldigt bra om sådana här lösningar sitter fast ordentligt...
 
BTW - det där är ganska gamla ok? Fireblade fick radialmonterat redan 2003, funderar bara på om de är bättre än de oken du redan har - som är minst 15 år yngre
Rimlig fundering. Som motvikt så finns det ju hojar från väldigt nyss som ändå har rätt kassa bromsar, så vem vet. Intressant test om inte annat, så hoppas TS delar med sig av resultatet sen när det är klart.
 
Vi hade en kille på Mittesverigebanan för en herrans massa år sen som hade fräst en adapter till sin XR650, som han körde som Motard. Vid bromsningen nerför långrakans backe så lossnade adaptern och framhjulet tvärstannade i typ 80 km/h... Han flög som en vante, över sandhavet och upp i stängslet... Jag vet inte hur det gick med honom, tror det gick bra men det var en herrans åktur. Det är ju väldigt bra om sådana här lösningar sitter fast ordentligt...

Lossnade? Adaptern brast alltså inte?

Drar man inte fast prylarna spelar det ju ingen roll ifall man har en adapter eller ej. Jag menar det kunde ju lika gärna varit oket som lossnade då.
Det är iofs dubbelt så stor risk att det lossnar om man har en adapter men den huvudsakliga problemet ligger väl då egentligen i att det varit en klåpare där som mecklat.

Dessutom inbillar jag mig att det borde kännas när oket börjar sitta löst.
 
Hej allihopa
Har fått hem mina broms ok som kommer från en fireblade.
Min fråga är hur ritar man eller gör man för att få till en adapter till dessa?
Vet inte riktigt vart jag ska börja nånstans.....
Finns de någon i Hässleholmstrakten så är det ju kanon för jag bor här osså

Vad är det för diameter på kolvarna på ditt gamla ok resp Firebladens ok?
 
Vi hade en kille på Mittesverigebanan för en herrans massa år sen som hade fräst en adapter till sin XR650, som han körde som Motard. Vid bromsningen nerför långrakans backe så lossnade adaptern och framhjulet tvärstannade i typ 80 km/h... Han flög som en vante, över sandhavet och upp i stängslet... Jag vet inte hur det gick med honom, tror det gick bra men det var en herrans åktur. Det är ju väldigt bra om sådana här lösningar sitter fast ordentligt...
det därför man ska naja sina bromsar :tummenupp
 
Gör man egna bromslösningar så är najade bultar den minsta säkerhetsmarginalen jag skulle ha. Gällande "känsla". Jag är förvisso långsam motardåkare, men så mycket kan jag säga att kombinationen mellan bromspump och bromsok är det som styr känslan i bromsen. Är det stor skillnad i kolvdiameter på gamla och nya oken så blir det antingen svampigt (större kolvar) eller stumt och okänsligt. Risken är att en ny bromspump och andra slangar hade gett mer skillnad än denna operation.
 
Gör man egna bromslösningar så är najade bultar den minsta säkerhetsmarginalen jag skulle ha. Gällande "känsla". Jag är förvisso långsam motardåkare, men så mycket kan jag säga att kombinationen mellan bromspump och bromsok är det som styr känslan i bromsen. Är det stor skillnad i kolvdiameter på gamla och nya oken så blir det antingen svampigt (större kolvar) eller stumt och okänsligt. Risken är att en ny bromspump och andra slangar hade gett mer skillnad än denna operation.
Väcker gamla minnen till liv...... kompis som bytte från Hondas 1-kolvs ok (första CB750-gen) till 4-kolvs Brembo (tror jag det var) hojen hade dessutom dubbla skivor - men han behöll standard bromspump. Första inbromsningen, som dessutom gjordes på fuktigt underlag, resulterade i praktvurpa med låst framhjul, bromskänslan var obefintlig.
 
Ninja 650 kolv diameter var 39mm
Fireblade kolvdianater var 29mm

Tanken är att jag även ska byta till stålomspunnen bromslang men kopplingen till ABS enheten är någon inte känner till. Så om någon vet vad det är för en koppling så blir det lätt för mig att beställa hem de.
 

Bifogat

  • IMG_20231124_111927.jpg
    IMG_20231124_111927.jpg
    2.3 MB · Visningar: 8
Lossnade? Adaptern brast alltså inte?

Drar man inte fast prylarna spelar det ju ingen roll ifall man har en adapter eller ej. Jag menar det kunde ju lika gärna varit oket som lossnade då.
Det är iofs dubbelt så stor risk att det lossnar om man har en adapter men den huvudsakliga problemet ligger väl då egentligen i att det varit en klåpare där som mecklat.

Dessutom inbillar jag mig att det borde kännas när oket börjar sitta löst.
Jag minns inte riktigt, det kan ha spruckit rätt av... :)
 
Ninja 650 kolv diameter var 39mm
Fireblade kolvdianater var 29mm

Tanken är att jag även ska byta till stålomspunnen bromslang men kopplingen till ABS enheten är någon inte känner till. Så om någon vet vad det är för en koppling så blir det lätt för mig att beställa hem de.
Det där lär väl bli en egen huvudvärk.
Jag killgissar att ABS-enheten är anpassad för de ok som sitter på.
Har själv aldrig haft en hoj med ABS, och kommer inte att ha heller.
 
Ninja 650 kolv diameter var 39mm
Fireblade kolvdianater var 29mm

Tanken är att jag även ska byta till stålomspunnen bromslang men kopplingen till ABS enheten är någon inte känner till. Så om någon vet vad det är för en koppling så blir det lätt för mig att beställa hem de.

Då kommer du få mindre bromskraft.
 
Ser ut som om Ninjan har tvåkolvsok från fabrik? I så fall har Honda-fyrkolvsoken drygt 10% större kolvarea (FireBlade 2642 mm2 per ok kontra 2389 original). Bör ju ge lite mer bett och känsla, men frågan är ju om det är värt besväret. Nog enklare att bara byta till belägg med högre friktion + nya slangar.
 
Ser ut som om Ninjan har tvåkolvsok från fabrik? I så fall har Honda-fyrkolvsoken drygt 10% större kolvarea (FireBlade 2642 mm2 per ok kontra 2389 original). Bör ju ge lite mer bett och känsla, men frågan är ju om det är värt besväret. Nog enklare att bara byta till belägg med högre friktion + nya slangar.
Envis som man är så ska man genföra denna modifikation :)
Nu har man betalt för skitet så nu får man fan göra de värt investeringen.....
 
Ser ut som om Ninjan har tvåkolvsok från fabrik? I så fall har Honda-fyrkolvsoken drygt 10% större kolvarea (FireBlade 2642 mm2 per ok kontra 2389 original). Bör ju ge lite mer bett och känsla, men frågan är ju om det är värt besväret. Nog enklare att bara byta till belägg med högre friktion + nya slangar.

Två kolvar, ja men på samma sida av bromsskivan och ett flytande ok som gör att kraften på andra sidan blir exakt samma.

Jämfört med två två kolvar på varje sida av skivan.

Räkna en gång till.
 
Tror inte kraften blir mindre men blir mer precis så tryck punkterna på beläggen är fler.
Men jag tror till våren så har jag ett mer definitivt svar till dig..
Har redan bytt bromspumpen till en brembo:)
Enda som saknas är stålomspunnen slang

Vill du förlita dig på din tro hellre än att utgå ifrån enkla fysiska ekvationer så kör på.
 
Back
Top